2018-08-16 04:15:00
SEAT Leon ST FR
SEAT Leon ST FR 1,8 TSI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: SEAT Leon FR 1,8 TSI – silný motor a digitálny kokpit v peknom kombi

Testovali sme výnimočnú motorizáciu v aute s najnovšími technológiami a s príťažlivým dizajnom.

SEAT Leon už od roku 2013 patrí medzi najkrajšie kombi na trhu. Na veci sa už päť rokov nič nezmenilo. Navyše sa fešácke kombi ďalej dopuje najnovšími technológiami a SEAT už nejaký ten piatok ponúka servis zadarmo na 100 000 kilometrov.

Čo je pre slovenského zákazníka možno ešte zaujímavejšie, SEAT sa len veľmi pomaly vzdáva starších motorizácií. Tak to bolo a stále je aj pri štvorvalci 1,2 TSI, ktorý si SEAT ponechal o rok dlhšie než ostatní, a tak je to aj pri motore 1,8 TSI. Aj jeho dni sú už zrátané a ponuka verzií naprieč koncernom sa zo dňa na deň zužuje.

Jednoducho, SEAT ponúka naďalej motory, ktoré sú po rokoch produkcie na vrchole svojich síl a spoľahlivosti. Motor 1,8 TSI navyše disponuje solídnym výkonom, krútiacim momentom, a tiež veľmi peknou spotrebou.

Začnime teda pri motore. Určite si to zaslúži. Benzínový štvorvalec s označením 1,8 TSI disponuje priamym i nepriamym vstrekovaním paliva rovnako ako väčší 2,0 TSI. Maximálny výkon 132 kW (180 k) dosahuje v rozmedzí od 5100 do 6200 ot/min. Maximálny krútiaci moment 250 Nm ponúka od 1250 do 5100 ot/min. Motor teda ponúka akurátny výkon a prísľub dlhej životnosti. Motor je u SEATu Leon ST kombinovaný so šesťstupňovou manuálnou alebo 6. stupňovou DSG prevodovkou v prípade verzie Xperience, alebo podľa cenníka aj 7-stupňového automatu DSG. Vo výbave FR ho dostanete iba s pohonom prednej nápravy. A 180 koní je na predok bez samosvoru tak akurát, aby sa človek ako zabavil, tak si užil nízku spotrebu pri bežnom jazdení.

Zdroj: Ján Hargaš

Manuálna prevodovka má na úspornej prevádzke v reálnych podmienkach veľký podiel. Tlmí charakter Leona a najmä v nízkych otáčkach je takmer na nerozoznanie od menšieho motora 1,4 TSI. Motor je extrémne tichý, svižný, ale nijak významne. Na to, aby ste dostali do rúk všetkých koníkov skrytých Podkapotou, musíte ho vytočiť. Miernym paradoxom doby je, že musíte vytáčať turbomotor, ktorý má maximálny krútiaci moment v takmer neutrálnych otáčkach.

Pružné zrýchlenie je toho jasným dôkazom. Zo 60 na 100 zrýchli na 4. stupni za 6,9 sekundy. Z 80 na 120 km/h to zvládne za 7,6 sekundy. Oba časy veľmi pekné, no nesvedčia o schopnostiach motora. Ten sa dostane do švungu, keď podradíte o stupeň nižšie. Na 3. stupni zvládne zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 5,4 sekundy a z 80 na 120 km/h to zvládne za 5,9 sekundy. To sú ozaj pekne údaje hodné mena FR. Povedzme si otvorene, komu vadí, že v nízkych otáčkach má úsporné kombi a vo vysokých divoký warm hatch? Dozaista nikomu.

Priemerne som s autom jazdil za 7,2 litra. Pri pohodlnom úspornom jazdení to bolo v mojom tradičnom mixe diaľnic, okresiek a mesta aj za 6,8. Keď som na to miestami šliapol a predbiehal vždy keď to bolo čo i len trochu možné, bolo to za 7,8 a viac.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je neuveriteľne utlmený, väčšinu času ho nepočuť v podstate vôbec. Až vo vyšších otáčkach začujete viac, no po facelifte je Leon dramaticky lepšie odhlučnený a platí to vo všetkých smeroch. Aj v prípade hluku od kolies a aerodynamického šumu. Pri orientačnom meraní hlučnosti v rýchlosti 120 km/h sa ukázalo 66 až 67 db. Nadmieru dobré.

Podvozok je slušným kompromisom medzi komfortom a športovými jazdnými vlastnosťami. Ovládateľnosť auta je výborná, smerová stabilita nadpriemerná. Je to také obyčajné a pritom silné kombi schopné vyčariť úsmev na tvári. Nič viac a nič menej. Tlmenie i väčších dier je naozaj dobré. I keď o nich viete, aj hluk aj úder sú pod kontrolou, nekonajú sa žiadne úskoky a auto ide ďalej akoby sa nechumelilo. Nepreháňal by som to s veľkosťou diskov. Rozmer 17 palcov je vhodný.

Zdroj: Ján Hargaš

Priestorová ponuka v kabíne je menšia ako v prípade väčších kolegov menom Golf kombi a Octavia kombi. I nastupovanie je pre vyšších a objemnejších ťažšie, než do dvojice koncernových konkurentov. Rozdiel je to ale malý, v podstate zanedbateľný. I v Leone vzadu pohodlne odveziete dvojicu vyšších a objemnejších a pri troche snahy i trojicu nižšiu vzrastom a objemom. Auto je ideálne pre troj až štvorčlennú rodinu.

Rozmer batožinového priestoru na úrovni 587 litrov znie ozaj výborne, no každý kto do kufra pozrel vie, že tie litre sa ťažšie hľadajú v hlavnom priestore. Kufor je plytší a menší ako v prípade Golfu i Octavie. Napriek tomu som sa počas testu ani raz nesťažoval.

Zdroj: Ján Hargaš

Budem sa opakovať, no predsa: posed za volantom je výborný. Mierne natočenie palubnej dosky k vodičovi je prospešné, rovnako ako sú mäkké vrchné plasty príjemné. Najpríjemnejšou novinkou je Digital Cockpit. Vo výbave FR ho získate za 358 eur a stojí to za to. Podobne ako head up displej u iných výrobcov, digital cockpit prospieva k bezpečnosti jazdy. Najlepší je v súčinnosti s navigáciou. Vďaka nemu ľahšie trafíte správny výjazd i križovatku a zároveň môžete neustále sledovať dopravu v okolí. Ešte by to chcelo možnosť ovládať navigáciu priamo na volante, ale to už predbieham generácie. Pomohla by aj možnosť zobrazovania navigácie na oboch displejoch. Teraz si musíte vybrať. Na druhú stranu, ak máte navigáciu rovno pred sebou, displej infotainmentu môže slúžiť na zobrazovanie zábavy.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

SEAT Leon ST FR s motorom 1,8 TSI je vhodnou kombináciou priestrannosti karosérie kombi, španielskeho štýlu, silného motora a moderných technológii. Nie je to auto, ktoré okamžite chytí za srdce a nepustí. Jeho vizáž, štýl a množstvo dostupných doplnkov je azda rovnako presvedčivých ako lákavá cena. Je to skrátka vhodný kompromis so silným motorom. Ak by som hľadal rodinné kombi, Leon ST by bol určite v rebríčku veľmi vysoko. Testovaná motorizácia dáva navyše otcovi rodiny šancu nekúpiť len obyčajné kombi, ale aspoň kombi s riadnym motorom. Ako sa hovorí, berte kým sa dá. Za 21 620 eur ho máte vo výbave FR a s testovaným motorom. S Full LED svetlami, digital kokpitom, metalízou, senzormi to máte za cca 24. Určite odporúčam dokúpiť aj parkovaciu kameru, testované auto ju nemalo. Rozhľad z auta vzad je slabší, nižšie objekty vám môžu ujsť, najmä pri manévroch pod väčším uhlom. Nie, do FR som sa instantne nezamiloval, ale sadol doň a pripadal si ako... ako doma. Výhodou auta je, že vôbec nemusíte z peňaženky vytiahnuť 24-tisíc, aby vám auto vyhovovalo. S menším motorom, nižšou výbavou dosiahnete stále veľa, no pritom za podstatne menej. Štýlové kombi Leon ST FR má odo mňa 7 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: SEAT Leon ST 1,8 TSI FR
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1798
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 132/5100 - 6200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1250-5100
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,5/5,1/6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4535/1816/1454
Rázvor náprav (mm): 2636
Objem batožinového priestoru (l): 587/1470
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1355
Užitočná hmotnosť (kg): 562
Rozmer pneumatík: 225/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: od 16 986 €
Základná akciová cena modelu: 13 980 
Základná akciová cena verzie: 21 420 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku