2017-01-02 04:55:00
Mercedes GLC Coupe 250d
Mercedes GLC Coupe 250d 4MATIC
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes GLC Coupe 250d 4MATIC – spojenie Coupe a SUV dáva konečne zmysel

Mercedes vytvoril automobil, ktorý ako prvý naplno rozvinul myšlienku spojenia zdanlivo nespojiteľného.

Keď Mercedes pred niekoľkými mesiacmi uvádzal na svetlo sveta svoj nový model – GLC Coupe, očakávali sme, že to bude iba ďalší prírastok do „partie nepochopiteľných“, teda do spoločnosti áut snažiacich sa skombinovať neskombinovateľné – kupé s SUV.

I keď model BMW X6 ani zďaleka nebol vynálezcom tohto takmer samostatného segmentu, rozhodne ho najviac spopularizoval. Už viac než desaťročie je označenie X6 znamením pre kombináciu slov ako obor, mačo, mastodont a v našich končinách sa mu nadáva aj do zbohatlíkov... Skrátka, kým pre väčšinu populácie je toto auto spojené s negatívnymi pocitmi, pre druhú časť populácie znamená preukázanie vlastnej prestíže a suverenity pri zachovaní pocitu športovosti. Časy sa však menia a už viac ako rok je novou X6 model konkurenčnej spoločnosti – Mercedes GLE Coupe. Masívny obor prevzal to najdráždivejšie na bavorskej X6 a uplatnil na tom svoj mimoriadne vydarený dizajnový jazyk i pokrokové technológie. Výsledkom je tak auto, ktoré objaviteľa segmentu predbehlo v popularite a podľa všetkého aj v predajnosti. Momentálne.

GLC Coupe mal byť iba menší kolega GLE Coupe, asi ako model X4 pre model X6. Lenže on je viac ako zmenšenina obra. Je to model ktorý vôbec prvýkrát reálne spojil štvordverové kupé s modelom SUV bez negatív v podobe obrovských rozmerov, vysokej hmotnosti a teda straty agility. Lebo aj keď do GLE Coupe, či do X6 môžete dať obrovský super výkonný motor, nikdy v ňom nebudete mať taký športový zážitok ako v menšom a ľahšom dvoj či štvordverovom kupé s menším a menej výkonným motorom. Tu sa všetko snúbi na pol ceste a výsledok oba koncepty posúva k novým obzorom. 

Zdroj: Ján Hargaš

Z môjho pohľadu je to najuniverzálnejšie auto segmentu a tiež najväčšie prekvapenie tohto roka. Nečakal som, že by sa mi niekedy v živote mohlo kupé SUV zapáčiť.

Prečo teraz áno a predtým nie?

Ťažko to vysvetliť, rovnako ťažko ako obhájiť vyššie uvedené. Veď GLC Coupé vôbec nie je malé. S dĺžkou 4,73 metra, šírkou 1,89 metra a výškou 1,62 metra neohúri kompaktnosťou. Ani rázvor 2,83 metra nepatrí k malým. To isté platí o hmotnosti, veď 1845 kilogramov tiež nie je málo, i keď treba brať do úvahy fakt, že taký model C 250d 4MATIC je len o 100 kilogramov ľahší a uznáte, že s motorom 250d rozhodne nepatrí medzi pomalých a lenivých.

Toto 1,8 tony vážiace SUV vďaka výkonnému bi-turbo naftovému agregátu zrýchli z 0 na 100 km/h za veľmi pekných 7,6 sekundy a dosiahne rýchlosť 222 km/h.

Zdroj: Ján Hargaš

Práve silný naftový motor s dvojitým prepĺňaním je dôvodom prečo sa i s týmto modelom dá zabaviť. Maximálny výkon 150 kW (204 k) pri 3800 ot/min a 500 Nm už pri 1600 až 1800 ot/min sú silné argumenty. Kopanec v podobe vysokého krútiaceho momentu už od nízkych otáčok nie je jediné, čo auto ponúka. Vďaka dvojstupňovému prepĺňaniu dokáže motor pracovať dlhšie a o to intenzívnejšie. Ak by ste ale tento výkon mali s bežnou šesťstupňovou prevodovkou, využiteľné spektrum otáčok by nebolo dostatočne veľké na to, aby pri športovej jazde neexistovali hluché miesta (prevody priveľmi ďaleko od seba). To ale pri 9-stupňovom automate nehrozí, respektíve je citeľné menej. Táto klasická automatická prevodovka má prevody krátko za sebou, a tak dokáže jazdiť nielen ekonomicky a s nízkymi otáčkami na diaľnici, dokáže vytlačiť z motora viac.

