29.11.2017

TEST: Kia Picanto GT Line – mestská kabelka v plnej výbave s náznakom športovosti

Kia Picanto je taká malá ako jej meno. Poslúži ako plnohodnotné mestské vozítko, no zvládne aj dlhšie cesty.

Za volantom maličkej Kie Picanto som strávil viac ako 500 kilometrov. S trochou irónie by som mohol napísať, že je to viac, než budúci majitelia najazdia za mesiac. Lebo Picanto patrí do mesta, cíti sa tam ako ryba vo vode a jazdí sa s ňou práve v meste vynikajúco. Tu sú prvé postrehy z predstavenia auta na Slovensku.

Picanto bojuje o priazeň zákazníka v segmente, v ktorom je väčšina výrobcov len preto, aby tam vôbec bola. Malé autá v najmenšom segmente A robia čo môžu, aby priniesli do pokladnice automobilky aspoň pár korún, nieto eur. Nízku cenu v nich cítiť odvšadiaľ, snahou ušetriť sú tieto autá doslova nasiaknuté. Obvykle ich sprevádzajú slabučké motory, ktoré sú úsporné najmä na výrobu a našťastie aj na údržbu. Benzínu ale papkajú dosť. Je to segment, ktorému sú konkurentmi dokonca aj motorky, presnejšie mestské skútre. Tie ponúknu tretinové vstupné náklady a maximálne polovičné náklady na pohonné hmoty a podstatne jednoduchšie parkovanie v meste, ponúknu však výrazne nižšiu mieru bezpečnosti i menej úložných priestorov a tiež menej pohodlia. Porovnávať auto s motorkou je ako porovnávať hot-dog a štvorchodový nedeľný obed – oboje sú jedlá, ale každé slúži inak. Picanto je od svojho najbližšieho súrodenca o takmer pol metra kratšia. Kratší nos a kabína maximalizovaná naprieč celým podvozkom však umožňuje Picantu vlastniť priestorovú ponuku iba o kúsok menšiu než v prípade väčšieho modelu v segmente B. Menší kufor a menej miesta na zadných sedadlách však vyvažuje obratnosťou pri manévrovaní na malom priestore. Zaparkovať Picanto je šmak.

V súčasnosti aj malé autá môžu niesť celkom bohatú výbavu a navyše tie malé autá vedia aj celkom pekne vyzerať, reprezentovať a v prípade nehody posádku dobre ochrániť. Keď k tomu pridáme malé vonkajšie rozmery, dobrú manévrovateľnosť a slušné jazdné vlastnosti, vznikne vozidielko vhodné do mesta, ktoré sa konkurencie motoriek báť nemusí a ktoré dobre poslúži najmä v tých mestách, kde hromadná doprava neplní svoje primárne úlohy a kde hustota premávky ešte nie je taká vysoká, aby sa jazda autom za dennodennými povinnosťami neoplatila.

Pekné malé autíčko s bohatou výbavou

Picanto sa v posledných generáciách stáva nenápadnou ale čoraz krajšou alternatívou ku škatulóznym konkurentom. Veľké oči, pekné laky, lišty i disky. Nič výnimočné, nič dychberúce, ale sympatické. LED diódy a pekné vertikálne svetlomety robia z auta spolu s rafinovanými doplnkami dobre vyzerajúce vozítko. Mnoho z tých čačiek-mačiek má na svedomí práve najvyššia výbava GT – Line. Napríklad zliatinové disky. Picanto si môžete personalizovať doplnkami, svetlami a diskami. Červená mu sekne, potešia súvisiace červené detaily i v interiéri. 

Na palube nájdete plnohodnotný informačný systém, kvalitné audio, klimatizáciu, kožené doplnky a koženkové sedenie, ktoré poznáme z väčšieho brata menom Rio. V zimnom období poteší intenzívne vyhrievaný volant a tiež vyhrievané sedadlá s rýchlym nábehom. Skrátka, aj na krátkych trasách v aute nemusíte mrznúť a fúkať si na skrehnuté ruky počas státia na semaforoch. Autíčko sa rýchlo zohreje a rýchlo sa zohreje i kabína. Z nej po zhasnutí motora teplý vzduch aj rýchlo odíde, ale to k malému autu patrí.

Za volantom si nájdu polohu takmer všetky typy vodičov. Necítite sa tam stiesnene ani s výškou nad 190 cm. Dokonca sa niekto chudučký a nižší zmestí aj za vás. Výhľad z auta je adekvátny, ovládacie prvky sú po ruke. Batožinový priestor hlási teoretických 255 litrov, no je to viac ako trúfalý parameter. Dve bežné vakovité kabelky, alebo jedna menšia kabelka a dve tašky s nákupom a kufor je plný. Voľné litre možno narátať vďaka výške batožinového priestoru. Naplniť kufor až po hornú úroveň sedadiel je vplyvom jeho ďalších rozmerov náročné – hneď sa vám všetko vysype. Po sklopení sedadiel získate rovinu iba v prípade dvojitého dna kufra.

V aute je výrazne vyššia miera hluku, než vo vozidlách o segment vyššie (Rio, Fabia). Pri jazde po meste to nevadí, výjazd z obývaných oblastí, či nebodaj diaľnica komfort znižujú po všetkých stránkach. Netreba len zvyšovať úroveň hlasitosti audia, pri 130-tke už po sebe musí posádka takmer kričať. Hluk je únavný. Najvýraznejší je hluk od kolies, počuť každú zmenu povrchu. No a potom zafúka a máte čo robiť, aby vám nezvýšilo tlak. Autíčko je ľahučké, počiatočná hmotnosť 860 kg hovorí jasnou rečou. V spolupráci s výškou 1485 (viac než má Rio) je bočný vietor ozaj nepríjemný, i keď znesiteľný a ani kamión v opačnom smere vás do jarku neodfúkne. 

Ani z hľadiska komfortu jazdy sa Picanto nemôže chváliť najlepšími známkami. Kolesá so 16-palcovými diskami a pneumatikami s menším podielom gumy umocňujú tvrdší podvozok. Spomaľovače prinútia poskočiť si i vodiča a väčšie diery zrátajú zuby. Mal som už aj podstatne tvrdšie autá, ale i v tomto prípade konštatujem, že kúsok komfortu navyše by nevadil, naopak.

Na druhú stranu je auto v mestskom prostredí skutočne nebojácne a isté. Autá s týmito rozmermi ma vždy presvedčia k ostrejšiemu jazdeniu v meste. Ak sú dobre postavené.

Konštrukcia Picanta obsahuje 44% komponentov z vysokopevnostnej ocele, najviac namáhané miesta sú z ocele lisovanej za horúca. Výsledkom použitia kvalitných materiálov v konštrukcii sú okrem vyššej pasívnej bezpečnosti najmä lepšie jazdné vlastnosti. Picanto získalo v crash testoch EuroNCAP 79 % respektíve 87 % za ochranu dospelých osôb. Vďaka absencii asistenčných systémov to ale bolo len za 3 hviezdy, respektíve štyri, ak je auto vybavené bezpečnostným balíkom. Ale späť k jazdným vlastnostiam: auto je tuhé, komunikatívne a na pokyny vodiča reaguje rýchlejšie.

Motokárový pocit je i tu vnímateľný, a síce auto nejazdí úplne ako motokára, zmysly vodiča nie sú klamané množstvom plastov, izolačných materiálov a širokých plechov. Tu veci vnímate ostrejšie. To čo sa deje pod kolesami je vám známe rovnako ako to, čo sa deje v premávke okolo vás. S dobre nastavenými spätnými zrkadlami a troškou zručnosti sa v tomto aute premeníte na takú myšku, ktorá sa pretiahne i cez najmenšie dierky.

K ostrejšiemu jazdnému prejavu pasuje dobre odladená až športovo nastavená radiaca páka patriaca k výbave GT Line. Radiť sa dá skutočne rýchlo a práve radiaca páka a príjemná kulisa vedia napomôcť k zníženiu deficitu zvaného slabý motor.

Aká škoda, že Picanto nenesie Podkapotou trojvalcové turbo, ktoré môžete získať s Riom, či Cee´dom, ba Stonicom (chystá sa na trh koncom tohto roka). I slabšia verzia by k nemu pasovala vynikajúco a Picanto by sa tak mohlo porovnávať aj s Up-om, ak ide o jazdnú dynamiku samozrejme. Ten síce vyznáva o kúštik kvalitnejšie spracovanie i utlmenie vonkajších vplyvov, rozdiel to ale nie je tak veľký, aby Picanto s nižšou cenou nemohlo bodovať na jeho úkor.

1,2 MPI – nie je veľa ale všetko čo Picanto potrebuje

Motor nie je turbo trojvalec, ale atmosférický štvorvalec zo série Kappa s objemom 1,2 litra a rozvodom DOHC s duálnym časovaním ventilov CVVT a s maximálnym výkonom 84 koní pri 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 124 Nm pri 4000 ot/min. Motorček k prázdnemu Picantu pasuje dobre a so cťou sa potrápi aj so zaplneným autom. Kým v meste úplne stačí a dáva autu aj vďaka krátkym nižším prevodom priam živelnosť, mimo mesta je to škriatok, ktorému sa nič poriadne nechce. Krútiaci moment síce vrcholí vyššie, dojem je ale odlišný a väčšiu silu má motor v nižších otáčkach. Niekde medzi 2500 až 4000 sa cíti najlepšie, zrýchľuje, a síce vo vyšších rýchlostiach s ťažšími prevodmi pomalšie ako turbomotor, na bežné jazdenie stačí. Vo všeobecnosti ale motor nemá veľa síl a dnešný zákazník opantaný silou turbodúchadla už spokojný byť nemusí. Stručne povedané – ani hore, ani v strede a ani dole sa veľké divadlo nekoná. Na otvorených cestách som si s ním trúfol aj predbiehať, ale manéver bolo treba naplánovať a k jeho úspešnému dokončeniu bolo treba i riadny kus voľnej vozovky. Najmä nad 100 km/h nepomôže ani podraďovanie. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na piatom prevodovom stupni vysoko prekračuje pohodlné hodnoty. Počítačové výrazivo pružné zrýchlenie popisuje najpresnejšie slovom pending... teda stále prebieha. Rátať však možno s časmi v približnej hodnote +15 sekúnd. Podradenie o jeden stupeň pomôže, ale nie príliš.

Pozitívne ale môžem hodnotiť spotrebu. Priemerne za 5,8 l benzínu na 100 km. Mimo mesta s jazdou v rámci predpisov a s minimálnym zaťažovaním motora vecami, ktorým aj tak nerozumie je to aj za menej než 5. Ale iba tesne. V meste tých bežných 6 až 7 podľa situácie. Zmeny poveternostných podmienok na trase neovplyvňujú spotrebu tak ako v prípade prepĺňaných motorov. MPI si zoberie zhruba rovnaké množstvo či je zima, či fúka. Autíčko nemá štart-stop, ktorý by iste pár deci ušetril. Na papieri.  

Kia Picanto je malé auto. Nenadchne, ale ani neurazí. Zato poteší vzhľadom i ponúkanou výbavou. Cítiť z neho úsporné opatrenia, no vo výbave GT Line ponúka dosť na to, aby ste si nepripradali menší, než ste. Pri jazde mimo mesta sa v ňom necítite v ohrození, no telce na väčších autách sa k vám budú vždy správať ako k menejcenným. Na diaľnici by ma najradšej zožrali bez ohľadu na rýchlosť – všetci náhle jazdili rýchlejšie než ja... Je to až smiešne, ale takí sme mi vodiči. Malé auto je žiaľ trofejou a podľa mnohých nemá čo v rýchlom ľavom pruhu diaľnice čo robiť. Aj keď sa dokáže rozbehnúť na rovnakú rýchlosť ako iné autá.

Picanto je taký kórejský UP!. Up má o kúsok kvalitnejšie materiály vo vnútri a tiež komfortnejší podvozok a širšiu paletu verzií, vrátane tej elektrickej, Picanto dokáže udržať krok najmä v strede ponuky a v nižších úrovniach výbav. GT Line je pre tých, ktorí si chcú mestskú jazdu s malým autom skutočne vychutnať.

Obratné, svižné, milé a vyhrievané. GT Line pridáva mladícky šmrnc a umocňuje mestuodolnosť vozidielka. Fajn. V rámci segmentu patrí medzi TOP 5. 7 z 10. 

 

Technické údaje

Model: KIA Picanto GT Line 1,2 MPi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1248
Prevodovka: 5-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  62/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 124/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 173
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,8/3,7/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3595/1595/1485
Rázvor náprav (mm): 2400
Objem batožinového priestoru (l): 255
Objem palivovej nádrže (l): 35
Pohotovostná hmotnosť (kg): 860-975
Užitočná hmotnosť (kg): 540
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 8 640 €
Základná cena modelu: 13 480 €
   
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.