2017-12-20 04:50:00
Subaru Outback 2,5i-S CVT
Subaru Outback 2,5i-S CVT Bussiness
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Subaru Outback 2,5i-S Bussiness – japonská dokonalosť pobije všetky SUV

Na test benzínového Subaru Outback súčasnej generácie sme čakali dlho. Čakanie sa ale vyplatilo.

Subaru sa v našich končinách stalo po predstavení svojho naftového boxer motora prevažne naftovou značkou. Doba naftová zosilnela po tom, ako sa diesel spojil s automatickou prevodovkou a symetrickým pohonom všetkých kolies. Európsky sen v japonskom aute vyšiel a svoju popularitu si zaslúži. Lenže kým Európa snívala o nafte s automatom v japonskom aute, celý svet si užíval japonské auto s japonským benzínovým boxer motorom a s automatickou prevodovkou. U nás sa na túto mimoriadne komfortnú motorizáciu akosi zabudlo. Lenže časy sa menia a zákazníci Subaru spätne objavujú to, čo celý svet a najmä USA pri Subaru využíva najviac – kombináciu objemného motora s automatickou prevodovkou.

V Európe ale prežil iba jeden, ten najmenší agregát. 2,5 litrový štvorvalec typu boxer. V USA v podstate malý motor. V downsizingom postihnutej Európe je ale 2,5 litra výrazne viac než ponúkajú konkurenti a dnes vám už takýto objem nedá v podstate nikto s atmosférickým plnením. Jediný kto ešte v porovnateľne veľkom automobile objemnejšiu atmosféru núka, je Mazda pri modeli 6. Lenže Mazda 6 nemá verziu Allroad. Na druhú stranu, Outback zas nemá výhradne cestnú verziu. Lebo Legacy v EÚ už nekúpite...

Zdroj: Ján Hargaš

Konkurenčné prostredie pre model Outback začína na upravených kombi modeloch akými sú Volkswagen Passat Allroad, Opel Insignia Country Tourer, Volvo V90 Cross Country, Audi A6 Allroad a Mercedes triedy E All Terrain. Výpočet konkurencie ale pokračuje aj pri stredne veľkých SUV. Outback je síce o kúsok nižší, no v terénnych vlastnostiach prekonáva gro modelov SUV, a to spolu s Volvo V90 CC a prípadne aj Audi A6 Allroad. Ak ide o porovnávanie priechodnosti v ozajstnom teréne, s Outbackom dokáže držať krok azda len Volvo V90 CC, a aj to na svojich veľkých 20 palcových kolesách riskuje viac než Outback na 18 palcových diskoch s pneumatikami so širokými bočnicami. No a ak ide o pohon všetkých kolies, svetlosť a brodivosť i dlhodobú funkčnosť, Outback prekonajú len ozajstné offroady s uzamykateľnými diferenciálmi a rebrinovým rámom, prípadne modely SUV, ktoré sa na terén nehrajú, ale skutočne v terén veria a môžete ich spočítať na prstoch jednej ruky (napríklad Mitsubishi Outlander).

Veru, tak dobrý v teréne Outback je. Koniec koncov je náhradou za starší Forester, ktorý sa z terénneho kombi zmenil na typické cestné SUV.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže Outback nie je dobrý len v teréne. Je to to najlepšie, čo Subaru v súčasnosti ponúka. Poskytne množstvo priestoru, najnovšie a najpokročilejšie bezpečnostné asistenčné systémy (Eye Sight), vysokú pasívnú bezpečnosť typickú pre Subaru a možnosť užívať si jazdu za každých okolností bez ohľadu na to, v akom stave cesta je.

Viem, znie to ako citát z reklamnej kampane, no v tomto prípade skôr reklamná kampaň cituje to, čo Subaru skutočne dokáže. To sa dnes už nestáva často.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda

Výhody benzínového motora v porovnaní s porovnateľným naftovým agregátom sú zrejmé – nižšia hlučnosť, hladký chod a žiadne vibrácie (nepíšem o zmenšeninách s priamym  vstrekovaním a dýchavičným turbom). V súčasnosti sa navyše spotreby benzínových a naftových áut v mnohých ohľadoch vyrovnávajú a nie sú tak priepastné ako kedysi. S Outbackom som jazdil v kombinovanom cykle za  7,8 litra na 100 km. Ide o silný atmosférický motor, takže ani odlišné podmienky tak nehýbu so spotrebou ako pri porovnateľne výkonných menších turbomotoroch. V meste sa spotreba pochopitelne tlačí vyššie, čím hustejšia je premávka. Mimo mesta je možné pokojným tempom jazdiť aj za 7 litrov. Ak si užívate silu motora a kde-tu prejdete okreskami svižnejšie, pohodlne jazdíte za 9 litrov, a to aj s diaľničnou jazdou na zákonnom limite. Horský priesmyk zdvihne spotrebu v závislosti od vašej odvahy nad 10 litrov. 173 koní a 235 Nm nie sú dychberúce parametre, ale auto má silu na všetko, čo mu zadáte.

Zdroj: Ján Hargaš

Či už rýchlejší odpich, pružné zrýchlenie pri predbiehaní, alebo zábavu na okreske. Pomáha jednak dostupnosť krútiaceho momentu odspodu vďaka konštrukcii motora s protichodnými valcami, no tiež rafinované CVT, ktoré keď treba, radí rýchlo a športovo. Keď netreba, udržiava vyrovnané otáčky a necháva motor pracovať v ideálnom režime. Kombinuje tak to najlepšie z automatického sveta bez väčších kompromisov. Jediné, čo by som vylepšil, sú koncovky výfukov. Keď mám 2,5 litrový atmosférický motor, chcem o tom vedieť neustále a chcem, aby o tom vedeli aj ostatní. Zvuk má pritom motor veľmi pekný, obzvlášť pekne si brboce pri jazde v meste a znie slušne aj vytočený. Komfort ale znamená viac ako jazdný zážitok, a tak treba väčšinou napínať uši. Chcelo by to nejakú tú doplnkovú klapku... Alebo aspoň cenníkovú možnosť vymeniť výfuky za charakternejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

V teréne je Outback suverén. Nie je to jazda na vzduchovom vankúši, nič také Outback neponúka, ale ani sa nenatriasate ako v kočiari. Platí, že čím rýchlejšie si trúfnete, tým viac podvozok odfiltruje. Ostré stúpanie i na menej vhodných pneumatikách na mokrom podklade zvláda ľahko. Kde nestačí symetrický pohon oboch náprav, tam sa pridáva elektronická imitácia uzávierok diferenciálov a prípadne režim Xmode. V prípade modelov s CVT prevodovkou využíva Subaru jeden zo štyroch svojich systémov pohonu všetkých kolies. Tento sa volá Active Torque Split AWD. Ten prerozdeľuje v bežnej situácii krútiaci moment v pomere 60:40 v prospech prednej nápravy, v prípade nutnosti dokáže pomer vyrovnať na 50:50 a vďaka možnosti pribrzdenia kolies dokáže všetok krútiaci moment pohnať na jedno koleso.  

Na asfalte je Outback tiež ako ryba vo vode. Komfort nejde na vrub jazdných vlastností, auto je tuhé a riadenie veľmi presné s ideálnym odporom. Pri ostrých prejazdoch zákrut sa karoséria mierne nakloní a s prehľadom sebe vlastným vytočí krásny oblúk. Výraznejšie náklony však dobre stabilizovaný podvozok nedovolí a auto sa drží vozovky zubami nechtami. Kto nejazdil Subaru na zasneženej ceste, nepochopí akú suverenitu mu auto so symetrickým pohonom všetkých kolies a takmer ideálnym rozložením hmotnosti medzi nápravami poskytne. Odrazu sú všetci takí pomalí...

Zdroj: Ján Hargaš

Eye Sight s troma kamerami vpredu patrí medzi to najlepšie spomedzi asistenčných systémov, čo môžete aktuálne dostať. Nesnaží sa o zbytočné pokusy s autonómiou, ktoré vás zabavia na pár minút a potom ich vypnete. Eye Sight je tu stále a dáva pozor aj vtedy, keď už vy nestihnete. Patrí k nemu i asistent na kontrolu jazdy v pruhoch, či dobre reagujúci adaptívny tempomat.

Kabína vyzerá v svetlej kombinácii kože a plastov veľmi luxusne. Typická japonská strohosť a účelnosť vytvorili peknú a nadčasovú palubnú dosku. Jemne mäkčené plasty, koža i tvrdšie plasty s kvalitnou povrchovou úpravou. Všetko pekne lícuje, sedí, nič nevŕzga. Posed za volantom je výborný, výhľad z kabíny taktiež a priestoru má i pätica pasažierov dostatok vo všetkých smeroch. Luxusný je aj batožinový priestor. 512 litrov hovorí jasnou rečou. Jednoducho bez kompromisov, no tiež bez čačiek a mačiek, ktoré len ťahajú oči. Subaru postupom času zdokonaľovalo i ovládanie infotainmentu. Citeľne vylepšilo citlivosť displeja. Už netreba také silné dotyky celým článkom prsta, dotyková plocha chránená pevným sklom reaguje i na jemnejšiu prácu.

Zdroj: Ján Hargaš

Nanešťastie benzínovú verziu Outbacka nezískate ani s manuálnou prevodovkou, ani s nižšou výbavou. Veľká smola, no na druhú stranu, za takúto cenu schopnejší allroad nenájdete. Prémiový japonský kombi allroad sa vo všetkých parametroch vyrovná i dvakrát drahším verziám. Nemá možno toľko naftových valcov ako Audi, či Mercedes a nemá ani prepĺňanie turbom a kompresorom ako Volvo, má však robustnosť, odolnosť a životnosť, ktoré mu drahší môžu iba závidieť. Outback je voľbou rozumu. Nevyzerá možno tak dobre ako Audi, či Volvo, nemá severskú chladnosť ako Volvo a prémiový fíling ako Audi a nemá ani toľko displejov, a tak pokročilú elektroniku ako Mercedes, má ale zo všetkého dosť na to, aby bol najlepším allroadom súčasnosti. Nenájdete terénne kombi s cenou a protihodnotou čo i len porovnateľnou so Subaru Outback.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak chcete viacúčelové auto vhodné na cesty i necesty, ak chcete bezpečné a odolné auto, ktoré vám vydrží dlhšie ako po dobu lízingu, nie je nad čím uvažovať. Benzínový Outback má svoj pokojný a suverénny charakter. Nechytí za srdce hneď, ale vytvoríte si k nemu také puto aké k nalešteným supermanom súčasnosti nikdy. Je créme de la créme medzi allroadmi a je medzi Top 5 autami, ktoré som toho roku testoval. Dostáva 9,5 bodu z 10. Nedostatky síce má, ale z môjho pohľadu sú zanedbateľné, najmä s ohľadom na priaznivý pomer ceny a protihodnoty. Síce dokážete kúpiť i lacnejšie (a menšie) oplastované kombi, tak dobré ako Outback nebude. No a ak sa vám nepáči, nech sa začne. Bodka.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Subaru Outback 2,5i-S CVT Bussiness
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2498
Prevodovka: bezstupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  129/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 235/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 198
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,7/6,0/7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4815/1840/1605
Rázvor náprav (mm): 2745
Objem batožinového priestoru (l): 512/1848
Objem palivovej nádrže (l): 60
Prevádzková hmotnosť (kg): 1657
Užitočná hmotnosť (celkovo kg) 518
Rozmer pneumatík: 225/60 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 32 990 €
Základná cena verzie: 38 990 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku