27.01.2017

TEST: Toyota Hilux – neprekonateľný robotník aj elegantný partner

Toyota Hilux sa po prvý raz predstavila v roku 1968 a o rok neskôr sa objavila aj v Európe.

Legendárny pick-up od svojho uvedenia zanechal stopu všade, kde sa len objavil. Toyota si zakladá na spoľahlivosti a trvanlivosti svojho pick-upu už takmer 50 rokov. Auto sa dobre predáva. Toyota od roku 1968 celosvetovo predala takmer 18 miliónov. Hilux sa teší mimoriadnej popularite nielen v USA, krajine veľkých modelov tohto typu, ale tiež v nehostinných podmienkach Ázie a Afriky. Model je veľmi obľúbený aj v Európe. Na starom kontinente sa v roku 2015 z neho  predalo 34 tisíc kusov, čím získala 23% podiel na trhu.

Jeremy Clarkson v relácii Top Gear dávnejšie potvrdil svojím veľmi neobvyklým testom výdrže aj expedíciou na severný pól, že Tyota Hilux je skutočne nezničiteľný pracant. To je iba jedna strana mince obľúbenosti tohto vozidla. Kategória modelov typu pick-up totiž prešla v Európe v poslednom období výraznými zmenami.

Doslova úžitkové, či pracovné stroje sa postupne menia na vozidlá, ktoré sa s istým prižmúrením očí môžu pokojne používať každodenne. Ôsma generácia Tyoyty Hilux v tomto smere vôbec nezaostáva. Skôr naopak. V porovnaní s predchodcom je najnovší Hilux oveľa nápadnejší. Nami skúšané auto v najvyššej výbave Executive  s nápadnou modrou metalízou malo nielen vodorovný pás LED na denné svietenie, ale aj nevídané a bezkonkurenčné (v tejto kategórii áut) LED svetlomety K tomu štýlové osemnásťpalcové disky a veľa chrómovaných doplnkov.

Zmeny vidieť aj cítiť

Hoci je vynovený Hilux podľa výrobcu najterénnejším pick-upom, na prvý pohľad sa to tak nezdá. Má však lepšie jazdné vlastnosti aj na ceste, kde sa objavuje čoraz častejšie aj ako ťažné vozidlo pre veľké prívesy, lode, či karavany. Vynovený Hilux totiž dokáže utiahnuť až 3,5 tony, vo variante Double Cab je to o 300 kg menej. Vybrať si možno z troch karosárskych verzií - Single Cab (dve miesta), Extra Cab (štyri miesta) a Double Cab (päť miest). Čím väčšia karoséria, tým kratšia ložná plocha za chrbtom – celková dĺžka auta je na európske pomery majestátnych 533 cm.

Ôsme vydanie  je nielen pevnejšie, ale má tiež vystuženú ložnú plochu a užitočná hmotnosť sa zvýšila o výrazných 350 kg na súčasných 1050 kg. Nový Hilux má tiež o 20 % vyššiu torznú tuhosť rebrinového rámu podvozka, čo výrazne obmedzilo jeho krútenie hlavne v teréne.

Prepracovaný podvozok zlepšil komfort

Súčasný Hilux má lepší systém pohonu všetkých kolies so zadným diferenciálom, ktorý je nielen samosvorný, ale aj uzamykateľný. Zároveň sa Hilux ešte viac priblížil SUV kvalitnejším interiérom s lepším odhlučnením a pohodlnejším podvozkom.

Predné kolesá sú zavesené na dvojitých lichobežníkových ramenách. Vzadu je to stará dobrá osvedčená klasika: tuhá náprava s listovými pružinami. Miera prepruženia kolies sa zväčšila o 20%, čo takisto prospelo komfortu jazdy. Vďaka krátkym previsom je predný nájazdový uhol 31 stupňov, zadný 26 stupňov.  Podľa rozmeru pneumatík je svetlá výška až 293 mm. Vďaka tomu sa dá s Hiluxom ísť aj do náročnejšieho terénu a neostanete „na bruchu“. 

Pod kapotou nie je na výber

Pod kapotou Hiluxu je v Európe jediný, ale dôkladne prepracovaný turbodiesel 2.4 D-4D. Má výkon 110 kW (150 k) pri 3400 otáčkach a dostatočný krútiaci moment 400 Nm v rozmedzí od 1600 do 2000 otáčok. Zaujal na pomery pick-upov kultivovaným chodom aj ochotou zaberať už pri nízkych otáčkach. Pohon len zadnej nápravy sa koná v základnej výbavy s karosériou Single, inak je to vždy pohon všetkých štyroch kolies.

Štandardom je šesťstupňová manuálna prevodovka, pre štvorkolky je možnosť výberu aj šesťstupňového automatu. Vyskúšali sme aj také riešenie, ako sa dozviete v ďalšom teste. Šesťstupňová manuálna prevodovka je príjemne presná s jasne definovaným chodom radiacej páky. To nebýva zvykom pri takýchto autách. Výkon 110 kW nie je už dnes žiadna prevratná hodnota. No napriek tomu som nepostrehol, že by bol pre auto nedostatočný.

Kombinovaná spotreba papierovo klesla na 7,1 litra na 100 km, no reálne dosiahnutá hodnota bola 8,4 litra. Vyššia, takmer 10 litrov sa ukázala byť v meste, na diaľnici som sa dostal na zhruba 8,8 a mimo miest asi na 7,5 litra.

V teréne je Hilux ako ryba vo vode. Pripojiteľný pohon všetkých kolies je podporovaný nielen vyspelou elektronikou, ale aj možnosťou redukcie a uzamykania zadného diferenciálu. Navyše sa auto nezadychčalo ani na naozaj náročných terénnych prekážkach. Prepracovaná konštrukcia rámu podvozku Toyoty Hilux zaručuje robustnosť, zatiaľ čo odolnejšie a širšie ochranné prvky spodnej časti vozidla účinnejšie zabraňujú poškodeniu dôležitých komponentov. Nový rám taktiež prispieva k lepším reakciám v teréne a cestovnému pohodliu, čomu vyhovuje aj nový systém odpruženia a sprevodovania.

Nový model má veľa vylepšení.  Nechýba ani zástup elektronických asistentov, napríklad predkolízny systém s funkciou rozpoznávania chodcov, stráženie jazdných pruhov, rozpoznávanie dopravných značiek, systém pre jednoduché rozbiehanie do kopcov a schádzanie z kopcov, ale tiež stabilizačný systém prívesu.

Interiér má bližšie k osobným autám

Po nastúpení do kabíny nemáte pocit, že sedíte v „nákladiaku“, alebo v nepohodlnom pracovnom stroji. Vnútri je nová Toyota Hilux teraz oveľa dospelejšia a vyzerá oveľa civilizovanejšie. Nájdete v nej mnoho prvkov známych z osobných vozidiel značky. Nechýba bezkľúčový vstup, automatická klimatizácia, 7“ multimediálny displej, 4,2“ farebný displej palubného počítača a tiež už aj teleskopicky nastaviteľný volant. Vďaka tomu je pozícia vodiča pohodlnejšia. Audio systém ponúkne až 6 reproduktorov a osvetlenie prístrojového panelu ako aj podsvietenie analógových prístrojov je v modrej farbe. Aj pre toto všetko vie byť Toyota Hilux pomerne pohodlným a civilizovaným spoločníkom.

Na predných sedadlách je Hilux pohodlný ako ktorýkoľvek súčasný pick-up, vzadu to zvykne byť horšie. To neplatí v tomto prípade. Zadné operadlá sú primerane sklopené dozadu, takže nemáte pocit, že sedíte ako v školskej lavici. Dostatok miesta je aj na nohy. Malým, ale veľmi šikovným a potrebným detailom sú dva malé výklopné háčiky na sedadlách. Zavesíte na ne nákupné tašky.

Kompromisy zo súžitia s veľkým autom

Veľká korba s poplastovaným povrchom je síce výborná pre prevážanie hlavne veľkorozmerného nákladu. Na každodenné vozenie drobných vecí je však nepraktická. Riešenie s vyklápateľným krytom, ktorý sa nadvihne iba mierne, koľko mu dovolia plynové tlmiče, výrazne obmedzuje nákladný priestor. Vzhľadom na veľkosť korby nie je dobrý ani prístup k drobnejšiemu nákladu, ktorý „naháňate“.

Inak nová Toyota Hilux nezostala nič dlžná svojej povesti a ani vo svojej ôsmej generácii . Určite sa teda nestratí v teréne. Má na to viac ako slušnú výbavu, pohon všetkých kolies dopĺňa redukčná prevodovka a elektronická uzávierka zadného diferenciálu. Vďaka tomu som sa nedostal do vyložene extrémnej situácie, s ktorou by som si vďaka autu neporadil. Hilux sa skvelo hodí na ťažkú prácu niekde v lesoch, či inom, typicky offroadovom teréne. Jediným problémom by mohli byť pneumatiky. Tie 17“ sú určené viac do terénu, 18" pneumatiky sa lepšie hodia na cestu. No v najvyššej výbave sa montujú iba tie väčšie.

Záver

Toyota Hilux aj vo svojej ôsmej generácii zostala verná svojim zásadám. Na jednej strane je to nekompromisný pracovný stroj, ak to od neho vyžadujete. Dokáže byť zároveň aj relatívne pohodlným a civilizovaným spoločníkom. To v prípade, ak chcete Hilux využívať aj ako bežné civilné auto. Hilux je jednoducho presne taký, aký by mal byť moderný pick-up. Podvozok je výborne odhlučnený, karoséria výrazne pevnejšia. Cítiť, že sa nekrúti, rovnako tak nosný rám. Vďaka tomu sa zlepšil aj celkový komfort jazdy.

Tvrdá práca a mimoriadne aktívny život po práci – pre to je Hilux ako stvorený. Novej Toyote Hilux nenaženiete len tak strach. Ak by ste sa rozhodovali, akú verziu zvoliť, máte na výber: manuálna, alebo automatická prevodovka, nízka, alebo vysoká nadstavba na korbe, krátka, alebo dlhá kabína. V žiadnom prípade však Toyota Hilux nesklame, skôr naopak, príjemne prekvapí.

Technické údaje

Model: Toyota Hilux Double Cab 2,4 D-4D 6 MT Executive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2393
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  110/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1600 - 2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 13,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 8,2/6,3/7,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5330/1855/1815
Rázvor náprav (mm): 3085
Nákladový priestor - dĺžka (mm): 1525
Nákladový priestor - šírka (mm): 1540
Nákladový priestor - výška (mm) 480
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2150
Užitočná hmotnosť (kg): 1060
Rozmer pneumatík vpredu: 265/60 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 265/60 R18
Základná cenníková cena modelu (Single Cab): 24 996 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie (Double Cab): 30 600 €
Cena testovaného vozidla: 41 297 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.