13.01.2017

TEST: Mitsubishi Outlander PHEV – až 50 kilometrov bez benzínu

Takmer dvojtonový hybridný crossover má podľa papierových údajov spotrebu menšiu ako dva litre.

Jeho celé meno, ku ktorému patrí označenie 2.0 MIVEC 4WD dáva šancu pochybovať. Ale prekvapím vás – hybridné plug-in auto to dokáže. PHEV totiž znamená „plug-in hybrid electric vehicle“ a výrobca deklaruje až 52 kilometrov len na elektrickú energiu a priemernú spotrebu 1,8 litra. Ak polovicu zo 100 kilometrov prejde na baterky, dokáže tých zvyšných 50 štatisticky dokáže zvládnuť aj pod dva litre?

Odpoveď je teda taká šalamúnska: aj áno, aj nie... Vtip je „len“ v tom, že iba ak poctivo dobíjate baterky a nejazdíte na dlhé trasy, kde si zásobu elektrickej energie miniete skôr, môžete sa k tejto hodnote teoreticky dostať. Inak platíte za technológiu budúcnosti (dnes už prakticky súčasnosti) v aute z minulosti.

Mitsubishi Outlander sa vyrába od roku 2001 a tretiu generáciu sme už skúšali v roku 2014. Všetko čo sme o aute napísali v predchádzajúcom teste platí. Samozrejme s aktuálnymi zmenami, ktoré uvádzame teraz. Lebo najnovšia generácia japonského SUV podstúpila v roku 2015 modernizáciu. Po „feši“ facelifte, ktorý Outlander absolvoval v štýle ostatných modelov Mitsubishi, sa zaradil medzi vzhľadovo zaujímavé autá. Na „vnútornostiach“ hybridného Plug-in hybridu sa toho až tak veľa nezmenilo, iba sa rozvíja to, čo Mitsubishi priviedlo na svet už dávnejšie. V marci 2016 sa Outlander PHEV stal svetovo druhým najlepšie predávaným plug-in hybridom hneď za Chevroletom Volt. Najlepšie sa samozrejme predáva v Japonsku. V Európe predaj ťahá hlavne Veľká Británia a Holandsko.

Pre nás netradičný dizajn

Netradičné tvary karosérie jasne ukazujú, že tento model nebol stvorený pre Európu. Navyše japonský dizajn nie je pre každého, hlavne pre oko Európana. No nedávno facelift modelu výrazne pomohol, až máte pocit, že je to ďalšia generácia. Mitsubishi má túžbu dizajnérov uspieť za oceánom. Bohato chrómovaná maska chladiča v kombinácii s lesklou čiernou „piano black“ nápadne pripomína americké pickupy a SUV. V spätnom zrkadle áut pred vami vzbudíte rešpekt bez vynucovania a potvrdzuje to, že sa predok auta vydaril. Keď sa chrómovaný „čumák“ niekde objaví, vzbudí pozornosť.

V Mitsubishi sa rozhodli odlíšiť hybridný Outlander od klasického. Kým verzia so spaľovacím motorom je orientovaná do terénu, variant PHEV má navodzovať pocit luxusu vozidiel prémiových tried. Tuším sa mu to darí. Vzhľadu totiž pomohli aj čierne osemnásťpalcové kolesá z ľahkých zliatin s rozmerom pneumatík 225/55 R18. Celkom by sa tam vošli ešte o palce väčšie, ale to by už bolo na úkor komfortu jazdy.

Vo vnútri tiež „Amerika“

Nakuknime ešte do interiéru. Bude to rýchly pohľad, Až tak veľa sa nezmenilo. Na prvý pohľad vidno úplne rovnakú palubnú dosku s rovnakou stredovou konzolou ako má konvenčný Outlander. Odlišný je však nový vyhrievaný volant a tiež volič prevodovky. Prístrojový štít neponúkne normálne otáčkomer, ale displej, ktorý ukáže, čo práve robí pohonné ústrojenstvo. Ako aj v iných plug-in hybridoch sa z neho dozviete, či práve nabíjate batérie rekuperáciou, idete úsporne, alebo používate všetku dostupnú silu.

