2018-08-13 03:25:00
BMW X3 M40i
BMW X3 M40i
Zdroj: Ján Hargaš

BMW X3 M40i – Keď prémiové rodinné SUV nestačí

V dobách, keď jedno auto musí spĺňať funkcie štyroch je BMW X3 M40i správna voľba.

Chcete reprezentatívne auto? Chcete priestranné rodinné SUV? Chcete športové auto? Chcete auto s terénnymi ambíciami? Ak ste štyrikrát odpovedali áno choďte sa dať vyšetriť ste skutočne moderný človek. V dávnej minulosti, v dobách bohov a legiend, v dobách bleskov a mýtov, v dávnych dobách minulosti, ste pri takomto výpočte žiadostí potrebovali štyri autá. Neskôr tieto požiadavky plnili dve, maximálne tri autá. Dnes je ale doba ešte ťažšia. Počet parkovacích miest stále klesá, počet voľných miest v kolónach tiež nie je veľký a ešte aj tá hlúpa rozpočtová zodpovednosť nie je to, čím bola pred krízou. Dnes skrátka na všetky tieto požiadavky musí odpovedať jedno auto. Jednou z najlepších odpovedí na tieto štyri žiadosti je nové BMW X3 M40i. Je poriadne reprezentatívne. Je skutočne priestranné a pripravené pre rodinu. Je to SUV s vysokým posedom a statusom, tak ako sa patrí. Je to tiež pekelne dobré športové auto. A dokonca sa nezľakne ani terénu. Ešte aj na tých úzkych pneumatikách si trúfa na rozbahnené cesty. Videl som to na vlastné oči pri prvých jazdách. Fakt a prežilo to bez ujmy.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW X3 M40i je tak v podstate kauf roka. Ak by ste na všetky predchádzajúce otázky odpovedali kladne a hľadali tie najlacnejšie riešenia, aj tak by bola finálna cifra výrazne vyššia ako cena tohto vozidla. No schválne. 68 100 eur v základnej výbave. Bavme sa o základných výbavách, je to jednoduchšie a najpresnejšie.

Reprezentatívne auto? Minimálne BMW radu 3 (32 950). Priestranné rodinné SUV? Minimálne Škoda Kodiaq (28 140). Športové auto? Minimálne Toyota GT 86 (29 590). Auto s terénnymi ambíciami? Minimálne Suzuki Jimny (14 990). Celkovo? 105 670. Cena BMW M40i od 68 100. Úspora minimálne 37 570 eur. No vidíte, že sa to oplatí.

Že som to pritiahol za vlasy? Samozrejme, priam som to oskalpoval. Ale aj tento výpočet ilustruje koľko funkcií musí dnes jedno auto plniť. Aj keď ich nezvládne plnohodnotne, kupovať auto na každú potrebu samostatne by jednoducho bolo podstatne drahšie a podstatne nepraktickejšie než kúpiť jedno auto použiteľné viacerými smermi – aj keď nie bez kompromisov. Stručne a skrátka, kúpte si BMW X3 M40i a k tomu ešte maličkú Jimny do ozajstného terénu. Nezaberiete s ňou toľko miesta a stále ušetríte... Dovidenia, dobrú noc... 

Zdroj: Ján Hargaš

Výpočet vyššie je tiež dôkazom, že racionalizovať kúpu BMW X3 M40i vôbec nie je ťažké. Táto špecifikácia totiž nie je vozidlom, ktoré by ste si kúpili len preto, lebo nemáte čo s peniazmi. Je to auto na pol ceste k šialenosti akou je napríklad BMW X6 M. Rovnako ďaleko je od nudného sedanu strednej triedy, ktorého cena môže dnes pokojne prekročiť aj 50 000. Prečo si teda rodinný život a reprezentatívnosť nespojiť s úžasným zvukom a silou motora a tiež jazdnými vlastnosťami?

Lebo presne také BMW X3 M 40i je. Je to škatuľa, ktorá uprednostňuje priestor pre štvor až päťčlennú posádku a jej batožinu pred aerodynamickými fantasmagóriami. Je to auto, ktoré má dostatočnú svetlosť, aby sa nemuselo báť výjazdu z pevnej cesty na rozbitú poľno-lesnú chuťovku. Pritom ale disponuje neuveriteľnou silou, zvukom a vzhľadom. A na svoju veľkosť aj neuveriteľnými jazdnými vlastnosťami.

Zdroj: Ján Hargaš

Benzínový radový šesťvalec disponuje maximálnym výkonom 265 kW (360 k) a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm. Pozdĺžne uložený motor spolupracuje s 8-stupňovou automatickou prevodovkou so športovým radením a svoje sily prenáša na zadnú a prednú nápravu. Pre ideálne jazdné vlastnosti má na zadnej náprave športový diferenciál od divízie M. Má pritvrdený podvozok, veľké disky s nízkoprofilovými pneumatikami a koncovky výfukov s úžasným zvukovým prejavom.

Vďaka tomuto motoru, dokáže 1,8 tony vážiace SUV zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a dosiahne elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Pri meraniach pružnosti v reálnych podmienkach je BMW X3 M40i ešte očarujúcejšie. Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h zvládne za 3,4 sekundy, zrýchlenie z 80 na 120 zakaždým za cca 4 sekundy (namerané 4,08).

Zdroj: Ján Hargaš

Daňou za bleskové zrýchlenie je spotreba. Tá len výnimočne klesne pod 10 litrov. Ak budete častejšie využívať potenciál motora, zvyknite si na 11 až 12 litrov benzínu, fanjšmekri samozrejme viac. Mne sa pomalou a úspornou jazdou v eko režime darilo v mixe diaľnice, mesta a okresných ciest jazdiť za 8,7. Keď som bol auto fotiť a bolo to dlhšie po vlastnom teste (technické príčiny), krátko som si auto požičal po niekom inom. Tomu na palubnom počítači svietila úroveň spotreby 8,4 litra. Neviem akým zázrakom to dosiahol. Ja som pre tých 8,7 litra obetoval aj tak príliš veľa. Ale gratulujem. Dokázal to, čo už nikto-nikdy s týmto autom dokazovať nebude - jazdil extrémne úsporne (aspoň krátko).

Ale dobre, pri normálnej pokojnej, priam ekologickej jazde sa divoch vo veľkom tele mení na ozajstné rodinné SUV. Motor si pokojne bzučí podkapotou, pruženie poľahky zvláda aj horšie povrchy, auto je stabilné, sebaisté a prvotriedne odhlučnené. Vodič cíti dominanciu vychádzajúcu z vysokého posedu a príslušnosti k prémiovej značke, posádka zas vníma robustnosť auta vďaka extrémne pevnému skeletu.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Keď potom rodina vystúpi, pred vodičom je pár kľukatých kilometrov a strašenie hubárov môže začať. Auto dokáže prechádzať aj ostrými zákrutami s veľkou presnosťou a stabilitou. Pískanie gúm začína rýchlejšie než v nižších autách, no prešmykovanie kolies patrí k náture vozidla tak, ako vysoká spotreba.

Ovládanie vozidla je skutočne prvotriedne. Auto je primárne športové a pri ostrých prejazdoch je kvality prepracovaného podvozku od M naozaj cítiť. Prudké manévre zo strany na stranu zvláda ozaj krásne (vlásenky). Vysoké ťažisko a hmotnosť, akoby sa strácali. Auto sa drží dokonalého kompromisu medzi minimalizáciou náklonov a podmanivosťou, hravosťou pri akýchkoľvek oblúkoch. Ak sa skutočne snažíte o losí test, stabilizácia sa ozýva, no bezpečne auto ustráži. Povedal by som, že reakcie na zmeny smeru sú v prípade X3 M40i ešte o kúsok ostrejšie ako v prípade GLC 43 AMG. Práve to je v súčasnosti jediné auto, ktoré s X3 dokáže držať krok. Pritom ale platí, že X3 je o kúsok nenápadnejšie. Hranatejšie tvary menej evokujú dynamiku. O to väčšie je prekvapenie za volantom.

Zdroj: Ján Hargaš

BMW X3 je vynikajúco postavené SUV. Celej kabíne dominujú kvalitné materiály príjemné na pohľad i na dotyk. Auto je vynikajúco izolované od okolitého sveta. Pozícia za volantom je výborná, pohodlie na všetkých sedadlách na vysokej úrovni. Batožinový priestor zhltne všetko potrebné na rodinnú dovolenku. Jednoducho je to kus výborného SUV, ktoré je okrem iného aj poriadny diablik schopný zahanbiť nejedno športové kupé.

Ak teda hľadáte luxusné SUV so schopnosťami športového BMW, s benzínovým šesťvalcom a s priestrannou kabínou, BMW X3 M40i môže byť ideálna voľba. Môže slúžiť ako rodinné auto i reprezentant, a tiež je schopné vyčariť úsmev na tvári aj náročnejšieho vodiča. 

Zdroj: Ján Hargaš

BMW X3 novej generácie vstúpilo do vôd ešte stále aktuálneho BMW X5. Je to poriadny kus auta s množstvom inovácií a rodinne orientovaných riešení. Pritom dokáže z vysokej a ťažkej konštrukcie vyťažiť maximum. Má vynikajúci motor a výborné jazdné vlastnosti. Napriek tomu všetkému môže byť skutočne ťažké zdôvodniť jeho kúpu pre drvivú väčšinu kúpyschopného obyvateľstva. Na druhú stranu, auto ponúkne veľký kus zábavnosti za podstatne nižšiu sumu ako prerastené SUV o triedu vyššie. Pritom im stačí ako do výbavy, tak do jazdných vlastností. Nemusí mať rovnaký výkon, stačí že má nižšiu hmotnosť. Stručne a skrátka, toto nie je rodinné auto pre masy, toto je rodinné auto pre niekoho, kto chce mať vždy všetko najlepšie a nechce sa starať o kompletný vozový park. 7,5 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: BMW X3 M40i
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  265/5500-6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1520 - 4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km):
8,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4708/2138/1676
Rázvor náprav (mm): 2864
Objem batožinového priestoru (l): 550/1600
Objem palivovej nádrže (l): 65
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1885
Užitočná hmotnosť (kg): 640
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R20
Rozmer pneumatík vzadu: 275/40 R20
Základná cenníková cena modelu: 39 900 €
Základná cena verzie: 67 100 
Cena testovaného vozidla: 83 435  €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku