26.06.2017

TEST: Ford Edge 2,0 TDCi Biturbo A/T – trúfa si na prémiovky. Má na to?

Ford v rámci svojej SUV ofenzívy priniesol do Európy aj americký Edge. Ten bude u nás slúžiť ako vlajková loď.

S Edgeom som už mal česť. Koštoval som pri príležitosti Ford AWD Experience. Nebudem sa teda priveľmi rozpisovať, no napriek tomu mám zopár poznatkov, ktoré prinesie jedine dlhšie spolužitie.

Ak chcete o niečo dynamickejší test, ponúkam dojmy z prvej jazdy na videu. 

Priestranný, moderný a tučný Američan

Svoje americké korene Edge nemôže zatajiť. Masívny, s výraznou čelusťou a veľkým vystrčeným zadkom. K tomu športová šiltovka a obtiahnuté džíny. Tak ako tvrdí Ford v tlačových správach, auto je vo vnútri mimoriadne priestranné. Na nedostatok miesta sa nemôže sťažovať ani vysoký a široký na zadnom sedadle. Podobné sa deje v batožinovom priestore - 602 litrov je slušná hodnota. Na dĺžku 4,8 metra má vozidlo obdivuhodne veľa priestoru vo všetkých smeroch. Kľúč k odhaleniu tejto záhady treba hľadať v relatívne krátkom nose vozidla.

Automobil stojí na tej istej platforme ako Mondeo, či S-MAX. Vidieť to najmä v interiéri. Palubná doska, sedadlá, infotainment a mnohé ďalšie.

Podkapotou nájdete iba jeden motor v dvoch nastaveniach, oba holdujú nafte, nie Ford zaujímavý benzínový šesťvalec 2,7 EcoBoost do Európy nepriniesol, ževraj to nemá zmysel. Základný je štvorvalec s výkonom 180 koní a s krútiacim momentom 400 Nm s turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, alebo výkonnejší motor s dvoma tandemovými turbodúchadlami s pevnými lopatkami, ktorý bol osadený v testovanom vozidle. 

Ako vo videu, aj tu musím zopakovať, že auto si žiada ešte výkonnejší naftový motor (keď je už údajne veľký benzín v Európe nezmysel). Výkonnostná rezerva na predbiehanie je v poriadku, ale samotné zrýchlenie (najmä vo vyšších rýchlostiach) nie je také výrazné, aby automobil jazdil tak suverénne ako sa snaží vyzerať. Je to skôr auto na pohodlné premiestňovanie. Pri predbiehaní na kratších úsekoch ciest s potrebou výrazného zrýchlenia sa prémioví konkurenti so šesťvalcami rozhýbu s väčšou radosťou. Pritom ak by motoru nepomáhala vynikajúco nastavená dvojspojková prevodovka, dynamické jazdenie by bolo ešte vzdialenejšie. Najmä v rýchlostiach nad 100 km/h, kde musí vozidlo bojovať s prudko rastúcim odporom vzduchu je zrýchlenie pomalšie. A to aj v porovnaní s modelom, ktorý pochádza z toho istého cesta – S-MAX a Podkapotou mu chrčí ten istý naftový biturbo motor. S-MAX aj vďaka lepšej aerodynamike, no tiež vďaka nižšej hmotnosti o cca 150 kg zrýchľuje agilnejšie a predbieha s prekvapivou ľahkosťou (na veľké a ťažké MPV). Aj tu sa mi chce písať o Američanovi. Je to klišé a už som to písal ale je to tak.

Na dnešné pomery je vrcholných 450 Nm v úzkom spektre otáčok pre auto s hmotnosťou 2 tony skoro málo. Sedliacky povedané: v zákrute dupnem na plyn a skoro nič.

Ďalším faktom, ktorý nesmiem obísť je hluk vo vozidle. Zvuk motora je počuť výraznejšie, než by ste u auta s touto cenovkou chceli. Nie je to nič mimoriadne a ani veľmi rušivé, no ten kto presadne z prémiového vozidla to postrehne. Utlmenie motora akoby nerátalo s naftou Podkapotou. O to vyšší hluk je v kabíne pri diaľničnom tempe. Tu sa pridáva aj aerodynamický hluk – môže za to masívna predná časť, no tiež výška automobilu. Pri bočnom vetre na diaľnici sa rozozvučia aj veľké spätné zrkadlá a pozornému oku neunikne jemné vibrovanie kapoty (bočný vietor a tempo 140 km/h+). V USA sa predsa len jazdí o niečo pomalšie (max 110-120 km/h).

Opäť použijem ako príklad spriaznený S-MAX biturbo. Tu je hluk nižší, no nemôžeme sa čudovať. Veď to auto bolo od začiatku vytvárané pre naftovú Európu. Má tiež aerodynamickejšie tvary. Ford o vyššej hlučnosti vedel, preto Edge už v základe vybavil systémom Active Noise Cancelation, teda  potláčaním nechcených zvukov prostredníctvom audio sústavy. Ktovie ako by Edge znel bez neho.

Pochváliť musím auto za podvozok. Aj bez vzduchových vankúšov, či bez adaptívnych tlmičov je auto ako komfortné, tak disponuje výbornými jazdnými vlastnosťami. Tu prirovnanie s Amerikou stráca opodstatnenie. Proti hrá iba vyššia hmotnosť, vyvažuje ju inteligentný pohon všetkých kolies. Vodič presne vie, čo sa deje pod kolesami, čo sa deje s autom a môže na to adekvátne reagovať. Prevodovka v športovom režime sekunduje výborne, prejazd zákrut pod plynom aj na nekvalitnom povrchu ani náznakom auto nerozhodí. Široký postoj a „forďácke“ podvozkové know-how i slušné rozloženie hmotnosti auta (všimnite si karosériu z profilu), sú ďalšími argumentmi v prospech Edga.

Znova si neodpustím porovnanie s S-MAXom biturbo. Ten aj s pohonom iba prednej nápravy dokáže jazdiť rýchlejšie a obratnejšie, ale prečo by to bolo inak? Veď je ľahší a nižší.

Priemerná spotreba počas testu sa dostala na veľmi pekných 7,2 litra nafty. Pravda, dynamickejšie jazdenie, či diaľničné tempo posúvajú priemer k 9 litrom, ale stále pekné na veľké SUV. 

Komu Edge vlastne konkuruje?

Ford dlhšie trápila absencia vlajkového SUV. Majú ho Hyundai, Kia, Volkswagen, dnes už aj Peugeot, Renault, či Škoda, tak prečo nie Ford? Voľba padla na Edge a aj keď je jasné, že na vrchol úplne nemá, v porovnaní s konkurentmi od vyššie menovaných značiek si vedie dobre (od niektorých z nich je väčší, a tak si nekonkurujú úplne priamo). Ako z hľadiska doplnkovej výbavy, tak z hľadiska motorizácii. Nikto z priamych konkurentov neponúka benzínové motory a iba Volkswagen pri Tuaregu ponúka naftový šesťvalec. Práve Tuareg je nekorunovaným kráľom segmentu, ak nerátame modely od prémiových značiek. Šesť valcov, dva výkony a možnosť upraviť ho na offroadového suveréna, no taktiež výbava o akej sa mnohým z obdobne veľkých SUV ani nesníva. Edge má k Tuaregovi blízko, no keď začne ísť do tuhého, Tuareg ponúkne viac a viac si za to aj vypýta. Získať však obe autá v identickej cene a podobnej výbave možné je, Tuareg ale ľahko odskočí a zaútočí na veľkých Nemcov spomínaných nižšie.

Na ktoré prémiové autá si Edge trúfa? Nuž ľahko by sme ho mohli zaradiť medzi modely ako Audi Q5, Mercedes GLC, no Edge je väčší. Rozmerovo patrí skôr ku GLE SUV a BMW X5. Porovnanie s nimi je jasne v prospech veľkých Nemcov, ale len do chvíle, kým sa pozriete do cenníka. Ak totiž porovnávame podľa cenovky, zistíme, že všetko to, čo GLE a X5 ponúkajú navyše je dostupné za sumy, ktoré autá katapultujú ďaleko nad Edge. Pretože kým dobrý Edge kúpite za cca 50-55 tisíc, GLE a X5 za tú cenu nie sú hodné svojho mena. Takže radšej GLE, či X5 v základe, alebo Edge v plnej výbave? 

Podobnú otázku ale kladú aj ďalší konkurenti, ktorých som spomínal vyššie. Najlepším vyzývateľom prémie je Tuareg, za podobnú cenu ponúka o kúštik viac muziky, no hlavne silné, takmer prémiové meno.

Vo svojej podstate je tak Edge manželstvom z rozumu. Veľké a priestranné SUV s dostatočne silným motorom a dobrými jazdnými vlastnosťami s neokukaným vzhľadom so zaujímavým argumentom amerických koreňov.

Akonáhle sa na to pozeráte zo spodu, Edge sa vám nemôže páčiť. Veď je to „len predražený Ford“, no nie? Či ešte väčšia sprostosť: predražená Kuga. Ani jedno, ani druhé. Skrátka, keď sa pozeráte zospodu, pozeráte sa zle. Logickosť tohto pohľadu ale nemožno úplne uprieť. Osobne sa mi úvodné ceny Edga nepáčia. Stojí naozaj dosť, ale zas ja nie som cieľovka. Obávam sa ale, že cieľovka je príliš malá na to, aby Edge v Európe obstál. No uvidíme. Nehádžme predčasne flintu do žita, lebo potenciál má.

Mínusy sú nasledovné – vzhľadom na cenu, horšie tlmenie externých zdrojov hluku, menšia ponuka motorizácií, absencia offroad balíka a špecifických doplnkov ako sú napr. adaptívne tlmiče, možnosť úpravy svetlosti, prípadne doplnky pre offroad – takto zostáva Edge najmä cestným SUV a napokon je mínusom základná odradzujúca cenovka i drahšia doplnková výbava. Na druhú stranu má i väčšie plusy – široká ponuka doplnkovej výbavy, množstvo moderných technológií, pohodlný a pritom športový podvozok, pozícia alternatívy k drahším prémiovým vozidlám, výborne pracujúca dvojspojková prevodovka, priestranný interiér, komfortné sedenie, kvalitné materiály.

Pre mňa je to za dobrých 7 bodov. Auto jazdí dobre, má dosť miesta, odhlučnenie je v poriadku (vzhľadom na SUV) ale určite mohlo byť lepšie (vzhľadom na konkurentov). Zvládne i ľahký terén. Na druhú stranu by to chcelo aj silnejší motor ako vrcholnú verziu a musím uznať, že cenovka sa vozidlu len ťažko odpúšťa, i keď je opodstatnená, ak auto berieme ako alternatívu k prémiovým autám. Cena sa vďaka drahším doplnkom dokáže vyškriabať vysoko nad modely SUV s rovnakými i väčšími rozmermi konkurenčných výrobcov. Dokáže ponúknuť mnohé z toho čo prémiové autá, dokáže konkurovať Tuaregu a ponúknuť to isté o pár tisíc lacnejšie. No vo finále ponúkne ako Tuareg, tak ďalšie nemecké autá podstatne viac i za viac peňazí. Avšak už len to, že Edge označujeme za runner-up, teda za alternatívu k prémiovým značkám je pre Edge veľká pocta. Z opačného konca ale až tak dobre nevyzerá, pretože existuje veľa výrobcov mimo prémie s podobne bohatou výbavou, ktorí svoje veľké SUV taktiež štylizujú ako vyzývateľov veľkých Nemcov a tí vedia byť lacnejší. Skrátka, ak nie ste fanúšik značky, ktorý túži po veľkom Forde, ľahko si otvoríte cenníky iných výrobcov a nájdete tam niečo podobné za menej. 

 

Technické údaje

Model: Ford Edge 2,0 TDCi Bi-turbo Titanium AWD
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná a zadná
Výkon (kW/ot.): 154/3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/2000-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 211
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,4/5,4/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4808/2184/1692
Rázvor náprav (mm): 2849
Objem batožinového priestoru (l): 602/1732
Objem palivovej nádrže (l): 68,9
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1949
Užitočná hmotnosť (kg): 606
Rozmer pneumatík: 235/55 R 19
   
Základná cenníková cena modelu: od 45 990 €
Základná cenníková cena verzie: 48 990 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.