18.01.2018

TEST: Hyundai Kona 1,0 T-GDi – svojská a premyslená

Hyundai uviedol svoju Konu s veľkou pompou. Od malého crossoveru očakáva naozaj veľa.

Nemožno sa čudovať. Kona prináša do segmentu malých crossoverov (B) svieži vietor. Kombinácia bohatej výbavy, kvalitného spracovania a špecifického dizajnu môže byť veľmi dobre namiešaný koktail.

Testoval som Konu so základným benzínovým motorom 1,0 T-GDi, s manuálnou prevodovkou a výbavou Family s doplnkami v podobe Lime Packu, strechy Dark Knight, Bi-LEd svetiel a Safety Packu. Stručne a jednoducho, išlo o Konu v najvyššej možnej výbave pri danej motorizácii.

Dizajn

Kým sesterský Stonic vsádza skôr na orlí pohľad a sympatické krivky, ktoré potešia ale neurazia, Kona je z iného cesta. Chce byť ľahko rozlíšiteľná, špecifická, enormne moderná a najmä odlišná. Kombinuje úzke pásy LED svetiel s výrazne tvarovanou karosériou a s veľmi výrazným oplastovaním a možnosťou doplnenia rôznymi farebnými kombináciami. Ak si chcete pozrieť test modelu Kia Stonic, zájdite sem. 

Ono to ale funguje a veľmi dobre. V základných farbách je iná, no s pridaním živšej farby celý dizajnérsky zámer ožije a láka oči ako lesklá bižutéria.

Či sa vám páči alebo nie, je takpovediac vaša vec. Z objektívneho hľadiska je dizajn výrazný a odlišný, no a to sa dnes veľmi páči.

Kabína

Od malého crossoveru v segmente B nemôžete čakať zázraky, ak ide o priestrannosť na palube. Autá s dĺžkou do 4,2 metra nemajú kde ponúknuť viac miesta. Aj tu výrobca ráta s tým, že si auto kúpi jednotlivec, prípadne dvojica a zadné sedadlá budú využívať skôr výnimočne ako pravidelne. Auto teda vyznáva koncepciu 2+2. Je hneď niekoľko hatchbackov v tejto kategórii, ktoré vzadu ponúknu viac miesta – hlavne nad hlavou a v oblasti kolien. Tu zadní pasažieri doplácajú na hybridnú konštrukciu. V hatcbacku sediacom nižšie pri ceste je jednoducho miesta viac. V prípade Kony je situácia ešte o kúsok horšia ako v prípade Stonica.

Skúsil som si sadnúť za sedadlo nastavené na moje potreby (192) a vzadu by som v zdraví neprešiel ani kilometer. Táto krajina skrátka nie je pre vysokých. Ak si za mňa sadla manželka (170 cm), tiež nemala kam odložiť končatiny, no aspoň nad hlavou mala miesta. Núdzovo teda áno, pravidelne len v prípade všeobecne nižších nadmorských výšok... Nemyslite si však, že to bude lepšie v prípade detí v sedačkách. Sediac vyššie, nohám uberá miesto aj sklon predných operadiel. Skrátka dámska/pánska kabelka ako vyšitá, rodinné auto určite nie. 

Batožinový priestor je pre potreby jednotlivca, či dvojice úplne postačujúci. Jeho objem rýchlo odhalí, prečo je na zadných sedadlách tak málo miesta. Kona má na približne rovnakej dĺžke o 30 litrov objemu vzadu viac ako Stonic. Aby dosiahla 362 litrovú hodnotu, bolo treba pohrať sa s ukotvením zadných sedadiel. 362 je každopádne v tomto segmente pekný údaj. Stačí na to, aby výrobca mohol použiť aj dvojité dno. V prípade sklopenia zadných operadiel tak získate peknú ložnú plochu. Pravda, bude limitovaná nižšou úrovňou strechy, ale nejaké tie skrinky z Ikei odveziete bez väčších problémov.

Čo ale poteší, je kvalitné dielenské spracovanie a tiež výber použitých materiálov. Kona hrá v tomto vyššiu ligu. I keď má Stonic o malý kúštik lepšiu ergonómiu pre všetky typy postáv a pre krásu neobhrýza z priestoru pre posádku toľko ako Kona, Kona zasa disponuje kvalitnejšími materiálmi. Palubná doska je toho zreteľným príkladom. Kde je Stonic tvrdý, Kona mäkšia.

I čalúnenie sedadiel je na vyššej úrovni a kombinácia látky s kožou vyšla skutočne dobre. Sedadlá sú pohodlné a v spolupráci s komfortnejšie nastaveným pružením pôsobia na vytrasenú dušu zo Stonica ako balzam. Nuž i menšie kolesá za to mohli, o tom niet pochýb. Keďže som ale mal jedno auto krátko za druhým, rozdiel bol citeľný. Aj v prípade odhlučnenia kabíny. Tam kde Stonic núti zvyšovať hlasitosť audia, Kona stále drží hlučnosť veľmi nízko. Práve tieto dojmy zreteľne odlišujú autá a poukazujú na skutočnosť, že nie sú len preznačené dvojčatá. Každé má iný technický základ, respektíve technický základ s iným rokom výroby upravený pre potreby odlišných zákazníkov. Tiež je jasné, že Kona bola nastavená, aby ponúkala alternatívu k prémiovým bojovníkom v segmente – akým je napr. Mazda CX-3 a ďalší. Utlmením vibrácií a hluku všetkých kategórií sa jej darí stavať sa na vrchol segmentu.

Málokedy hodnotím rôzne farebné kombinácie, ktoré tieto autá ponúkajú, ale pri Kone sa ani inak nedá. Lebo ten Lime Pack v spolupráci s limetkovou farbou laku hrajú krásnu sviežu súhru. Žlté pásy oživia interiér aj tam, kde by ste to nečakali, rovnako tak ďalšie doplnky.

Motor a jazda – jednoliter viac ako stačí, podvozok tuhý ale komfortný

Trojvalec s objemom 1,0 litra s priamym vstrekovaním a turbodúchadlom sme už koštovali pri mnohých príležitostiach. Autám v tejto hmotnostnej a veľkostnej kategórii sedí rozhodne najviac. Živý, úsporný a tichý aj vo vyšších rýchlostiach. Dobre odhlučnená kabína Kony tomu pomáha vo veľkej miere.

Priemerná spotreba počas testu bola na úrovni 6,2 litra. Išlo o sviatočné obdobie a prevažovali najmä dlhšie trasy po diaľniciach a okresných cestách, často však s plne obsadeným vozidlom. Nehnal som sa za lepšími zajtrajškami, ale ak bolo treba, turbodúchadlo som nechal robiť svoju prácu a predbiehal. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h spotrebúva v priemere 6,9 až 7,2 litra – všetko závisí od poveternostných podmienok a hmotnosti nákladu.

Trojvalec má dynamiky na rozdávanie a ak ide o pružné zrýchlenie, ľahko tromfne atmosférické agregáty s objemom 1,6 až 1,8 litra. V porovnaní s motorom v testovanom Stonicu – 1,4 MPi je podstatne dynamickejší (Stonic turbobenzín ponúka tiež).

Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h pri zaradenom piatom stupni prebehne za 12 sekúnd (Stonic 1,4 MPi – 19 s). Tá istá disciplína pri 4. stupni znamená zrýchlenie za akurátnych 8,5 sekúnd (priemer 8,45 s). I zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebehne dynamicky – za rovných 8 sekúnd. Pozitívom je, že dynamiku natoľko neovplyvňuje hmotnosť posádky a nákladu ako v prípade malého atmosférického agregátu.

Komfort jazdy som už načal v podkapitole vyššie. Tu len doplním. Obe autá majú vpredu McPherson so stabilizátorom a vzadu polonezávislú nápravu s torznou priečkou (moderný kompromis medzi vlečnými ramenami a tuhou nápravou). Technici Hyundai ale mali k dispozícii novšiu verziu a podarilo sa im do veľkej miery napodobniť komfort a jazdné vlastnosti vozidla s multilinkom. Kona pritom multilink ponúka – pri silnejšom motore s pohonom všetkých kolies.

Kona sa lepšie vysporiada s väčšími nerovnosťami, priečne nerovnosti takisto zvládne lepšie. Odskok zadnej časti je minimálny. Pruženie je tichšie, o malý kúsok mäkšie, no hlavne pocitovo istejšie. Nejde o veľký rozdiel. Ktovie aká je Kona na 17 palcových diskoch aké obul Stonic – rozdiel by bol azda ešte menší. Výrazné vlny na vozovke sú nepohodlné v oboch autách – krátky rázvor je hlavnou veličinou.

Suma sumárum

Hyundai a Kia si so svojimi modelmi Kona a Stonic veľmi pekne rozdelili segment B v kategórii crossoverov. Obe autá disponujú sviežim dizajnom, no Stonic je svojim spôsobom predsa len konzervatívnejší, Kona jedinečnejšia. Rozdelenie vidieť aj pri preferenciách zákazníkov. Ak chcete viac miesta vzadu, je tu Stonic, ak väčší kufor, je tu Kona. Ak chcete tichšiu a komfortnejšiu jazdu, je tu Kona, ak chcete nižšiu cenu, je tu Stonic. Ak chcete silnejšie motory, automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies, je tu Kona. Ak vám stačí vyššia svetlosť, je tu Stonic. Aj napriek kritike podvozku je mne osobne sympatickejší Stonic. Musím ale uznať, že Kona je situovaná vyššie, pôsobí hodnotnejšie a disponuje prvkami, ktoré Stonic nemá. Medzi ne treba okrem spomínaného pohonu všetkých kolies (a multilinku) rátať tiež Bi-Led svetlá, kvalitnejšie materiály v kabíne i lepšie utlmenie vonkajších vplyvov.

Bi-LED svetlá ale nebudem chváliť tak ako bi-funkčné projektorové svetlá Stonica. Tie skrátka svietia lepšie a dosvietia ďalej. Pritom Kona ich môže mať tiež - sú totiž v základnej výbave a mali by taktiež podať dobrý výkon. Otázne je ale ich umiestnenie nižšie pri vozovke. Kona totiž zvolila rozdelenie svetlometov vpredu v štýle modelu Citroen C4 Cactus. Dokonca sa autá na seba aj trošku podobajú. Cynik by napísal, že ak chcete lepšie vybavené a lepšie jazdiace auto s pohonom všetkých kolies, nekúpte Cactus, kúpte Konu.

Hyundai Kona je podarený model. Myslieť na Konu a zabudnúť na Stonic by ale bolo nesprávne. Autá tvoria enormne silnú dvojicu, ktorá dokáže spoločnými silami kompletne odstaviť konkurenciu. Pre zákazníka veľká vec, pre koncern Hyundai/Kia ešte väčšia. Stonic je lacnejší sympaťák, no Kona je premiant ročníka. V cenníku Kony vyniká verzia s motorom 1,6 T-GDi s automatom 7 DCT a pohonom všetkých kolies. Slabšia verzia s pohonom prednej nápravy však bude tou, pri ktorej skončí väčšina zákazníkov. Lebo jej nič nechýba. Bolo to veľmi dobré zvezenie.

Medzi pozitíva patrí bohatá ponuka výbavy, kvalitné spracovanie, odhlučnenie, vhodne nastavený podvozok a dobré jazdné vlastnosti. K nim sa pridáva prítomnosť prémiovej verzie s automatom a pohonom všetkých kolies. Do výpočtu pozitív patrí tiež unikátny dizajn, zaujímavé farebné kombinácie a väčší batožinový priestor. Nevýhodami sú iba priemerne svietiace LED svetlá, absencia automatu pri menšom motore a menej miesta na zadných sedadlách. 7,5 z 10 bodov.

 

 

Technické údaje

Model: Hyundai Kona 1,0 T-GDi Family
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 88/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 172/1500-4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6/4,7/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4165/1800/1550
Rázvor náprav (mm): 2600
Svetlá výška (mm) 2WD/4WD 171/177,5
Objem batožinového priestoru (l): 361/1142
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1233
Užitočná hmotnosť (kg): 542
Rozmer pneumatík: 205/60 R16
Základná cenníková cena modelu: 15 990 €
   
Základná akciová cena verzie 1,0 T-GDi Family: 17 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.