2016-12-13 03:55:00
Kia Sportage 1.7 CRDi
Kia Sportage 1.7 CRDi Platinum
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Kia Sportage 1,7 CRDI Platinum – najobľúbenejšie SUV Slovákov

Čo len tí ľudia na tom aute vidia, že je také žiadané? Musím ho vyskúšať, aby som pochopil.

Najžiadanejšie SUV na slovenskom trhu prišlo v novej generácii so zmenami, ktoré na prvý pohľad zneistia nejedného motoristu. Kde len som to už videl? Konzervatívne naladení tvrdia, že sa nekoná žiadna veľká zmena. Lenže auto teraz vyzerá omnoho drsnejšie. Vlastne to nie je ten správny výraz – je akési ofenzívnejšie. No, hádam som to pomenovaním teraz trafil.

Novinka okrem iného narástla. Do dĺžky o 40 milimetrov. Aj vďaka tomu teraz Sportage vyzerá štíhlejšie a opticky s nižšou siluetou. To nie je jediné, lebo koeficient odporu vzduchu Cd klesol z 0,35 na 0,33. Potvrdzuje, že sa nový Sportage polepšil aj v disciplíne aerodynamika. Asi k tomu prispieva aj medzigeneračne o 30 milimetrov dlhší rázvor osí kolies, ktorý má súčasných 2670 mm. A to nie je málo. Odstránila sa tým donedávna nie práve najväčšia veľkosť batožinového priestoru. Aj cestujúcim sa pridalo. Pribudla výbava, aj motorová novinka... No ale kde som ja to auto už len videl?

Podaktorí nad najnovšou generáciou ohŕňajú nos. Vysoké predné čelo a agresívna maska chladiča s výraznými svetlometmi  sú vzhľadovo dobrá kombinácia. Tá predná maska pôsobí naozaj mimoriadne mohutným dojmom. Akoby... Mám to! Akoby pred vami stál „malý Cayen“. Nepozdáva sa vám to? Tak sa zahľaďte ešte raz – a poriadne. Vymyslieť dnes teplú vodu nie je umenie, ale skôr šikovnosť, ak je to napríklad ekologické. Tak podobne je to aj s najnovším modelom Sportage.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zozadu auto pripomína prémiovú nemecké značku – no a čo? Nekopíruje, pripomína. Zadnej časti dominujú svetlá spojené po celej šírke tenkou líniou. Svetelný „podpis“ zadných svetiel je veľmi vydarený, zložený z troch LED pásov v tvare písmena „U“. Bude ma to mátať asi celý čas, radšej to poviem hneď: netuším, prečo sú tie malé smerovky zasa tak nízko? Až nad nárazníkom?! Mr. Schreyer, toto už nabudúce treba zmeniť!!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pevnejšia a väčšia

V kabíne je zmien na pohľad viac a výraznejších, ako by sa dalo čakať pri pohľade zvonka. Oblé tvary palubnej dosky vystriedala hranatejšia. Jej horizontálne členená architektúra má asymetricky tvarovanú stredovú konzolu, ktorá je orientovaná na vodiča. Na dnešné pomery je plná ovládacích prvkov. Pritom nad ňou je dotyková obrazovka. Nič si teda nemajú čo vyčítať vyznávači moderného štýlu, ani klasici. Informačný systém a navigácia komunikujú v slovenčine.

No objavila sa stála bolesť – autorádio nezverejňuje názov pesničky, ani meno interpreta. Stále na displeji svieti nápis: Žiadne dostupné informácie. Bolo by načase to opraviť, lebo najnovšie Niro už túto „chorobu“ konečne nemá. Takže zrejme ide o softvérovú úpravu, ku ktorej sa ale Kia stavia macošsky a doteraz ju neodstránila ani v ostatných modeloch značky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nové materiály v kabíne

Vyzerajú lepšie na pohľad, aj sú také na pohmat. Zmysly si teda prídu na svoje. Koleno vodiča už menej – tam sa žiada mäkčený povrch na stredovej konzole, je iba tvrdý. Ani mi nechýba imitácia klavírového laku, na tom vidno aj najmenšie zrnko prachu. Matný povrch ale vyzerá trocha fádne. Predné sedadlá sú veľké, pohodlnejšie a s primeraným bočným vedením. Do zákruty teraz vidno lepšie, aj vďaka zúženým stĺpikom. Ale nie je to na úkor pevnosti karosérie. Ľahší skelet nového Sportage má podľa výrobcu o 39 percent vyššiu torznú tuhosť. Cítiť to aj (ne)počuť – karoséria sa nekrúti, nič nevŕzga, na palube je ticho.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Po posadení sa na zadnú lavicu za povšimnutie stojí najmä zlepšená opora stehien. Väčší rázvor a znížená podlaha (nie na úkor svetlej výšky) dávajú záruku dostatku priestoru. Batožinový priestor generačným posunom získal nižšiu nakladaciu hranu, je širší napriek tomu, že šírka karosérie ostala bez zmeny a má dvojité dno. No najmä vzrástol objem zo 465 na 503 litrov (bez rezervy, s dojazdovou pneumatikou je to 491 litrov).

Najslabší diesel celkom stačí

Pod kapotou bol vznetový motor 1,7 CRDi, ktorý modernizáciou získal 20 Nm krútiaceho momentu. Ku každej pohonnej jednotke patrí šesťstupňová manuálna prevodovka ako štandard. Dvojspojková automatická sa dá vybrať k novinke pod kapotou - 1,6 T-GDI. Klasický šesťstupňový automat je k dispozícii k výkonnejšiemu z dvoch vznetových dvojlitrov. Pohon 4 x 4 od Magna Steyr prevzala nová Kia  od predchodcu. Naša verzia 1,7 CRDi si musí, celkom  rovnako ako v predchádzajúcej generácii, vystačiť s pohonom iba predných kolies.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

So slabším naftovým motorom Sportage sa jazdí veľmi príjemne vďaka jeho mäkkému chodu.  Pomáha pohodovému rozbiehanie aj plynulým zmenám rýchlostných stupňov. V niektorých otáčkach a za studena sa síce ozve typické klopanie dieselu, ale po zahriati a v bežnom spektre otáčok prakticky o motore ani neviete. Hoci dynamika nepatrí v porovnaní s konkurentmi  s väčším objemom motora k najsilnejším stránkam, má aj výhody. Nástup turbodúchadla má pozvoľný charakter a motor nemá takmer žiadny turboefekt. Zrýchľuje pokojne a plynulo, čo tiež prispieva k priateľskému pocitu.

Sila a pružnosť motoru nechýba. Šiesty prevodový stupeň sa dá využívať aj pri jazde v obci. Pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti má motor síce len okolo tisíc otáčok. Podľa otáčok aj zvuku som pritom nemal pocit, že by mu nízke otáčky a mierne podtáčanie prekážali. Naopak, po šliapnutí na plyn sa aj z pri nízkych rýchlostiach dokáže rýchlo prebrať k životu. Asistent radenia ma príjemne prekvapil – ukazoval aj potrebu podradenia. To sa u konkurencie často nevidí. Len ma prekvapilo, že bol až príliš proaktívny - radil podraďovať pri šesťdesiatke, do miernejšieho stúpania dokonca aj na štvorku, hoci to motor zvládal na najvyšší stupeň.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri deväťdesiatke sa ručička otáčkomera pohybuje okolo dvojtisícovej hranice. Motor sa po zošliapnutí plynu celkom rýchlo prebúdza, slušne zrýchľuje a zvládne väčšinu predbiehacích manévrov.

Apetít zväčša nízky, ale nielen

Pri plynulej jazde na cestách mimo obcí zväčša rýchlosťou 90 km/h som dosiahol vynikajúcu spotrebu iba 4,5 l na 100 km. Zdalo by sa, že výrobcom udávaných 4,7 l v kombinovanom režime bude brnkačka. Ale kdeže! Podobne ako väčšina maloobjemových motorov je aj 1,7-ka pod kapotou Sportage citlivá na štýl jazdy. Využívanie vyšších otáčok vyháňa spotrebu k výrazne vyšším hodnotám. Potvrdila to jazda po diaľnici, kde si Sportage zgustol na 7,8-8,0 litroch. Čiastočnou kompenzáciou bolo veľmi malé zvýšenie hluku. Bolo počuť iba výraznejší aerodynamický šum. Zvuk motora sa vytratil. Celkový priemer s prevažujúcimi jazdami po diaľnici sa nakoniec ustálil na hodnote 6,6 litra na 100 km. O dva litre viac, ako udáva výrobca.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V zákrutách istejšia

Sportage s motorom 1,7 CRDi neprekypuje dynamikou. Šiesty prevodový stupeň síce zvláda aj jazdu v meste, ale je pomerne dlhý. Zistíte to, keď sa ručička rýchlomeru dostane pod stovku. Ak treba rezkejšie akcelerovať, treba podradiť. Odhlučnenie motora je v interiéri počas voľnobehu solídne utlmené. Pri 130 km/h na diaľnici (2 200 otáčok) vládne akustická pohoda. Prepracované riadenie umožňuje lepšie vykrajovať oblúky zákrut s rôznym polomerom. Auto mierne zakľakne na vonkajšie predné koleso, ale stopu drží dosť nekompromisne. Nápravy sú uložené mäkšie a tichšie. Pri presunoch po kvalitných asfaltových cestách je jazda naozaj nadštandardne tichá a podvozok si zaslúži výborné hodnotenie. Aj napriek netradičnému rozmeru pneumatík 245/45 R19. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nová Kia Sportage má k dispozícii také prvky výbavy, ktoré predchádzajúca generácia ešte ani nechyrovala. Napríklad Bi-xenónové svetlomety s odbočovacou funkciou, asistenciu diaľkových svetiel, online služby navigácie Tom Tom, WiFi pripojenie prostredníctvom smartfónu, či sedemročná aktualizácia máp zadarmo. Pre zvýšenie bezpečnosti aj systémy autonómneho núdzového brzdenia a inteligentné parkovanie. Vybrať si môžete aj prémiový audiosystém JBL. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nová je tá, z dvorov a kín...

... keď chceš byť s ňou, keď chceš byť s ním. Miro Žbirka zrejme roky rokúce dopredu vedel, že by som to nenapísal lepšie, ako on text svojej pesničky. Už som (čiastočne) pochopil, prečo ľudia chcú SUV. Hoci sú v kabíne len o trošičku väčšie, ako malé autá, ich záujem rastie. Lebo SUV-čka vyzerajú podstatne mohutnejšie, odolnejšie, zaujímavejšie a drsnejšie. Presne tak, ako by chceli vyzerať ich majitelia. Cítia sa v nich bezpečnejšie. A to je zrejme pár hlavných dôvodov. V hlave mi bzučí neodbytná myšlienka – vyššia bezpečnosť. Áno, aj.

Ak mám pravdu povedať, ja mám zatiaľ iné preferencie. Lepšie povedané, ešte stále. No možno sa po čase tiež prikloním k autu, do ktorého sa lepšie nastupuje, aj nakladajú veci. Na ďalšie klady budem musieť prísť postupne. No už dnes viem, že očarenie z modelov triedy SUV má svoje opodstatnenie. V prípade Kia Sportage to platí v každom prípade. Veď nie nadarmo patrí k najpredávanejšiemu vo svojom segmente.

Technické údaje

Model: Kia Sportage 1,7 CRDI Platinum 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1685
Prevodovka: 6 - stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  85/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 280/1250 - 2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 176
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,5
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,7/4,2/4,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4480/1855/1635
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem batožinového priestoru (l): 491/1480
Objem palivovej nádrže (l): 62
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1564
Užitočná hmotnosť (kg): 436
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R 19
Rozmer pneumatík vzadu: 245/45 R 19
Základná cenníková cena modelu (1,6 GDi Silver): 19 490 €
Základná cena verzie: 22 390 €
Cena testovaného vozidla: 26 470 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku