20.12.2017

TEST: Subaru Outback 2,5i-S Bussiness – japonská dokonalosť pobije všetky SUV

Na test benzínového Subaru Outback súčasnej generácie sme čakali dlho. Čakanie sa ale vyplatilo.

Subaru sa v našich končinách stalo po predstavení svojho naftového boxer motora prevažne naftovou značkou. Doba naftová zosilnela po tom, ako sa diesel spojil s automatickou prevodovkou a symetrickým pohonom všetkých kolies. Európsky sen v japonskom aute vyšiel a svoju popularitu si zaslúži. Lenže kým Európa snívala o nafte s automatom v japonskom aute, celý svet si užíval japonské auto s japonským benzínovým boxer motorom a s automatickou prevodovkou. U nás sa na túto mimoriadne komfortnú motorizáciu akosi zabudlo. Lenže časy sa menia a zákazníci Subaru spätne objavujú to, čo celý svet a najmä USA pri Subaru využíva najviac – kombináciu objemného motora s automatickou prevodovkou.

V Európe ale prežil iba jeden, ten najmenší agregát. 2,5 litrový štvorvalec typu boxer. V USA v podstate malý motor. V downsizingom postihnutej Európe je ale 2,5 litra výrazne viac než ponúkajú konkurenti a dnes vám už takýto objem nedá v podstate nikto s atmosférickým plnením. Jediný kto ešte v porovnateľne veľkom automobile objemnejšiu atmosféru núka, je Mazda pri modeli 6. Lenže Mazda 6 nemá verziu Allroad. Na druhú stranu, Outback zas nemá výhradne cestnú verziu. Lebo Legacy v EÚ už nekúpite...

Konkurenčné prostredie pre model Outback začína na upravených kombi modeloch akými sú Volkswagen Passat Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Volvo V90 Cross Country, Audi A6 Allroad a Mercedes triedy E All Terrain. Výpočet konkurencie ale pokračuje aj pri stredne veľkých SUV. Outback je síce o kúsok nižší, no v terénnych vlastnostiach prekonáva gro modelov SUV, a to spolu s Volvo V90 CC a prípadne aj Audi A6 Allroad. Ak ide o porovnávanie priechodnosti v ozajstnom teréne, s Outbackom dokáže držať krok azda len Volvo V90 CC, a aj to na svojich veľkých 20 palcových kolesách riskuje viac než Outback na 18 palcových diskoch s pneumatikami so širokými bočnicami. No a ak ide o pohon všetkých kolies, svetlosť a brodivosť i dlhodobú funkčnosť, Outback prekonajú len ozajstné offroady s uzamykateľnými diferenciálmi a rebrinovým rámom, prípadne modely SUV, ktoré sa na terén nehrajú, ale skutočne v terén veria a môžete ich spočítať na prstoch jednej ruky (napríklad Mitsubishi Outlander).

Veru, tak dobrý v teréne Outback je. Koniec koncov je náhradou za starší Forester, ktorý sa z terénneho kombi zmenil na typické cestné SUV.

Lenže Outback nie je dobrý len v teréne. Je to to najlepšie, čo Subaru v súčasnosti ponúka. Poskytne množstvo priestoru, najnovšie a najpokročilejšie bezpečnostné asistenčné systémy (Eye Sight), vysokú pasívnú bezpečnosť typickú pre Subaru a možnosť užívať si jazdu za každých okolností bez ohľadu na to, v akom stave cesta je.

Viem, znie to ako citát z reklamnej kampane, no v tomto prípade skôr reklamná kampaň cituje to, čo Subaru skutočne dokáže. To sa dnes už nestáva často.

Jazda

Výhody benzínového motora v porovnaní s porovnateľným naftovým agregátom sú zrejmé – nižšia hlučnosť, hladký chod a žiadne vibrácie (nepíšem o zmenšeninách s priamym  vstrekovaním a dýchavičným turbom). V súčasnosti sa navyše spotreby benzínových a naftových áut v mnohých ohľadoch vyrovnávajú a nie sú tak priepastné ako kedysi. S Outbackom som jazdil v kombinovanom cykle za  7,8 litra na 100 km. Ide o silný atmosférický motor, takže ani odlišné podmienky tak nehýbu so spotrebou ako pri porovnateľne výkonných menších turbomotoroch. V meste sa spotreba pochopitelne tlačí vyššie, čím hustejšia je premávka. Mimo mesta je možné pokojným tempom jazdiť aj za 7 litrov. Ak si užívate silu motora a kde-tu prejdete okreskami svižnejšie, pohodlne jazdíte za 9 litrov, a to aj s diaľničnou jazdou na zákonnom limite. Horský priesmyk zdvihne spotrebu v závislosti od vašej odvahy nad 10 litrov. 173 koní a 235 Nm nie sú dychberúce parametre, ale auto má silu na všetko, čo mu zadáte.

Či už rýchlejší odpich, pružné zrýchlenie pri predbiehaní, alebo zábavu na okreske. Pomáha jednak dostupnosť krútiaceho momentu odspodu vďaka konštrukcii motora s protichodnými valcami, no tiež rafinované CVT, ktoré keď treba, radí rýchlo a športovo. Keď netreba, udržiava vyrovnané otáčky a necháva motor pracovať v ideálnom režime. Kombinuje tak to najlepšie z automatického sveta bez väčších kompromisov. Jediné, čo by som vylepšil, sú koncovky výfukov. Keď mám 2,5 litrový atmosférický motor, chcem o tom vedieť neustále a chcem, aby o tom vedeli aj ostatní. Zvuk má pritom motor veľmi pekný, obzvlášť pekne si brboce pri jazde v meste a znie slušne aj vytočený. Komfort ale znamená viac ako jazdný zážitok, a tak treba väčšinou napínať uši. Chcelo by to nejakú tú doplnkovú klapku... Alebo aspoň cenníkovú možnosť vymeniť výfuky za charakternejšie.

V teréne je Outback suverén. Nie je to jazda na vzduchovom vankúši, nič také Outback neponúka, ale ani sa nenatriasate ako v kočiari. Platí, že čím rýchlejšie si trúfnete, tým viac podvozok odfiltruje. Ostré stúpanie i na menej vhodných pneumatikách na mokrom podklade zvláda ľahko. Kde nestačí symetrický pohon oboch náprav, tam sa pridáva elektronická imitácia uzávierok diferenciálov a prípadne režim Xmode. V prípade modelov s CVT prevodovkou využíva Subaru jeden zo štyroch svojich systémov pohonu všetkých kolies. Tento sa volá Active Torque Split AWD. Ten prerozdeľuje v bežnej situácii krútiaci moment v pomere 60:40 v prospech prednej nápravy, v prípade nutnosti dokáže pomer vyrovnať na 50:50 a vďaka možnosti pribrzdenia kolies dokáže všetok krútiaci moment pohnať na jedno koleso.  

Na asfalte je Outback tiež ako ryba vo vode. Komfort nejde na vrub jazdných vlastností, auto je tuhé a riadenie veľmi presné s ideálnym odporom. Pri ostrých prejazdoch zákrut sa karoséria mierne nakloní a s prehľadom sebe vlastným vytočí krásny oblúk. Výraznejšie náklony však dobre stabilizovaný podvozok nedovolí a auto sa drží vozovky zubami nechtami. Kto nejazdil Subaru na zasneženej ceste, nepochopí akú suverenitu mu auto so symetrickým pohonom všetkých kolies a takmer ideálnym rozložením hmotnosti medzi nápravami poskytne. Odrazu sú všetci takí pomalí...

Eye Sight s troma kamerami vpredu patrí medzi to najlepšie spomedzi asistenčných systémov, čo môžete aktuálne dostať. Nesnaží sa o zbytočné pokusy s autonómiou, ktoré vás zabavia na pár minút a potom ich vypnete. Eye Sight je tu stále a dáva pozor aj vtedy, keď už vy nestihnete. Patrí k nemu i asistent na kontrolu jazdy v pruhoch, či dobre reagujúci adaptívny tempomat.

Kabína vyzerá v svetlej kombinácii kože a plastov veľmi luxusne. Typická japonská strohosť a účelnosť vytvorili peknú a nadčasovú palubnú dosku. Jemne mäkčené plasty, koža i tvrdšie plasty s kvalitnou povrchovou úpravou. Všetko pekne lícuje, sedí, nič nevŕzga. Posed za volantom je výborný, výhľad z kabíny taktiež a priestoru má i pätica pasažierov dostatok vo všetkých smeroch. Luxusný je aj batožinový priestor. 512 litrov hovorí jasnou rečou. Jednoducho bez kompromisov, no tiež bez čačiek a mačiek, ktoré len ťahajú oči. Subaru postupom času zdokonaľovalo i ovládanie infotainmentu. Citeľne vylepšilo citlivosť displeja. Už netreba také silné dotyky celým článkom prsta, dotyková plocha chránená pevným sklom reaguje i na jemnejšiu prácu.

Nanešťastie benzínovú verziu Outbacka nezískate ani s manuálnou prevodovkou, ani s nižšou výbavou. Veľká smola, no na druhú stranu, za takúto cenu schopnejší allroad nenájdete. Prémiový japonský kombi allroad sa vo všetkých parametroch vyrovná i dvakrát drahším verziám. Nemá možno toľko naftových valcov ako Audi, či Mercedes a nemá ani prepĺňanie turbom a kompresorom ako Volvo, má však robustnosť, odolnosť a životnosť, ktoré mu drahší môžu iba závidieť. Outback je voľbou rozumu. Nevyzerá možno tak dobre ako Audi, či Volvo, nemá severskú chladnosť ako Volvo a prémiový fíling ako Audi a nemá ani toľko displejov, a tak pokročilú elektroniku ako Mercedes, má ale zo všetkého dosť na to, aby bol najlepším allroadom súčasnosti. Nenájdete terénne kombi s cenou a protihodnotou čo i len porovnateľnou so Subaru Outback.

Ak chcete viacúčelové auto vhodné na cesty i necesty, ak chcete bezpečné a odolné auto, ktoré vám vydrží dlhšie ako po dobu lízingu, nie je nad čím uvažovať. Benzínový Outback má svoj pokojný a suverénny charakter. Nechytí za srdce hneď, ale vytvoríte si k nemu také puto aké k nalešteným supermanom súčasnosti nikdy. Je créme de la créme medzi allroadmi a je medzi Top 5 autami, ktoré som toho roku testoval. Dostáva 9,5 bodu z 10. Nedostatky síce má, ale z môjho pohľadu sú zanedbateľné, najmä s ohľadom na priaznivý pomer ceny a protihodnoty. Síce dokážete kúpiť i lacnejšie (a menšie) oplastované kombi, tak dobré ako Outback nebude. No a ak sa vám nepáči, nech sa začne. Bodka.

 

Technické údaje

Model: Subaru Outback 2,5i-S CVT Bussiness
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2498
Prevodovka: bezstupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  129/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 235/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,7/6,0/7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4815/1840/1605
Rázvor náprav (mm): 2745
Objem batožinového priestoru (l): 512/1848
Objem palivovej nádrže (l): 60
Prevádzková hmotnosť (kg): 1657
Užitočná hmotnosť (celkovo kg) 518
Rozmer pneumatík: 225/60 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 32 990 €
Základná cena verzie: 38 990 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.