 Výkonné srdce v kombinácii s veľmi vydarenou 9-stupňovou automatickou prevodovkou a stálym pohonom všetkých štyroch kolies 4MATIC sľubujú ako svižnú akceleráciu, tak ekonomickosť pri ustálenom tempe a tiež veľkú dávku stability. Za istotu na cestách môže auto ďakovať nielen dobrému rozloženiu hmotnosti, ale tiež širokému rozchodu na úrovni 1620 mm vpredu a 1619 mm vzadu a samozrejme širokým pneumatikám. V našom prípade boli na 20-palcových diskoch 8,5 J x 20 ET 40 (vpredu) a  9,5 J x 20 ET 22 (vzadu) obuté pneumatiky Dunlop s rozmerom 255/45 R20 respektíve 285/40 R20 v prípade zadných kolies.

Využitie pneumatického podvozku umožňuje nazývať jazdu aj na „dvadsiatkach“ ako komfortnú. Opäť môžem teoretizovať o tom, že menší rozmer by bol lepší, no ak túžite po väčších kolesách (s ktorými auto vyzerá lepšie) pokojne si ich kúpte, nezabudnite na pneumatický podvozok, ten robí z auta to čím je.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spojenie biturbo naftového štvorvalca s 9-stupňovým automatom nie je pri Mercedese žiadnou veľkou novinkou, preto vás nebudem zaťažovať zbytočnosťami.

Aj keď je zreteľné, že naftový štvorvalec nikdy nebude natoľko športovo založený ako benzínový agregát, daná motorizácia vie dobre poslúžiť a rozbehnúť automobil dostatočne svižne aj v kopcoch. Veľmi dobre vyladená prevodovka ešte zvyšuje rezervu pri predbiehaní. Auto si hravo poradí i s kolónou pomalých áut. Menič pri komfortnom režime potrebuje krátky časový úsek na zobudenie, no ak potrebujete rýchlejšie reakcie, pádielka pod volantom vyriešia všetko. Alebo jazda v športovom režime, kde je elektronika doslova naladená na vaše končatiny pripravená uvoľniť sily Podkapotou okamžite na váš rozkaz. Motor disponuje prijateľným zvukom, do kabíny sa dostáva minimum zvukov agregátu. Svoj naftový naturel nezaprie.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľkým plusom je rozhodne systém 4MATIC. Auto pri športovej jazde poctivo zaberá všetkými štyrmi kolesami a dostať ho do šmyku je ťažšie než sa zdá.

Práve stály pohon všetkých štyroch kolies je kľúčom k rozlúšteniu prekvapivo dobrých jazdných vlastností. Podvozok dozaista zvládne i silnejší motor, zaujímavou kombináciou musí byť naftový šesťvalec, prípadne verzia AMG s oduševnelým benzínovým V6 motorom.

Práve v tomto bode cítiť to dobré na spojení športového kupé s rozmerným a praktickým SUV. Pohon všetkých kolies vám umožní zabávať sa ako na spevnených, tak nespevnených povrchoch. Na to ale rozhodne potrebujete pneumatický podvozok. Kým pri športovaní na okresných cestách podvozok znížite a celý systém stuhne, v prípade výjazdu mimo spevnené komunikácie treba spodničky vyššie zdvihnúť. Samozrejme, vozidlo vám nedovolí nastaviť športový jazdný režim a vysokú polohu podvozku, v športe podvozok automaticky klesne nižšie. Ešteže máte po ruke režim Individual, kde si tak ako ja môžete nastaviť komfortný podvozok, no športové reakcie motora a prevodovky. Takto nastavený Individual už zvýšiť podvozok umožní a „orba“ môže začať. Vďaka komfortnému nastaveniu s vami auto nehádže sem a tam ako prichádzajú nerovnosti a vďaka zvýšenej svetlej výške vám môže radosť prekaziť iba ozaj veľký kameň. Keď k tomu prirátame športové reakcie pohonného ústrojenstva, je jasné, že na zablatenej ceste, či prípadne na (susedovej) lúke možno vyrábať nuly ba až osmičky do spálenia celej nádrže, či až do úplného zahrabania sa. To isté platí v prípade radovánok na snehu a lade. Auto so zdvihnutým podvozkom nie je žiaden offroad, ale ľahký terén zvládne so cťou a navyše aj zábavne. Presne tak ako ktorékoľvek iné SUV. Navyše sa v zákrutách na okresnej ceste nesnaží vyložiť vás do jarku, ale drží stopu a v spolupráci s 4MATIC a pneumatickým podvozkom uberá z rozmerov a hmotnosti auta poriadne čísla. K tomu všetkému sedíte vyššie a máte lepší prehľad o situácii naokolo, no nesedíte tak vysoko, aby ste mali ťažkosti pri nastupovaní.

