2017-03-28 04:45:00
Dacia Duster 1,6 SCe
Dacia Duster 1,6 SCe 4x4
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Dacia Duster 1,6 SCe 4x4 Blackshadow – zahoď svoje starosti

Kombinácia benzínového atmosférického motora a pohonu všetkých kolies v Dusteri je pre tých, čo nechcú mať s ničím starosti.

Keď som v lete minulého roka testoval benzínový Duster 1,6 SCe, považoval som to za poslednú skúsenosť s prvou generáciou tohto modelu. Veď o druhej generácii sa už hovorí roky, no nie? Pravdou je, že Dacia by mohla s pokojom v duši ponechať súčasného Dustera ďalej v predaji a súčasne s ním predávať druhú generáciu – alebo ju odložiť o pár ďalších rokov, pretože súčasný Duster je pojem, na ktorý sa aj ku koncu jeho života čaká niekoľko mesiacov. Lenže kde by vyrábali dvoch Dusterov naraz? Dacia Duster teda už pravdepodobne tento rok uvidí svojho nástupcu, no to neznamená, že model nemá čo ponúknuť aj v roku 2017.

V ponuke novinárskych vozidiel sa objavila verzia, ktorú som netestoval, a ktorá pritom každoročne osloví množstvo zákazníkov. Takže aký je benzínový Duster s pohonom všetkých kolies? 

O modeli Duster som už písal toľko krát, že z môjho pohľadu nemá žiaden význam opisovať do detailu interiér, priestrannosť, posed, či funkčnosť infotainmentu Media Nav. Ak sa o tomto chcete dozvedieť viac, môžete zájsť na test naftového Dustera 1,5 dCi 4x4, benzínového 1,2 TCE 4x2, či benzínového 1,6 4x2. V tomto teste sa budem venovať samotnej špecifikácii a limitovanej edícii Blackshadow.

Zdroj: Ján Hargaš

Blackshadow a biela farba nejdú dokopy

Výbava Blackshadow (čierny tieň) je prapôvodne určená pre spojenie s novým farebným odtieňom hnedo-sivej metalízy. V podstate sa k nej hodí akákoľvek metalíza, práve metalický lak zlepšuje vzhľad v rovnakom štýle ako doplnky výbavy Blackshadow. Tá je dostupná výhradne pre benzínový motor 1,6 SCe, a to ako pre pohon prednej tak oboch náprav. Cena štartuje na 12 190,- v prípade 4x2 a 14 190,- v prípade 4x4. Výbava je v cenníku zaradená medzi Arcticou a Exception, čo jasne reflektuje prítomnosť slušnej základnej výbavy i „odomknutie“ viacerých príplatkových doplnkov.

Blackshadow až na pár odchýlok kopíruje Arcticu s tým, že pridáva niekoľko dizajnových prvkov. Má v základe klimatizáciu, Media Nav, všetky bezpečnostné prvky Dacie, látkové čalúnenie sedačiek, 16-palcové zliatinové disky Thema, tónované sklá, hmlovky, kožený volant. Za príplatok 430 eur môžete mať koženkové čalúnenie, za 440,- metalízu, za 240,- tempomat, za 120 zadné elektrické okná, za 240,- zadné parkovacie senzory a za 390,- zadnú parkovaciu kameru. Posledným možným doplnkom je rezerva za 60 eur. Jednoduchá matematika hlási výslednú cenu 16 110,- eur. K tomu ale môžete pripojiť predĺženie záruky so servisnými prehliadkami na maximálne 5 rokov alebo 100 000 km, rôzne doplnky zaradené do balíkov ako Country Pack s ťažným zariadením, zásterkami za 293 eur, či si jednotlivé dostupné prvky vrátane lakťovej opierky, či truhly Dacia pribaliť samostatne. Stručne a skrátka, za plne vybavený Duster zaplatíte aj vyše 17-tisíc. Tam kde niekto končí, iný začína... Každopádne testovaný model mal zo spomínanej doplnkovej výbavy iba rezervu a tempomat, takže cenovka neprekročila 15-tisíc. 

Blackshadow zahŕňa niekoľko dizajnových prvkov. Kľúčové sú čierne lakované 16-palcové zliatinové disky Thema, spätné zrkadlá v čiernej farbe, chrómované obrysy hmloviek. V interiéri je jedinou odlišnosťou samostatný vzor textílie poťahov. Toť vsio.

Zdroj: Ján Hargaš

Ak ale skombinujete metalízu s Blackshadow získate vyfešákovaného Rumuna s lacnou voňavkou a s vlasmi nagélovanými cukrovou vodou. Skrátka, malomestský frajer numero uno. Navyše sa môžete kamarátom popýšiť, že máte Blackshadow, čo znie parádne pravda? Tak sa mimochodom volal pred mnohými rokmi limitovaný Rolls Royce a dnes sa tak volá limitka Fordu Mustang. S tým rozdielom, že Duster je Blackshadow a Mustang je Black Shadow. Ale to sú drobnosti, no nie?

V bielej farbe auto kus svojho mladíckeho tuningového šmrncu stráca. I keď si veľká časť populácie myslí opak, biela je základná farba a v prípade veľmi úsporného lakovania od Dacie to platí do bodky. Iné sú pravda biele metalízy, takými Duster nedisponuje.

1,6 SCe – nepotrebuje turbo, aby rozbehol Dustera, rýchlik to nie je

Dacia naďalej ponúka relatívne jednoduchý atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra pochádzajúci zo spolupráce Renault-Nissan. Motor disponuje maximálnym výkonom 84 kW (114 koní) pri 6000 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 155 Nm pri 4000 ot/min. Motor je kombinovaný s 5- alebo 6-stupňovou manuálnou prevodovkou v závislosti od zvoleného pohonu. Zrýchlenie na 100 km/h nie je ani v jednom prípade výberu pohonu obzvlášť vábne. 4x4 zvládne túto disciplínu za 12 sekúnd, 4x2 o sekundu rýchlejšie. Maximálna rýchlosť oboch verzií dosahuje 170 km/h (-2 km/h pre 4x4). Viac o aute s pohonom iba prednej nápravy zistíte tu.

Zdroj: Ján Hargaš

Duster 1,6 SCe 4x4 je už na prvý pocit ťažší ale tiež istejší. Navýšenie hmotnosti na najnižšom bode v zadnej časti autu pomáha, vyrovnáva jazdu, no zároveň mení charakteristiku tlmenia – Dacia sa nijak zvlášť nezaoberala odlišným nastavením tlmičov pre pohon všetkých kolies, takže auto je v porovnaní s verziou 4x2 o malý kúsok tvrdšie. To automaticky ovplyvňuje aj stabilitu na ceste a malá odchýlka pôsobí v prospech zníženia bočných náklonov a zvýšenia stability za zhoršených podmienok – za čo možno vďačiť pripojiteľnému pohonu všetkých kolies. Ten štandardne ovládate otočným ovládačom v troch režimoch: 2WD, Auto a Lock.

Staršia technológia sa prejavuje okrem iného citeľným prepojením medzi kolesami a vodičom. Veľmi dobre viete, čo sa deje pod kolesami, v prípade 4x4 viac než v prípade 4x2, čo je vedľajší účinok vyššie zmieneného, doslova viac-menej-nechceno-ale-pozitívno... Že prechádzate cez väčšiu dieru zistíte zvukom od kolesa, pohybom celej konštrukcie v smere od diery (dobre tlmené odskočenie mierne nabok, a tiež to cítite pohybom volantu. Doslova ním trhne a hneď viete, že to s tou rýchlosťou na nerovnej ceste preháňate. Pre mňa je to po dlhšom čase nevšedný zážitok, výraznejší než pri verzii s pohonom prednej nápravy.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor je klasická atmosféra oklieštená emisnou normou Euro 6. Nemá taký záťah ako si pri tomto objeme a danom výrobcovi (Renault-Nissan) možno niektorí pamätajú, prejav je tupší, ale stále atmosférický. Opäť pri zrýchľovaní narážam na jemné hluché miesta vyskytujúce sa odlišne v závislosti od rýchlosti a prevodového stupňa (príde mi to ako chyba nastavenia plynového pedála). Keď sa riadiaca jednotka popasuje s emisnou normou a uvoľní vám priestor na väčšie zážitky, veľa miesta do obmedzovača už nezostáva. Intenzívny hluk pocitovo na úrovni trápenia motora málokomu dovolí jazdiť nad 4500 ot/min. Každopádne je zrýchlenie dostatočné, brzdí ho nutnosť „kvadlať“ s radiacou pákou. Enormne krátke prevody spôsobujú, že si pri tachometrovej 60-tke volíte piaty prevodový stupeň a riadiaca jednotka si už chystá objednať ďalší. Motor ale nemá rád otáčky výrazne pod 2000. Pokles pod túto úroveň sprevádza ťažšie počuteľné dunenie.

No a spotreba? Pri kombinácii mestského jazdenia s diaľnicou sa priemer pohyboval na úrovni 8,5 až 8,7 litra benzínu na 100 km. V meste si Duster vypýta aj cez 9 litrov. Na diaľnici túto cifru neprekročíte ak budete vytrvalo udržiavať rýchlosť pod tachometrovými 130 km/h. Pokojne jazdenie mimo mesta stiahne priemer rýchlo pod 8. S priemernou dynamikou to pre mňa bolo za 7,6. Motor mal najazdených 1400 km, takže možno očakávať dodatočné zníženie spotreby. Veľmi úsporne jazdiaci človek sa môže dostať na úroveň 7 litrov. Klasický priemer ale bude okolo 8. To je cena za 4x4, ako píšem tu, s pohonom prednej nápravy je to o liter menej.

Dacia Duster 1,6 SCe 4x4 je z môjho pohľadu lepšou alternatívou pre tých, ktorí trvajú na pohone všetkých kolies, no vedia, že ich ročný nájazd nebude dosahovať úroveň potrebnú pre opodstatnenie naftového motora. Za univerzalitu a bezproblémovosť SUV s jednoduchou technikou si treba zaplatiť o niečo viac benzínu, kto to nechápe nehľadá SUV, ale zdvihnuté kombi.

Zdroj: Ján Hargaš

Mimochodom aj pre takých už má Dacia odpoveď a osobne sa na Logan MCV Stepway teším. Ak neplánujete časté výjazdy do terénu a ste skôr rozvážny vodič, Duster 4x2 je vhodná alternatíva. Získate nižšiu spotrebu a mäkšie pruženie, stratíte 4x4 a o malé percento istejšie jazdné vlastnosti. Rozdiely sú skutočne malé, pre a proti sú takmer vyrovnané. Platí, že nekupujete Bavorák, ale Daciu so všetkými obmedzeniami, ktoré k tomu patria, obmedzeniami vrátane ceny. Koniec koncov, ak si má Slovák kúpiť nové auto za vlastné, lepší kauf ako Daciu nikdy nezoženie. A nejde pritom len o cenu nového auta, ale aj cenu servisovania, množstvo návštev servisu, skrátka starostí, ktoré s autom v nasledujúcich rokoch budete mať.

Dacia Duster je tak ako každá Dacia, tak priehľadný a zrozumiteľný kus auta, až sa tomu nechce veriť a v dnešnej dobe ligotavých fejkov, ktoré vyzerajú čoraz lepšie, no kvalitatívne sú čoraz horšie, je Dacia doslova nepochopiteľný pojem. Na nič sa nehrá, je taká aká je, až sa bojím, že taká už dlho nezostane a že tiež začne robiť ligotavé fejky, lebo ich už robí skoro každý.

Štvalo by vás, že už po 1000 km vidíte na ľahko vymeniteľných komponentoch auta hrdzu (tzv. spotrebný materiál ako výfuk a pod)? Štvalo? Tak si kúpte radšej auto, kde hrdzu neuvidíte... Lebo ako sa hovorí, čo oči nevidia, to srdce nebolí.

U mňa za pekných priemerných 6,5 z 10 bodov.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Dacia Duster 1,6 SCe 4x4 Blackshadow
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 84/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 156/4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 168
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,0/6,2/6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4315/1821/1634
Rázvor náprav (mm): 2674
Objem batožinového priestoru (l): 475/1636
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1165
Užitočná hmotnosť (kg): 475
Rozmer pneumatík: 215/65 R16
   
Základná cenníková cena modelu: od 9 990 €
Základná cena verzie: 14 190 €
Cena testovaného vozidla:  14 490 
Ján Hargaš

Komentáre k článku