2018-12-17 05:50:00
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D – Potrebuje Mazda naftu? Keď má 184 koní...

Mazda s naftovým motorom? Aj také sa ešte dá? Veru dá. Mazda navyše svoj výkonnejší naftový motor ešte posilnila.

Aktualizácia modelu CX-5 pre modelový rok 2018 priniesla nielen plastickejšiu masku a niekoľko vychytávok do interiéru, priniesla tiež niekoľko zmien vo verziách, výbavách a motorizáciách. Jednou z nich je navýšenie výkonu najsilnejšieho naftového motora s objemom 2,2 litra.

Nová generácia modelu Mazda CX-5 je tu približne dva roky. Mazda však svoje modely aktualizuje každý rok, čím ich udržiava svieže výbavou i vzhľadom. Kým my tu testujeme modelový rok 2018, Mazda si do Los Angeles privezla modelový rok 2019 a ten bude zasa o niečo novší. Mazda tak zo svojich áut robí smartfóny. V dobe, keď každý rok prichádzajú nové technológie a aplikácie je postupný vývoj nevyhnutný. Je to tiež celkom šikovná stratégia ako neustále plniť stránky médií, vytvárať šum, a pritom za relatívne nízke náklady.

Zdroj: Ján Hargaš

CX-5 pre modelový rok 2018 priviezla do Európy silnejší naftový motor s objemom 2,2 litra. Naftový agregát je vybavený vstrekovaní močoviny AdBlue a je kompatibilný s novou normou Euro6c. Naftovú Mazdu CX-5 môžete získať buď s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 380 Nm pri 1800 až 2600 ot/min, alebo s výkonom 135 kW (184 k) a s krútiacim momentom až 445 Nm pri 2000 ot/min. Kým slabší variant môžete mať ako s manuálnou, automatickou prevodovkou, tak s pohonom prednej i oboch náprav, silnejší variant má pohon všetkých kolies v základe a vyberať si môžete iba z dvojice prevodoviek. Mazda naďalej zostáva verná šesťstupňovým manuálnym i automatickým prevodovkám. V prípade automatu ide o dlhovekú klasiku s hydrodynamickým meničom. CX-5 je tak v podstate na trhu jedným z mála modelov SUV tejto veľkostnej kategórie, ktoré nevymenili klasický automat za CVT, či dvojspojkové riešenie a ponúkajú naftovú verziu s klasickým automatom a pohonom všetkých kolies. Výhoda je zrejmá, volá sa čas. Druhá výhoda je zrejmá tiež, volá sa dôvera.

Zmien v motorovom priestore je veľa. Pre zákazníka je kľúčové, že má vyšší výkon a že z času na čas musí doplniť aj pár litrov močoviny. Inak sa ďalej nepohne.

Zdroj: Ján Hargaš

Testovaná verzia bola naftová vlajková loď. Minimálne v prípade modelov typu SUV. Najsilnejší naftový motor, automatická prevodovka, pohon všetkých kolies a najvyššia výbava Revolution TOP. Spolu v cene 38 400 eur + biely perleťový lak za 605 + navigačný systém GPS za 500. Prikúpiť môžete už len biele kožené čalúnenie za 200 eur a strešné okno za 800,-.

Dizajn novej CX-5 2018 je vydarený. Okamžite si všimnete úzke hlavné svetlomety, výraznú mriežku chladiča a vyčnievajúce logo Mazdy, za ktorým sa skrýva radarový senzor potrebný pre adaptívny tempomat. Mne najviac štimuje práve predná maska. Chrómované doplnky sú vhodne zvolené a papuľka vozidla tvorí skutočne kľúčový rozpoznávací prvok. Sympatické sú i zadné svetlomety s akýmsi orlím pohľadom. Biela perleť je veľmi pekná, v tomto počasí ale pomerne nepraktická. Navyše je sila červenej farby Soul Red Crystal tak výrazná, že vidieť Mazdu v inej ako tejto farbe je priam neprirodzené. Biela farba navyše auto zoštíhľuje. Pôsobí menšie, než v skutočnosti je. Tak či onak, je to aj v bielej farbe veľmi pekné auto, o tom nebudem diskutovať.

Potešili ma LED svetlá. Aj keď nesvietia najsilnejšie, novembrové počasie ukázalo, že i za zhoršenej viditeľnosti dokážu produkovať dostatok intenzívneho bieleho svetla na to, aby sa človek nemusel báť večerného mrholenia v kombinácii s chodcami bez reflexných prvkov.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér automobilu je majiteľom a obdivovateľom Mázd dobre známy. Čierna koža, vyhrievané predné sedadlá, vyčnievajúci displej infotainmentu a ovládacie koliesko na stredovom tuneli. K tomu pekný športový volant a hodnotne pôsobiace použité materiály na palubnej doske a na dverách. Každej jednej Mazde najviac svedčí biela koža, ale ani čierna nie je na zahodenie.

S hodnotne vyzerajúcim interiérom reflektuje vhodný posed za volantom. Nie je tak vysoký, ako by ste od SUV mohli čakať. Tým podčiarkuje športovejší charakter automobilu i zvyšuje pocit bezpečnosti. Nie je to dokonalý posed, v SUV sa to dá aj lepšie, ale v rámci triedy a cenovej kategórie je to veľmi dobré.

Dostatok priestoru a pohodlia je i na zadných sedadlách. Väčšina konkurentov postupne rastie, no CX-5 si od začiatku zachováva adekvátne rozmery a to ako v kufri, tak na všetkých sedadlách. Pohodlne odvezie štvoricu pasažierov, piati si už budú skutočne blízko, no dobre tvarované zadné časti predných operadiel dokážu poskytnúť dodatočný priestor pre dlhé nohy a veľké kolená.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazda vo vozidle je veľmi prijemná a pohodlná aj na zlých slovenských cestách. Podvozok dobre filtruje nerovnosti, auto zostáva stabilné aj na veľkých dierach. Chce to ozaj ostré zaobchádzanie, aby ste auto s vyšším ťažiskom prinútili správať sa neprimerane.

Utlmenie vonkajších zvukov a hlukov je na slušnej úrovni. Veď benzínový variant s motorom 2,5 Skyactiv zaznamenal hlučnosť v teste 66 dB. Naftová verzia je pocitovo mierne hlučnejšia – iba o hrubší zvuk chodu motora. Odhadom tak max o 1 dB.

Ani toto vozidlo neposkytovalo kompatibilitu Android Auto a Apple CarPlay. Mazda technológiu má, avšak na širšie rozšírenie zrkadlenia obsahu smartfónov na displej infotainmentu si treba počkať do modelového roku 2019. Podľa mojich informácií by sa toto riešenie malo objaviť vo výpočte inovácií aj pre tento model a vstúpiť by malo do základnej výbavy.

Motor je dynamický a úsporný. Nič iné nemožno čakať.

Na to, aby som odpovedal na otázku z nadpisu si treba uvedomiť, voči komu naftový variant vlastne stojí. Pretože Mazda CX-5 nemá v ponuke slabý poddimenzovaný benzínový motor. Motor s najnižšou ponukou využiteľnej dynamiky je dozaista benzínový dvojlitrový štvorvalec s maximálnym výkonom 165 koní. Stačí ale motor vedieť vytočiť (alebo mať automat) a ponúkne viac než akýkoľvek základný motor konkurentov. O motore s objemom 2,5 litra som už písal veľa a viac nebudem. CX-5 s ním je skvost, za tým si stojím.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftové verzie sú taktiež silné od začiatku. 150 koní a 380 Nm nie je málo ani pre SUV. Netreba byť matematik, aby človek pochopil, že 184 koní a 445 Nm je predsa len viac. Dynamika motorizácie je skutočná a nepopierateľná. Ak ale čakáte prudké kopance od turbodúchadla, zostanete sklamaní. Takéto fičúry z minulosti – že dám všetko a na výfuk chvíľu nepozerajte, sú už ale dávnou minulosťou. Teraz si každé auto musí dobre rozmyslieť koľko, kedy a hlavne čoho pošle do spaľovacieho priestoru. Nábeh záťahu je tak opatrnejší, ale intenzívny a trvá dostatočne dlho na bezpečné predbiehanie za každých podmienok. Pružnosť to dokazuje. Zo 60 na 100 km/h v štandardnom režime zrýchli auto za 5,95 sekundy. V tom je prítomná aj necelá sekunda na kickdown. Z 80 na 120 to zvládne v priemere 8 sekúnd. Aj tu treba rátať s časom potrebným na kickdown. Znamená to, že predbiehanie je pohodlné, rýchle a môže byť ešte rýchlejšie, ak si naň auto dobre pripravíte.

Spotreba skončila po teste na úrovni 7,0 litra. Ako vždy, aj teraz išlo o jazdy v mixe 50% diaľnic, 40% okresných ciest a cca 10% mesta. Z môjho pohľadu pekná spotreba. Iba pripomeniem, že benzínový model 2,5i Skyactiv dosiahol v takých istých podmienkach (v teplejšom počasí) spotrebu 7,8 litra. To skutočne nie je veľký rozdiel. Zároveň treba spomenúť, že v obidvoch prípadoch ide o veľmi dobrú spotrebu. Konkurenčné vozidlá s naftovým motorom podobných parametrov s automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies dosahovali v mojich testoch spotreby vyššie o 0,5 litra a viac. Samozrejme, s autom sa dá jazdiť aj za menej, no tiež za viac, najmä ak by ste viac kilometrov jazdili v meste. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h ukazoval palubný počítač spotrebu cca 7,5 litra nafty. Pri benzínovom ekvivalente to bolo o 1,5 litra viac - benzínu. Ak by teda stúpol podiel jázd po diaľnici maximálnou rýchlosťou, rozdiel v spotrebách by sa zvýšil.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže na otázku, či treba vôbec naftový motor v CX-5 odpovedám, že áno, ak najazdíte väčšinu svojich pravidelných kilometrov na diaľnici a nepatríte k tým, ktorí využívajú aerodynamický tieň kamiónov. Voľbu motorizácie si tak dobre rozmyslite. Rozdiel v spotrebách týchto vrcholných verzií je dostatočne malý na to, aby ste ho dokázali ovplyvniť jazdným štýlom. Zároveň je ale dosť veľký na to, aby pri veľkom kilometrovom a najmä diaľničnom nájazde mohol byť vyšší.

Mazda CX-5 s vrcholným naftovým motorom a s automatom je kus dobrého SUV. Dobrá výbava, dobré jazdné vlastnosti a veľmi pekná spotreba. Z môjho pohľadu auto s týmto motorom stráca kus unikátnosti, ktorú značka Mazda nosí a ktorou láka toľkých zákazníkov. Pre „obchodného cestujúceho“ je ale naftový variant stále lepšou voľbou. 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D AWD A/T Revolution Top
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2191
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 135/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 445/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4550/1840/1680
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 506/1620
Objem palivovej nádrže (l): 58
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1749-1820 podľa výbavy
Užitočná hmotnosť (kg): 486
Rozmer pneumatík: 255/55 R19
Základná cenníková cena modelu: od 23 000 €
Základná cena nafta 27 700 €
Základná cena verzie 184k + AWD: (Revolution) 36 200 €
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku