2017-02-01 04:30:00
BMW X1 20i xDrive
BMW X1 20i xDrive
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW X1 xDrive 20i M Sport – benzínová X1 s M športovým balíkom

Testovali sme BMW X1 s M športovým balíkom. Agresívny dizajn exteriéru a interiéru sú najväčšie odlišnosti.

BMW X1 je kompaktné SAV (SUV) od bavorského výrobcu. Crossover v sebe spája praktické rodinné kombi s vozidlom s vyššou svetlou výškou, s vyšším posedom a zároveň s dobre ovládateľným kompaktným automobilom. V novej generácii je model X1 v základnej konfigurácii s predným náhonom, má priestrannejšiu kabínu a nový viac SUV dizajn. S balíkom M Sport stavia na svojom bavorskom dizajne a s agresívnym bodykitom, znížením podvozku naznačuje vyššiu mieru športovosti.

Testované vozidlo s označením xDrive 20i malo Podkapotou benzínový turbo-motor s objemom 2,0 litra, automatickú prevodovku, pohon všetkých štyroch kolies a množstvo doplnkovej výbavy. Od kľúčového M Sport balíka cez zadnú kameru, Hifi systém až po balíky komfort a cestovateľ. Model mal automatické stmavovanie spätných zrkadiel, panoramatické strešné okno, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový vstup a štartovanie, elektrické veko kufra, full LED svetlomety s prisvecovaním zákrut, navigačný systém a Connected Drive Services (aktuálne info priamo v infotainmente, množstvo aplikácií...).

Zdroj: Ján Hargaš

Balík M Sport obsahuje viacero dizajnových prvkov exteriéru. Zmenený predný aj zadný nárazník spolu s bočnými lištami zvýrazňujú športové črty vozidla. Balík obsahuje dizajnové prvky interiéru ako M volant, športové M sedadlá v kombinácii čierneho látkového čalúnenia s Alcantarou, hexagónové lišty s modrými detailmi. Dokúpiť si môžete športový podvozok. Ten nie je súčasťou balíka M Sport ale pre M Sport líniu je k dispozícii zadarmo. Úprava podvozku pritvrdí tlmiče, pruženie a zníži podvozok o 10 mm. Za 163 eur si môžete dokúpiť elektronickú reguláciu tlmičov, ktorá vám umožní ovládačom jazdného zážitku meniť aj nastavenie tlmičov, a tak mierne zvýšiť alebo znížiť tvrdosť podvozku. Prikúpiť si tiež môžete variabilné športové riadenie za 255 eur.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor, prevodovka a spotreba

Po dvojici naftových špecifikácii modelu X1 sme do testu získali benzínovú verziu. I keď pri bavorských automobiloch typu SUV zákazníci uprednostňujú naftové motory, BMW X1 je model, pri ktorom je potenciál benzínových motorizácii najvyšší. Kompaktné vonkajšie rozmery, relatívne nízka hmotnosť a všestrannosť vozidlo predurčujú k osadeniu silnejším benzínovým motorom. Po verziách xDrive 25d a s18d s výhradne predným pohonom tak máme k dispozícii model s pohonom všetkých kolies, automatickou osemstupňovou prevodovkou Steptronic a adekvátnym benzínovým štvorvalcom. Motor s objemom 2,0 litra je vybavený priamym vstrekovaním paliva, turbodúchadlom s technológiou TwinScroll, variabilným časovaním a zdvihom ventilov Double Vanos a Valvetronic. Motor má maximálny výkon 141 kW (192 k) pri 6500 ot/min a maximálny krútiaci moment 280 Nm je dostupný od 1250 do 5000 ot/min. Už z týchto údajov je jasné, že motor je nastavený tak, aby disponoval slušným záťahom už od otáčok pod 2000 ot/min a svojim majiteľom poskytoval záber ako rovnako objemný naftový agregát. Jeho výhodou je v porovnaní s naftovými verziami široké spektrum využiteľných otáčok, ktoré vodiča pri športovej jazde až prekvapí. To preto, lebo motoru aj na svižné jazdenie bohato stačia otáčky do 3000 ot/min. Pritom ponúkne rovnakú energickosť až na úroveň 7000 ot/min. Tento agregát môžete nájsť i v menších modeloch automobilky, napríklad pri MPV vozidlách radu 2, či pri výkonnejších autách značky Mini.

Zdroj: Ján Hargaš

Kým v Mini sa motor stará o silné športové zážitky a z modelu Active Tourer robí motor športové MPV, vo väčšej X1 jeho prejav nie je až taký intenzívny. To ale nič nemení na fakte, že ide o dobre vyladený motor, ktorý s ľahkosťou zvláda i dynamickejšie jazdenie a má dostatočnú výkonnostnú rezervu aj na predbiehanie na kratších úsekoch. Vďaka pohonu xDrive sa s autom možno zabaviť na okresných cestách aj za horšieho počasia.

Počas testu si vozidlo pýtalo v priemere 8,9 litra benzínu na 100 km/h. Úspornejšie jazdenie môže priemer znížiť, avšak mestské kilometre, či kilometre na diaľnici priemer ešte o pár deci zvýšia. Čím športovejšie budete jazdiť, tým bude spotreba vyššia, motor ani pri dynamickom jazdení nie je vyslovene pažravý, vyššia stavba si ale pýta svoju daň. 

Auto sa pýši dobrými jazdnými vlastnosťami a na kvalitných povrchoch je radosť jazdiť s ním. Problematickejšie je to ale na horších cestách. BMW pri tomto modeli nechcelo ukrátiť majiteľov o vlastnú športovú DNA, a to aj napriek zmene koncepcie pohonu a výške vozu.

Zdroj: Ján Hargaš

Model dobre drží stopu, je mierne nedotáčavý, no vďaka pohonu všetkých kolies a kontroly trakcie s pribrzďovaním vnútorných kolies sa väčšinu času tvári príkladne neutrálne. Skúsenejšie ruky s ním na vhodnom povrchu vedia odjazdiť pár metrov aj bokom. Najmä šanteniu v snehu je auto naklonené.

Športovo ladený sériový podvozok (vozidlo nemalo M Šport podvozok) je aj vďaka run flat pneumatikám tvrdý. I keď nerovnosti tlmí, zlé cesty nevyhladí ale s miernym zlepšením kopíruje stav vozovky. To je dobré ak máte M Sport paket a auto si kupujete preto, aby sa s ním jazdilo športovo, aby sa držalo cesty nech je akákoľvek, ale nie je to dobré, ak pravidelne veziete rodinu. Ešte väčšie pritvrdenie podvozku skrz M podvozok by už bolo na úrovni veľmi ťažko znesiteľného. Ak už sa ale rozhodnete pre športový podvozok v kombinácii so základnými run flat pneumatikami, investujte do elektronickej regulácie tlmičov. Síce to auto nezmení na riečny parník, ale umožní prechádzať nekvalitné úseky ciest bez vylámaných zubov. Do elektronickej regulácie tlmičov by som osobne investoval aj bez M paketu. Naše predchádzajúce testy potvrdili, že autu pomôžu. Zachová si istotu na cestách, no uľahčí život nezainteresovaným spolujazdcom.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Interiér

Podpis M paketu v interiéri je tak ako v exteriéri nespochybniteľný. Krásny športový volant, no tiež dobre vyzerajúce športové sedadlá a detaily na palubnej doske či vo výplni dvier, posúvajú zážitok z auta ďalej. Športový paket, ktorý sme testovali vo verzii s18d taktiež zahŕňal slušne tvarované športové predné sedadlá, no farebné kombinácie prešívania a textílie nedosahujú úroveň M paketu. Iste, každý si dobre rozmyslí, či tento výhradne dizajnový balík v hodnote 4800 eur zakúpi, jeho prednosti sú ale zrejmé.

Zakaždým keď do novej X1 nasadnem, prekvapí ma priestrannosť kabíny. Tá automobil posúva o segment vyššie, pretože z tohto hľadiska auto konkuruje nielen väčšej sestre BMW X3, ale tiež modelu Mercedes GLC. Na pár detailov je najmä vzadu v oboch autách rovnako priestoru pre pasažierov. Konkurovať o triedu menším a o triedu lacnejším autom veľkej X3 a GLC, či modelu Q5 od Audi, to je najväčší prínos zmeny konceptu vozidla. X1 skrátka ťaží z kompaktných rozmerov toľko až presahuje vlastný segment a znesie prirovnanie k väčším SUV-čkam. Pri priestore to ale končí, autá o segment vyššie - tak X3 a GLC už ponúkajú výrazne vyššiu úroveň techniky i výbav.

V aute je skutočne dosť miesta pre štvoricu, núdzovo i päticu dospelých. Vodič aj spolujazdec majú dostatok miesta po všetkých stránkach, iba prerastení vodiči s výškou nad 1,95 metra môžu trpieť veľmi miernym nedostatkom priestoru pre pravé koleno. Nižší vodiči tvary stredového panelu obídu prostredníctvom nastavenia sedadla.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Tak ako pri modeloch Active Tourer a Grand Tourer aj v X1 nájdete menší stredový displej infotainmentu, ktorý je nevhodne naklonený. Jeho sklon spôsobuje, že pri ostrom svetle klesá viditeľnosť. Klesajúca línia palubnej dosky je síce zaujímavá, no sympatickejší je prístup konkurenčného Mercedesu, ktorý naopak palubnú dosku umiestni vyššie, drží ju na rovnakej úrovni a tým nebadane zvýši pocit robustnosti celého riešenia. I keď Mercedesu mnohí vyčítajú vytŕčajúci displej infotainmentu, takéto umiestnenie menej podlieha problémom so svietivosťou pri ostrom vonkajšom svetle.

Záver

BMW X1 má všetky moderné prvky, ktorými sa vyznačujú aj konkurenčné vozidlá. Od dostatočných asistenčných systémov, cez kvalitné LED svetlá, po priestranný a dobre pôsobiaci interiér. Má veľký batožinový priestor, v ponuke je viacero silných motorizácii i veľmi dobrá 8-stupňová prevodovka od Aisinu. Konkrétna špecifikácia s benzínovým motorom vyhovie najmä športovo založeným motoristom. Samozrejme, výkonnejšia verzia označená ako 25i je ešte zaujímavejšia. M Sport paket pomáha vyťažiť z dizajnu vozidla maximum. Prekvapí, že paket nezahŕňa úpravy jazdných vlastností a zvýšenie výkonu motorizácie. Na druhú stranu je fajn, že ak zákazník stojí o lákavejší vnútrajšok a vonkajšok vozidla so špeciálnymi M diskami nemusí trpieť tvrdší podvozok, ak ho ale chce, môže si ho objednať samostatne. Ponuka doplnkovej výbavy je naozaj široká. Automobil dokáže konkurovať väčším a drahším vozidlám v ponuke priestoru pre pasažierov a batožinu, avšak nedosahuje ich úroveň z hľadiska najmodernejšej doplnkovej výbavy. Ak teda túžite po športovo ladenom priestrannom SUV ale nevyžadujete najpokročilejších asistentov, zadný náhon a šesťvalcové motory, BMW X1 s M Sport paketom môže byť veľmi dobrá a navyše výrazne lacnejšia voľba. Body pridávam za priestrannosť interiéru, M Sport paket s možnosťou absencie športového podvozku. Mínus si auto zaslúži za práve tvrdšie pruženie. Faktom je, že auto síce vyzerá zaujímavo, má dobrú výbavu a jazdí tiež dobre, nenadchne jazdou a charakterom tak ako to modely BMW zvykli. Je to za štandardných 7 z 10 bodov. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: BMW X1 20i xDrive M Sport
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 141/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1250-5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 223
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,6/5,6/6,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4439/1821/1612
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 420/1350
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1505
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík: 225/50 R18
   
Základná cenníková cena špecifikácie: 37 650€
Základná cena verzie: 51 454 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku