07.08.2017

TEST: Mazda 3 – silná po všetkých stránkach. Aj s naftovým motorom

Testovali sme populárny hatchback od Mazdy. V triede zvanej Golf sa Mazda musí snažiť.

Aby ste v triede, ktorej kráľom je v Európe Volkswagen Golf zabodovali, naozaj sa musíte snažiť. Keď je Volkswagen Golf kráľom triedy/segmentu, Mazda 3 je kráľovná. Testovali sme naftovú verziu, test benzínovej nájdete tu. 

Kráľ, či kráľovná, nejde pritom (len) o predaje. Tak Golf ako aj Mazda 3 sú mimoriadne dobre urobené vozidlá. Kým Golf boduje tradíciou, konzervativizmom vzhľadu a modernými technológiami, Mazda pohodlím a jazdnými vlastnosťami.

Nazvať Mazdu 3 japonským Golfom by bolo novinárske klišé, no podstatu to vystihuje výborne. Lebo Mazda 3 je alternatívou k európskym automobilom, ktoré jeden kolega nazval europaletami. A nebol veru ďaleko od pravdy.

Stačí sa pozrieť na ponuku motorizácií. U Mazdy žiadne trojvalce, žiadne jednolitre, žiadne zmenšeniny zmenšenín. Skrátka žiadne motorizácie, ktoré by už z počutia naháňali zákazníkom hrôzu. Veru, európske automobilky bojujú, presviedčajú a skrátka robia čo sa dá, aby prelomili prirodzenú nedôveru zákazníkov.

Mazda sa pri pohľade na tieto boje len usmieva. Nie že by ju tiež nečakali nové výzvy v podobe nových emisných noriem, no už dávno si inžinieri značky položili otázku: prečo hľadať nové odpovede, keď zdokonaľovaním toho, čo už máme dokážeme čeliť požiadavkám zákazníkom a emisným normám rovnako dobre? Niekto by povedal, že je to východisko z núdze a možno by nebol ďaleko od pravdy, ale už roky platí, že z núdze vznikajú tie najlepšie riešenia.

Pritom sa ale nenechajte opiť rožkom, motory Mazdy nemajú nič spoločné s jednoduchosťou osemdesiatych a čiastočne deväťdesiatych rokov. Sú to komplikované a pokročilé agregáty s množstvom moderných technológií. Naďalej však veria v dva parametre, v ktoré veria aj nedôverčiví zákaznícii – v atmosférické plnenie a objem. Aspoň teda tie benzínové.

Slovenský trh, akokoľvek benzínové Mazdy obľubuje, má ale jednu špecialitku, veľmi ľúbi aj naftové Mazdy, konkrétne obľubuje aj naftovú Mazdu 3. A tak som nemohol odolať a na špecialitku nášho trhu som pozrel bližšie. Do testu pristál model s najsilnejším naftovým agregátom s objemom 2,2 litra, ktorý skôr než vrcholnými výkonmi očarí tichosťou a mimoriadne dobrou odozvou. Testovaný model bol v najvyššej výbave.

Mazda 3 s naftou? Prečo nie. Tichá a silná

Pri tak silnej ponuke benzínových motorizácií je záujem o naftový hatchback nižšej strednej triedy pomerne zvláštny. Niežeby sa naftové Golfy, či Octavie stále nepredávali vo veľkom, ale predsa len – japonec s naftou?

Proti gustu... Podkapotou našej sivej Mazdy 3 v prevedení hatchback bol naftový štvorvalec s objemom 2,2 litra s výkonom 110 kW (150 k) pri 4500 ot/min a s krútiacim momentom 380 Nm dostupným už od 1800 ot/min. X-tá generácia tohto motora slúži aj v Euro 6 bez aditíva AdBlue, čo ocení nejeden záujemca. Motor sa vyznačuje výrazným nábehom krútiaceho momentu už od nízkych otáčok a energickosť mu vydrží až krátko za 4000 ot/min. Za široké spektrum využiteľných otáčok a silný záťah v stredných otáčkach vďačí twin-turbo technológii.  V kombinácii s výborne nastavenou, takmer športovou manuálnou prevodovkou je len ťažké nepodľahnúť jeho čaru. Silný, objemný a celkom zvučný agregát vie s autom poriadne zamávať a disponuje dostatkom sily aj na dynamické jazdenie. Predbiehanie nebolo počas testu nikdy problém. Azda najzaujímavejšia je však jeho tichosť v neutrálnych otáčkach a pri pokojnej jazde nižšími rýchlosťami. Nie je to prvý takto tichý motor, ktorý by som testoval, ale stále je to nezvyklé a zároveň veľmi príjemné. Keď som doň pred dílerstvom nasadol prvýkrát a naštartoval, nepočul som rozdiel medzi štrikovaním benzínového a štrikovaním naftového motora. Presvedčil ma až pohľad do technického preukazu.

Aj počas jazdy je motor slušne utlmený, začujete ho hlavne vo vyšších otáčkach a pri vyššom zaťažení, a tak to má byť. Za svoju tichosť na neutálnych otáčkach a pri nízkom zaťažení môže poďakovať technológii, ktorú Mazda označuje ako Natural Sound Smoother („zjemňovač prirodzeného zvuku“). Nejde pritom o umelé potláčanie zvuku prostredníctvom reproduktorov ako to môžeme vídať u konkurencie. Za výrazné stíšenie pracujúceho motora v nízkych otáčkach môže tlmič zvuku umiestnený medzi piestom a ojnicou. Druhé riešenie v tomto smere je ešte zaujímavejšie: Natural Sound Frequency control potlačuje prirodzený prejav motora v pásmach, v ktorých je najhlučnejší – vibrovanie je najsilnejšie (1.3 kHz, 1.7 kHz and 2.5 kHz) a to tak, že v ráde stotín milisekúnd upravuje časovanie ventilov, čím spôsobuje, že sa jednotlivé tlakové vlny pred, počas a po spaľovaní navzájom znegujú. Toto šikovné riešenie pôsobí najmä na rezonovanie vibrácii motora v kabíne. Mazda bola úspešná aj pri boji s turbodierou a pomalou odozvou naftových motorov. Reakcia na plynový pedál je v tomto aute veľmi rýchla, aj keď sa mierna turbodiera pri ne-ideálnych otáčkach a výraznom zošliapnutí plynového pedálu objaví, okamih váhania pred nafúknutím turba postrehne iba veľmi citlivý jedinec. Už v tejto vete je ukryté čaro boja proti drobnej turbodiere – umožniť motoru pri vysokom zaťažení pracovať v ideálnych otáčkach. To po pár dňoch zvládne každý zručnejší vodič, ak chce z motora vytlačiť všetko čo v ňom je a verte, že je toho dosť. Pomáha spomínaná manuálna prevodovka. Úprimne som už dávno nemal taký dobrý zážitok z naftového motora v kombinácii s manuálnou prevodovkou.

Priemerná spotreba počas testu sa pohybovala v rozmedzí 6,0 až 6,7 litra nafty na 100 kilometrov. Pri snahe o ekonomickú jazdu som palubný počítač mimo mesta ľahko presvedčil na zníženie kombinácie na úroveň tesne nad 5 litrov. Avšak na spotrebu sa mi jazdiť nechcelo, podmanivé jazdné vlastnosti ma nútili jazdiť dynamickejšie vždy, keď to bolo možné. Celkový priemer sa ale nad 7 litrov nedostal ani po prepočte. Pekná spotreba z môjho pohľadu, kupovať nafťák len pre spotrebu mi nedáva zmysel. Podobné údaje dosiahnete aj pri úspornom jazdení s benzínovými motormi. Kolega, mimochodom majster remesla v úspornej jazde, dosiahol s benzínovým dvojlitrom v tomto teste rovnakú spotrebu, v niektorých hodnotách ešte nižšiu než ja s naftou Podkapotou. Priemer mu napokon skončil na úrovni 7,3 litra, mne na 6,7, obaja sme neodolali pokušeniu a jazdili dynamickejšie než obvykle. Pre toto kupovať naftu? Za tým musí byť viac ako len úspora paliva. Napríklad najazdené kilometre, či subjektívne preferencie. 

Čo sa zmenilo pre modelový rok 2017?

Facelift Mazdy 3 patrí medzi mikroskopické a veľa odlišností na prvý pohľad skutočne nenájdete. Mazda 3 nahodila nový make-up a nový lak na nechty. Poviete si drobnosti, ale každý z nás vie ako veľmi dokáže i malá zmena zvýrazniť krásu. Automobil má novú mriežku chladiča, cieľom bolo zvýraniť 3D efekt. Má nový dizajn hmlových svetlometov a k dispozícii má aj nové LED svetlá. Hatchback má upravený zadný nárazník a ako sedan, tak i hatchback majú odlišný vizuál odbočovacích svetiel na spätných zrkadlách. Auto vyzerá dobre, dynamicky, i keď si na sivú farbu neviem zvyknúť. Darmo je to nová farba, niektoré autá jednoducho musia byť červené... Mazda patrí medzi ne.

Hatchback bol vybavený najvyššou výbavou Revolution TOP. Tá okrem koženého interiéru, ktorý pôsobí mimoriadne dobre a kvalitne, ponúka tiež dobre informovaný navigačný systém, ľahko ovládateľný infotainment, automatickú klimatizáciu, adaptívny tempomat, parkovaciu kameru, senzory a mnoho ďalšieho vrátane dobre svietiacich LED svetlometov. Úpravy pre modelový rok 2017 sa samozrejme dotkli aj detailov v interiéri. Všimnúť si môžete najmä absenciu páky ručnej brzdy, ktorú vo vyšších výbavách nahradila elektronická brzda. Výsledkom je úplne nový praktickejší stredový panel. Majitelia nových áut s head-up displejom ocenia plnú farebnosť a tiež výraznejšiu svietivosť.

Všeobecné parametre vozidla zostávajú rovnaké. V kabíne sa pohodlne odvezie aj štvorica pasažierov s nadpriemernou výškou, iba dvojmetroví junáci sa môžu vzadu sťažovať na absenciu miesta nad hlavou a pred kolenami, no málokto posadí dvojmetrových junákov do hatchbacku segmentu C. V batožinovom prietore je solídnych 354 litrov. Kto chce viac, zamieriť by mal k sedanu. Ten je dlhší a ponúkne viac litrov v kufri (419 litrov).

Jazda

Čo-to som už napísal v odseku o motore, veď bez silného motora s možnosťou dobrého dávkovania plynu a rýchlou odozvou by športový zážitok nebol možný. Druhú časť jazdného zážitku tvorí nastavenie podvozka, no tiež riadenie a radenie. Vozidlo jazdí výborne. Aj s ťažším nosom má slušne rozloženú hmotnosť medzi nápravami, v zákrutách je auto hravé, no solídne. Pevne sa drží povrchu a pocit jazdy je vďaka priamejšiemu riadeniu veľmi dobrý. Svoju úlohu tiež zohráva dobrá pozícia za volantom s vhodnou anatomickou podporou chrbtice. Vodič sedí nižšie, všetky ovládacie prvky má na dosah bez potreby spúšťať zrak z vozovky. Podvozok je prioritne komfortný, no nie tak, aby škodil stabilite pri ostrých manévroch. Mazda 3 jednoducho jazdí veľmi dobre, predvídateľne. S citlivým dávkovaním plynu môžete prechádzať okresnými cestami ako nôž maslom a aj obyčajná jazda bežnými rýchlosťami vie byť zaujímavá. Slovenského vodiča poteší najmä stabilita v zákrutách so zaplátaným nerovným povrchom. Medzi hatchbackmi v segmente len ťažko nájdete lepšie šoférske auto bez aditív v podobe pohonu všetkých kolies, športových podvozkov, volantov, či adaptívnych tlmičov. Priznávam, že len s námahou som rešpektoval predpisy na cestách, ktoré dobre poznám a ktorými jazdím denne. Podobne náročné to bude aj pre vás v tomto aute, ak jazdenie máte aspoň z polovice tak radi ako ja.

