2017-10-22 04:30:00
Kia Stonic 1,4 D-CVVT
Kia Stonic 1,4 D-CVVT 6MT Platinum
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Kia Stonic 1,4i už na Slovensku – moderne a bez turba. Ide to!

Kia Stonic dorazila na Slovensko a ja som ju bol okoštovať do Košíc. Slováci zbystrite pozornosť. Toto je dobré.

Kia Stonic je malým crossoverom, ktorého najbližším súrodencom v rámci značky Kia je model Rio a v rámci koncernu je to Hyundai Kona. S Koňou som ešte nešiel, no ak bude aspoň spolovice taká vydarená ako Stonik, koncern Volkswagen ale i ďalšie európske značky si môžu dorobiť jednu veľkú vrásku na čelo.

Prečo? Pre ponuku samozrejme. Štartovacia cena na úrovni 13 200 eur možno veľa nepovie, ale bližší pohľad na auto a výbavu hej. Najmä preto, lebo štartovacím motorom nie je turbo trojvalec, alebo ne-turbo trojvalec, ale klasický ne-turbo štvorvalec s objemom 1,2 litra. Ako s ním jazdí Stonic neviem. Viem však ako jazdí s druhým a pravdepodobne najzaujímavejším motorom v ponuke – 1,4 D-CVVT. Práve auto s týmto rokmi overeným agregátom a šesťstupňovou dobre odladenou manuálnou prevodovkou získate za 13 990,- vo výbave Silver, alebo 15 590 vo výbave Gold. Silverka obsahuje všetky kľúčové prvky ako klimatizáciu, projektorové svetlomety, balík airbagov, rádio s dotykovým displejom, multifunkčný volant a iné. Gold pridá možnosť dokúpiť si farebné balíčky s doplnkovými prvkami, akurátne 15-palcové zliatinové disky a niekoľko ďalších prvkov vrátane tempomatu, senzorov a kamery vzadu, či hmloviek a koženého volantu. Platinum štartuje s daným motorom na 17 590,- a pridáva automatickú klimatizáciu, 17 palcové disky, navigáciu, smart key a ďalšie. Za 1290 eur si môžete dokúpiť kompletnú sadu asistenčných systémov vrátane núdzového brzdenia, monitorovania mŕtveho uhla a opustenia jazdného pruhu. Metalíza je v prípade všetkých výbav doplatok 490,- eur. Všetky verzie a motorizácie nájdete v tomto článku. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ako jazdí?

Dobre. Stonicu skoro nič nechýba. Aj keď som s ním odjazdil len nejakých 50 kilometrov, vyskúšal som ho nielen na pekných serpentínach medzi Košicami a Bukovcom, ale tiež na poľných cestách nad Bukovcom. Autiak dokáže vďaka krátkym previsom, kompaktným rozmerom, rázvoru a svetlej výške 183 mm (Platinum na 17 palcových diskoch, inak 165) prekonať všetko, kde na prejazd stačí opatrnosť, rozbeh a pohon dvoch kolies. Kamenitá cesta s väčším prevýšením nerobila problém, výhodou je dobrý výhľad vpred a do blízkeho okolia auta. Na spomínaných serpentínach prekvapí agilitou nielen podvozok, ale najmä motor. 100 koní a 133 Nm je na malé a ľahké auto dosť. Prevodovka disponuje kratšími nižšími prevodmi, takže oduševnená jazda mu problém nerobí. Netlačil som ho na limit, predsa len malo autíčko sotva 800 kilometrov ale aj do 4000 ot/min jazdí pekne a môžete s ním jazdiť plynulo dynamicky.

Zdroj: Ján Hargaš

I pružné zrýchlenie na štvrtom prevodovom stupni poteší. Ľahké ale tuhé auto zvládne zrýchlenie zo 60 na 100 km/h v priemere za takmer presne 8 sekúnd. Rovnako rýchlo zrýchli z 80 na 120. Za volantom som sedel iba sám (110 kg aj s batohom). Prípadnú vyššiu hmotnosť posádky ale môže vyvážiť zmena prevodu. Minimálne prvú disciplínu zvládne Stonic i na treťom prevodovom stupni. Pri rýchlosti 120 km/h má motor na 6. stupni cca 3000 ot/min. Ešte surový motor si pri tejto rýchlosti pýtal 8 až 9 litrov v závislosti od situácie. Pokojné jazdenie znamenalo priemernú spotrebu pod 6 litrov, no vzhľadom na malý počet najazdených kilometrov je to len orientačná hodnota. Predpokladám, že reálne bude takmer prázdne auto ešte úspornejšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Jednoduchý podvozok je nastavený dobre. Torzná tyč odvádza svoju prácu dobre, auto ani na väčších dierach neskacká, musí ísť o naozaj veľkú priečnu nerovnosť, aby sa zadok pohol. Pohyb rýchlo zastavia kvalitné pneu. Auto je dobre odhlučnené, posed za volantom je veľmi dobrý, radiaca páka má výbornú kulisu. Škoda absencie bedrovej opierky a škoda absencie automatickej prevodovky. Mestské auto dnes možnosť dokúpenia automatu skrátka potrebuje.

Ide o ďalšie z vydarených áut stále sa zlepšujúceho koncernu Hyundai/Kia. Stonic má našliapnuté k predajným úspechom aj u nás. Lebo vyššiu svetlosť a vyšší posed dnes obľubujú nielen mestskí ľudia. Ak ale hľadáte niečo priestrannejšie, alternatív je mnoho, vrátane podobne naceneného ale koncepčne menej "IN" auta menom Cee´d. Stonic je tak ako Rio vhodným autom pre mladý pár, maximálne trojčlennú rodinku, či pre jednotlivca. Veselé, príjemné autíčko s ideálnym a nerizkovým motorom. Som zvedavý ako si bude počínať v plnohodnotnom redakčnom teste.

Zdroj: Ján Hargaš
 

Ján Hargaš

Komentáre k článku