Zdroj: Ján Hargaš

Čo ale s vydareným GLC urobí useknutá strecha?

Nič strašné. Za 1,9 metra vysokým vodičom sa bez problémov usadí rovnako vysoký spolujazdec a zostane mu rezerva ako na kolená, tak na hlavu. Malá, ale zostane, dokumentuje to i detská sedačka. Ani za vyšším pasažierom nie je spodná časť sedačky nalepená na predné operadlo, to sa totiž stáva dosť často a dieťa nemá priestor na nohy... Vzadu ani vysoký pasažier nebude sedieť ako za starých časov v škole (podľa pravítka), ale celkom pohodlne. Za to môže dobrý sklon sedáku i operadla s dostatočnou dĺžkou oboch veličín. Horšie je to v prípade bočného vedenia vzadu, ktoré je skôr naznačené ako prítomné, faktom je, že s ním by si dozadu nesadla trojica ani núdzovo. GLC Coupe je tak dostupné pre štvoricu dospelých vysokých pasažierov, prípadne pre päticu osôb, ktorým vzájomná blízkosť (vzadu) nebude prekážať. Horšie je to už s celkovým pocitom zo sedenia. Ak by ste vzadu chceli naozaj niekoho živého prevážať, zišiel by sa vám bledý odtieň čalúnenia strechy i sedadiel. Opticky by priestoru pomohli. V tmavej koži a s tmavým stropom priestor pre pasažierov vzadu pôsobí stiesnene.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Stiesnene si bude (opäť) pripadať aj vyšší vodič. Veľmi široký stredový panel i tunel neumožnia urobiť si také veľké pohodlie ako by sme my vysokí občas chceli. Najmä pravá noha má o dobrých päť centimetrov menej miesta ako je štandardom.

Dizajn vozidla a nových Mercedesov ako takých chválim, ale uprednostniť dizajn pred pohodlím je niekedy príliš odvážne. Orezať pár centimetrov zo stredového panela s pútavými výduchmi a chrómovanými tlačidlami by možno bol dizajnérsky prehrešok, nejedno koleno by zaplesalo. K výčitkám ale už nemám čo pridať, pretože inak je to prémiový interiér ako sa patrí. Aj úplný analfabet sa rýchlo zorientuje v tom, čo sa kde ovláda, iba ovládací „nosík“ na stredovom tuneli bude študovať chvíľu dlhšie, nakoniec príde na kĺb aj tomu. Je fajn s autom zájsť do zahraničia a nechať sa prostredníctvom dopravných informácii v navigácii vyhnúť kolónam. Podarilo sa mi to iba kúsok za hranicami – v smere z Viedne – na diaľnici bola reťazová nehoda, auto ma i bez zapnutého navádzania iba prostredníctvom grafických symbolov v mape upozornilo na prípadné zdržanie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Medzi plusy interiéru okrem vábivého dizajnu palubnej dosky a vysokej ergonómie zaraďujem aj čoraz lepšiu navigáciu, množstvo funkcionalít infotainmentu a samozrejme zvuk príplatkového audiosystému. Burmester vie ako má znieť rock.

Dostatok miesta vo vozidle dokumentuje i tretia časť kabíny – batožinový priestor. Ten sa na prvý pohľad zdá byť priveľmi plytký, no nenechajte sa oklamať. Nielenže ponúkne to čo ktorýkoľvek iný „liftback“ pod prvým dnom je druhé. Nebyť veľkého 20 palcového kolesa, tam máte miesta ako v chladničke. Aj s rezervou sa ale pod prvé poschodie zopár drobností zmestí. V prípade nutnosti môžete sklopiť zadné operadlá a vytvoriť plochu s iba miernym stúpaním nad sedadlami (to preto ten „plytký“ efekt). Prerátané na litre je vzadu cez 500 jednotiek. Jaskynka to nie je, ale batožinu na víkend odvezie. No a čo sa nezmestí dozadu, zmestí sa na strechu.

Nemožno poprieť že model GLC SUV je praktickejší ako štvordverové kupé, skosená strecha neubrala z priestrannosti vozidla toľko ako by ste mohli čakať. Väčšou prekážkou je masívnosť vozidla, široké stĺpiky, dvere, komfortné izolačné výplne a čalúnenie. Prekážkou... dajte vedieť po nehode, či to ešte stále považujete za prekážku...

Nákladnou položkou vo výbave sú aj elektronický pomocníci na čele s jazdnými asistentmi zahrnutými v balíčku Distronic Plus. To čo dokážu pomocníci v Mercedese, nedokážu nikde inde.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Záver

Mercedes dokázal vytvoriť pravý luxusný Mercedes aj v zdanlivo zbytočnej karosárskej verzii. Z veličín priestrannosť a praktickosť ubral tak málo až sa to zdá byť podozrivé. Pritom ale autu dodal vzhľad veľkého a vysokého štvordverového kupé a zároveň mu umožnil očariť jazdnými vlastnosťami. Auto skutočne jazdí dobre a nielen vzhľadom na segment v ktorom stojí. Pochopiteľne sa v ňom nebudete cítiť taký obratný ako v ozajstnom (hoci aj štvordverovom) kupé, kompromis v prospech robustnosti, príťažlivosti, dizajnu a pocitu nadradenosti nebude taký veľký ako silueta vozidla naznačuje. Mercedesu sa aj v prípade GLC Coupe podarilo dodať zákazníkovi vyvážený produkt. GLC Coupé si berie to najlepšie z viacerých svetov a vytvára tak mimoriadne vydarený balík s mierou viacúčelovosti akú si spojenie športového kupé s rodinným SUV žiada. I keď dizajnový jazyk naznačuje veľkú mieru podobnosti s obrom menom GLE Coupe, nenechajte sa zmiasť, auto je významne menšie a obratnejšie, no pritom prijateľne praktické.

Zdroj: Ján Hargaš

Za vyvážený , dobre nastavený a luxusne pôsobiaci balík si Mercedes pochopitelne necháva zaplatiť, v tomto prípade minimálne 70tisíc eur (s kľúčovými prkvami výbavy testovaného vozidla). Je ale veľkým plusom, že nejde o vysokú cenu len pre odlišnosť. Vysoká cena vznikla na základe príležitosti vybaviť vozidlo takmer všetkými prvkami doplnkovej výbavy, ktorými disponujú dvakrát drahšie a väčšie automobily značky. Stratégia vďaka ktorej Mercedes umožní zákazníkom vyskladať si ten svoj „pravý a skutočne luxusný“ Mercedes bez ohľadu na jeho veľkosť oceňujem. GLC Coupe je prvé auto tohto druhu, ktoré môžem na základe objektívnych parametrov považovať za aspoň trošku zmysluplné. Ten kto si ho kúpi síce môže od veci neznalých dostať rôzne nálepky, urobil o kus lepšie rozhodnutie ako ktokoľvek s iným „kupé SUV“. A ak vám predsa len jeho vizáž a nižšia miera praktickosti prekážajú, stále tu máte veľmi vydarené GLC SUV. GLC v klasickej podobe dokáže odpovedať na všetky otázky a lepšie ako Coupé. Kupé nie je na zahodenie a keď už musí existovať je dobré, že je dobré... Auto je vydarené, a to málo čo mu môžem vytknúť ma neodradí udeliť mu vysokú známku 8 z 10 bodov. GLC by ale v tejto motorizácii dostalo ešte o bod viac. Jednoducho preto, lebo je racionálnejšou voľbou.  

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLC SUV 250d 4MATIC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná+predná
Výkon (kW/ot.):  150/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 500/1600-1800
Maximálna rýchlosť (km/h): 222
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/5,0/5,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4732/2096/1602
Rázvor náprav (mm): 2873
Objem batožinového priestoru (l): 500
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1845
Užitočná hmotnosť (kg): 675
Základná cenníková cena modelu: 45 462 €
Základná cena verzie: 47 442 €

Komentáre k článku