Vodič má pred sebou upravenú grafiku na páke voliča a decentné zmeny aj na tlačidlách jazdných režimov a v ich okolí na stredovom tuneli. Kvalita v kabíne je všeobecne dobrá, aj ergonómia. Problémy sa objavia v príliš rozvetvenom menu dotykového ovládania na displeji, našťastie doplnené o niekoľko základných tlačidiel pre ľahšiu orientáciu. Potešia mohutné sedadlá, ktoré sa dajú, aj keď nie elektricky, nastaviť rýchlo do požadovanej pozície.

Technika a výbava: Je pod kapotou vôbec motor?

Väčšina súčasných hybridov využíva elektromotory a dodatočne inštalované akumulátory primárne k zníženiu papierovej spotreby. Prídu vhod aj ako výkonový doping pre východiskový spaľovací motor. Mitsubishi Outlander PHEV je však z trochu iného cesta. Je to čisto technicky vzaté elektromobil poháňaný dvojicou elektromotorov, ktorý dostal do vienka relatívne malú zostavu lítium-iónových bateriek s kapacitou iba 12 kWh. Prerátané na spotrebu je to asi tak 4,6 litra benzínu. Preto je na palube aj atmosférický zážihový štvorvalec.

Mitsubishi Outlander má pre mňa jedno z najzaujímavejších riešení pohonu vôbec. Medzi hlavné súčasti hnacieho ústrojenstva patrí predný a zadný elektromotor, generátor energie, batérie a spaľovací motor. Vďaka trom motorom je k dispozícii trvalý pohon 4 × 4 bez použitia pozdĺžneho spojovacieho hnacieho hriadeľa (teda kardanu), chýba aj prevodovka. Absencia hriadeľa aj prevodovky znamená nižšie mechanické straty. Ako teda celý systém funguje?

Dvojlitrový motor funguje v spolupráci s generátorom ako elektrocentrála, ak napríklad nemáte po ruke práve elektrickú zásuvku. Navyše vie pomáhať prednému elektromotora s pohonom kolies cez jednostupňovú prevodovku. Auto sa v závislosti na okolitých podmienkach pohybuje troma spôsobmi. Keď sú nabité batérie, vozidlo prioritne využíva elektrickú energiu a do práce sa dajú elektromotory vpredu a vzadu. Kolesá poháňajú cez redukčné prevody a diferenciál. V takom prípade máte k dispozícii teoreticky výkon až 120 kW, každý z elektromotorov totiž pridá ruku k dielu svojich maximálne 60.

Keď sa ale elektrina minie, systém naštartuje benzínový motor, ktorý začne pomocou 70 kW generátora vyrábať energiu. Funguje zároveň aj ako štartér pre spaľovací motor. Otáčky spaľovacieho motora sa pohybujú väčšinu času od 1 100 do 1 700 otáčok za minútu podľa požadovaného výkonu. Takzvaný sériový hybridný mód vie z oboch elektromotorov, ktoré majú za chrbtom generátor a nie sú obmedzené 80 článkovou batériou s napätím 300 voltov umiestnenou pod podlahou medzi nápravami, vygenerovať dohromady výkon až 120 kilowattov.

Mitsubishi má však v zálohe ešte jednu „fintu“. Spaľovací motor vie predné kolesá poháňať priamo cez spojku a elektromotory dodávajú výkon na predné aj zadné kolesá súčasne. V jednej chvíli vás tak môžu poháňať až tri motory naraz. Mitsubishi tento spôsob nazýva paralelný hybridný mód a celkový výkon sústavy činí slušných 149 kW (203 k), pričom 89 kW (121 k) zvládne spaľovací motor a ďalších 60 kW (82 k) pridá dvojica elektromotorov. Pri jazde si výber pohonu samozrejme vyberá sám počítač a vy nad výberom pohonu nemáte kontrolu. V praxi to potom vytvára zaujímavý pocit spaľovacieho motora, ktorý pracuje niekde hlboko v útrobách automobilu a pomaly stráca svoj údel.

Hoci má Outladner PHEV konštrukciu komplikovanú ako atómová elektráreň, ovláda sa úplne ľahko a všetko za vás vybaví elektronika. Vie ale naozaj jazdiť tak úsporne, ako deklaruje Mitsubishi? Po facelifte by to malo byť dokonca o deci menej, ako v staršej verzii. Ako to dokáže – ťažké auto a pritom so spotrebou ako skúter?

Pohon

Štarty a rozjazdy hybridného Outlandera sú takmer nehlučné, ak si odmyslíme vzdialené a dobre utlmené bzučanie. Pripomína to nápadne električku. K tomu už len valivý hluk od pneumatík. Ak máte batérie nabité, jazdný rádius je podľa štýlu jazdy od 20 do necelých 50 km. Ale aj 120 km/h. Dvojliter s 89 kW (121 koňmi) sa zapojí do debaty až neskôr – alebo pri razantnejším zošliapnutí plynu. To vtedy, keď 2x60 kW elektrického pohonu dochádza dych. Akceleráciu vtedy podporujú všetci za jedného s udávaným kombinovaným výkonom 149 kW, čo je trocha nad 200 koní a je to pôsobivá skúsenosť. Jedenásť sekúnd na dosiahnutie stovky nevyzerá papierovo nijak extra, no kontinuálny záťah bez prerušenia a pomerne rýchla reakcia elektromotorov robia v praxi lepší dojem, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.



V tom momente sa nadpriemerný akustický komfort vytratí ako para nad hrncom. Intenzita zvuku štvorvalca síce neprekračuje únosnú hranicu, ale s ohľadom na chýbajúce prevodové stupne je monotónnz a trocha otravuje ako pri autách s variátorom Stačí ubranie plynu a to vráti pohodu na palube do normálu. Motor sporadicky naskočí, aby dobíjal „na pozadí“ jazdy na baterky, prípadne občas potiahne spolu s elektrickou silou, väčšinu času o ňom ale neviete. Dovtedy, kým nevyrazíte za mesto – na diaľnici sa začne dvojlitrový agregát opäť pripomínať, keď potrebujete pridať vo vyšších rýchlostiach a baterkám začne dochádzať šťava. Elektronika sa snaží rozdeľovať každý kilowatt medzi generátor a predné kolesá.

Spotreba

Môžem potvrdiť, že hybridný Outlander podľa tachometra skutočne viac než na 177 km/h nevyduríte. A navyše nie je za všetkých okolností úsporný. Ak dáte „tehlu na pedál“ asi na 20 minút až pol hodinu a totálne vyžmýkate akumulátory, verte, či nie, na krásne reči o úspornom aut zabudnite! Hodnota okolo 18 litrov na stovku v tomto prípade ešte nie je extrém. To však v porovnaní s inými benzínovými crossovermi s podobnou hmotnosťou nie je nič nečakané. Háčik je v tom, že sa u Mitsubishi začne pomerne skoro prejavovať relatívne malá 45-litrový nádrž. Ak ešte chcete počas jazdy aj dobíjať baterky, aby ste si našetrili elektrickú energiu pre budúcu jazdu do mesta, spotreba skutočne vyskočí aj pekne nad 10 – 11 litrov. Nechajte to radšej na elektrickú zásuvku. Buď z klasického rozvodu 230 V – to je záležitosť tak na 5 hodín. Cez konektor Mennekes asi 3 hodiny a v rýchlonabíjaní cez CHAdeMO je na 80 % kapacity nabitý za pol hodiny.

Vtedy ukáže Mitsubishi svoju silnú stránku a potom je možné aj v meste jazdiť bez významnejšieho obmedzovania za zhruba 5 až 5,6 litrov podľa toho, ako veľmi rýchlo chcete odchádzať pri štartoch z križovatiek. Mimo mesta sa dá s veľmi citlivou pravou nohou spadnúť až na 3 l/100 km, no so skromnými zásobami voľných elektrónov v lítiovom zásobníku, teda v baterke, však eko-jazda nepotrvá dlho.

Jazda

Auto hlásajúce predovšetkým nízku spotrebu nebude nikoho urážať, ak sa na okreskách neudrží za rýchlym športiakom. Ale vie prekvapiť a ukazuje, že úplne bezzubé nie je. Podvozok je skôr tuhší a všetky nerovnosti zamaskovať nezvláda, ani na zlom povrchu ale neposkakuje, nebúcha a v zákrutách má napriek vysokej hmotnosti slušnú priľnavosť. Tlmiče so stabilizátormi dobre potláčajú náklony. Ideálne vyváženie medzi nápravami nečakajte, napriek tomu zostáva PHEV dlho neutrálne a až na hrubé zaobchádzanie odpovie jemnou nedotáčavosťou.

Záver

Mitsubishi Outlander PHEV sa svojou konštrukciou a usporiadaním pohonu celkom výrazne odlišuje od zvyšku áut, ktorým hovoríme hybridy. Vytŕča aj z radu typických elektromobilov. Naráža na limity súčasných technológií s danou efektivitou. To sa dá meniť postupne pomaly a nemožno ju vylepšovať skokovo, ako si účelovo alebo naivne predstavujú zeleno orientovaní a naladení politici, úradníci a aktivisti.

Hybridný Outlander vyjde na 45 500 € a to je skoro dvojnásobok základného modelu. Pritom bez zásuvky budete jazdiť s porovnateľnými, alebo dokonca vyššími prevádzkovými nákladmi ako s benzínovými, či naftovými modelmi. Zmysel to autá má – len ho musíte pravidelne „nadájať“ z elektrickej zásuvky. Treba si však uvedomiť, že jazdiť „skoro za nič“ dokáže iba na vzdialenosť niekoľkých desiatok kilometrov, napríklad v meste. Otázne je, či práve tam treba takéto veľké SUV, alebo vždy nájdete voľnú elektrickú zásuvku...

Rozdiel v cene sa oplatí približne po najazdení 75 000 kilometrov. Vlastne teraz oveľa skôr, lebo na uato môžete získať až 3 000 € štátnu dotáciu. Takže ak nemáte do práce ďaleko a zvládnete tých 50 kilometrov tam aj späť, odvďačí sa nízkou spotrebou. Treba k nej prirátať aj spotrebovanú elektrinu, ktorú rozumne dobijete do akumulátora cez noc. Alebo ešte na pár miestach zadarmo. Len ktovie dokedy. No otázkou je, či práve takéto veľké auto treba na jazdy do mesta a v ňom, hoci paradoxne práve tam ukáže svoje prednosti a nízku spotrebu.

Technické údaje

Model: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.):  89/4500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4500
elektromotor:  
Výkon (kW):  2 x 60
Krútiaci moment (Nm): 137 vpredu, 195 vzadu
Maximálny systémový výkon (kW/ot.) 149/3600
Celkový krútiaci moment (Nm/ot.): 400/4200 
Poháňaná náprava predná aj zadná
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba plné nabite/mininmálne/priemer (l/100 km): 0/5,5/1,8
Spotreba elektrickej energie (Wh/km): 134
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1800/1710
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 451(486)/1590
Objrem palivovej nádrže (l): 45
Kapacita batérií (kWh): 12
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1920
Užitočná hmotnosť (kg): 420
Rozmer pneumatík: 225/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 45 500 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 46 565 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.