11.05.2017

PRVÁ JAZDA: Nissan Micra – dynamický vzhľad bez dynamického motora

Nová Micra vyzerá po dlhom čase k svetu a nielen ako ženská kabelka. Motory idú po úspornosti.

Dizajn Micry je jej najsilnejšou stránkou a to samé o sebe je víťazstvo pre každého, kto supermini od Nissanu doteraz nepovažoval za konkurencieschopné. Jednoducho malá zlatá škatuľka si len ťažko hľadala zákazníkov medzi mladšími a najmä medzi mužmi. Nové mestské vozidlo s podstatne dynamickejším vzhľadom má šancu zaujať výrazne väčšie množstvo zákazníkov než doteraz. Pritom ale Micra nikdy nepatrila medzi nepopulárne modely a vždy dokázala získať mnoho zákazníkov. Za tridsaťštyri rokov predaja sa len v Európe predalo 3,5 milióna kusov tohto mestského vozítka.

Okrem dizajnu sa auto vie pochváliť modernými asistenčnými systémami vrátane upozornenia pred vybočením z jazdného pruhu a zaujímavými prvkami výbavy, medzi ktorými vyniká špeciálne navrhnutý audiosystém od Bose zabudovaný aj do hlavových opierok, čo má zvyšovať zvukový zážitok bez nebezpečenstva pre sluch a zároveň s menším počtom reproduktorov pre vytvorenie danej úrovne zvuku.

Dynamický dizajn nemá za úlohu len ohurovať oči zákazníkov, jeho cieľom je tiež zlepšiť súčiniteľ aerodynamického odporu, ktorý sa dostal na úroveň 0,29. Auto je medzigeneračne výrazne širšie, nižšie o 55 mm, má väčší rázvor o 75 mm, má o 100 milimetrov dlhšiu kapotu, zároveň o viac ako 50 mm nižšiu pozíciu sedenia. Stručne a skrátka je to úplne nové auto vyznávajúce odlišnú stratégiu. I keď sa Nissan nižšou výškou hrdí a považuje ju za veľké plus, pravdou zostáva, že na zadných sedadlách nie je miesto pre postavy s výškou nad 180 cm a to ani nad hlavou, ani na úrovni kolien, nehovoriac o nepríjemnej pozícii sedenia.

Kontrast medzi pohodlným a priestranným sedením vpredu a stiesneným priestorom vzadu ešte podčiarkuje horšia zvuková izolácia zadných dverí a kufra. Počuť to však aj z pozície vodiča. Počas jazdy po diaľnici som sa opakovane uisťoval, či mám zavreté zadné okná.

Posed za volantom a na sedadle spolujazdca je ale na segment naozaj slušný. Z asistentov sa ešte vrátim k upozorneniu a aktívnej reakcii na vybočenie z jazdného pruhu – ide o systém, ktorý pracuje s pomerne hlučnou vibráciou volantu na upozornenie a miernym, no citeľným kopancom do bŕzd tak, aby sa auto pohlo späť do pruhu. Zaujímavé a pravdepodobne lacnejšie riešenie ako zásah do riadenia.

Batožinový priestor je v rámci segmentu dnes štandardom (300 l), prekvapí veľmi plechový zvuk zatvárania dvier – vrátane piatych, troška tesnenia navyše by dozaista Nissan nezruinovalo a majiteľom by zvýšilo dobrý pocit z investície.

Poďme k tomu dôležitému – k jazdným vlastnostiam. Tie úzko súvisia s motormi, ktoré Micra môže niesť Podkapotou. Dynamika jediného benzínového turbomotora nepoukázala na žiadne výrazne negatíva podvozku. Môžem ho za tých pár kilometrov za volantom počas prvého zoznámenia na Slovensku označiť za úplne v poriadku, i keď mierne tvrdší, najmä na väčších nerovnostiach.

A čo motor? Nuž, všetky testovacie autá boli vybavené aliančným trojvalcom. Číslo tri je pre Micru dôležité. Ponúka trojicu motorov, zväčša trojvalcov. Základ tvorí atmosférický benzínový trojvalec s objemom 1,0 litra. Nad ním sa vyníma TCe od Renaultu s objemom 0,9 litra a výkonom 66 kW (90 k). Naftovú ponuku taktiež zastupuje francúzsky motor s objemom 1,5 litra a s označením dCi.

Turbo trojvalec sa prejaví okamžite po štarte. Jeho zvuk je ťažké si pomýliť. V Micre sa ale prejavuje slušne. Nie je hlučný a pre ľahké auto má dostatok výkonu, pre Micru je postačujúci. Osobne by som ale radšej zvolil výkonnejší motor, ktorým môžete vybaviť napríklad Renault Clio – teda aliančného konkurenta v segmente. Štvorvalec 1,2 TCe s výkonom aspoň 100 koníkov by sa k dynamicky dizajnovanej Micre hodil podstatne viac. Nehovoriac o viacstupňovej, či nebodaj automatickej prevodovke. K trojici motorov ale dostanete výhradne manuálne päťkvalty.

Takže Micra?

Nuž na prvý omak fajn, vyzerá dobre, vodič a spolujazdec sa budú mať dobre, chcelo by to ale produkt ešte trošku doladiť. Ponúknuť napríklad aj silnejší motor a prípadne aspoň jeden variant s automatickou prevodovkou. Viem, že sa Nissan nechce vzdať svojich CVT, ale keď môže mať dvojspojku Clio, prečo nie aj Micra?

Nissan Micra na Slovensku štartuje s cenovkou tesne pod 10 tisíc eur – na 9690 eur za základnú výbavu Visia. Visia ponúka 6 airbagov, ABS, ESP a núdzové brzdenie spolu s denným LED svietením a elektricky nastaviteľnými zrkadlami a oknami.

Nad Visiou stojí Visia+ za 11 240, tá so základným jednolitrovým motorom ponúka už aj manuálnu klimatizáciu a rádio a je tak svojim spôsobom ozajstným základom. Micru ale odporúčame aspoň vo výbave Acenta, ktorá v porovnaní s Visiou+ nie je výrazne drahšia, no pritom ponúka dotykový displej, tempomat a aj možnosť personalizácie vozidla množstvom doplnkov a farebných kombinácií, a tak defakto ponúka to, v čom je Micra skutočne silná. Vo vyšších výbavách tiež nájdete LED svetlomety, panoramatický parkovací systém s monitorovaním pohybu za vozidlom, rozpoznávanie značiek, automatické prepínanie svetiel, vyhrievané predné sedadlá, či kožené čalúnenie.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.