2017-04-04 04:00:00
KTM  Superduke 1290
KTM Superduke 1290 GT
Zdroj: Ján Drobný

TEST: KTM Superduke 1290 GT – cestovná superstrela na dlhé trate

Rakúsky výrobca zacielil najsilnejšieho naháča hlbšie do segmentu cestovateľov.

Pripravil model Super Duke R s novou výbavou a označením. Nechýba mu hádam nič, čo dnes motocykle ponúkajú.

Už je to pekných pár rokov, keď sa ešte len začínal príchod elektroniky do motocyklového sveta. Bolo množstvo divokých hádok, nekonečné diskusie, zdesenie a odmietanie skalných odporcov. Dnes je to už dávno preč a bez elektroniky sa nezaobíde asi žiadna (poriadna) motorka. KTM Super Duke 1290 GT je toho celkom jasným príkladom. KTM doplnilo svoj úspešný model Super Duke R o cestovné doplnky a ajhľa, máme z toho GT-čko. Naháč na dlhšie cesty, alebo adrenalínový expres.

Po nasadnutí si veľmi dobre spomínam na pôvodný „erkový“ model. Pri prvom zoznámení s KTM 1290 Super Duke R bolo jasné, že výrobca chce udržať jazdca hodiny v sedle a že nad ergonómiou veľa premýšľa. Model GT ide ešte ďalej. Zlepšila sa ochrana proti prúdiacemu vetru, stúpačky klesli kúsok nižšie, jazdec sedí vzpriamenejšie a zmenili sa aj riadidlá nastaviteľné v štyroch polohách. Všetko je ale pri zachovaní športového feelingu. Aj palubný prístroj na mňa po zapnutí kľúča blikne úvodným introm v štýle Ready to Race a je pripravený rovnako, ako ja.

GT-čko si však pripravilo viac noviniek, ako som čakal. Predok má úplne iné svetlo a pribudli LED  pozičné svetlá  s funkciou prisvietenia zákrut. Smerovky tvoria LED prúžky umiestnené do postrannej kapotáže nadväzujúce na väčšiu, 23 litrovú palivovú nádrž. Smerovky majú funkciu samostatného vypínania sa po desiatich sekundách alebo prejdenej vzdialenosti 150-metrov. Predný štít proti vetru sa dá ľahko nastaviť aj jednou rukou počas jazdy. Pribudol systém TPMS - monitoruje tlak vzduchu v kolesách a varuje jazdca aj na poškodenie pneumatiky a náhly poklesu tlaku. Bonusom sú vyhrievané rukoväte riadidiel či asistent rozjazdu do kopca. A tiež nechýba pomocník na dlhé jazdy - tempomat.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Pri jazde na diaľnici je cítiť, s akou ľahkosťou ťahá motor motocykel dopredu a ja nemám pocit, že by som potreboval viac výkonu. Hmotnosť motocykla je 228 kilogramov aj vďaka rámu s hmotnosťou iba 9,8 kg. GT má semiaktívny podvozok od WP s viacerými možnosťami nastavenia tlmenia - pohodlný COMFORT, mestský STREET či ostrý RACE. Každú charakteristiku možno ešte doladiť v štyroch stupňoch podľa zaťaženia. Len toho klikania je dosť. Ak vysadíte spolujazdca, určite zmeňte nastavenie – a neskúšajte to počas jazdy!!

Mimochodom semiaktívny (alebo poloaktívny) podvozok je perfektná paráda – skrátene to funguje tak, že riadiaca jednotka v reálnom čase sleduje naraz niekoľko údajov počas jazdy. Napríklad prácu tlmičov, rýchlosť, prípadne aj zaťaženie. Podľa ich práce upravuje nastavenie tlmičov niekoľkokrát za sekundu. Výsledkom je veľmi komfortné vozenie sa – zrazu máte pocit, že máme tie najlepšie cesty v Európe. Takže je to niečo podobné, ako adaptívny podvozok používaný v autách.

Zdroj: Ján Drobný

Motor je z deväťdesiatich percent rovnaký ako u Super Duke R. GT má nový kľukový hriadeľ a hlavu valcov. Pri hodnote 3250 otáčok máte už 114 Nm a to je naozaj dosť. Brutálna sila pripomína skôr plánovanú samovraždu. Preto výrobca už tradične ponúka pomocníkov ako sú kontrola brzdnej sily motora (MSR), kontrola trakcie (MTC) a náklonové ABS (MSC) s duálnymi brzdami. Verte, že sú naozaj potrebné, lebo podradiť bez elektroniky dvojvalec s objemom 1290 kubických centimetrov nie je žiadny med lízať... Samozrejmosťou je možnosť meniť prednastavené palivové mapy priamo tlačidlami na riadidlách.

Zdroj: Ján Drobný
Zdroj: Ján Drobný

Kto si myslí, že ho asistenti budú príliš obmedzovať, tak je na omyle. Akonáhle sa prestanete krotiť a udržíte ručičku otáčkomera v druhej polovici, dejú sa veci. Riadenie je citlivé. Jemné chvenie riadidiel pri agresívnej jazde, ktoré k vám pustí tlmič riadenia značky WP, ​​chce aby ste si to hlavne užili. Pneumatiky Pirelli Angel GT sú povestné svojou univerzálnosťou a výdržou zároveň.

GT-čko to so mnou nemalo jednoduché, v podstate som z neho nezliezol. Neuveriteľný adrenalín a čistá radosť z jazdy je presne to, čo tento stroj ponúka. Pohodlnú rýchlosť na diaľnici i bláznivé naháňanie superšportov na okreskách. Pretože GT-čko „žerie“ menšie motorky na raňajky...

Technické údaje
Model KTM Superduke 1290 GT
Typ motora Štvortaktný kvapalinou chladený dvojvalec do V75° DOHC
Vŕtanie x zdvih 108 x 71
Zdvihový objem (cm³): 1301
Kompresný pomer: 13,2:1
Výkon (kW/ot.): 127/9500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 144/6750
Maximálna rýchlosť (km/h): 180 (s kuframi)
Spotreba priemerná (l/100 km): 6,2
Spúšťanie motora: elektrické
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
   
Rázvor náprav (mm): 1560
Výška sedadla (mm): 835
Objem palivovej nádrže (l): 23
Pneumatiky - predné 120/70-ZR17
Pneumatiky - zadné 190/55-ZR17
Odpruženie - predné teleskopická vidlica, zdvih 125 mm
Odpruženie - zadné kyvná vidlica, zdvih 156 mm
Brzdy - predné dvojkotúčová, štvorpiestiková, 320 mm
Brzdy - zadné kotúčová dvojpiestiková, 240 mm
Pohotovostná hmotnosť (kg): 228
Užitočné zaťaženie (kg):  
   
Cena motocykla 17 790 €

 

Aby sme vám pripravili vlastný videotest motocykla, či aspoň pekné dynamické obrázky, nie sme dostatočne vybavení. Skúšame to zatiaľ aspoň pri autách... No aby ste neostali ochudobnení o pekné zábery, pridávame aspoň oficiálne video modelu.

Ján Drobný

Komentáre k článku