2017-01-05 04:00:00
Opel Mokka X 1,6
Opel Mokka X 1,6 CDTI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Opel Mokka X 1,6 CDTI – ešte lepšia káva, ako doteraz

Opel Mokka z vývoja značky s bleskom prišiel v roku 2012. Medzi prvými zachytil rastúci záujem zákazníkov o malé SUV.

Za štyri roky si Mokka vybudovala na trhu pevnú pozíciu. Opel predal vyše 600 000 kusov. Za prvý polrok 2016 to znamenalo tretie miesto medzi najpredávanejšími malými SUV v Európe. Situácia sa však mení, konkurenti reagujú a boj v segmente silnie.

Aby „kávička“ chutila naďalej a nezhorkla, v Opli sa rozhodli pre zmenu – ale nielen dizajnu. Ťažko povedať, či práve to bolo potrebné, ale práve dizajn rozhoduje o prvotnom záujme. Vynovená Mokka prišla aj so zmenami v názve, kde jej pribudlo X. To písmeno z konca abecedy neznamená faceliftovanú verziu, ale nové značenie áut tohto typu.

Opel totiž bude týmto písmenom označovať odteraz všetky crossovery a SUV. Už to predviedol pri predstavení mien dvoch nových SUV. Menšie bude Crossland X, väčšie Grandland X, ktoré by sa malo dokonca stať novou vlajkovou loďou značky. Tohto auta by sme sa mali dočkať už v roku 2017. Písmeno X za slovným označením teda upozorňuje na možnosť montáže pohonu všetkých kolies, čo už ani v triede SUV nie je celkom úplne samozrejmé.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mokka je aktuálne jedným z najpredávanejších modelov Opel aj z globálneho hľadiska. Vraj až pre 60 % zákazníkov je to úplne prvý Opel. V subkompaktnej triede si drží necelých 15 % Nečudo, že jej venovali v rámci modernizácie detailnú starostlivosť. Zamerala sa na vonkajší vzhľad, interiér a tiež na výbavu.

Exteriér s úpravami

Opel Mokka X sa dá na prvý pohľad spoznať vďaka upravenému vzhľadu, ktorý prešiel dosť výraznými zmenami. Predné partie kompletne prepracovali. Zmenená je hlavne novo tvarovaná maska ​​chladiča a ostrejšie tvarované a menšie svetlomety. Tie už nie sú za príplatok bi-xenónové, ale plne LED. Riešenie dostalo meno AFL LED (Adaptívne Full LED) svetlá a fungujú inak ako v Astre (IntelliLux LED Matrix). Svetlá vedia adaptívne prispôsobiť svetelný lúč v závislosti na jazdných podmienkach. No kým v Astre sa to deje zhasínaním jednotlivých diódových modulov, Mokka X to rieši zakrývaním jednotlivých modulov pomocou clôn. Takto sa ponúka deväť režimov pre rôzne jazdné podmienky. V krajinách, kde sa jazdí po opačnej strane cesty sa svetlá automaticky prispôsobia tak, aby neoslňovali protiidúcich vodičov. Vzadu sa nezmenilo takmer nič, iba grafika zadných svetiel, ktorá môže byť tiež LED-ková.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový je aj predný nárazník. Veľa častí je teraz s lakovanými časťami, zmizlo množstvo robustných nenalakovaných plastov. Výsledkom je elegantnejší vzhľad. Mokka vždy bola najmä mestské SUV, čo vozidlo teraz otvorene priznáva svojimi tvarmi. V teréne ju dosť obmedzovala nízka svetlá výška. To sa nezmenilo. V prípade nami testovanej verzie s pohonom 4x4 je to iba 143 milimetrov. Autá s pohonom len prednej nápravy disponujú len 131 mm. To na jazdu v teréne v mnohých prípadoch nestačí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Interiér v štýle Astry

Dôležitou premenou prešla aj kabína, ktorá už dlhší čas pôsobila zastaralo. Palubná doska je oproti pôvodnej Mokke výrazne prepracovaná. Väčší dôraz sa kládol na horizontálne línie. Vďaka tomu aj palubná doska pôsobila dojmom väčšieho, dôstojnejšieho autá. Mokka X sa podobne ako ďalšie modely značky zbavila stredového panelu plného tlačidiel. Nahradila ich kombinácia niekoľkých konvenčných tlačidiel a dotykovej obrazovky multimediálneho systému (podľa výbavy 7, alebo 8 palcový). Je to rovnaké riešenie ako v Astre, pričom je v Mokke dokonca tvarovo zhodná horná časť palubnej dosky. Je čiastočne potiahnutá čiernou koženkou, ktorá je mäkká na dotyk, ale nesmiete tlačiť príliš, pretože pod ňou nájdete tvrdý plast. Inak ale treba tvrdé, lacné plasty pohľadať. Dielenské spracovanie je tiež dobré, všetko pôsobí pevne a nepôsobí dojmom, že sa na tom šetrilo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Toto riešenie ide v štýle súčasných trendov. No nájdu sa aj veci, ktoré sa stále dajú zlepšiť. Napríklad prepracovaný multimediálny systém je už intuitívnejší, ale mohol by reagovať rýchlejšie. Pri zadávaní cieľovej destinácie to navigácii občas trvalo dlhšie, ako by ste očakávali. Navigácia mätie aj automatickým približovaním a odďaľovaním mapy pred križovatkami. Ostatné klasické tlačidlá sú neraz až príliš malé. Takže sa treba sústrediť, kdeže sú, aby ste ich „trafili“ počas jazdy. Veľmi dobre a rýchlo funguje spárovanie systému so smartfónmi.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Škoda, že na Slovensku ešte stále nie je možnosť (nielen v čase testu) prepojenia k wi-fi auta s internetovým pripojením cez LTE. To je jeden z dvoch veľkých ťahákov, ktoré nová Mokka X má. Tým druhým je systém OnStar. O ňom sme už písali. Na Slovensku funguje tiež – vyskúšal som si, či sa dovolám pomoci v prípade potreby informácií. Zatlačil som modré tlačidlo – a o chvíľu som hovoril s operátorom v Luttone v Británii. Po slovensky, lebo tak som mal nastavený jazyk v navigácii. Nastavili sme cieľ cesty na diaľku a navigácia ma doviedla do cieľa.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Lepšie čitateľné

Zmenený kryt prístrojov je prehľadnejší než doposiaľ, údaje palubného počítača s bielym písmom na tmavom podklade sú lepšie čitateľné. Jednoduchšia je aj grafika rýchlomera a zvyšku zobrazovaných údajov. Charakter kabíny inak zostáva zhodný. Vyššiu pozíciu sedadla zákazníci oceňujú, poteší aj veľa  miesta nad hlavou. Horšie je to však v priečnom smere, Mokka má aj preto iba sklopnú lakťovú opierku integrovanú do sedadla vodiča. Spolujazdec nič. Palec hore dostáva Mokka X za už tradičné príplatkové sedadlá s certifikátom AGR. Majú aj predĺženie sedadla a sú naozaj pohodlné pri dlhých cestách. Stále však chýba výraznejšie bočné vedenie. Mokka však nie je žiadny športovec, ktorým budete prekonávať zákruty na hrane priľnavosti.

X znamená aj pohon na všetky štyri

Opel modernizoval pohon všetkých kolies s medzinápravovou elektromagnetickou spojkou. Váži teraz len 65 kilogramov. Prispôsobuje sa podmienkam a podľa potreby rozdeľuje silu medzi prednú a zadnú nápravu. Dokáže automaticky v prípade potreby preniesť až 50 percent sily na zadné kolesá, inak auto poháňajú zväčša len tie predné. Štandardnou výbavou je asistent zjazdu z kopca. Štvorkolka nie je stála, zadná náprava sa automaticky pripája v prípade potreby viaclamelovou spojkou, ale funguje veľmi dobre. Hoci je pohon 4x4 „iba“ pripojiteľný, dá sa naň spoľahnúť. Skúšal som s vypnutým ESP (krátke stlačenie tlačidla vypne protiprešmykovací mód, niekoľko sekúnd ho podržíte a na prístrojovke sa objaví aj kontrolka vypnutého ESP), či pretočím pri rozjazde kolesá. No, nedalo sa. Zadná náprava sa totiž pripája ešte pred rozjazdom práve preto, aby sa mohlo auto ľahko rozbehnúť na akomkoľvek povrchu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zlepšený podvozok prekvapil

Tam, kde pôvodná Mokka bola mierne „uskákaná“, sedí Mokka X podstatne lepšie. Podvozok je naladený komfortnejšie a na ceste drží auto prekvapujúco  dobre. Nemá problémy s nerovnosťami povrchu, ktoré filtruje lepšie, ako pôvodná verzia. Auto pritom je isté v zákrutách. Riadenie je výrazne mdlé, niekto by ho nazval možno až mŕtvym. Chýba mu jednoducho spätná väzba. Ale dá sa s tým naučiť pomerne rýchlo žiť, aj keď som mal neraz pocit, že je to skôr ovládač v počítačovej hre. Napriek tomu sa k podvozku dá vybudovať dôvera a jazdíte ostrejšie, ako by ste boli predpokladali. Vďaka väčšej výške sa auto výraznejšie nakláňa, ale drží bez náznaku „vystrelenia“ v nedotáčavom šmyku pri pokuse o ostrú jazdu.

Hoci podvozok dobre filtruje nerovnosti, chcelo by to aj lepšie utlmenie hluku od kolies. Hlavne pri jazde na hrubozrnnom asfalte sa ozýval dosť výrazne. Pri jazde po dobrom povrchu však stíchol, ako sa patrí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Apetít na uzde

Šepkajúci diesel, ako Opel nazval novú generáciu vznetových pohonných jednotiek sa prejavil aj umiernenou spotrebou. Kombinovaná spotreba je papierových 4,5 litra. V meste bola realita okolo 6 litrov, na vidieckych cestách to bolo aj pod 5, na diaľnici si potiahol zhruba 6,5. Dosiahnutá kombinovaná spotreba 5,4 je celkom slušný výsledok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Bezpečnosť až na prvom mieste

Nový je zástup bezpečnostných systémov. Väčšina z nich využíva kameru Opel Eye. Vďaka nej má novinka varovanie pred kolíziou, automatické brzdenie pred prekážkou, asistenčný systém pre jazdu v jazdnom pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel. Pribudol aj voliteľný systém bezkľúčového vstupu a štartovania či čítanie dopravných značiek. Dá sa priplatiť aj za vyhrievaný volant a (na úkor rezervného kolesa) za vstavaný nosič na bicykle. Jednoducho ho vysuniete zo zadného nárazníka. Dobré riešenie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečný verdikt

Opel Mokka, ktorá vznikla v nemeckej centrále v Rüsselsheime, bola už pred modernizáciou podareným autom s minimom chýb. teraz sa podarilo niektoré odstrániť úplne, iné eliminovať. Malé SUV vyzerá lepšie, interiér už nemá chaotický „pretlačidlovaný“ stredový panel. Mokka sa ešte stále zdá tak trocha nudná bez povestnej štipky charakteru či duše. To je len prvý pohľad.  Veľa sa zmenilo a hoci to nebude talianske auto s kopou emócií, vie viac zaujať. Čo by autu ešte prospelo, je lepšie odhlučnenie odvaľovania pneumatík.

Svojim zjavom a parametrami  však zaujme naďalej. „Baristi“ – dizajnéri a konštruktéri v Opli však z pôvodnej slušnej Mokky, autu s menom povzbudzujúceho nápoja, pripravili lahodnú Mokku s príchuťou X, ktorá jej dáva dobré vyhliadky v pretrvávajúcej obľube zákazníkov. Im neprekáža nižšia svetlá výška. Chcú ju hlavne do mesta a na cesty, nie do terénu. Aj preto je toto auto jedným z najpredávanejších malých SUV v Európe. Napriek konkurencii by ním aj malo zostať.

Technické údaje

Model: Opel Mokka X 1,6 CDTI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  100/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/2000-2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 187
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,2/5,0/4,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4278/1658/1781
Rázvor náprav (mm): 2555
Objem batožinového priestoru (l): 356/1305
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1429
Užitočná hmotnosť (kg): 434
Rozmer pneumatík vpredu: 215/55 R18
Rozmer pneumatík vzadu: 215/55 R18
Základná cenníková cena modelu: 16 890 €
Základná akciová cena modelu: 15 090 €
Základná cena verzie: 26 290 €
Cena testovaného vozidla: 29 780 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku