2018-12-12 05:30:00
Kia Ceed 1,6 CRDi
Kia Ceed 1,6 CRDi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Ceed 1,6 CRDi DCT – Kia ide hore, aj keď nenápadne

Nová Kia Ceed prináša zlepšenia tam, kde to potrebovala najviac. Komfort, dynamika a pocit kvality sú lepšie.

Nový Ceed neprináša dizajn, ktorý by trhal zákazníkom sietnice. Osobne som mal vizáž odchádzajúcej generácie radšej. Už z diaľky ste vedeli, že je to Ceed. Teraz si z diaľky nie ste istí, či vidíte Ceed, alebo Rio, alebo nejakú inú nemecko-francúzsko-kórejskú kolekciu dizajnových prvkov. Je to auto, ktoré samostatne stojace vyzerá dobre, má pekné detaily, ktoré možno zdĺhavo opisovať, no nie je ich toľko, aby vytŕčalo z parkoviskovej šede. Dokonca vyzerá, akoby sa v tejto farbe vedelo slušne kamuflovať v prírode počas jesenných dní. Pozrite si videotest 3x O novom Ceede a jeho krivky i schopnosti posúďte sami:

Aj farba, ktorú si testovaný model obliekol patrí k základným parkoviskovým farbám. Lak ale pôsobí kvalitne. Ostatne pocit z kvality šiel hore viac ako len o jednu generáciu. Vyletel doslova raketovým tempom podobne ako u bratranca i30, možno ešte vyššie. Testovaný model bol odetý v najvyššej výbave a v koženom čalúnení. Pôsobil skutočne kvalitne. Žiadne zložité okrasné detaily, ktoré by časom degradovali. Klavírový lak je na ústupe, otvoril bránu chrómu a mäkčeným plastom na palubnej doske. Madlo dverí je skutočne solídny kus nábytku, kľučka, ovládače. Všetko znie a pôsobí dobre. Kvalita výroby a použitých materiálov je jednoznačne ďalej. Zvýšenie tuhosti konštrukcie a zvýšenie kvality podvozku zas môžu zabezpečiť dlhšiu výdrž pre súčasti interiéru azda rovnakou mierou ako samotné zvýšenie kvality dielcov. Neočakávam, že by auto začalo pár tisíc kilometrov po kúpe vŕzgať, a to ani na našich cestách. Azda len tie falošne kovové ovládače na volante nebudia veľkú dôveru a už na novom aute pôsobia vyjazdene a neisto.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj ergonómia je veľmi dobrá. Poteší nízka hĺbka palubnej dosky, ktorá ponúka viac priestoru pre nohy pasažierov a tiež zlepšuje pocitovú vzdušnosť interiéru. I nohy vodiča majú bohatú priestorovú ponuku a ani vyšší vodič nepotrebuje výrazne obmedzovať pasažiera za sebou. Ten ale bude obmedzený už od prirodzenia tohto vozidla. Vzadu je iba toľko miesta, aby stačilo deťom a menej urasteným pasažierom. Ak by ste sa silou mocou chceli odviezť piati urastení, varujem pred pevným plastom zo zadnej časti sedadiel. Túto hovadinu si Kia i Hyundai obľúbili a trestajú tak jabĺčka a ďalšie kolenné komponenty posádky skutočne dôkladne. Štrukturovaný plast navyše neochráni zadnú časť sedadiel ani od nôh deti, na jeho umytie treba aspoň handru a vodu. Čomu ste tým prospeli, milá Kia? Problém majú najmä vyšší členovia posádky. Kolená nemajú kam odložiť. Tabuľkové údaje môžu pôsobiť dobre, ale týmto riešením výrobca ubral núdzové centimetre. To je škoda.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Najkritickejší som k upípanosti vozidla. Asistenčné systémy pípajú a aj vibrujú do volantu intenzívne a už po chvíle jazdy dokážu preťažiť sluch posádky vozidla. Najprv pípa to, potom pípa hento, ďalšie zvuky idú naraz. Keď nič iné, aspoň vibrátor vo volante som prostredníctvom vypnutia kontroly jazdných pruhov obmedzoval pri každej jazde. Rovnako ako usilovný štart-stop systém. Vypínať naftový motor na každej križovatke, to je z môjho pohľadu zbytočná záťaž nielen pre motor, prevodovku, ale aj zotrvačník, batériu a iné komponenty. Pípanie nezapnutých pásov okamžite po stlačení štartovacieho tlačidla spolu s okamžitým pípaním upozorňujúcim na otvorené dvere, to sú pípače, ktoré nevypnete. Musíte sa naučiť vykonávať nastupovanie a štartovaciu sekvenciu tak, ako to žiada auto.

Napriek tomu sa nesťažujem na funkčnosť systémov. Následnosť krokov a i aktívne brzdenie fungujú dobre, i keď je zrejmé, že sú len poslednou slamkou. Trhanie volantom v tesných situáciách tu nie je také nepríjemné ako v iných autách.

Zdroj: Ján Hargaš

Menu infotainmentu mi už dlhšie nevyhovuje. Povedzme, že posun v ovládaní, či aspoň vzhľade nebadať už pár rokov. Usporiadanie viacerých funkcií nepovažujem za úplne logické. Zvyk nevýhody obmedzí, ale radšej než vstavanú navigáciu som používal Wázu, cez Apple CarPlay. Pripojiteľnosť i zobrazovanie je pritom naozaj slušné. CarPlay a Android Auto sú appky, ktoré keď raz vyskúšate, neviete s nimi prestať a vzhľad a funkčnosť infotainmentu auta vás takmer prestane zaujímať.

Posed za volantom je výborný. Chrbtica má akurátnu oporu, lakte je kam zložiť a cesta tak môže trvať hodiny bez zjavných následkov. Kľúčové ovládače má vodič po ruke a tie čo nemá, lepšie ovládať v stojacom aute.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je lepšia, motorizácia poteší

Ceed sa zlepšil v pocite kvality, a to platí aj o jazdných vlastnostiach. Pri bežnom jazdení máte väčší pocit istoty, lepšie vnímate automobil, viete si lepšie užiť jazdu. Jazdné vlastnosti sú taktiež o poznanie lepšie. Ceed je podstatne ťažšie priviesť do úzkych, i keď ťažký nos auto predurčuje k nedotáčavosti. Jazdný prejav mi príde nadmieru solídny. Hluk v kabíne šiel o celý segment nižšie. Nameraná hlučnosť 68 dB je veľmi dobrá a to nielen v rámci segmentu. Ani vyššie diaľničné rýchlosti, ani horšie povrchy nezvýšia vnímateľnú hlučnosť nad únosnú mieru. Presadnutie z auta minulej generácie do nového bude aj vďaka tichu kabíny citeľné, ba až dramatické. A to píšem o naftovej verzii.

Zdroj: Ján Hargaš

Kombinácia automatickej 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DCT s naftovým motorom novej generácie je veľmi dobrá. Toto nie je pôvodný motor s pridaním nádrže na močovinu. Je to kompletne nový, respektíve dôkladne prepracovaný motor s množstvom zlepšení. V konečnom zúčtovaní je zreteľne lepší ako predchodca. Dvojspojková prevodovka síce dokázala aj predtým zlepšiť prejav naftového motora, teraz hrajú obe časti vyrovnanú partiu a výborne si rozumejú. Ak máte na svojich trasách dostatok kilometrov a naftu by ste ešte skúsili, neváhajte. Motor dobehol tých najlepších a má čo ponúknuť.

Zdroj: Ján Hargaš

Zlepšil sa ako v reakciách, tak v záťahu. Krútiaci moment je dostupný v širšom spektre otáčok. Nové technológie otvorili konštruktérom brány k užívateľsky príjemnejšiemu nastaveniu. Pritom zmenu cítiť aj pri pružnosti. Tá sa zlepšila zreteľne, a to vo všetkých rýchlostiach. Ani nad 100 km/h nie je auto lenivé a zrýchľuje zakaždým skutočne presvedčivo.

Pružnosť to dokazuje. Ceed s automatom zrýchli zo 60 na 100 km/h za 6,52 sekundy a z 80 na 120 km/h za 7,69 sekundy. V oboch prípadoch plne postačujúce zrýchlenie umožňujúce predbiehanie aj na kratších úsekoch.

Priemerná spotreba počas testu kulminovala pod hranicou 6 litrov na 100 km. 60% nájazdu bolo na diaľniciach, 30 % na okresných cestách a 10 % v mestách. Oklieštenie dynamiky a jazda na spotrebu zníži na tých istých trasách spotrebu o takmer 1 liter. Viac by si v mojom prípade žiadalo plánovanie ciest bez jázd po diaľnici a minimalizovanie času stráveného v meste. Ak teda máte na svojich pravidelných trasách najmä okresky, jazdiť za 5 litrov nebude žiaden problém ani v zlom počasí, a to pri zachovaní prijateľnej dynamiky.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Nový Ceed je skutočne lepším autom než pred faceliftom. Osobne som veľmi zvedavý na kombi, veď práve s kombi modelmi máme v redakcii odbehaných najviac kilometrov. Hatchback s naftovým motorom a dvojspojkovou prevodvkou dodáva vodičovi luxus v segmente nie príliš častý. Nemecký jazdný prejav, nemecké jazdné vlastnosti i nemecká kvalita spracovania v kórejskom aute. Vadí mi upípanosť vozidla, no to platí o takmer každom aute pôvodom z Ázie. Nie som úplne spokojný ani s infotainmentom a nepáči sa mi tvrdý plast na zadnej časti operadiel vodiča a spolujazdca. Páči sa mi dizajn, aj keď je pre kórejské auto dosť konzervatívny, jeho výhodou je, že len tak nezostarne a zároveň neláka priveľa pozornosti. Auto je tichšie, živšie a poskytuje väčšiu radosť z jazdy. 7,5 z 10 bodov.

Tu nájdete video na Youtube.com

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Kia Ceed 1.6 CRDi SCR 7 DCT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.):  100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/2000-2250
Prevodovka: 7-stupňová automatická DCT
Poháňaná náprava predná
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná(l/100 km): 7,1/4,9/5,7
Spotreba priemer podľa WLTP (l/100 km): 5,1-5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4310/1800/1447
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 395
Objrem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1415
Užitočná hmotnosť (kg): 485
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu (1,4 MPI Amber): 14 590 €
Základná akciová cena modelu: 13 990 €
Základná cena verzie: 22 290 €
Základná akciová cena verzie (motor + Gold): 21 690 €
Základná cena verzie + výbava First Edition 24 090 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku