18.07.2017

TEST: BMW 330d xDrive GT – málo rozpoznateľná retuš

Facelift v podaní BMW v poslednom čase pripomína hľadanie ihly v kope sena.

Stalo sa tak aj v prípade trojkového radu modelu 330d GT. V našej redakcii už pobudol zhruba pred dvaapol rokmi. Onedlho na to dokonca aj v najsilnejšej verzii. Vtedy sme deklarovali, že je to celkom dobré riešenie pre tých, ktorým je klasická „trojka“ malá a „päťka“ drahá, alebo sa chcú odlíšiť a nechcú ani sedan, ani kombi a nebodaj MPV.

Gran Turismo pozná už hádam každý a to hlavne vďaka dnes už ikonickému modelu 5 GT, ktoré vo svojej dobe narobilo poriadny rozruch. Základ celej koncepcie GT je vo vyššom rade modelov BMW. Keď pred rokmi BMW poslalo na trh svoje prvé Gran Turismo, vtedy pôvodne ako derivát päťkového radu, klopkali si mnohí po čele. Akoby anabolikami nafúknutá zadná časť, auto bolo vďaka tomu vysoké, čudesné. Ani ryba, ani rak. Teda ani sedan, ani kombi. Dnes ho už v ponuke mníchovskej automobilky nenájdete. Zostalo len to trojkové „gété“... Prečo?

Nuž napríklad aj preto, že hoci menšia verzia GT vychádza z klasickej trojky, keď si doň sadnete, máte práve pocit, že sedíte v päťke. Veľa miesta vpredu, vzadu a nad hlavou dáva pocit vyššej triedy. Pritom je GT-čko len mierne drahšie, ako klasická trojka. Navyše, to, čo sa najviac vyčítalo päťkovému radu, sa pri trojkovom podarilo dizajnérom urobiť lepšie. Oveľa lepšie... BMW 3 GT totiž má naozaj (pre rodinu praktický) veľký kufor, dokonca o 25 litrov väčší, ako kombi. Napriek tomu sa ho podarilo úspešne „schovať“ a proporcie autá sú aj napriek masívnej zadnej časti vyvážené a vozidlo vyzerá dobre.

BMW sa nedávno rozhodlo absolvovať „povinnú jazdu“ v podobe veľmi mierneho faceliftu. A to je „problém“, lebo rozdiely musíte hľadať aj pri priamom porovnaní dvoch vedľa seba stojacich áut. Naozaj ťažko sa hľadajú rozdiely v dizajne v prípade faceliftovanej verzie. Prepracované svetlá vpredu a vzadu a jemne upravený zadný nárazník ťažko odlíšite aj pri priamom porovnaní. Ešte že zadné vysúvateľné krídlo ostalo nezmenené. Omladený model GT sa najľahšie rozoznáva zozadu podľa koncových svetiel so zmenenou grafikou. Ešte jedna zmena sa objavila pri facelifte – je pod zadným nárazníkom. Už tam netrčí iba jeden „lauf“, ale namiesto jednoduchej koncovky výfuku je tam dvojitá. Ešte nedávno bola vyhradená iba pre silnejšie motory.

Zásadnejšie zmeny modernizovaného modelu sú ukryté pod kapotou. V ponuke motorov sú nové benzínové štvorvalce 320i a 330i a trojlitrový šesťvalec 340i. Naftové motory obohatila upravená verzia 325d s výkonom 165 kW. Na skúšanie sme dostali druhý najsilnejší motor 330d, teda trojlitrový šesťvalec, ktorý už poznáme spred dvoch rokov.

Viac miesta

Napriek tomu, že je BMW 3 Gran Turismo na trhu už viac ako tri roky, mnohí si naň ešte stále úplne nezvykli. Je to trojka zväčšená do všetkých strán, hlavne však s veľkým kufrom a tiež množstvom miesta na zadných sedadlách. Na predných sedadlách „gétečko“ asi nerozoznáte od klasického interiéru trojkového radu. Ale na zadných sedadlách je oveľa viac miesta, ako v sedane – ba dokonca viac, ako vo väčšom BMW radu 5.

Bodaj by nie. Údaje vám napovedia, že sa nemýlite: GT-čko je už naozaj na prvý pohľad väčšie, ako zvyšok radu 3. Je totiž o 20 centimetrov dlhšie, má o 11 cm dlhší rázvor a je o 9 cm vyššie. Cestujúci sedia vyššie o 59 mm, na kolená je vzadu o 70 mm viac miesta. Pre cestujúcich do maximálne 180 cm si môžu natiahnuť nohy. Pohodlie nájdu aj vyššie postavy. Horšie je to nad hlavou, ak máte 190 cm a viac, už sa nezmestíte vzpriamene. Prekáža zvažujúca sa strechu. Priestrannosť musela ustúpiť vonkajšej elegancii.

Koža a elektronika

Interiér patrí k mníchovskej klasike, tak, ako ju dobre poznáme hlavne z trojkových modelov. Rozloženie ovládačov, materiály, koža, to je typické BMW, kde dominuje kvalita. Všetko je dobre poskladané, nič nevŕzgalo a celok vyzeral naozaj honosne. Hlavným bodom je multimediálny systém. Na centrálnej konzole je väčší ovládač rozhrania iDrive s dotykovou plôškou pre zadávanie textu prstom priamo na ovládači.

Obsluhuje širokouhlý displej s vysokým rozlíšením a veľmi jemnou grafikou, ktorý našťastie nie je dotykový! Neschováva sa ani do prístrojovej dosky, jeho ovládanie cez iDrive piatej generácie je prehľadné a rýchle. Disponuje viacerými funkciami z vlajkovej lode, nechýbajú satelitné mapy a množstvo on-line prvkov. V pakete ConnectedDrive dostanete okrem iného prístup na internet a aktuálnu dopravnú situáciu v navigácii. Spomedzi podobných riešení ho považujem za etalón s intuitívnym ovládaním a vyladenými muchami predchádzajúcich generácií.

S rodinou do hôr

V trojkovom GT oceníte xDrive, čiže pohon všetkých kolies, ktorý funguje presne tak, ako má. S veľkou pravdepodobnosťou vás vytiahne z problémov, najmä ak pôjdete trocha rýchlejšie, ako by ste mali. Platí to hlavne na mokrých a šmykľavých cestách. Stabilizácia je na maximálnej úrovni, pribrzďovania kolies sa dá dobre vycítiť a „gétečko“ sa snaží „oklamať“ fyziku, ako sa len dá. Preložené do normálnej reči – posúva hranice priľnavosti na takmer absolútne maximum možného. Ale lepidlo vám pod kolesá nenastrieka, nespoliehajte sa na nemožné. Ak jazdíte najmä v meste a po rovinatých cestách, asi to nebude pre vás potrebné. No ak často navštevujete hory, alebo máte niekde chatu v ťažšie dostupnom teréne, xDrive vám s čistým svedomím možno odporúčať.

Je to BMW a predsa je trocha iné

Jazdné vlastnosti sú však typicky nadpriemerné. Stabilita auta je ukážková a jazda po diaľnici vynikajúca. V zákrutách GT výborne drží stopu a nakláňa sa iba nepatrne. Podvozok ponúka 4 režimy nastavenia, od ekologického Eco Pro, kde dostávate školenie o pomalej jazde a zníži ešte aj účinnosť klimatizácie, cez Comfort a Normal až pod Sport+. Pri ňom poznateľne stuhne volant a zrýchli sa reakcia prevodovky. Vtedy dokážte jazdiť poriadne ostro. No 330d vás chce mať stále (apoň čiastočne) pod kontrolou, takže vám nedovolí úplne vypnúť kontrolu trakcie a stále vás stráži v šmyku. GT má podvozok vyladený skôr pre pohodlie, nie na nejakú veľkú zábavu za volantom. Riadenie nie je práve ideál, ak chcete vedieť, čo sa deje pod kolesami. Aj vďaka tomu však jazda v meste nebola prehnane tvrdá, skôr naopak.

Interiér je identický s klasickou faceliftovanou trojkou. Má však veľa lesklých častí. Sú síce krásne a pôsobia luxusne, ale sú aj dokonalým lapačom odtlačkov prstov a prachu. Stredová konzola má na dnešné pomery naozaj nezvyklé množstvo tlačidiel. No ja som za ne rád, že BMW všetko nenapchalo do dotykového displeja! Navyše sú ovládače a tlačidlá rozmiestnené tak, že počas cesty na ne viete siahnuť aj po pamäti. Širokouhlý displej má lesklý povrch, takže pri bočnom svetle občas vidíte menej, ako treba. čo občas vadí pri jasnom bočnom svetle. Ovládacie menu je intuitívne a prehľadné. Je v ňom skoro všetko, mne osobne vôbec nechýbala absencia pripojenia Apple CarPlay, či Android Auto.

Riadiaca páka, teda skôr joystick 8-stupňového automatu je už klasika, rovnako ako menič nastavenia jazdných režimov alebo ovládanie takmer dokonalého systému iDrive s dotykovou vrstvou na viacsmernom voliči. Trojramenný kožený volant výborne padne do ruky, má akurátnu hrúbku venca a dobrý tvar. Je na ňom množstvo ovládacích prvkov, vďaka tomu napríklad nemusíte vôbec siahať na autorádio.

Už to naozaj vyzerá tak, že BMW 330d xDrive GT nemá žiadnu chybu. Ak sa preň rozhodnete a budete chcieť v interiéri kožu, vyberte si radšej čiernu, ako krásnu hnedú. Už po necelých 6000 kilometroch bola „ojazdená“ tmavým zafarbením na najviac vysedených miestach. Hlavne tmavomodré a čierne džínsy púšťajú farbu viac, ako si bežne uvedomujeme. Kožu bude treba často čistiť, preparovať, starať sa o ňu. No, výber je na vás. Ja osobne by som zvolil textilný poťah sedadiel, ktoré boli v testovanom aute vyhrievané aj vzadu.

Ešte jedna pripomienka – potvrdzuje sa, že za krásu sa trpí. Štýlové a dobre vyzerajúce bezrámové okná dverí sa mi zdali ako horšie tesniace, ako klasické dvere. Nie žeby bolo vďaka tomu auto mimoriadne hlučné, ale nejaké prieniky zvuku bolo cítiť, hlavne pri vysokých rýchlostiach. Hlavné svetlomety mali LED technológiu. Svietia naozaj parádne a ďaleko, no nie celkom na 100% funguje aj ich adaptívna technológia. Vodiči v protismere neboli občas nadšení automatickými diaľkovými svetlami, ktoré niekedy dlhšie váhali s prepnutím z diaľkových na tlmené. Objektív cúvacej kamery trpí klasickou „bolesťou“ – je totiž viac vystrčený a počas dažďa (prípadne sneženia v zime) ho treba čas od času poutierať, inak pri cúvaní vidíte... no nič, respektíve iba zahmlené obrysy. Tým som asi vyčerpal nedostatky auta.

Aby som nezabudol: poteší dobre prístupný a veľký (520 litrový) batožinový priestor pod vysoko sa vyklápajúcimi zadnými dverami. Podlaha v kufri má vlastnú plynovú vzperu a dajú sa pod ňu schovať drobnosti a menej často používané veci.

Ešte zmienka o spotrebe: celkový priemer 6,9 nie je na 3-litrový 6-valec s výkonom 190 kW vôbec zlý. Pritom som veľkú väčšinu najazdených kilometrov absolvoval po diaľnici a v meste. Bolo pritom chladno, bolo treba kúriť, resp. klimatizovať. Možno sa dá dosiahnuť ešte lepšia spotreba – hlavne pri dlhých cestách. No ja som s týmto údajom spokojný.

Záver

Priznávam, že som bol prekvapený, akú starostlivosť vynakladá GT o svoju posádku. Napríklad ak máte hoci len mierne podhustenú pneumatiku, nedovolí vám prepnúť zo štandardného režimu do športovejších. Nedovolí vám ani cúvať s otvorenými dverami. Alebo vás nenechá driftovat bez toho aby vám do toho „kecalo“. Hoci - klasická mechanické ručná brzda je jednu z mála pripomienok ozajstného BMW. Nedovolí vám ani cúvať s otvorenými dverami.  tomto prípade mi to však neprekážalo, veď Gran Turismo nie je prioritne auto na stváranie divých kúskov, ako podaktoré „emkové“ verzie. Tam by som už asi penil Tu som bol naozaj spokojný a poctený starostlivosťou.

Ak máte dilemu, či trojku, alebo päťku a sedan, alebo kombi, je trojkové GT asi celkom logickým a normálnym argumentom. Môžete ho mať s naftou ale hlavne s benzínom a pohonom vzadu aj na všetky štyri v rôznych výkonoch. Trojka GT nie je zaujímavá pre širokú ponuku príplatkovej výbavy, ale koncepciou a vo svojej filozofii. Vôbec ma netrápia reči, že na konci generačného cyklu skončí bez náhrady, ako sa to stalo päťkovému GT. Patrí podľa mňa k zaujímavým kúskom v ponuke bavorskej automobilky. Takže kto nechce klasické BMW a uvažuje o trojkovom rade a sedan je pre vás málo, má GT oproti Touringu, teda kombi verzii navrch vo viacerých aspektoch.

Technické údaje

Model: BMW 330d xDrive GT
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  190/4400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,6/5,0/5,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4824/1828/1508
Rázvor náprav (mm): 2920
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1805
Užitočná hmotnosť (kg): 570
Rozmer pneumatík vpredu: 225/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 225/55 R17
Základná cenníková cena modelu (318d GT): 40 150 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 54 550 €
Cena testovaného vozidla: 71 630 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.