16.05.2017

TEST: Mercedes E 220d 4MATIC All Terrain – trieda E v gumákoch má zmysel

Mercedes uviedol svoje azda prvé oplastované kombi. S technikou, ktorú má k dispozícii by bola škoda neurobiť tak.

Mercedes E All Terrain je úplne nová verzia triedy E. Dostupná výhradne v praktickej kombi verzii ponúka zákazníkovi možnosť neutiekať sa k SUV len preto, lebo občas prejde po nespevnenej ceste.

Oplastované kombi sú už pomerne dlho alternatívou k rozvíjajúcemu sa segmentu modelov SUV. Ponúkajú praktickosť veľkého kufra kombi s vyššou svetlosťou a obvykle aj s pohonom všetkých kolies. Ako všetci vieme, prakticky prvé obrnené terénne kombi vyrobilo Volvo. Model V70 Cross Country sa pre veľký úspech premenoval a stal sa z neho XC70. Dnes sa najväčšie kombi Volvo volá V90 a keďže označenie XC90 je už obsadené, máme tu návrat označenia Cross Country.

Iste, toto je príliš jednoduché vnímanie vývoja tohto automobilu i kombi vozidiel s terénnymi schopnosťami, ale pre účely testu Mercedesu to bohate stačí. Volvo ale nespomínam len tak náhodou, pretože V90 Cross Country je v súčasnosti jediným reálnym konkurentom pre Mercedes E All Terrain.

Už od začiatku je jasné, ktoré auto z dvojice ťahá za kratší koniec v ohľade prejazdnosti terénom a svetlosťou. All Terrain v týchto parametroch drsnému Švédovi nemôže konkurovať, veď rozdiel v maximálnej svetlej výške oboch vozidiel je 60 mm (216 – 156 mm). Rovných šesť centimetrov nie je málo, najmä ak si uvedomíme, že štandardné Volvo V90 má svetlú výšku iba o 5 mm menšiu než All Terrain vo svojom maxime.

Mohli by sme špekulovať nad tým, čo ktorá automobilka považuje za najnižší bod automobilu a ako svetlosť meria, no ďaleko by sme aj tak nedošli. Jednoducho tak to je. Volvo V90 Cross Country má vyššiu svetlú výšku. Bodka.

Otázka ale znie, či je to jediný parameter, ktorý treba posudzovať a či to Volvu stačí na to, aby mohlo byť označené za lepšie. Pozrime sa teda na motorizácie.

Mercedes v súčasnosti zákazníkom ponúka pri modeli All Terrain celkovo... jeden motor. Dvojlitrový štvorvalec 220d s objemom 2,0 litra a s maximom výkonu 143 kW. Síce ide o úplne novú generáciu motorov a je to azda najčistejší a najpokročilejší naftový motor súčasnosti, stále je len jeden. V ponuke je tiež „len“ jedna, zato rovno 9-stupňová automatická prevodovka.

Volvo sa môže pochváliť hneď štvoricou motorov a ako manuálnou tak automatickými prevodovkami. D4, D5, T5 a T6, tak znejú označenia. Výkon štartuje pri naftových 140 kW a končí pri benzínových 235 kW.

Tak potom to musí byť v cene? Je Mercedes výrazne lacnejší? Nie, vlastne je v porovnateľnej verzii E220d vs D5 AWD AT o pár tisíc drahší. Tak potom si už človek pripláca iba za značku.

Je to tak? Je to naozaj iba chabý pokus? Nuž ak hodnotíte iba tabuľkovo, bude to pravda. Lenže testovanie nie je o tabuľkách, našťastie.

Prvé veľké Ale je, že Mercedes s ponukou pri All Terrainoch iba začal. Naftový štvorvalec určite nezostane jediný. Ako ďalší v poradí bude úplne nový radový dieselový šesťvalec a ten Volvo jednoducho neponúkne.  

Druhé Ale je, že Mercedes ponúka o rozhodujúci kúsok pokročilejšie technológie vrátane kľúčového pneumatického podvozku Air Body Control, či svetiel Multibeam LED, ktoré dnes ťažko hľadajú konkurenciu u nemeckých prémioviek, nieto inde. Pretože kým konkurenti sa predháňajú v tom o koľko výkonnejšie majú diódy a kam až dosvietia, Mercedes sa práve naopak sústreďuje na to kam svetlá nezasvietia – ak to nie je nutné.

Hra svetiel

Kašľať na ambientné LED osvetlenie interiéru, dokonca kašlať aj na logá Mercedes premietané na zem pri otvorení predných dverí. Ozajstnú hru svetiel zažijete, až keď zoberiete auto na vychádzku v noci.

Osobne ma trošku sklamalo, že Mercedes pri E-čku neponúka systém nočného videnia prostredníctvom termálnej kamery ako BMW pri rade 5. Namiesto toho sa snaží osvetliť všetko nebezpečenstvo priamo svetlami. A ono to funguje, zdá sa mi.

Čo všetko svetlomety robia počas jazdy v tme nemáte ani šancu postrehnúť. Skôr vnímate, že vidíte naozaj veľa a že je osvetlené všetko čo byť musí, naopak ani s permanentne zapnutými diaľkovými svetlami na vás nikto nebliká, nikoho neslňujete. A potom prejdete úsekom, kde zazriete tú spomínanú hru svetla, keď sa viac ako 160 samostatne ovládaných svetelných diód hrá s objektmi pred vami a okolo vás, osvetľuje ich a vy vidíte ako svetlo vašich LED svetiel doslova pulzuje po daných objektoch. Zabudnite na AFL, toto je iná liga, kto neodskúša, neuverí.

Ako letieť na vankúši

Systém 4MATIC s funkciou Air Body Control výrazne zvyšuje komfort na palube. All Terrain má tento systém v základnej výbave. Okrem toho, že dokáže do istej miery nastavovať pruženie v reálnom čase na základe informácií senzorov, a tak prejsť cez výrazné nerovnosti podstatne pohodlnejšie než akékoľvek iné auto, dokáže tiež zdvihnúť podvozok vozidla na spomínanú úroveň 156 mm. Podvozok funguje v troch stupňoch svetlosti. Najvyšší + ďalších 20 mm je dostupný iba do rýchlosti 35 km/h a je teda určený na opatrné zdolávanie nespevnených povrchov. Nastavovať svetlú výšku môžete cez ovládač Drive Profile, kde okrem štandardných režimov Eco, Comfort, Sport pribudol aj režim All Terrain. Ten okrem zvýšenia svetlosti mení odozvu na stlačenie plynového pedálu a aktivuje všetkých elektronických pomocníkov vhodných pre jazdu v teréne vrátane úpravy kontroly preklzovania kolies.

All Terrain je v najnižšom stupni o 29 mm vyššie než štandardné Ečko z čoho 14 mm patrí k väčším 19 resp. 20 palcovým kolesám s vyššou bočnicou pneumatík.

Air Body Control ale neovplyvňuje len komfort pri jazde po hrboľatom povrchu mimo asfaltu, pomáha aj pri jazde po diaľnici, či okresnej ceste, ale to isto nemusím dvakrát opakovať.

Motor – taký tichý naftový štvorvalec Mercedes ešte nemal

Počul som mnoho ľudí ako sa sťažujú na zvuk predchádzajúcej generácie naftového štvorvalca. Najmä zvonku bol jeho chrapot citeľný a dobre počuteľný. Nový motor je lepší aj v tomto smere, a to nielen zvonka, ale aj zvnútra. Motor je tichší, zvonka znie ako príkladne utlmený moderný turbodiesel s nízkou mierou chrapľavého šumu, zvnútra ho takmer nepočuť. Jedine, že by ste dupli na plyn. Vtedy bez pričinenia reproduktorov znie ozaj výborne, až sa zdá, že keby bol o kúsok hlasnejší a presvedčivejší, znel by ako naftový šesťvalec. Zvuková stránka motora by ma prekvapila najviac, keby som nemohol obdivovať spotrebu. 1,9 tony vážiace masívne kombi a spotreba na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 140 km/h 6,8 litra? To si robíte žarty, nie?

No nerobím, tak mi nameral palubný počítač, o ktorom už z predchádzajúcich testov viem ako maličká je jeho odchýlka od reality (pri prepočte na nádrž). Pri vyššej rýchlosti je v All Terrain o malý kúštik viac aerodynamického šumu ako v klasickom E-čku, čo možno prisúdiť oplastovaniu karosérie a možno i výške auta.

Mimo diaľnic, pri pokojnom tempe, ku ktorému tichý motor a enormne komfortný podvozok navádzajú sa ľahko dostanete na 6 litrov. Skvelé.

Pozitívne hodnotím aj zrýchlenie, najmä to pružné. Automobil je pripravený kedykoľvek vystreliť spoza predbiehaného auta a nebráni sa dynamike ani vyššie nad 100 km/h. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h prebehne za pekných 8 sekúnd, čo je opäť výborné číslo na naftový štvorvalec. 400 Nm dostupných do 2800 ot/min a následne maximum výkonu pri 3800 ot/min umožnia bezproblémové jazdenie či už na diaľnici, či na okresných cestách. Pravda, ak chcete trhať krky spolujazdcom, počkajte si na šesťvalec.

K ďalším prvkom výbavy sa už nemá zmysel vyjadrovať. Ak chcete o detailoch v interiéri vedieť viac, kliknite na tento test naftového šesťvalcového E-čka, ak chcete vedieť viac o asistenčných systémoch na palube triedy E, môžete zamieriť na test benzínového šesťvalca v triede E.

V krátkosti len spomeniem priestrannosť interiéru. S miestom pre nohy pasažierov vzadu nemusíte mať obavy, ani rozmerný batožinový priestor vás nemusí trápiť. Všetko je také ako má byť v tejto triede a v takto vybavenom aute. Posed za volantom, tvarovanie sedadiel, ovládanie infotainmentu na volante, ovládanie palubných prístrojov na volante, to všetko sú silné stránky auta, okrem tých, ktoré som spomenul už vyššie.

Takže pre koho je E All Terrain určené?

Iste sa zhodneme, že nie pre toho istého vodiča, pre ktorého je určené Volvo V90 Cross Country. Mercedes E All Terrain mu skrátka nedokáže konkurovať pri svetlej výške a tak je isté, že nástrahy hlbokého lesa zvládne Volvo lepšie.

Na druhú stranu, All Terrain vyzerá vďaka oplastovaniu veľmi dobre, je funkčný a jeho svetlá výška plne postačuje aj na prekvapivo veľké psie kusy v teréne. Na trase pre SUV som podvozok neodrel ani raz, mohol som si byť istý tým, čo sa deje v okolí karosérie vďaka kamerám, no tiež vďaka lepšiemu výhľadu z vozidla vzhľadom na najbližšie okolie v porovnaní s SUV. Prešiel som tam, kde by klasické E-čko nemalo žiadnu šancu, a tak je celkom jasné, pre koho je nové E All Terrain.

Pre tých, ktorí chcú E-čko, ale vzhľadom na chatu v kopcoch, či rozmlátenú prístupovú cestu k svojmu domu, alebo babkinmu domu a podobne by museli siahnuť po SUV, čo sa im zrovna nechce (a to úplne chápem). E je pre tých, ktorí chcú veľké, silné, bezpečné kombi a chcú sa sem tam vydať aj mimo spevnených ciest. Na skutočný terén nepomýšľajú, ale zostať len na ceste im príde smutné.

Ja by som k tomu dodal, že ak chcete naftové E kombi, zvážte E All Terrain. Ak vyslovene netúžite po najlacnejšej verzii triedy E a plastíky chrániace niektoré časti karosérie vám neprídu zlé, či nepekné, investíciu do E All Terrain určite odporúčam. Získate o jeden rozmer svojho auta viac. Budete sedieť o kúštik vyššie, budete mať parádne autisko, a keď bude treba, dostanete sa tam, kde so štandardným E, či prípadne inými autami v segmente (okrem Volva) určite nie.

Univerzalita tohto automobilu je obdivuhodná, a keďže univerzalita je dnes nádoba najviac prepojená s nádobou opodstatnenosti investície, E All Terrain má moje požehnanie. A keď bude ten šesťvalec, to bude paráda... 9 z 10 bodov. Bodík uberám za tabuľkový deficit v svetlosti a aktuálnu absenciu širšej ponuky motorizácií.

 

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz E 220d All Terrain
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 950
Prevodovka: 9-stupňová automatická 
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW/ot.): 143/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1600 - 2800
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,6/5,1/5,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4933/1852/1457
Rázvor náprav (mm): 2939
Objem batožinového priestoru (l): 490/1510
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1920
Užitočná hmotnosť (kg): 670
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 225/45 R19
Základná cenníková cena modelu: 48 300 €
   
Základná cena verzie All Terrain: 58 362 €
Cena testovaného vozidla: 80 982 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.