11.10.2017

TEST: Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D A/T 2017 – novinky krátko po facelifte

Mitsubishi Outlander pre rok 2017 prináša viacero zmien a noviniek. Facelift 1,1?

Mitsubishi iba pred rokom a pol pustilo do sveta faceliftovanú verziu modelu Outlander. Na jar predstavilo ďalšiu aktualizáciu pre modelový rok 2017.

Mitsubishi Outlander je na trhu od roku 2012. V tom istom roku prekonal automobil crash test EuroNCAP s výsledkom 5 hviezd. Minulý rok sme testovali čerstvú faceliftovanú verziu, ktorá oficiálne prišla v roku 2015, no na naše cesty sa dostala až v roku nasledujúcom. Automobil kompletne vymenil vizáž, stal sa agresívnejším a stal sa zároveň prvým Mitsubishi s novým dizajnovým jazykom značky.

Outlander je nepochybne jedným z dvoch najvýznamenších modelov značky. Kým AS-X je tu pre veľké predaje, Outlander je tu pre slušné marže. Spoliehať sa na dva modely s potenciálom veľkých predajov sa neoplatí a Mitsubishi to dobre vie. Preto na trh čoskoro dorazí nový model Eclipse s modernou karosériou v štýle kupé SUV. Predtým ale pozornosť púta update oboch modelov – AS-X a Outlander.

Outlander si pre modelový rok 2017 pripravil niekoľko zmien. Exteriéru sa dotkli azda len dve zmeny: anténa v tvare žraločej plutvy a nové LED hmlovky. Vo vnútri je po novom k dispozícii vyhrievaný volant a tiež vyhrievané čelné sklo. Najvýznamnejším je ale dozaista prítomnosť nových asistenčných systémov. Outlander si môžete po novom vybaviť asistentom mŕtveho uhla, kontrolou premávky za automobilom pri cúvaní a tiež vylepšeným asistentom pre núdzové brzdenie vpredu. Ten dokáže rozoznávať už aj chodcov, čím výrazne znižuje nebezpečenstvo smrteľného stretu s chodcami. Veľkou vecou pre veľký Outlander je parkovacia kamera s pozorovacím uhlom 360°. Významnou je aj úprava charakteristiky podvozku. Automobil je mäkší, a tak významne pohodlnejší. Konštruktérom sa pritom podarilo vyvážiť stabilitu a jazdnú istotu s aspoň základnou mierou komfortu pruženia. To sme po facelifte povedať nemohli, modelový rok 2017 si tak novinárske a užívateľské výčitky zobral k srdcu a prichádza s novinkou, ktorú ocení hlavne slovenský vodič jazdiaci po slovenských cestách. Modelový rok 2016 nedokázal odfiltrovať toľko nerovností a pôsobil miestami až príliš tvrdo, i keď jazdil naozaj dobre. Dnes pôsobí na identických pneumatikách a diskoch komfortnejšie, a síce si auto zachováva športový charakter, zuby ani chrbticu sa na zaplátaných cestách nepokúša dolámať.

Veľkou zmenou, ktorá zas veľké emócie nevyvolá, je prechod na prísnejšiu emisnú normu Euro 6b. Malé béčko v označení normy si mnohí nevšimnú, no práve druhá fáza Euro 6 znamená veľmi veľa najmä ak ide o komplikovanosť motorov. Drvivá väčšina áut s naftovým motorom sa v novej emisnej norme nezaobíde bez vstrekovania močoviny do výfukového potrubia, pretože bez močoviny (AdBlue) by emisie oxidu dusíka nedokázali udržať pod stanovenou normou. Kým konkurenti zákazníkom pridávajú povinnosť z času na čas natankovať aj AdBlue, Mitsubishi zostáva verné zásobníkovému filtru na NOx. To nemusí byť pre zákazníkov zaujímavé z hľadiska emisií a životného prostredia, môže to byť zaujímavé z hľadiska náročnosti údržby a financií, ktoré budú musieť do automobilu vkladať počas jeho životnosti. Stručne a skrátka, Outlander nádrž na močovinu nemá a v najbližších rokoch (zatiaľ) mať nebude.

Keď asistenti pomáhajú a nestrašia

Outlander už nie je ani taký upípaný ako bol v nedávnej minulosti. Síce o hroziacich problémoch informuje pípaním, nie je také nepríjemné ako u Japoncov zvykne byť. Kontrola mŕtveho uhla robí čo má a upozornenie na auto v mŕtvom uhle, či na rýchlo sa približujúce auto v pruhu, do ktorého sa chystáte odbočiť, nezobudí posádku a vodiča informuje zreteľne. Chválim aj kontrolu premávky za vozidlom. Pri cúvaní s obrom rozmerov Outlandera môže byť viditeľnosť poza zaparkované autá skutočne malá. Lenže asistent reaguje aj na blížiacich sa chodcov, a to je prinajmenšom rovnako dobre ako reakcie na chodcov pri jazde vpred.

Adaptívny tempomat slúži taktiež dobre. Dobre je síce len priemer ale pri aute v tejto cenovej kategórii je priemer v poriadku. Výstraha pred hroziacou kolíziou tiež robí čo má a vtedy kedy má. Skrátka asistenti asistujú, fungujú dobre a Mitsu je v tomto smere v lepšej polovici konkurenčného prostredia.

