2017-07-10 04:40:00
Suzuki Ignis
Suzuki Ignis
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Suzuki Ignis – Je ako Super Mário. Preskáče cez všetko

Ignis je späť a je opäť pozitívne naladený. Vo svojej veľkostnej kategórii takmer nemá konkurenciu. Za danú cenu ponúka veľmi veľa muziky.

Keď niekto v mojom okolí spomenul model Ignis, vždy mi ako prvé napadla chladnička, až potom auto. Viem, že možno zvláštny nápad, no je to tak. Podobnosť skutočne náhodná, ale aj dizajn predchádzajúcej generácie mi tak trochu dával za pravdu. Hranatá škatuľa s malými kolieskami.

Nový Ignis je pre mňa tiež chladnička, ale s podstatne príjemnejším zjavom. Lebo síce je škatuľa, najmä zozadu, je tiež jedným z najsympatickejších automobilov, ktoré som toho roku testoval. Nejde pritom o dizajn, i keď prednú časť chváliť musím. Ide o to, že je auto také malé a zvládne toľko vecí. Keby boli všetky autá takto univerzálne a schopné, svet by bol určite krajším miestom. Možno... Minimálne by sa vodiči jeden nad druhého nevyvyšovali, lebo s týmto si ego nezväčšíte. Veľké ego už musíte mať... 

Sú to dva roky, čo som v teste nešetril chválou pre novú Vitaru a predpovedal som jej na Slovensku obrovský úspech. Som rád, že moja predpoveď vyšla a vychádza doteraz, veď Vitara je stále jedným z najpredávanejších áut na Slovensku. Dnes už také silné reči mať nebudem, lebo reakciu Slovákov v prípade tohto auta odhadnúť presne neviem, ale tuším, že ani Ignis nebude na našich cestách veľkou raritou. Pôjde, možno nie tak ako Vitara, ale svojich Slovákov si nájde.

Zdroj: Ján Hargaš

Prečo? Dôvodov je viacero, medzi tie najočividnejšie patrí cena a pohon všetkých štyroch kolies. Ďalším z dôvodov je univerzalita a priestrannosť. Lebo aj keď je Ignis malé auto, vo vnútri je vďaka vysokej karosérii podstatne viac miesta než som čakal.

Malý univerzál

Nie je situácia, ktorej by sa tento skákajúci špunt zľakol. Či ho zoberiete do mesta, alebo na okresnú cestu, alebo na diaľnicu, alebo na nespevnené povrchy, alebo do ozajstného terénu. Krpec s dĺžkou iba 3,7 metra zakaždým preukáže toľko odvahy a sebaistoty až sa to nezdá skutočné. A predsa.

Akú verziu si zobrať?

Pri Ignise nie je príliš nad čím rozmýšľať. Neplatí síce, že buď bude čierny, alebo čierny, ale buď to bude benzín s manuálom a pohonom predných kolies, alebo benzín s manuálom a s pohonom všetkých kolies. Vyberať môžete už len výbavu a farbu. Pri Ignise odporúčam siahnuť po čo najvyššej výbave, aspoň GL+, ideálne GLX (tak ako v teste). Autíčko si to zaslúži, vy si to zaslúžite a cenovka vôbec nie je odstrašujúca ani pri výbave najvyššej, najmä ak viete, čo to auto ponúka. Ignis máte v plnej výbave aj s metalízou za 13 140 eur vrátane LED svetiel a asistenčných systémov ako varovanie pred kolíziou aj s núdzovým brzdením, či asistent zjazdu z kopca a iné. 

Zdroj: Ján Hargaš

Pozitívne hodnotím dvojfarebnú palubnú dosku. Interiér ožije, vôbec nevyzerá lacno a biela je užitočná najmä vo dverách – ľahko nájdete čo hľadáte. Nezašpiní sa len tak a presvetlí interiér.

Toľko k spotrebiteľskej rade, ak vás zaujíma prečo vlastne auto ospevujem a až kam si pri óde na Ignisa dovolím zájsť, pokojne pokračujte ďalej. Nebudem zdržovať až tak dlho.

4x4 na cestu aj do blata

Nemusíme si klamať, Suzuki vie ako urobiť pohon všetkých kolies. Je to stály pohon i keď sa prerozdelenie krútiaceho momentu mení, reakcie sú okamžité a vždy máte výkon na všetkých kolesách. Vo výsledku je auto aj s týmito priam cyklistickými galúskami tak stabilné, predvídateľné a hravé... že až.

Pohľad na podvozok prezrádza ďalší fakt – jednoduchosť, no prítomná je aj robustnosť. Tu sa nikto na nič nehrá. Vlečné ramená, diferenciál, tlmiče, pružiny, ešte aj káble vidno - pre niekoho nevýhoda, pre iného výhoda - ľahko opravíte. Zakrytovanie podvozku je priveľký luxus, ale všetky dôležité časti sú chránené dosť na to, aby ste sa o ne ani v horších podmienkach nemuseli báť.

Všimnite si tiež rozchod kolies. Vidieť to najmä na zadnej náprave. Aj keď je auto malé a vysoké, kolesá a blatníky trčia von. Pomáha to jazdným vlastnostiam, ale tiež priestoru v kabíne vzadu. Kufor je širší a zadná lavica môže byť o niečo nižšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Na palube priestranne

Sedeli sme v aute piati aj s batožinou a odviezli sme sa. I posuvná lavica ponúka priestor pre trojicu, avšak iba dvojicu pásov. Troch bezpečne odveziete iba v najnižšej výbave. Pri jazde nebol výškový priemer veľký, jeden z členov posádky mal len dva roky a necelý meter, no sedel v sedačke zaberajúcej kopu miesta. Pasažieri s výškou okolo 185 cm a nižšie nebudú mať žiaden problém a odvezú sa. Nie príliš pohodlne, sklon operadiel nie je priateľský a veľká rezerva na kolená nie je, ale ako sa hovorí dobrých ľudí sa všade veľa zmestí. Ak som si sedadlo vodiča nastavil na svoju výšku (192 cm) za mnou už rovnako vysoký len ťažko obsedí. No keď som sa uskromnil, odviezli by sme sa. Výška kabíny pomáha nielen vysokým, ale tiež deťom v sedačkách. Majú viac miesta na nohy než bežne v autách týchto rozmerov, presnejšie rázvorov.

Batožinový priestor je pre auto v segmente A výborný. Zmestil sa tam kočík, či batožina na víkend. A zmestili sa tam aj odrastené planty rajčín... Lebo áno, Ignis vie byť aj záhradkárov sen.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ono to ide a vie aj zabaviť

Atmosférický štvorvalec s objemom 1,2 litra disponuje maximálnym výkonom 66 kW (90 koní) a maximálnym krútiacim momentom 120 Nm pri 4400 ot/min. Motor s kódovým označením K12C sa vyznačuje viacbodovým vstrekovaním, vysokým kompresným pomerom (12,5:1) a tiež takmer identickým zdvihom a vŕtaním. Je to teda motor so slušným krútiacim motorom i s veľkou chuťou do otáčiek. Pre tak malé a ľahké auto akurát (Ignis 4x4 má hmotnosť 870 kg). Odpich z križovatky má Ignis vynikajúci a to aj na mokrom povrchu. Prvých pár metrov ho predbehnú jedine športové autá, či elektromobily. Zhruba do 60-70 km/h je zrýchlenie naozaj svižné, neskôr už napätie redne. Pri zaťažení živou i neživou hmotnosťou cca 240 kg je pružné zrýchlenie na štvrtom prevodovom stupni z 80 na 120 km/h na úrovni 14 sekúnd. To nie je príliš dobré. Ale pri Ignise môžete bez problémov podradiť aj na trojku a tým pár sekúnd ušetríte. Bez záťaže, iba s vodičom je zrýchlenie lepšie, i keď v týchto rýchlostiach stále skôr pozvoľné.

Priemerná spotreba bola počas testu 4,8 litra na 100 km. Pri trošku úspornejšom jazdení by to mohlo byť aj pod 4,5, no ja rekordman v eko jazde nie som a jazdenie s Ignisom ma bavilo. 

Zdroj: Ján Hargaš

Diaľničnému tempu vzdoruje Ignis so cťou. Bol som prekvapený dobrým odhlučnením. Bez bočného vetra je na palube príjemne aj pri rýchlosti 120 – 130 km/h (pri spotrebe cca 5,5 litrov+ podľa situácie). Vyššie už začína byť hluk motora a obtekajúceho vzduchu rušivý, ale ak ste doteraz nejazdili na Mercedese, zvyknete si. Veľa mu z chuti do jazdy neuberá ani automatická klimatizácia. Škoda len väčších presklených plôch. Nárazový bočný vietor je už cítiť, ale vadí to menej než upípaný asistent upozorňujúci na hroziacu nehodu. Nemá príliš rád ostré jazdenie na tesnotku, ku ktorému ale výborný výhľad z vozidla a charakterný motorček lákajú. 

Jazdu mestom si s takýmto krpcom s atmosférickým motorom a pohonom všetkých kolies len ťažko neužiť. Zábava navyše veľa nestojí, no pohľady vodičov väčších áut, keď ich obehnete ako blesk... tie sú na nezaplatenie. Na okreskách to také hrdinské nie je, no stačí zopár zákrut a Ignis si hneď získa nezatrpknuté srdcia. Udržiavanie vysokej rýchlosti a jazda pod plynom cez zákruty vie byť zábavná.

V meste vás najviac poteší obratnosť. Nezvládne to čo Twingo s motorom vzadu, ale zaparkujete takmer hocikde. Pomôže parkovacia kamera a senzory.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

V teréne tvrdo, ale hocikam

Tak ako moji kolegovia, aj ja sa pri Ignise posťažujem na tvrdší podvozok. Tvrdý ho nazvete po prejazdoch väčších nerovností. Menšie dokáže filtrovať slušne, takže jazda po cestách prvej triedy, či diaľniciach je v poriadku. Najhoršie sú spomaľovače, alebo väčšie nerovnosti krátko za sebou. Krátky rázvor v kombinácii s jednoduchšou technikou vzadu (torzný nosník) nedokáže robiť zázraky. V teréne je teda tvrdo a poriadne tvrdo. Lenže kým iné autá s podobnou veľkosťou bez 4x4 musia jazdiť rýchlo (aby nezapadli), Ignis rýchlosť nepotrebuje. Ide a prejde. Krátke previsy, krátky rázvor a veľmi slušná svetlá výška sú jeho najväčšie zbrane proti nerovnosti terénu.

Ignis disponuje viacerými doplnkami, ktoré v danom segmente a za danú cenu nezoženiete ľahko. Významným sú LED svetlá. Svietia dobre. Dobrá je aj navigácia, spomínaná automatická klimatizácia, parkovacia kamera a iné.

Verdikt

Netvrdím, že na trhu nie sú lepšie autá. Sú a je ich kopa. Ani netvrdím, že sa dizajn zadnej časti auta podaril, ale aspoň predok je fajn... Menšie SUV majú v súčasnosti veľký problém s dizajnom zadnej časti. No kým konkurenti sa snažia vyzerať lepšie, Ignis tieto veci netrápia a pokojne sa ešte zohaví hranatými svetlami, či naznačenými vetracími otvormi v štýle Malúcha, a viete čo, vlastne je to pekné. Trošku.

Zdroj: Ján Hargaš

Presadnutie z auta prémiovej značky je trošku šokom, o tom tiež nie je pochýb, ale Ignis tu nie je na to, aby s ním jazdili páni v oblekoch. Je to užitočné a viacúčelové auto pre človeka, ktorý aj na túto „nízku“ sumu musel šetriť dosť dlho na to, aby si uvedomil, že radšej než voziť vzduch, okoštuje auto, ktoré sa nezľakne žiadnej situácie.

Je skvelé, že je Ignis späť, že je krajší, lepšie vybavený a že si zachoval svoje prednost z minulosti. Ignis by som si bez problémov predstavil ako druhé auto v rodine. Nielen do mesta a okolia, ale tiež na záhradu, na pole a tiež i na zábavu. Ignis je sympatický, má svoj šarm, dokonca má svoj štýl. V ľuďoch vyvoláva príjemné pocity a dobrú náladu. Niekoľkí pešiaci sa na ňom aj schuti zasmiali. Ale nech, veď aj mne je z neho smiešno, no to neznamená, že ho nemám rád.

Ignis nesklame, nenechá vás v štychu a zvládne všetko čo mu prikážete. Má svoje limity, ale ak nemáte prehnané očakávania, bude radosť s ním žiť. Z môjho pohľadu jedno z najcharakternejších áut aké mi za ostatné mesiace prešli rukami a určite najlepšie a najuniverzálnejšie malé auto tohto roku. 9 z 10 bodov. A pokojne ma za nadšenie ukrižujte, Ignis za to stojí.   

 

Technické údaje

Model: Suzuki Ignis GLX
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1242
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  66/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 120/4400
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,5/5,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3700/1690/1595
Rázvor náprav (mm): 2435
Objem batožinového priestoru (l): 204-227
Objem palivovej nádrže (l): 30
Pohotovostná hmotnosť (kg): 870 až 905 podľa výbavy
Celková hmotnosť (kg): 1330
Rozmer pneumatík: 215/55 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 8 740 €
Základná cena Ignis 4x4: 11 640 €
Cena Ignis 4x4 GLX: 13 140 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku