29.06.2017

TEST: Honda CRF 1000L Africa Twin – legenda nesklamala

Azda najočakávanejšia novinka minulého roka bola dlho prakticky nedostupná.

Mediálna  masáž splnila očakávania a k novej Afrike bolo priam nemožné sa dostať. Moje očakávania boli rovnaké, mal som to šťastie a odviezol som sa na oboch verziách - s manuálnou i „automatickou“ prevodovkou. Obe obuté na cestných gumách a s plnou výbavou kufrov.

Nový dizajn, parádne vysoká akurát na mňa, kráska. Červená s manuálom funguje perfektne, jazdu si užívam. Ideálna na lokálne okresné cesty, iba ľutujem, že som zobral všetky kufre kvôli foteniu.

Musím sa priznať, že ma Afrika prekvapuje svojou vyššou hmotnosťou, ktorú pri manipulácii na mieste dosť cítiť. Ľahučká  terénna dakarka to rozhodne nie je a pohotovostná hmotnosť 232 kg  vraví sama za seba. Honda je vysoká, avšak vďaka príjemne úzkemu a tvrdšiemu sedadlu mi nerobí problém jednou nohou pohodlne došliapnuť na zem. Za širšími riadidlami okamžite zaujmem typický vzpriamený posed a všetko mi padne hneď do ruky.

Prístrojová doska je celá digitálna a pekne prehľadná. Pri otočení kľúčom v zapaľovaní sa celá rozsvieti a privíta jazdca nápisom CRF, ktorý sa dá skôr prečítať ako CAF a to sa mi páči viac. Nadšený som nebol z lacného tlačidla na vyhrievanie rukovätí, stále som mal pocit, že ho odlomím. Navyše predlžuje vzdialenosť palca od prepínača smerovky. Oproti tomu je na výbornom mieste prepínač kontroly trakcie, ktorú možno nastavovať alebo úplne vypnúť aj počas jazdy.

Dvojvalcový radový liter funguje výborne na ceste i v ľahšom teréne. Do toho ťažšieho som sa nepusti práve pre cestné gumy, ktoré mala Honda obuté. Hmotnosť je skvele rozložená a ťažisko  posunuté nadol pre lepšie ovládanie stroja. S Afrikou sa rýchlo zoznamujem a s vervou sa púšťam sa do terénu i na cestu.

Pri jazde mimo spevnených ciest zapínam magické tlačidlo G, ktoré optimalizuje trakčnú kontrolu, ABS a výkon motora práve na nespevnené komunikácie. Najmä s dvojspojkovým automatom to funguje výborne.

Motor má výbornú odozvu na plynovú rukoväť a výkon už od najnižších otáčok. Navyše si dokážem vybrať z niektorej z prednastavených motorových máp, podľa toho, aké podmienky predo mnou práve číhajú. Tak isto je možné nastaviť si trakčnú kontrolu na jednu z troch úrovní alebo ju úplne vypnúť.

Podvozok je pre bežné jazdenie pohodlný a nemá problém ani s rýchlejším prejazdom rozbitých pasáží. Či už sú to poľné cesty alebo výtlky v meste a to aj vďaka nastaviteľnému pruženiu.

Tých pár dní s Afrikou ma presvedčilo, že sa na vývoj oplatilo čakať o niečo dlhšie. Je poznať, že sa jej vývojový tím venoval nadštandardne. Mimoriadne sa mi páčila verzia s dvojspojkovým automatom. Ocenil som jej univerzálnosť pri jazde v teréne i pohodlnom kochaní sa pri potulkách.

Technické údaje

Model Honda CRF 1000L Africa Twin
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený radový dvojvalec SOHC, 4 ventily
Vŕtanie x zdvih 92,0 x 75,1
Zdvihový objem (cm³) 998
Kompresný pomer 10:01
Výkon (kW/ot.): 70/7500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 98/6000
Maximálna rýchlosť (km/h): -
Spotreba priemerná (l/100 km): 4,6
Spúšťanie motora elektrické
Prevodovka 6 stupňová manuálna, voliteľne DCT
   
Rázvor náprav (mm): 1575
Výška sedadla (mm): 870/850
Objem palivovej nádrže (l): 18,8
Pneumatiky - predné 90/90 R 21
Pneumatiky - zadné 150/70 R 18
Odpruženie - predné zdvih 230 mm
Odpruženie - zadné zdvih 220 mm
Brzdy - predné dvojkotúčová, 310 mm
Brzdy - zadné kotúčová 226 mm
Prevádzková hmotnosť (kg): 232 kg (ABS), 242 kg (DCT)
Užitočné zaťaženie (kg):  
   
Cena motocykla od 12 790
  od 13 790 (DCT)
Ján Drobný

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.