Na druhú stranu, za informovanosť, rýchlosť a spoľahlivosť nemôžem pochváliť navigačný systém. Nebyť faktu, že dokáže GPS signál rozlúštiť lepšie a rýchlejšie než mobilné telefóny, neodporučil by som ju. Intiutivita tiež nie je najlepšia. Nájsť a ovládať niektoré zložky menu je komplikovanejšie než by ste čakali a často si vyžaduje odparkovanie vozidla. S mobilom v ruke a zapnutým Wazeom toho zvládnem viac. Samozrejme, aj v tomto prípade je bezpečnejšie zastaviť... 

Machri v IT dnes prorokujú, že nepotrvá dlho, kým bude softvér automobilu tvoriť väčšiu časť jeho hodnoty. Lenže kým sa k tomu dostaneme, ešte stále je základom automobilu mechanická odolnosť, robustnosť a racionalita technických riešení a práve tu Mitsubishi dominuje.

Za všetko stačí spomenúť pohon všetkých štyroch kolies. S-AWC Super All Wheel Control systém nie je v žiadnom prípade pripájateľný pohon oboch náprav. Je to prvotriedny a do detailu prepracovaný systém, ktorý si berie to najlepšie z dvoch svetov – elektronického a mechanického. Genetická spriaznenosť so systémom pohonu všetkých kolies modelu Lancer Evo by už v tomto čase mohla byť skôr PR žvástom ako realitou, no čuduj sa svete, nie je to tak. Aktívny predný diferenciál, stredový diferenciál a ešte jeden diferenciál medzi zadnými kolesami sú doplnené jemnými brzdnými korekciami smerovania krútiaceho momentu medzi kolesá, to v spolupráci so stabilizačným systémom umožňuje najmä skúseným vodičom vyťažiť z „SUV“ prekvapivo veľa. Auto sa s nájazdovými uhlami 21° vpredu, vzadu a prejazdovým uhlom s rovnakou hodnotou nestratí ani v ľahkom až stredne ťažkom teréne.

No vozidlo dokáže prekvapivo dobre jazdiť aj na bežných cestách, a to za akýchkoľvek podmienok. Outlander prekvapuje ako ochotne zatáča a s akou suverenitou sa hrnie do zákruty aj napriek vyššie položenému ťažisku. Na suchu sa chová ako pretekár, na mokre ako istota, ktorú si azda všetci zaslúžime (naozaj). Podvozok automobilu má svoje muchy a tvrdšie nastavenie je jednou z nich, modelový rok 2017 sa ale dostáva kombináciou faktorov výrazne vyššie než by som sám čakal. Jednoducho jazdné vlastnosti sú najmä a predovšetkým predvídateľné, viete čo sa deje a čo sa čoskoro udeje a viete sa na to pripraviť. Systém pohonu všetkých kolies nie je všemocný a prejazd mokrou zákrutou so zlým sklonom bez plynu neuľahčí, ale z auta a pneumatík vyťaží maximum.

Práve jazdné vlastnosti úzko súvisia so športovým vyžitím s týmto automobilom. Lebo priznajme si 2,2 litrový naftový agregát o športovosti počul iba z rozprávania svojich vymretých predkov. Jeho parametre neoslnia, ale stačia na to, aby ste udržiavali vyššiu rýchlosť a bez výrazného brzdenia prechádzali aj tam, kde iní čas strácajú.

S automatickou prevodovkou, ktorá si často „pomáha“ preklzom meniča, a tak sa v istých momentoch chová ako CVT, tvoria zohraný tím a po krátkom zoznamovaní sa s nimi zladí každý vodič. Dynamické jazdenie vyššími rýchlosťami umožňuje predbiehanie i na kratších úsekoch, aj keď zázraky očakávať nemožno.

Takže pozitíva a negatíva?

Pozitíva sú tam, kam veľká časť populácie už pozerá čoraz výnimočnejšie – v mechanike. Mitsubishi vie ako robiť autá a pohon všetkých kolies, o tom sa nemusíme baviť. Vďaka aktualizácii pre rok 2017 ale drží krok v dôležitých oblastiach aj z hľadiska elektroniky a technológií. Má slabšie miesta a tie nájdete napríklad v navigácii, či v sedení (najmä ak patríte k vyšším osobám s problémovou chrbticou), pocit z auta je celkovo pozitívny. V tejto cenovej hladine už nájdete všelijaké ponuky od všelijakých výrobcov, ak ale patríte k tým, ktorí si auto nekupujú na základe veľkosti dotykového displeja, Outlander určite neobchádzajte. Stále patrí medzi silných hráčov. Skrátka kusisko poctivého japonského auta. 7,5 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 2268
Prevodovka: 6-stupňová automatická planétová
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinácia (l/100 km): 6,9/5,2/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1810/1680
Rázvor náprav (mm): 2670
Svetlá výška v mm 190 
Objem batožinového priestoru (l): 477
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1640
Užitočná hmotnosť (kg): 425
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 23 900 €
Základná akciová cena modelu: 21 500 
Základná cena naftovej verzie 26 900 
Základná cena verzie: 37 500 
Cena testovaného vozidla: 38 837  €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.