2016-12-30 07:05:00
BMW 640i x-Drive
BMW 640i x-Drive
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 640i xDrive Coupé – športový komfort s vizitkou vkusu

BMW je pre mnohých stelesnením najlepšieho. V tomto prípade dávam fanúšikom za pravdu.

BMW 640i Coupe je nielen čosi ako vstupenka do prestížneho klubu. Je to  komfort, nadčasová noblesa, luxus a zároveň športovosť na kolesách. Syntéza vlastností veľkých luxusných sedanov a športových kupé. Navyše vo verzii s pohonom všetkých kolies aj záruka ovládateľnosti a stability na ceste.

Pohyblivá socha na kolesách, ktorá zaujme nielen fanúšikov techniky s obligátnymi  ľadvinkami na prednej maske. Zaujme aj nežnú polovicu ľudstva, ktorej sa zdajú tvary zvodné a zvuky z výfuku až eroticky zvučné. Vyvolávajú dokonca zimomriavky a pocity, ktoré pre istotu nebudem analyzovať, ani popisovať. Dohromady je to noblesná vizitka majiteľa, ktorá evidentne vydeľuje lacný gýč od ozajstného šperku na kolesách.

Nikdy som nebol vyhranený BMW pozitív, Čože sa to stalo, že spievam ódy na tento automobilový skvost? Nuž, osobne sa mi páči, keď sa ponúka balenie dva v jednom... Podľa mňa model 640i x-Drive spĺňa túto podmienku a potvrdzuje, že ten kto si ho vyberie, má vyberaný vkus. Aj keby sa ho ruky dizajnérov nedotkli ďalších pár rokov, stále bude vo forme a jesto čo obdivovať. Nadčasovosť sa prejavuje v celku, aj v detailoch. Pritom má už svoje roky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Strih tretej generácie predstavili po neveľmi vydarenom druhom pokuse z pera Chrisa Bangla ešte v roku 2011. Najprv ako Cabrio, potom sa pridalo Coupé. Doteraz sedí ako uliaty. Srší z neho stále podmanivá sviežosť, vyváženosť proporcií. Akoby vyštartoval spod rúk dizajnérov iba včera. Čo budeme chodiť okolo horúcej kaše: toto auto sa fakt podarilo po stránke dizajnu – aj techniky. O nej však neskôr...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po facelifte len pár zmien

Ako zdokonaliť (takmer) dokonalé? Ani sa nečudujem, že facelift pre modelový rok 2015 bol len takým letmým náznakom v podobe zmien predného nárazníka. Predsa ešte čosi – vlastne nepostrehnuteľná zmena, keď namiesto desiatich rebier v ľadvinkách sa objavilo iba deväť. Dáte ho na podstavec a môže vystavovať svoje krivky na obdiv ďalších pár rokov bez potreby zmeny.  Lebo do súčasnej generácie šestkového radu sa vrátila elegancia prvého modelu a súčasná verzia má skutočne potenciál stať sa rovnakou klasikou ako originál. Negatívne sklonené ľadvinky s výraznými prednými svetlami vytvárajú povestný „žraločí“ nos. Ten prechádza do dlhej kapoty. Pomerne nízko vystupujúca strecha, akoby vo fitku vytvarovaný zadok a výrazné, optickú štíhlosť dodávajúce bočné prelisy tvoria vyvážený, harmonický celok. Je logické, že toto auto sa hlási k odkazu veľkých luxusných kupé, vyžarujúcich prestíž.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Luxusné a športové pracovisko vodiča

Nastúpite do neho z mierneho podrepu, lebo sa sedí „prekliato nízko“, až skoro na podlahe. Veď ste v aute aj so športovými ambíciami.  Aj dlhonohý vodič si nájde svoje miesto s pozíciou výrazne športovou – na „krátke“ iba mierne ohnutú ruky. Keď otvoríte dvere, po chytení kľučky najprv poklesne v tesnení sklo v bezrámovom okne. Pri zatváraní dverí stačí privrieť. Samy sa pritiahnu a okno opäť zapadne do tesnenia.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Palubná doska je potiahnutá kvalitnou, kontrastne prešívanou kožou. Stredová časť prístrojovej dosky je natočená k vodičovi. Stredový tunel je masívny, čiernou alcantarou  potiahnutý strop opticky znižuje kabínu. Trocha svetla prináša vyklápateľné strešné okno. Celok tvorí dokonalé pracovisko pripomínajúce veľmi výkonné a luxusné športové lietadlo. Uvedomil som si, že kabína až nebezpečne pripomína kokpit luxusného lietadla Cirrus SR 22, kde konštruktéri použili mnoho prvkov práve z výbavy luxusnejších modelov BMW. Zmena farby multifunkčného prístrojového panelu závisí od zvoleného jazdného režimu. Biela pre normal, comfort a comfort+, ktoré v noci svietia oranžovou, modrá pre ECO, červená len s pár dôležitými údajmi pre režim šport. Navigácia zobrazuje údaje na 10,2 palcovej obrazovke s vysokým rozlíšením - a tiež (farebne) na head-up displeji. Premieta do zorného poľa vodiča nielen všetky údaje informačného systému, ale aj o hovoroch, telefónny zoznam, voľby rádiostaníc ďalšie. Infosystém sa ovláda prepracovaným a skoro dokonalým iDrive controllerom s čiernym matným keramickým povrchom. Konkurencia to len doháňa.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Za volantom je tak trocha „športovo“ tesno s prístrojovkou natočenou na vodiča. Športovo tesno. Nič však pohybu neprekáža. Sedieť sa dá celkom pohodlne, ale aj športovo a ak vám vyhovuje druhý štýl, zvýšite ostrejší sklon sedadla s predĺžením sedacej časti (nielen pre dlhé nohy by pristal ešte väčší rozsah) a k tomu pevnejšie zovretie chrbta bočnicami operadla. Vzadu som sedel iba chvíľu – pri fotení. Tie dve miesta nie sú veľmi pre dospelých a ak, tak iba nižšieho vzrastu a na moment...

Potrebné externé „oči“

Prístrojovka má pre BMW neodmysliteľný prietokomer paliva, teplomer motorového oleja aj monitoring rekuperácie. Základné parametre sa premietajú počas jazdy do zorného poľa vodiča na sklo predného okna prostredníctvom dobre čitateľného farebného head-up displeja. Do ľavotočivých zákrut však výhľadu úspešne bráni predný stĺpik. Ani smerom dozadu toho veľa nevidno cez úzky priezor. Odporúčam z príplatkovej výbavy určite vybrať nielen cúvaciu kameru, ale aj kompletný kamerový systém. Prehľad je prehľad a keď inak nevidíte, musí pomôcť technika. Lebo aj keď so zvýšite pozíciu sedadla čo najvyššie (platí pre tých, čo im to umožní nízka strecha) zistíte, že aj nízko zavesené vnútorné zrkadlo čiastočne bráni vo výhľade.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Od ECO Pro, cez Comfort po Sport+

BMW 640i má pod kapotou trojlitrový benzínový šesťvalec. Svoju silu a krútiaci moment rozdeľuje prostredníctvom systému xDrive cez osemstupňovú športovú prevodovku Steptronic na všetky štyri kolesá. Diskrétne „brblanie“ radového prepĺňaného šesťvalca po naštartovaní cítiť viac, ako ho  počuť. Jemné chcenie vyvoláva po tele očakávanie, ktoré sa však pri nižších rýchlostiach takmer neprejaví. Áno, „poprdkáva“ si do výfuku pri prudšom ubratí plynu, ale prevodovka radí, akoby tam ani nebola – hladko, ba až zamatovo jemne a presne. Využíva nevšednú pružnosť motora v širokom rozsahu otáčok.

To všetko platí, ak máte zvolený režim komfortný, či dokonca ekonomický. Tlmia reakcie motora na pohyb akcelerátora (aspoň do prvej polovice dráhy). Aj na spotrebe sa to ukáže a šetriaci mód ECO Pro nás dostal na zhruba 9 litrovú hranicu. Ale dlho tak jazdiť nechcete, najmä ak cítite pred sebou pod kapotou výkonový potenciál. Apetít autu rozhodne nechýba, vzhľadom na jeho výkonové parametre sa ani nemožno čudovať. Ani výrobca neuvádza nereálne hodnoty a hoci napríklad v meste má papierov byť hlad po palive uspokojený hodnotou 11,4 l/100 km, reálne to bolo skoro o liter a pol viac (12,7) . Lepšie to vyzeralo mimo mesta na vidieku, kde  som sa prepracoval pod osem litrov. Diaľničné maximum 130 km/h znamená spotrebu deväť litrov na 100 km.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda ako na saniach

Podvozok sa tiež prispôsobí zvolenému režimu a tlmiče s elektronickou reguláciou prekvapujúco vláčne filtrujú nerovnosti povrchu. V režime Comfort+ to pripomína dokonca pneumatické pruženie konkurencie... Stále máte pocit, že ste sa ocitli v inom svete. Lebo tomu prispieva u BMW tradične účinne utlmený prenos hluku od závesov kolies. Riadenie je podľa očakávania presné, bez preposilňovania – ale žiaľ aj bez adekvátnej spätnej väzby. Ale to je dnešný trend, takže to je skôr povzdych a konštatovanie. Ale aj výčitka, lebo v tomto by sa BMW mohlo (a malo) odlišovať od zvyšku sveta!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako anjel, ale aj s čertovskými rožkami...

Všetko sa začína dramatizovať, keď zvolím spínačom na stredovej konzole športový režim. sa. Šesťvalec ožije a reaguje ostrejšie. Prevodovka ho nechá vytočiť vyššie. Zrazu máte pocit, že sedíte v inom aute – to je tá ponuka 2 v 1. Prišiel čas ukázať, čo auto naozaj vie. Stačí posunúť páčku prevodovky do režimu manual a poriadne zatlačiť na „plyn“. Ručička otáčkomera začne oblizovať červené pole a radenie čakajte tesne pred zaúradovaním obmedzovača otáčok.  Nestíhate pomaly sledovať, ako rýchlo dokáže prevodovka „nasádzať“ prevodové stupne. A ten zvuk! Ten zvuk... no treba zažiť, opis neprinesie ani zlomok skutočnosti... Keď preberiete „vládu nad svojim mikrosvetom“ páčkami pod volantom pri radení rýchlostí, dostanete sa k vrcholu (nielen) duševného blaha. Prispieva k tomu najmä moment, keď radíte smerom dole a pri každom podradení sa rykot motora zmení na výrazné zarachotenie. Ten neliečený, skôr vypestovaný chrapot mu s láskavým dovolením odpustíte a želáte si, aby sa nenašiel liek na jeho „odkašliavanie“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Uzavretá kabína, benzínový šesťvalec s krásne zvučným hlasovým prejavom, burácajúci výfuk – táto kombinácia zvádza vyšantiť sa za volantom. Celé auto prepnuté do režimu Sport+ stuhne, ale nestačí dostatočne kompenzovať hmotnosť. Tú spolu s veľkosťou auta nemožno oklamať. Brzdy sa držali statočne, adaptívne tlmiče v športovom režime dostávali na rozbitých povrchoch poriadne zabrať. Bolo to cítiť aj na volante. No plusom je, že pohon xDrive aj na vlhkej, miestami mokrej ceste dával pocit istoty – aj pri vypnutej stabilizácii. Dostať túto „šestku“ do driftu, či aspoň do sklzu cez zadnú nápravu stálo množstvo pokusov a „prehovárania“ a bolo takmer na hranici možností. Auta aj vodiča...

Cena je až na prvom mieste

To máte tak – BMW má filozofiu príplatkového príslušenstva. Bohatého. Až tak, že si celkom určite ešte niečo do auta vyberiete. Cena sa tak šplhá a šplhá... V základe má BMW 640i Coupé cenovku nastavenú na 84 200 eur. Verzia xDrive už pýta 87 600 „europeňazí“. No z bohatej škály doplnkov a systémov si vlastne ani nemôžete nevybrať. Koncová cena testovaného exemplára sa pritom nedostala na maximum možného. Ale za krásu sa trpí a za výbavu sa platí. V BMW určite. Pri tejto značke sa „holé“ autá v základnej výbave veľmi nenosia...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Skoro dokonalé

Pri výbere výbavy testovacieho vozidla nezabudli „pribaliť“ tiež nadštandardný audiosystém značky Harman/Kardon Surround Sound. Auto znie ako koncertná sála a posluch hudby je ďalšou čerešničkou na torte. K tomu patrí aj elektronická regulácia tlmičov pruženia(EDC), lepšie predné sedadlá s aktívnou ventiláciou, asistent pre zachovanie jazdného pruhu, atraktívnejšie disky kolies a ďalších pár „nevyhnutných“ doplnkov, ktoré výslednú cenu vyhnali skoro na 116-tisíc eur. Patria k nim napríklad športový kožený volant „M“, vyhrievanie volantu, komfortný prístup a štartovanie, automatické soft-zatváranie dverí, klimakomfortné čelné sklo, zadná kamera, elektrické strešné okno a pár už menej podstatných prvkov výbavy.

Hľadať „muchy“ a chyby je to najjednoduchšie – ale pozor, nie každému prekáža to isté. Vyšším, ale aj menším vodičom však bude prekážať malý rozsah regulácie sklonu sedačky a s tým trocha súvisiaci zhoršený výhľad z miesta vodiča. Ten však podporujú najmä dozadu posunuté sedadlá a dlhá predná časť auta. Najviac sa mi nepozdávala stredová konzola, ktorá sa tlačila do pravého kolena viac, ako by bolo vhodné. Možno by sa mohli nájsť ešte nejaké ďalšie negatíva, ale ja som, namojveru, na žiadne iné neprišiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záverečný verdikt

Auto má okrem nadčasového, dobre „strihnutého“ dizajnu karosérie aj ergonomicky veľmi dobre spracované pracovisko vodiča, výkonný a pritom pružný motor s veľmi rýchlo reagujúcou prevodovkou. Jazdné vlastnosti sú buď komfortné, alebo výrazne športové, podľa nastavenia tlmičov a im zodpovedajúcich častí riadenia.

Toto ale nie je auto na zábavu na úzkych okresných cestách. Na také čosi ponúka BMW celkom iné, hlavne menšie modely. Toto je zaoceánsky parník pre dvoch. Auto, ktorého doménou je diaľnica, výborne sa cíti na cestách prvej triedy a bez problémov zožína obdiv a slávu aj pri promenáde na námestiach známych miest. Hoci aj toho vášho. Ak tam nemáte zákaz vjazdu...

Technické údaje

Model:  BMW 640i X-Drive Coupé
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2979
Prevodovka: 6  stupňová automatická
Poháňaná náprava 4 x 4
Výkon (kW/ot.):  235/5800 - 6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1300 - 4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,4/6,3/8,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4894/1894/1369
Rázvor náprav (mm): 4894
Objem batožinového priestoru (l): 460
Objem palivovej nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1840
Užitočná hmotnosť (kg): 460
Rozmer pneumatík vpredu: 245/40 R 19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/35 R 19
Základná cenníková cena modelu: 84 200 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 87 600 €
Cena testovaného vozidla: 115 581 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku