21.03.2017

TEST: Honda Jazz 1,3 i-VTEC CVT – bezstarostné približovadlo a nákupná taška XXL

Honda Jazz s variátorom je začarované auto. Zvonka malé, zvnútra veľké a úplne bezstarostné.

Možnože nevyzerá ako štvorkolesový cukrík z reklamy na ženské auto, ale každá praktická žena bez zvýšených nárokov na sebaprezentáciu prostredníctvom luxusného vozidla by ho do mesta určite brala. A s automatom, no nebíčko na ceste.

Myslím to vážne. Honda Jazz je tu už roky, nikdy veľa vody nenamútila, nikdy predajné rekordy netrhala, no je tak dobrá, že ten, či tá, čo sa pre Jazz rozhodne, autíčko len tak z ruky nedá. Veď páni a dámy uznajte – zvonka malé, zvnútra veľké, sympatické, bezpečné, s atmosférickým motorom od Hondy, s CVT-čkom, s navigáciou, s parkovacími senzormi a kamerou. Jednoduché bezstarostné vozenie. Žiadne nespočetné (tiché) zvolávačky, žiadne pálky v servise, žiadne obavy o krádež. Jednoducho mestské autíčko, ktoré netromfne žiadne iné. Odvezie deti, babky, dedkov, kamarátky, psi, mačky, nákupy. Ľahko sa s ním parkuje, je z neho dobrý výhľad, má k dispozícii asistenčné systémy (active city brake v základe) a dokonca zvládne bez reptania príležitostne aj dlhšie cesty, ak to bude nevyhnutné. Jeho cieľovka je jasná – mestskí ľudia, mestské ženy, starší ľudia.

Testovaný model bol v najvyššej výbave Elegance, mal asistenčné prvky ADAS, mal navigáciu, spomínané parkovacie senzory a kameru a mnohé ďalšie prvky výbavy. Vďaka maximálnej možnej výbave sa cena bez akciového bonusu vyšplhala na necelých 19-tisíc eur.

Jazz mám rád. Nedávno sa ma bratranec pýtal aké auto by som odporučil jeho žene do mesta. Bývajú na okraji Bratislavy. Auto by plnilo úlohu mamataxi. Chcú bezpečné, nie veľké, ale dosť priestranné a samozrejme jazdené. Jazz je podľa mňa prvá voľba. Lenže aj jazdenky si držia dosť vysokú cenu (Hondy vo všeobecnosti), a tak hľadáme iné.

Nový Jazz nie je najlacnejšia alternatíva na trhu, ale v triede malých áut ponúkne najviac, a to aj s ohľadom na (alebo práve pre) jednoduchú ponuku, no tiež jednoduchú techniku a spoľahlivosť vozidla. 

Honda Jazz má na výber iba jeden motor. Nový motor s objemom 1,3 litra. Atmosférický štvorvalec s inteligentným riadením ventilov i-VTEC. Motor možno skombinovať buď s manuálnou šesťstupňovou, alebo automatickou CVT prevodovkou. Jasná ponuka.

Minulý rok kolega skúšal Jazz s manuálom, teraz sme dostali CVT. I keď by sa mohlo zdať, že automat je zbytočný luxus, predaje Jazzov s automatom sú čoraz vyššie a v súčasnosti tvoria takmer 1/3 predajnosti. Ani tomu sa nemožno čudovať, kto v meste s automatom jazdil, vie o čom píšem.

Takže oplatí sa Jazz s automatom? Odpoviem rovno: oplatí. Ak patríte do cieľovej skupiny, určite sa oplatí a nie je nad čím uvažovať. Je dostatočne hybný a funkčný, aby s ním zákazníci boli spokojní.

Ale potom je tu druhá strana mince. Tá hovorí, že radšej manuál. Na tej druhej strane mince stoja nepravdepodobní vlastníci tohto auta – tí mimo cieľovej skupiny, ľudia doteraz jazdiaci na väčších, drahších autách, ale aj ľudia ako motoristickí novinári rozmaznaní pokročilými dvojspojkovými prevodovkami a najmodernejšími automatmi od prémiových značiek. Ak patríte do tejto skupiny, na CVT-čko zabudnite, porazilo by vás z neho.

Nechápte ma zle. Z môjho pohľadu je elektronicky riadený variátor teoreticky najlepšia prevodovka na svete... kľúčové je to slovo teoreticky. Pretože teoreticky dokáže splniť všetky túžby motora, auta, ale aj zákazníka, ekológa, či legislatívca. Vie ako simulovať prevody tam kde to treba, vie tiež udržiavať motor v ideálnych rovnobežných otáčkach tam, kde to treba a môže mať pre každú jednu situáciu samostatný „prevod“.  No aj v realite existujú CVT-čka, ktoré konkurujú moderným automatom a dokážu aj simulovať "klasické prevodové stupne". Aj keď nevyhovejú každému zákazníkovi, ich vývoj ide stále ďalej a sú čoraz lepšie. Tie CVT-čka sa voľajú Lineartronic a vyrába ich Subaru.

Honda sa v tomto smere tiež snaží a súčasná generácia Jazzu disponuje vylepšenou verziou CVT. Ale ani to nestačí na to, aby bola na prospech veci a náročnejšieho motoristu z nej neporážalo. Už v prvý deň testu som prevodovke vymyslel prezývku: Svokrina smrť. Predstavil som si ako by sa niečia svokra (nie moja samozrejme, to by som si v živote nedovolil... pozdravujem) pripájala na diaľnicu, stlačila plyn, nič by sa nestalo, a tak by ju zožral kamión. Zbytočný a nevtipný vtip, ale vyjadruje celkom presne a bez nadávok, čo som si po prvých kilometroch s autom myslel.

No a potom som si zvykol. Zvykol, že nikdy z malého motora nedostanem to najlepšie (to čo v ňom je), pretože vyrovnané otáčky pasujú väčším silnejším motorom, či k naftovým motorom, nie k malému  motoru s atmosférickým plnením. Zvykol som si zrýchľovať s predstihom a nakoniec som prezývku Svokrina smrť odvolal. Skrátka to ide, i keď Jazz s CVT veľa pružnosti nepobral. 

Najmä v nižších rýchlostiach by sa vozidlu hodili prednastavené kvázi prevody. Zvýšilo by to práve tú dynamiku, ktorá je pre komfort v meste najdôležitejšia – pri rozbehu do cca 40 km/h. Pripájanie sa na frekventovanú cestu, či len rozbeh na semafore by prebiehali komfortnejšie a rýchlejšie ako teraz.

Vo vyšších rýchlostiach s nižším zaťažením motora CVT umožní zrýchľovanie aj prostredníctvom rastúcich otáčok, no chcelo by to viac, viac a ešte viac. Zvyšovanie otáčok je presne to najlepšie, čo dobré a výborné atmosférické motory majú.  S manuálnou prevodovkou je maloobjemový motor s výkonom 102 koní v ľahkom Jazze dostatočne pružný, veselý, živý. Stačí ho nechať. Jazz s manuálom má navyše krátke ľahké prevody, takže mestská jazda s ním môže byť zábavná aj bez rekordných šprintov. Aj s CVT prebieha zrýchlenie prijateľne rýchlo, ale nie tak rýchlo ako by mohlo – nie tak rýchlo, aby ste si boli istí, že v krajnom prípade mu môžete dupnúť na krk a on vám pomôže. Pri teste verzie s manuálnou prevodovkou zajazdil kolega s priemernou spotrebou 5,1 litra, ja som mal pri automate 6,2. Liter navyše nemožno prisudzovať automatickej prevodovke, minimálne pol litra je rozdiel v našom jazdnom štýle. Druhá polovica je kombinácia potreby viac stláčať plynový pedál pre adekvátnu akceleráciu, a tým jazdiť častejšie s vyššími otáčkami, no a tiež stratám prisúdeným prevodovke typu CVT. Papierovo je situácia opačná, CVT má v meste aj o liter lepšiu spotrebu ako manuálna prevodovka. Kľúčom k úspechu je práve jazdný prejav vodiča. 

CVT má aj svoje objektívne výhody. Okrem spomínanej absencie radenia, čo poteší najmä v preplnenom meste, dokáže CVT zlepšiť jazdu aj mimo mesta. Kým manuálna šesťstupňová prevodovka s krátkymi prevodmi spôsobuje, že Jazz má pri rýchlosti 130 km/h hlučných 3700 ot/min, CVT môže mať pri tejto rýchlosti hneď niekoľko úrovní otáčok. V zásade sú ale štyri. Jedna pre udržiavanie dannej rýchlosti na rovnej diaľnici, druhá pre udržiavanie rýchlosti pri silnom protivetre, či pri stúpaní, tretia pri potrebe akcelerácie a štvrtá pri uvoľnení tlaku na plynový pedál – vtedy otáčky takmer nebadane klesnú na nižšiu úroveň, ako náhle plynový pedál znova zatlačíte, motor sa dostane do záťaže a CVT mierne zvýši otáčky. Práve mimo mesta sa ukazuje najväčšia sila CVT – je ňou nespočetné množstvo teoretických prevodových stupňov a s nimi spojená optimalizácia spotreby. Auto s CVT je tak na diaľnici menej hlučné (nižšie otáčky) a tiež o pár deci menej hladné – pretože udržiava také otáčky, aké budú ideálne pre danú situáciu. Je to akoby malo auto tridsať, štyridsať, či nekonečne veľa prevodových stupňov.

Stručne a skrátka, všetko má svoje výhody aj nevýhody. Ak od auta nebudete vyžadovať dynamiku, ale skôr rozumné defenzívne a hlavne úsporne jazdenie, Jazz CVT vám vyhovie a budete ho milovať. Ak od auta očakávate hocičo iné, zvážte manuál, či väčšie a silnejšie auto. Napríklad nový Civic.

Inak je to Honda Jazz akú už dobre poznáme. Priestranná, praktická, s dobrým výhľadom vpred, s fungujúcimi senzormi, kamerou. Iba tomu infosystému neviem prísť na chuť. Je pekné, že si môžete zmeniť pozadie hlavného menu, no cenu za najprehľadnejší a najrýchlejší systém by Honda nezískala. Také načítanie navigácie Jazzu spôsobuje problémy. Nielenže som v prvé dni testu nadobudol pocit, že je navigačný modul chybný, aj potom čo prestal trucovať a nabehol štrajkoval tak ako predtým v CR-V.

Jazz vyhovie najmä tým hľadajúcim bezproblémové malé, no priestranné auto do mesta a jeho blízkeho okolia. Nie je športovec, podvozok je na dierach menej pokojný a pomerne tvrdý, no keďže v aute nikto nebude tráviť denne stovky kilometrov po Bratislave, problém v tom nevidím. Podvozok najmä vpredu dobre vyvažujú komfortné sedadlá. Na CVT prevodovku musíte byť v bratislavskom nárečí slimáčik, alebo Arcimág Predvídavosti, inak vám bude liezť na nervy. Je to škoda, pretože potenciál tohto relatívne lacného a bezproblémového riešenia je veľký.

Ako som písal vyššie, cena je vecou uhla pohľadu. Ak hľadáte auto na tri či päť rokov, Jazz vás nepoteší. Ak hľadáte auto do mesta na toľko koľko si len dokážete predstaviť, Jazz razom vyzerá lákavejšie.

S manuálom by to bolo u mňa za 7. S CVT s odretými ušami za 6 bodov z 10.

 

 

Technické údaje

Model: Honda Jazz 1,3i-VTEC Elegance CVT
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1318
Prevodovka: automatická CVT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  72/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 123/5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,5/4,5/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3995/1694/1525
Rázvor náprav (mm): 2530
Objem batožinového priestoru (l): 354/884/1314
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1155
Užitočná hmotnosť (kg): 450
Rozmer pneumatík: 185/55 R16
   
Základná cenníková cena modelu: 13 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 17 290 €
Cena testovaného vozidla: 18 699 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.