Verdikt

V triede zvanej Golf je cieľom každého auta, ktoré sa Golf nevolá, pokoriť auto, ktoré sa tak volá. Golf je najúspešnejším hatchbackom v segmente C a ani náhodou sa tomu nedá čudovať. Veď je tu už od počiatku, každou generáciou sa posúva cielene a precízne presne tam, kde zákazníci chcú. Snaha ponúknuť niečo podobné aj inými výrobcami spôsobuje, že niektoré autá sú akoby ich jedna mater mala (a často aj mala). Našťastie ešte stále existujú výrobcovia, ktorí idú vlastnou cestou a namiesto toho, aby niečo napodobňovali, zdokonaľujú to, čo im je vlastné.

Mazda 3 je takýmto autom. Pravda, na Slovensku má hneď niekoľko nálepiek. Okrem tých, že je veľmi pekná a že je verná atmosfére (pri benzínoch), má aj nálepky negatívne – okrem starých mýtov o hrdzi (o staršie auto sa treba starať, tam hrdza občas vykvitne) sa takmer každému motoristovi pri značke Mazda vynorí aj slovo – drahá. Zákazník vždy chce utratiť čo najmenej za čo najviac. Počiatočná cena cca 15000 eur je úplne v poriadku vzhľadom na výbavu a motorizáciu (no schválne, skúste nájsť za rovnakú cenu objemnejší motor u konkurenta aj so 6-stupňovou prevodovkou). Čím výkonnejší motor a čím lepšiu výbavu chcete, tým je celkom pochopiteľne výsledná cena vyššia. Lenže cena stúpa rovnako ako u vyššie spomínaného konkurenta a rovnaká výbava s rovnako silným motorom a prevodovkou je u oboch veľmi blízka. Kým jedno auto je „ľudové“ druhé je otvorene prémiové. Mazde 3 škodí jedine až príliš šalamúnsky nastavený cenník, ktorý vás príliš okato ženie do vysokých výbav a vysokých cien. Výsledkom tak musí byť až tvrdohlavý postoj k ponuke a motorizácii. Najlepší kauf je podľa mňa motorizácia 2,0 Skyactiv s výkonom 88 kW (120 k) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, vo výbave Challenge za 17 290,-. Motor síce má nižší výkon, ale pri dynamických parametroch je pomalší len zanedbateľne a disponuje identickým krútiacim momentom ako silnejšia verzia. Ten istý motor plne postačuje pre tých s túžbou po automatickej prevodovke. Najsilnejšiemu motoru bohate stačí druhá najvyššia výbava Revolution. Ak testovaný naftový motor, viac ako Attraction len pre gurmánov. Tí, čo chcú naftu s automatom, najlepšou voľbou je menší motor 1,5 vo výbave Attraction za 22 690,-.

Z môjho pohľadu je Mazda 3 kráľovnou medzi hatchbackmi nižšej strednej triedy. Skôr než atraktivitu vzhľadu by podľa mňa mal zákazník oceňovať jazdné vlastnosti a ponúkané motorizácie i technológie, lebo kupovať si Mazdu 3 len preto, lebo je pekná, či dobre vybavená je úplné nepochopenie filozofie značky. Pretože pri takom úžasnom aute akým MX-5 je sa akosi zabúda na to, že aj úplne obyčajný hatchback od Mazdy je nadpriemerným šoférskym autom, dokonca aj ten s naftovým motorom. 8,5 bodu z 10 bodov. Body strhávam iba za drobnosti a obmedzujúci cenník. 

 

Technické údaje

Model: Mazda 3 Skyactiv D 150 Revolution Top
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2191
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1800
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9/3,6/4,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4465/2053/1450
Rázvor náprav (mm): 2700
Objem batožinového priestoru (l): 364
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1320
Užitočná hmotnosť (kg): 580
Rozmer pneumatík vpredu: 215/45 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 215/45 R18
Základná cenníková cena modelu: od 14 890 €
   
Základná cena verzie: 25 890 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.