26.07.2017

Kia Rio 1,4 CRDi – malý nafťák už nie je v móde. Stále má niečo do seba

Testovali sme novú generáciu modelu Kia Rio. Podkapotou mu ševelil malý naftový štvorvalec.

Malé auto a naftový motor? Ak by sme sa vrátili necelých desať rokov do minulosti, bol by to hit. Dnes ale možno tento skorofrancúzsky vynález označiť za prekonaný. Dôvodom je dostupnosť jednak dostatočne výkonných atmosférických motorov a najmä prepĺňaných benzínových motorov s podobným záťahom a podobnou spotrebou. Napriek tomu ešte stále existuje trh aj pre malé auto v segmente B s naftovým motorom. Tu je však viac ako inde dôležitá spotreba. Lebo keď dochádzať do práce úsporne, tak poriadne úsporne.

Problémom naftovej alternatívy malého auta je výrazný odstup ceny od základu. V prípade Ria je to 2 800 eur. Rovnaká výbava a silnejší benzínový motor, ktorý je pre Rio ideál (1,4 CVVT) zníži odstup na 1300 eur. Turbomotor 1,0 T-GDi, ktorý má dynamikou k naftovému motoru najbližšie (a dokáže viac) je lacnejší o 550 eur (dostupný je iba vo výbave Platinum). V tomto prípade sa tak vstupná investícia na drahší naftový motor môže vrátiť už v priebehu prvých rokov po kúpe (ak skrátka netúžite po aute v štádiu holobyt).

Či sa ale dokážu vrátiť tiež vyššie servisné náklady na údržbu naftového motora je otázne a závisí to najmä od množstva najazdených kilometrov a dĺžky trás. Lebo aj keď sa dnes mnohí na naftu pozerajú cez prsty, má zmysel, ak jazdíte dlhé trasy a veľmi často s ročným nájazdom 30 000 km plus (ideálne 50-tisíc a viac).

Lenže má v takom prípade zmysel malé auto? Nesiahne zákazník skôr po niečom väčšom? Určite áno, väčšina. Ak si teda odmyslíme zákazníkov, ktorí urobia chybu a kúpia si naftovú motorizáciu z nevhodných dôvodov (menej žere ale jazdiť budem iba do obchodu napr.) nájdeme veľmi ohraničenú cieľovku tohto vozidla. Cieľovou skupinou sú tak niektorí záujemcovia o naftový motor s vysokým ročným nájazdom, no s rozpočtom obmedzeným do cca 15 000 (či už zamestnanci fabrík dochádzajúci po vlastnej osi, alebo živnostníci bez potreby veľkého/vyššieho vozidla, prípadne starší občania využívajúci automobil iba na dlhé trasy bez potreby veľkého automobilu s ohľadom na cenu).

Lebo kúpiť dnes nové auto s naftovým motorom do 15-tisíc je veľmi ťažké a dosiahnuteľné iba v prípade rozpočtových automobilov (napr. Dacia Sandero). Stručne a skrátka, z racionálneho pohľadu je veľmi ťažké nájsť väčšiu skupinu obyvateľov, ktorí by po naftovom Riu bažili, alebo mali bažiť. Auto tak zostáva na okraji záujmu a je tu skôr preto, aby tu bolo a nie preto, aby trhalo predajné rekordy. Lenže keď tu už je, aké vlastne je?

Začnem motorom, no vzhľadom na vyššie uvedené sa nebudem príliš rozpisovať a viac sa budem venovať modelu ako takému.

Motor je neuveriteľne tichý

Napriek tomu, že je naftový motor pre Rio skôr do počtu, rovno píšem, že ma pozitívne prekvapil. Pretože navonok o sebe nedáva príliš vedieť. Je tichý a skôr než chrochtavý zvuk, ktorý by ste čakali od malého naftového motora, vydáva v neutrálnych otáčkach jemný šepot šijaceho stroja. Pochválim ho aj za úplné minimalizovanie vibrácií pri neutrálnych otáčkach. Až kým sa nerozbehnete, takmer ničím neprezrádza, že papá naftu. Potom ho už počuť je. Typický naftový štvorvalcový zvuk na seba nenechá dlho čakať, ale opäť je dobre utlmený a vnímam ho len okrajovo.

Na druhú stranu som od neho očakával ostrejší jazdný prejav pri akcelerácii. Čakal som krátkodobý záťah v malom spektre otáčok, tak ako to u malých nafťákov bývava aj dnes (nielen v minulosti). Ale nič. Síce nástup turba cítiť, dlhšie prevody, i pokojnejšia (emisne priateľskejšia) charakteristika mi na jazyk tlačí slová ako lineárnosť a plynulosť. Zvláštne, však?

A predsa pravdivé. Použiteľných otáčok samozrejme nie je veľa, no kvadlať pákou nemusíte po troch metroch. Nevýhodou takéhoto užívateľský príjemného pokojného nastavenia je samozrejme menej pocitovej dynamiky. Zrýchlenie na diaľničné tempo ale prebieha dostatočne rýchlo a tak ako sa na naftový motor s turbodúchadlom patrí. Celkovo motor pôsobí utlmene a pokojnejšie, i keď má dostatočnú rezervu na bežné predbiehacie manévre. Nad cca 100 km/h je už zrýchlenie pozvoľnejšie. Na malé auto je pri diaľničnom tempe dostatočne tiché. Pri 140 km/h má niečo vyše 2500 ot/min a z nádrže odoberá cca 6,8 litra. Zvolnenie na 130 km/h znamená pokles pod 6,5 litra nafty na 100 km.

No žeby bol motor extra úsporný sa povedať nedá. Mix najazdených kilometrov ale vypľul priemernú spotrebu podľa palubného počítača na úrovni 5,2 litra. Aj s odchýlkou palubáku je to menej než 6, čo je lepšie než 7... Čakal som lepšie, i keď sa nemôže tváriť ako neviniatko, nijako som sa pri jazde neobmedzoval a turbodúchadlo využíval. Defenzívna jazda, ktorej je motor charakterom naklonený znížila priemer tesne pod 5. Menej už len dole kopcom.

Lepší dizajn, slušná výbava, viac miesta a slušný komfort

Do medzititulku som zhrnul najvýznamnejšie body vyplývajúce z testu. Rio vyzerá lepšie ako predchádzajúca generácia. Má dlhšiu kapotu, a teda kabínu posunutú vzad, čo zlepšuje rozloženie hmotnosti a zároveň má výrazne menej ufónsky výraz. Pritom ponúka stále dostatok priestoru na všetkých štyroch sedadlách i v kufri. Za volantom sa sedí nadpriemerne a v rámci segmentu výborne. Veľký multifunkčný volant i palubná doska pôsobia dobre a kvalitne i keď veľa mäkkého plastu nenájdete. Práca s radiacou pákou je lepšia než v prípade väčšieho Cee´du súčasnej generácie. Technici sa postarali o lepšie nastavenie kulisy, prevodovka má krátke dráhy a môže sa popýšiť prívlastkom presná. Teším sa, že Kia prechádza k užívateľsky príjemnejším radiacim pákam a snaží sa zlepšovať. Príjemnejšie ako koncern VW, ktorý má dojem, že lepšie sa to už ani nedá, a predsa dá...

Výbava Platinum, ktorou bolo obohatené testované auto má všetko, čo také malé auto môže ponúknuť.

Vzadu je miesta pre dve deti v autosedačkách, alebo pre dvojicu pasažierov menšieho vzrastu. Trojica len núdzovo. Vyšší pasažier sa vzadu už môže na hrboľatej ceste často stretať so stropom a ani na kolená nemá žiadnu rezervu.

Batožinový priestor sa nemôže popýšiť minimalizovaním nakladacej hrany, ale 325 litrov je na vrchole segmentu a využiteľnosť kufra je naozaj vysoká.

Podvozok je komfortný na diaľnici a napomáha zlepšiť pocit za volantom na dlhé trasy. Dobre tvarované sedadlo i lakťové opierky sú základom, bez pomoci podvozku by to nešlo. Rio teda je komfortné na bežných cestách, väčšie diery ho už ale rozhádžu a spomaľovač prinúti pasažierov vzadu poskočiť si. Nič výnimočné v triede.

Automobil je pri ostrejších prejazdoch zákruty na limite slušne nedotáčavý. Hrnie sa nosom vpred, ale elektronika a pud sebazáchovy vám nedovolia prejsť do protismeru, nehovoriac o absencii zábavného faktoru pri naftovom motore. Auto ale jazdí dobre, nie je náchylné na nestabilitu pri priečnych nerovnostiach v zákrutách, veľmi mu pomáhajú široké pneumatiky.

Verdikt

Kia Rio je vydarený hatchback v segmente B. Je vhodnou alternatívou, ktorá ale môže trpieť na cenník, ktorý nie je nastavený ako v prípade najväčších konkurentov – nesnaží sa lákať na cenu už od. Skôr chce zaujať dobrou výbavou a osvedčenými motorizáciami. Škoda, že v ponuke nemá vhodnejší automat, štyri stupne sú dnes veľmi málo. Na druhú stranu, má v ponuke vydarený benzínový  štvorvalec s objemom 1,4 litra, ktorý je pre auto veľkosti Ria skutočným ideálom. Motor je tichý, úsporný, no dostatočne schopný, i keď emisnou triedou Euro 6 mierne utlmený. Ak predsa len túžite po väčšej dynamike, je tu nový turbomotor s troma valcami. Ten vie zabaviť a v malom aute si nevypýta príliš veľa. Jeho cenovka ho ale stavia do konkurenta naftového štvorvalca. Nad ním síce po stránke dynamiky vyhráva, po stránke spotreby a ceny paliva nie. Naftové Rio CRDi má v našich končinách malý trh, to ale neznamená, že by to nebola dobrá ponuka. Stovky kilometrov, ktoré som za jeho volantom odjazdil po našich diaľniciach ma o tom presvedčili. Najmä v súvislosti s úsporným dochádzaním do práce. Veď keď idem do práce 40-50 kilometrov a veziem maximálne kolegu, či dieťa do školy/škôlky a aj to len pár kilometrov, potrebujem míňať na väčšie auto? To je otázka na vás. Ak takéto auto hľadáte, naftové Rio môže byť zaujímavé. Priemerných ale dobrých 7 z 10 bodov.

 

Technické údaje

Model: KIA Rio 1,4 CRDi
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1396
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1500-2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,3/3,4/3,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4065/1725/1450
Rázvor náprav (mm): 2580
Objem batožinového priestoru (l): 325
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1235
Užitočná hmotnosť (kg): 445
Rozmer pneumatík: 195/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 10 990 €
Základná cena modelu: 14 100 €
   
Cena testovaného modelu (motor + výbava): 16 500 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.