25.11.2016

TEST: BMW 230i Coupe – auto, ktoré chytí za srdce a nielen za srdce

BMW 230i je presne to športové BMW, ktoré chcete. A ak o tom ešte neviete, vedzte.

Rad 2 môže znamenať všeličo. Môžu to byť najzábavnejšie MPV na trhu, no tiež najnudnejšie BMW. Zároveň to ale môže byť malé kupé s malým rázvorom, zadným náhonom, dlhou kapotou, ladvinkami, suverénnym postojom a silným motorom. Model 230i je zlatá stredná cesta. Na pol ceste k M2 a dosť ďaleko od trojvalcového základu s označením 218i.

Podkapotou modelu s označením 230i sa skrýva benzínový twin-scroll turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec s objemom 2,0 litra. Motor má maximálny výkon 185 kW (252k) dostupný pri 5200 ot/min. Maximálny krútiaci moment 350 Nm dosahuje od 1480 do 4800 ot/min. Automobil disponuje v základe 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Za cca 2000 eur možno doobjednať 8-stupňový automat Steptronic, alebo Steptronic Sport. V testovanej konfigurácii so športovou automatickou prevodovkou zrýchľuje model 230i z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h zvládne za 6,5 sekundy na piatom prevodovom stupni. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Celková hmotnosť (bez vodiča) je buď 1400 alebo 1425 kg v závislosti od prevodovky. To znamená pomer hmotnosti a výkonu kg/kW na úrovni 7,6 resp 7,7 (čím menšie číslo, tým lepšie). Pre porovnanie M240i má 5,6. Pri porovnávaní s modelom od M Performance zaujme i litrový výkon, ktorý má model 230i vyšší – konkrétne 92,6 kW/l vs 83,4 kW/l. To len tak, ak by ste hľadali nejakú ďalšiu drobnú náplasť na ranu prečo 230i áno a 240i nie (okrem ceny).

 V porovnaní s predchádzajúcou verziou 228i získal automobil 5kW respektíve 7 koní a 10 Nm krútiaceho momentu navyše. Už to stačilo na nové označenie, ktoré starším fanúšikom značky pripomína označovanie podľa objemu motora (konkrétne trojliter). Pravdou ale je, že nová 230i dosahuje výkon ako veľké (atmosférické) šesťvalce, ktoré daný turbom prepĺňaný štvorvalec kedysi nahradil.

Benzínový dvojliter vo výkonnejšom variante autu výborne svedčí. Neposkytne takú ostrosť ako motory pre vozidlá označené písmenkom M, poskytne ostrosť a istú nebezpečnosť jazdných vlastností, ktorá sa nielenže vyrovná modelom s písmenkom M, môže ju aj predčiť. Dôvodom sú o kúsok užšie pneumatiky, či užší rozchod zadných kolies a celkovo odlišné nastavenie podvozka. Podvozok s motorom kráčajú ruka v ruke a táto kombinácia dokáže nielenže rozpumpovať to stresom obité štvorkomorové niečo, v žilách rozprúdi červenú tekutinu, na perách vyčarí úsmev a postará sa nielen o silné nervové vzruchy, ale tiež o viacero ďalších hormónov, ktoré neviem presne pomenovať. Zoberte ho do kopcov, do zákrut a ono vám ukáže čo dokáže.

Označenie „stačí“ dostatočne nevystihuje potenciál tohto automobilu, jeho návykovosť, jeho radostnosť a aj jeho nebezpečnosť. Lepšie by bolo „sadne“.

Radi sa bojíte? Skúste to v daždi v Sport+

Kým jazdné vlastnosti na suchu sa vyznačujú precíznosťou, rezať zákruty sa dá bez straty priľnavosti vďaka širokému postoju auta, iné je to za mokra. Jazda s týmto autom na horskom priesmyku s mokrou vozovkou je vysoká škola šoférovania. "Hothatche", autá, ktoré súčasnosť miluje vás nikdy nenaučia to, čo malé kupé so zadným náhonom a silným motorom. Odpustia vám, sú tolerantné, láskavé asi ako matka k dieťaťu. Zákrutami vás vodia za ručičku, vysvetľujú čo môžete a čo nemôžete, postupne posúvate vlastné hranice, zvyšujete vlastnú odvahu a to až kým sa nedostanete na hranu ich jazdných vlastností. No aj vtedy je puto s matkou silné, nedovolí vám surovo sa omotať o strom, chráni vás a pokiaľ si zachováte aspoň trochu rozumu, necháte otvorené zadné vrátka, zvládnete to.

Lenže BMW 230i je malý zákerný satan, ktorý sa na vašich chybách akurát tak zasmeje. Pekne si vás chytí a skočí s vami rovno do pekla. Nezáleží mu na vlastných plechoch, plastoch a už vôbec nie na vás. Je ako kamarát z ulice, ktorý sa vás zastane, ktorý vám umožní spoznať svet tam vonku, no nakoniec, keď príde skutočný problém, nepostaví sa pred vás a nebude vás brániť vlastným telom, problému budete musieť čeliť samy, prinajlepšom bude stáť tesne za vami.

Ak spravíte chybu a nepreukážete dostatočnú pozornosť, dostatočnú pripravenosť a znalosť vhodnej reakcie, zachráni vás jedine náhoda a šťastie. Teoretické zvládnutie pojmu „kontra“, teoretické znalosti správania sa zadokolky vás na rýchly sled udalostí, ktoré budú nasledovať nepripraví, nemôže. Všetko sa zomelie tak rýchlo, až to vydesí aj skúseného vodiča. Lebo toto vám veľké BMW nespraví. Toto spravia iba takíto malí zákerní zmrdi ako BMW 230i, či Mercedes SLC 43 AMG a podobne.

Až do hnedých spodkov a ďalej

Kým ale 230i môže postrašiť na mokre, SLC 43 AMG si vás podá kdekoľvek. Lebo zmrd s trojcípou hviezdou na čele je ešte zákernejší, škodoradostnejší.

A síce im budete najprv nadávať, ak na svoje pokusy nedoplatíte a ochráni vás šťastie (náhoda, strážny anjel, štatistika – podľa toho čomu veríte) a na ten strach pocit budete dlho spomínať, pri prvej príležitosti si to budete chcieť zopakovať. Najlepšie zasa na mokre. Hovorí sa tomu pokúšanie osudu. Lenže kde by sme boli bez posúvania vlastných hraníc? Všetci by sme asi sedeli v tých najnudnejších škaredých škatúliach a pri prvej príležitosti vrazili do stĺpu, či auta pred nami.

Najlepšie urobíte, ak najprv zamierite na peknú rovnú plochu bez stromov a stĺpov okolo ktorých sa možno omotať, počkáte si na ten dážď a vyskúšate čo to auto dá. Tak som to urobil aj ja. Dážď a pogumovaný asfalt ochránili pneumatiky a skúšali sme. Tak tomu sa hovorí drift!

I keď by sa mohlo zdať, že v Sport+ máte vypnutú trakčnú kontrolu i stabilizáciu, nie je vypnutá úplne. Dokonca i pri drifte vám môže vojsť do riadenia, ak sa s autom deje niečo čo vyhodnotí ako nesprávne, niečo čo nechcete.

Návrat na suchú vozovku z autíčka opäť urobí toho príjemného spoločníka, ktorý v ostrej zákrute naznačí a vy zareagujete. Postup do kopca vám umožňuje veľké spektrum použiteľných otáčok. Radiť môžete až pri 7000 ot/min, auto pritom poslušne ťahá už od 2000 ot/min. Najväčšia zábava začína niekde nad 3000, čím vyššie tým lepšie. Dynamika je veľmi vysoká, či už ste v zákrutách, či na rovnej ceste.

Pritom rozdiel v cene najlepších z kategórie hothatch a BMW 230i je celkom pochopiteľne nielen v „platbe za prémiovú značku“, ale najmä a predovšetkým v technike, v podvozku, v správaní sa na hrboľatej ceste. Kým v hothatchi s obdobným výkonom musíte robiť kompromisy na vlastnom pohodlí, tu jazdíte komfortne aj na našich najhorších cestách. Nejde o plávanie, no zároveň vás do chrbtice nepichajú nabrúsené nože. Tu žiadnu surovosť nehľadajte. Auto je komfortné s nastaviteľnými tlmičmi o to viac. Nekoná sa žiadne uskočenie zadku, ani predku.

Pri rýchlostiach nad 180 km/h si stále zachováva dekórum, nehučí ani nestraší. Zvyšujúci sa aerodynamický odpor je počuteľný, ale stále zostávate v pomyselnom bezpečí kabíny.

Sedenie za volantom je športové, pritom komfortné, všetko máte na dosah ruky. BMW 230i ale faceliftom nezmenilo len tabuľkové parametre, zmenilo sa napríklad rozhranie infotainmentu. Ten vzhľadom i funkciami nápadne pripomína najnovší infotainment, ktorý uviedol rad 7. Chvíľu trvá, kým si na zmeny zvyknete. Nepíšem o zmene grafiky, ale zmenách postupov a „chodníkov“ v menu. Nešlo o žiadne zmeny len pre zmeny a ani ukrývanie skratiek a logických postupov ako to pravidelne robí napr. Windows (pre „zlepšenie“ intuitívnosti a priblíženie sa "hlúpym" masám).

Opäť ma zamrzelo, že model neposkytuje informácie o teplote chladiacej kvapaliny, nehovoriac o teplote oleja. O motore tak viete ešte menej než doteraz. Odporúčam zakúpiť rozšírené informácie do menu, kde sa teplota chladiacej kvapaliny aspoň digitálne zobrazí (nalistujete v palubnom počítači ako aktuálnu spotrebu a pod).

Športové BMW si už ani bez M volantu neviem predstaviť. Nechápem na čo vôbec vyrábajú iné, treba len vymyslieť ešte športovejší volant pre skutočné M-ká a bude to.

Automobil vyznáva usporiadanie sedadiel 2+2. Zadné sedadlá v zadnej „jaskynke“ sú skutočne núdzové. Ešteže má auto patrične rozmerný batožinový priestor. Po sklopení operadiel získa priestor za vodičom a spolujazdcom nový rozmer.

V doplnkovej výbave, ktorú automobil obsahoval, vynikali kvalitné bi-xenónové reflektory, kožené sedadlá s pekným červeným lemovaním (myslite na letné horúčavy a čiernu skutočne zvážte) a veľmi zaujímavá oranžová metalíza. Z technického hľadiska je kľúčová športová automatická prevodovka a adaptívne pruženie podvozka.

Záver

BMW 230i nie je také dobré ako 240i či M2. Je to však veľmi vyvážený balík, v ktorom motor a podvozok kráčajú ruka v ruke. Auto disponuje vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a tak ako desiatky modelov BMW v minulosti dokáže neskúsenému naháňať na mokre strach. Automobil je vysokou školou jazdenia. Naučí vás to, čo autá s pohonom všetkých kolies a prednokolky nikdy naučiť nedokážu. Nie je dokonalé, mohlo vedieť všeličo lepšie, ale ono to vie – ak ho premeníte na M240i, či nebodaj M2. Je výborné tak ako je a nepotrebuje viac. Je to vytúžené športové auto, sú to zimomriavky na daždi, sú to krásne drifty, zážitky, emócie, radosť, pýcha. Autu naozaj nič nechýba a dokáže naplniť očakávania aké mu označenie 230i dodáva. Jeho jedinou väčšou slabinou je vedomie, že BMW to v prípade tohto radu vie aj lepšie. Pri športovom kupé vždy budete chcieť viac... a viac a viac.  8 z 10.

Ak sa chcete o kupé dozvedieť viac, zájdite na tento test. Ak vás skôr zaujíma kabriolet, kliknite sem.

 

Model: BMW 230i Coupe
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 185/5200
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1450-4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,4/5/5,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4432/1774/1418
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 390
Objem palivovej nádrže (l): 52
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1425
Základná cenníková cena modelu: od 28 300 €
   
Základná cena modelu 230i: 36 000 €
Základná cena verzie: 38 443 
Cena testovaného vozidla: 53 950 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.