2019-05-20 07:30:00
Citroen C5 Aircross 1,5
Citroen C5 Aircross 1,5 BlueHDi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroen C5 Aircross 1,5 BlueHDi – menší motor pre pokojnejšie tempo

Po teste najvýkonnejšieho naftového agregátu prichádza na rad C5 Aircross s menším naftovým motorom.

Kým naftový dvojlitrový turbodiesel 2,0 BlueHDi vo verzii s výkonom 130 kW (177 k) dodáva stredne veľkému SUV a zároveň vlajkovej lodi značky Citroen možno až nečakanú jazdnú dominanciu, menší variant s označením 1,5 BlueHDi pasuje ku komfortnému naladeniu vozidla azda ešte viac.

Aj v prípade tohto testovaného vozidla bol naftový motor kombinovaný s novou automatickou osemstupňovou prevodovkou. Kým v prípade silnejšej verzie bol automat nielen významným doplnkom v oblasti komfortu a spotreby, pomáhal vyťažiť maximum z už i tak solídne silného agregátu.

Tu je dvojitý videotest vozidiel C5 Aircross a Peugeotu 3008.

Tu je automat skôr vecou pohodlia a spotreby. I keď je jasné, že nová automatická prevodovka pomáha s dynamikou aj v tomto prípade, nikto nečaká, že by 130 naftových koníkov dodávalo vysokému SUV zázračnú pružnosť. Nie je to tak a cítiť to okamžite po opustení mestského prostredia. Kým diaľničné tempo motor zvláda a pokojnú akceleráciu si priam želá, výraznejšiu akceleráciu na otvorených cestách príliš neobľubuje. S vhodnou prípravou ale zvládne aj to. 

Zdroj: Ján Hargaš

Dokazujú to aj namerané údaje pružnosti. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 8,31 sekundy nie je vyslovene zlé a preukazuje to solídny krútiaci moment motora i jeho odhodlanie v nižších rýchlostiach. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 12,38 sekundy je ale z kategórie veľmi slabých. Prečo až tak pomaly? Pretože aj prevodovka má akýsi spiaci režim. Keď ju prudkou požiadavkou na dynamiku zaskočíte, radí pomalšie, opatrnejšie a o menej stupňov než reálne dokáže. Aj napriek tomu, že je už dávno zohriata. Ďalšie pokusy už reakcie prevodovky zlepšili. Prakticky okamžite vedela preradiť z 8 na 4 stupeň a urobila to, čo od nej vodič očakáva. A síce znásobila potenciál naftového motora. Ďalšie pokusy sa ustálili na úrovni tesne pod 10 sekúnd. Presnejšie 9,58 sekundy.

Pri tomto zrýchlení už dynamike zreteľnejšie uberala masívna čelná plocha, a tiež hmotnosť vozidla. Napriek tomu ale možno oba údaje považovať za uspokojivé. V prípade manuálneho podradenia pred samotným predbiehaním sa možno na auto spoľahnúť. Silu a oduševnenosť väčšieho motora ale nedostanete a predbiehanie si treba pripraviť. 

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba bola počas testu 5,5 litra nafty na 100 km. To v mojom typickom nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresných ciest, 10% mesto. V porovnaní so silnejším naftovým motorom BlueHDi 180 je o 1,1 litra úspornejší. Vo všeobecnosti tak možno napísať, že motor je vzhľadom na vysokú stavbu a solídnu hmotnosť vozidla enormne úsporný, a pritom uspokojivo pružný, najmä s automatickou prevodovkou.

Napriek miernym výhradám pri pružnosti musím konštatovať, že tento motor náture modelu C5 Aircross veľmi svedčí. Lebo Aircross nebol postavený ako športovec, ako dynamit v tele tučnučkého SUV. Toto auto je také, aké vyzerá. Nepotrebuje rýchlu jazdu aby predviedlo, čo dokáže. Na rýchlosti jazdy totiž pri tomto aute nezáleží. Rovnako ako nezáleží na povrchu, po ktorom práve prechádza. Vždy bude o kus pohodlnejšie ako najbližší konkurenti.

Zdroj: Ján Hargaš

Veru, jeho pohojdávanie je návykové, pokojné prechádzanie nepokojných ciest ešte viac. Na palube vládne ticho a komfort. Dvojica silných argumentov, ktoré v uponáhľanej dobe môžu na veľkú časť kúpyschopnej populácie pôsobiť ako magnet. Tieto dva argumenty majú obzlvášť pri SUV veľký potenciál aj v mojich očiach. Citroen urobil so svojim pokročilým komfortom naozaj kus dobrej práce. Tento automobil so svojim celkom priemerným motorom bez nutnosti manuálneho radenia presne zapadá do predstavy o vozidle C5 Aircross. Najpríjemnejší je na kvalitnej diaľnici, ale aj na kvalitnejšom povrchu našich ciest. Ako sa pekne pohojdáva v rytme nerovností, v akom tichu drží posádku vďaka dobrým izolačným materiálom a akustickému čelnému sklu. Veľkým plusom v oblasti pohodlia sú sedadlá. Nielen pre svoje špeciálne peny, ale aj pre slušné anatomické tvarovanie, široké operadlá.

Zdroj: Ján Hargaš

Vzadu nepovažujem za najväčší benefit posuvnosť trojice samostatných zadných sedadiel. Najväčším benefitom je ich polohovateľnosť. Jednoducho sa aj v pätici môžete voziť svetom bez boľavých chrbtov. Skutočnosť, že sú sedadlá posuvné je už len čerešnička na torte. Viac poteší napríklad jednoduché sklápanie i úplná rovina vzniknuvšia po ich sklopení.

Zdroj: Ján Hargaš

Vpredu ma teší nielen veľký volant s dobrým úchopom, ale tiež digitálny prístrojový štít. Výrazne zlepšuje prehľad o situácii, verte, že žiaden head up displej nepotrebujete. Teší ma i dostatok priestoru pre kolená. Náročnejší sa budú sťažovať za obmedzenie priestoru stredovým tunelom, no v Citroenoch sa dá zažiť aj horšie. A to výrazne. Napríklad v Berlingu.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj teraz mi oči potešil dizajn palubnej dosky. Aj spracovanie a kvalita použitých materiálov. Isteže, trochu viac dotykov prezradí aj tu snahu minimalizovať náklady, ale predsa je lacnota dobre skrytá. Lepšie než pri niekoľkých nových modeloch nemeckého koncernu. Nie som spokojný s audiosystémom. Výkon sústavy i rozmiestnenie reproduktorov kvitujem. Ale podanie je skreslené, vnímateľné je to najmä pri obľúbenej hudbe z vlastnej zbierky, ba aj pri streamovaní. Ak ste fanúšikom francúzskych SUV a zároveň vyžadujete kvalitné audio, C5 vyžaduje tuning. Taký Peugeot 3008 a jeho Focal dokáže hrať o poznanie lepšie.

Zdroj: Ján Hargaš

580 litrov batožinového priestoru je tiež jedným zo silných argumentov hrajúcich v prospech tohto vozidla. Nastaviteľné dno kufra je taktiež fajn. Chýba mi zdvojenie dna. Pod vekom je už len rovno rezerva. Čo mi nechýba, je elektrické ovládanie piatych dverí. Aj tak nemusím vyťahovať kľúč z vrecka. Jednoducho prídem k autu, stlačím tlačidlo a kufor sa otvorí aj bez vrávorania na jednej nohe...

Citroen C5 Aircross si s naftovým motorom 1,5 Blue Hdi 130 sadol veľmi dobre. Pohodlie, komfort, ticho a nízka spotreba sú ich najväčšími spoločnými devízami. Pri troche snahy sa aj predbiehať na otvorených cestách dá, chce to len viac prípravy ako s najsilnejšími motormi. Najväčšou spoločnou radosťou automobilu, jeho motora i prevodovky je prevážať svoju posádku pohodlne a úsporne kamkoľvek si posádka rozkáže. To je fajn. V čase, keď sa všetci ženú za nezmyselnou športovosťou je Citroen C5 Aircross tichým pohodlným plavidlom ďaleko od hluku doby. 7 z 10 bodov istých.

Ak si chcete videotest pozrieť vo vyššej kvalite na youtube, nájdete ho tu.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model:

Citroën C5 Aircross Shine 1,5 BlueHDi EAT8

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1499
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  96/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9-5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4500/1969/1654
Rázvor náprav (mm): 2730
Objem batožinového priestoru (l): 580-720/1630
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1582
Užitočná hmotnosť (kg): 438
Rozmer pneumatík: 235/55 R 18
Základná cenníková cena modelu: 21 490 €
Základná akciová cena modelu: 19 990 €
Aktuálna najnižšia cena motorizácie (Life): 23 990 €
Aktuálna cena výbavy a motorizácie: 29 990 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku