2017-02-13 04:45:00
Renault Mégane GT
Renault Mégane GT
Zdroj: Ján Hargaš,

TEST: Renault Mégane Grand Tour GT – s novým softvérom prevodovky

Správanie sa automatickej dvojspojkovej prevodovky bolo pri Mégane GT najväčším mínusom.

V teste modelu Renault Mégane GT som písal, že najväčším mínusom automatickej dvojspojkovej sedemstupňovej prevodovky EDC (Getrag)  v Mégane GT bolo jej správanie sa v meste. V zápche, pri pomalom sa posúvaní, pri jemnej práci s plynom bola doslova protivná, nepríjemná, problematická. Nedokázala pochopiť jemnú prácu s plynom a neprestajné trhavé rozbiehanie bolo na úrovni robotizovanej prevodovky. Pritom všade inde – pri pokojnej jazde medzimesto, pri športovej jazde na okruhu, či na okreskách bola výborná. Pritom problém som nezaznamenal pri žiadnom inom modeli s dvojspojkou pod značkou Renault (kultivovanejšie sa správala aj pri Talismane s rovnakým automatom).

Bol som prvý, kto získal Mégane GT s aktualizovaným riadením prevodovky. Nový firmware vyriešil presne to, čo autu novinári vytýkali – menej plynulé rozjazdy. Po aktualizácii riadiacej jednotky prevodovky musím hneď zo začiatku testu s úprimnou radosťou oznámiť, že operácia sa podarila, pacient je vyliečený.

Napriek tomu nemám len pozitívne správy. Ale o tom neskôr. Zopakujme si najprv to najdôležitejšie. Verzia GT je zároveň najvyšší výbavový stupeň. Nielenže s najvyššou výbavou môžete skombinovať iba dva najsilnejšie motory - benzínový 1,6 litrový turbomotor, alebo naftový biturbo motor 1,6 dCi. Oba výhradne s automatickou prevodovkou. V mojom prípade išlo opäť o tú istú motorizáciu ako v prípade krátkej verzie Mégane GT. Vydarený benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra dosahuje maximálny výkon 151 kW (205 k) pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2400 ot/min. To je dosť, aby auto zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a dosiahlo maximálnu rýchlosť 230 km/h. 

Grandtour má v porovnaní s hatchbackom dlhší rázvor o 43 milimetrov, no najmä je o 267 mm dlhší. Za to vďačí tiež dlhšiemu zadnému previsu, ktorý umožnil zväčšenie batožinového priestoru na 521 dm3. Auto je o 2 mm vyššie ako hatchback a ponúka viac miesta vzadu. 

Zdroj: Ján Hargaš,

Mégane Grand Tour GT by som mohol (aj nemohol) označiť v skrátenej forme Mégane GT2. Označenie modelu kombi je pri značke Renault tradične v podobe GrandTour zatiaľ čo označenie športového automobilu je GT... Ale nechajme hru na slovíčka pre iných.

Kým Mégane na svoju vrcholnú verziu R.S. ešte čaká, čakanie fanúšikom oddelenia Renault Sport spríjemnil novým športovým kombi, ktoré sa vďaka svojej lákavej cene zaraďuje jednoznačne medzi autá s najlepšou hodnotou za peniaze. Lebo 205 benzínových koní, aktívne riadenie všetkých štyroch kolies, vycibrený podvozok a naozaj pútavý dizajn sú len polovicou dobrých vlastností tohto vozidla. Tou druhou je väčší rázvor v porovnaní s hatchbackom, a teda viac priestoru pre pasažierov vzadu, veľký batožinový priestor a opäť dizajnovo lákavo-pútavý interiér s takmer škrupinovými sedadlami potiahnutými alcantarou, veľkým zvislým displejom, pekným volantom, ambientným podsvietením a hŕbou pekných detailov. Pritom auto ponúka aj vyspelé technológie vrátane head-up displeja, adaptívneho tempomatu a  ďalších bezpečnostných asistentov. K tomu môžete mať sound system Bose aj so subwooferom v kufri a v štandarde sa nachádzajú výborne svietiace Full LED svetlá.

Zdroj: Ján Hargaš,

Vďaka rázvoru predĺženému o 43 mm vzadu bez problémov odveziete rodinných príslušníkov s výškou nad 180 cm, ani línia strechy im až tak prekážať nebude, ak ale chcete voziť basketbalistov, radšej si to vyskúšajte. V batožinovom priestore je vďaka 521 litrom dosť miesta pre kufre na dovolenku, či kompaktného psa a v prípade potreby môžete využiť lyžiny, či ďalšie príslušenstvo na ďalšie zvýšenie kapacity vozidla. Vodič vpredu si bude pripadať ako straka pred zlatníctvom, pretože toľko pestrých a lesklých predmetov, plôšok a drobností sa na vás len tak hocikde neusmeje. Veľkým plus je digitálny displej namiesto štandardných budíkov. Nielenže ukazuje presnejšie a rýchlejšie, ešte si môžete nastaviť čo chcete vlastne vidieť. I keď sa najväčší medzi displejmi na stredovom paneli nemusí každému páčiť, veľkú uhlopriečku Renault využil aj na zväčšenie dotykových plôch, čím uľahčil prácu s infotainmentom. Ten je prehľadný a až na pár drobností intuitívny. Dobré je, že sa pod ním ešte stále nachádzajú „analógové“ ovládače pre vzduchotechniku, takže človek nemusí s každou požiadavkou preklikávať niekoľko poschodí menu, kým sa dostane k tomu želanému. Aj na to sa ale dá zvyknúť, časom nájdete užitočné skratky. Viac zistíte v teste krátkej verzie. 

Sedenie je tak ako v krátkom GT anatomické, príjemné a komfortné ako pre vodiča, tak pre spolujazdca. Vodiči s vyššou stavbou zamrzí širší stredový tunel. Nezamrzí ich ale športový posed, volant s adekvátne hrubou obručou a ani radenie pádlami pod volantom. Tie síce sú pripojené k panelu riadenia a nie priamo k volantu, sú urobené kvalitne a dosiahnuť na ne možno aj na kľukatých cestách.

Zdroj: Ján Hargaš,

Väčší rázvor okrem zväčšenia priestoru pre zadných pasažierov mierne pozmenil správanie sa auta. Je o kúsok rozvážnejšie, i keď stále takmer na nerozoznanie od menšieho modelu.

Testovanie športových áut v zime prináša jedno veľké riziko – je ním „mokrá“ zima so snehom a poľadovicou na obľúbených cestách. Toto riziko sa ľahko zmení na pozitívum, ak testované vozidlo ženie krútiaci moment na zadné, či všetky štyri kolesá a má viacstupňové ESC, ktoré sa v najlepšom prípade dá úplne vypnúť. Potom už stačí len voľná plocha bez stromov okolo ktorých sa možno omotať a zimné radovánky nie a nie prestať.

Lenže Mégane GT nemá ani jedno. Má poháňanú iba prednú nápravu a nemá vypínateľné ESC. ESC sa nedá ani obmedziť, vypnúť nemôžete ani kontrolu trakcie, skrátka pre Mégane GT pôvodom pravdepodobne z francúzskej riviéry je šmyk neprijateľný, ba až poburujúci výstrelok bláznivých opilcov zo severu. Inak si to neviem vysvetliť. Keby Francúzi nemali ani kúsok Álp, chápal by som to predsa len lepšie...

Zdroj: Ján Hargaš,

Mégane GT je teda v zime veľmi priame auto, respektíve je Mégane GT najmä letné auto. V mokrej zime žiadnu zábavu v zákrutách nepripúšťa a bodka. Napriek tomu som chcel vedieť ako to dopadne, keď vyleziem na zľadovatenú voľnú plochu a pokúsim sa auto rozhodiť. Chcete vedieť čo sa stalo?

Už-už to vyzerá, že nadomnou kontrola trakcie zlomila palicu, už-už sa začne zadok predbiehať s predkom a v tom surovo, až vulgárne zasiahne ESC a všetko vráti do bezpečného stavu. Je to ako pokúšať sa driftovať s mamou na sedadle spolujazdca. To nejde. Matky na to nie sú stavané.

Keď mu ale odpustíte tento odpor k zime (počas testu ľahko štartoval po noci strávanej pri -20, takže to naozaj nie je auto len do teplých krajín) odvďačí sa vám veľkou dávkou zábavnosti na suchom povrchu. Na druhú stranu vás aj v zime vždy bezpečne odvezie domov. 

Zdroj: Ján Hargaš,

Hodnotenie

Mégane GT v karosérii hatchback je vynikajúce auto za veľmi dobrú cenu. Praktickejšie kombi, teda "GT2" je z rovnakého cesta. Je vytvorené v harmónii so svojim označením. Nie je to superšportovec, ale kombi, ktoré z bežnej jazdy robí zážitok. Miluje zákruty, miluje zrýchlenie a najlepšie sa cíti ako na diaľnici, tak na kľukatých cestách. Tam na suchu dokáže držať krok s väčšími a drahšími, pritom si zachováva racionalitu svojho segmentu. Mégane Grandtour GT je výborný kompromis pre otca rodiny, ktorý túži po športovom aute, no zároveň adekvátne potrebuje priestranné kombi a chce oboje za maximálne 25-26 tisíc. Za rozumnú cenu to dostane, navyše s množstvom výbavy o ktorej ani nevedel, že ju chce a potrebuje. Vďaka aktualizovanému softvéru prevodovky sa Mégane GT stal navyše mestuvzdorným. Tak ako som napísal v teste hatchbacku, iba horšie správanie sa prevodovky v zápche znemožnilo autu dosiahnuť hodnotenie 8,5 bodov. Tento problém je odstránený, a tak si Mégane Grandtour GT svojich 8,5 bodu z 10 zaslúži. Napriek tomu mu k dokonalosti ešte niečo chýba. Napríklad možnosť aspoň čiastočne vypnúť stabilizačný systém a kontrolu trakcie. 

Zdroj: Ján Hargaš,

Technické údaje
Model: Renault Mégane GT 205 EDC Energy 1,6 TCe
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1618
Prevodovka: 7-stupňová automatická dvojspojková EDC
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 151/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,8/4,9/6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4626/1814/1449
Rázvor náprav (mm): 2712
Objem batožinového priestoru: 521 dm3
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1467
Užitočná hmotnosť (kg): 457
Rozmer pneumatík: 225/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 13 990 €
Základná cena výbavy GT 205 EDC: 23 190 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku