2016-11-16 04:55:00
Peugeot 308 SW 2,0
Peugeot 308 SW 2,0 BlueHDi

TEST: Peugeot 308 SW 2,0 HDI A/T – čo spraví nafta a automat so sympatickým kombi?

Po roku sa vraciame za volant modelu Peugeot 308 SW. Tento krát okoštujeme silnejší naftový motor.

Peugeot 308 je automobil, ktorý si získal nielen motoristických novinárov a porotcov ankety Auto roka, získal si aj mnoho zákazníkov. To isté sa podarilo aj praktickému modelu s označením Sport Wagon. 308 kombi patrí medzi časté zjavy na našich cestách. Okoštovali sme silný naftový dvojliter s výkonom 150 koní s automatickou prevodovkou.

Testovaný model bol vo výbave Allure s dvojlitrovým naftovým agregátom s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) pri 3750 ot/min a maximálnym krútiacim momentom 370 Nm pri 2000 ot/min. Motor je vybavený šesťstupňovou automatickou prevodovkou EAT6 novej generácie, ktorá disponuje hydrodynamickým meničom schopným zamknúť prevod, a tak zabrániť preklzom meniča. Vo výsledku dosahuje rýchle a takmer neciteľné preraďovanie, k preklzu nedochádza v podstate vôbec. Prevodovka svojim správaním pripomína moderné dvojspojkové automatické prevodovky popredných výrobcov. Prevodovka, ako vyplýva z jej konštrukcie by mala (teoreticky) vydržať výrazne viac bez potreby výmeny dielcov, podmienkou je samozrejme kvalitná údržba.

Peugeot je jedinou mainstreamovou automobilkou, ktorá namiesto kombinácie nafta + dvojspojkový automat ponúka práve naftový motor s prevodovkou s meničom. Za to majú Francúzi veľké plus (už len pre pocit), i keď je pravdepodobné, že do budúcna sa dvojspojky nevyhnú ani im.

Naftový agregát spĺňa normu Euro 6 a emisné normy poctivo plní vďaka prídavku vstrekovania močoviny do výfukového potrubia tak ako všetky motory označené BlueHDI.

S jeden a pol tonovým automobilom (so stále pomerne nízkym maximálnym zaťažením 420 kg) si 2,0 BlueHDI poradí ľahko. Automatická prevodovka dobre rozumie potrebám agregátu a v prípade požiadavky rýchlo zvolí také otáčky, aby auto akcelerovalo ako športovec. Nemožno písať o rozsiahlom spektre využiteľných otáčok, ani o športovaní, pohyb v rozmedzí 1800 až 3500 ot/min umožňuje skutočne dynamickú jazdu a to aj s plným obsadením. Dynamické jazdenie autu vyhovuje.

Tak ako všetky doteraz testované modely Peugeot 308, aj ten naftový očaril utlmením nielen vonkajších vplyvov, ale i samotného motora. Mnohé automobilky by sa mohli učiť ako utíšiť svoje motory za málo peňazí práve od značky Peugeot. V kabíne panuje až neobvyklé ticho a výrazne tichšie jazdíte i po diaľnici. Samozrejme, vybočenie z priemeru prostredníctvom väčších kolies, či výraznej akcelerácie už vyvolá zvýšenie hluku, ale auto drží všetko pod kontrolou aj v takom prípade.

Rezerva na pružné zrýchľovanie je adekvátna, nákladné vozidlo predbehnete bez problémov. Automat bez obáv podradí a maximalizuje potenciál motora. Riadiaca jednotka prevodovky nezmätkuje, nemá na to dôvod. Radiť si môže ako len chce a ako rýchlo jej to mechanika dovolí. Nemusí pre výraznejšie podradenie pri špecifickej situácii roztáčať spojku a radiť prevod, ktorý nepotrebuje len, aby si mohla pripraviť ten prevod, ktorý skutočne potrebuje. Výhody voči dvojspojke sú nesporné, i keď tie najlepšie dvojspojky si vedia poradiť i s týmto (PowerShift).

Motor má rád diaľničné tempo, spotreba výrazne nestúpa, môže za to aerodynamická karoséria, no i relatívne nízke otáčky motora (cca 2200 ot/min pri 130 km/h). Priemerne si automobil vypýtal 5,7 litra nafty na 100 km. Na diaľnici pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h (tachometer je veľmi presný) si auto pýta do 7 litrov nafty, čo je veľmi pekná hodnota, nám sa podarilo jazdiť na úseku BA – Malacky – BA za 6,6 l/100 km podľa palubného počítača. Mimo mesta pri ekonomickom jazdení môžete priemerne potrebovať i menej ako 5 litrov. Mestské prostredie je síce vďaka automatickej prevodovke príjemné a komfortné, spotreba sa podľa okolností ľahko prehupne i cez 7 litrov. Všetko záleží od dopravnej situácie a množstva prejdených kilometrov.

Prevodovka sa snaží udržiavať motor pri čo najnižších otáčkach, neženie sa za takmer voľnobežnými otáčkami. Ak sa jej aj nebodaj podarí motor mierne podtočiť, vďaka stopercentnému utlmeniu zvuku motora o tom, vodič nevie.

Interiér – hlavne viac miesta

Kým pri modeli 208 mi malý volant padne do rúk ako uliaty, kým pri modeli 308 GTi padne malý volant do ruky tiež, v klasickej 308 SW so silným motorom a plnohodnotným automatom som si pripadal smiešne. Nezvykol som si ani po týždni. Auto pôsobí veľké, suverénne a malý volantík mu jednoducho nepasuje. Tak ako mu nepasuje ovládanie takmer všetkého cez dotykový displej. Opakovane som počas jazdy túžil naďabiť na analógové ovládače, či už pri rýchlej zmene stanice, alebo pri práci s navigáciou. Priznávam, nemám rád dotykové displeje. Zbaviť sa všetkých ovládacích prvkov je síce dizajnovo pekné, čisté, ale z dlhodobého hľadiska nepraktické. Človek si časom zvykne, ale časom si zvykne aj na pískanie v uchu, toto je presne ten typ zvyku – nezostane vám nič iné ako si zvyknúť... Ak chcete funkcie auta využívať. Obrázky o praktickosti dotykových displejov hovoria za všetko, šmuhy a prach aj v umytom aute.

Stopercentne mi nevyhovovala ani stredová opierka, i keď mala blízko k dokonalosti, nedostala sa k nej. Dôvodom je tiež unikátny systém ako si zapatrošiť kľúče, či mobil práve v priečinku pod ňou. Vďaka nástavcu na pohárik (priam štamperlík), s ktorým sa dá pohybovať (otáčať, zatláčať), rýchlo stratíte prehľad o tom, kde kľúče/mobil máte. Lepšie úložisko ale model poskytuje jedine vo dverách. Kde si zas kľúče počas jazdy veselo poletujú.

Pozitívne hodnotím zväčšený priestor na zadných sedadlách. Opäť nejde o zázrak a Octaviu v tele Francúza tu nečakajte. Síce máte na zadných sedadlách dostatok priestoru i prijateľný komfort, pasažieri s výškou nad 185 centimetrov budú mať strop bližšie než by chceli. Ani sklon operadiel nie je najlepší. 308 SW je rodinné auto, takže konštruktéri čakali, že vzadu budú sedieť deti v sedačkách, prípadne kde-tu aj väčší rodinný príslušník.

Batožinový priestor má naše uznanie. I päťčlenná rodina sa doň pobalí, osobne som sa na dovolenke v Chorvátsku stretol s rodinou s troma (takmer) dospelými synmi. Pätici dospelých na dovolenku stačil v 308 SW iba kufor. Ktovie ako by to dopadlo ak by trojica detí neboli synovia ale dcéry, prípadne ak by mali menej než 10 rokov. Kufor má dvojité dno. Po sklopení zadných operadiel nastane vzadu takmer úplná rovina. Zadné operadlá sa skladajú i z kufra.

Podvozok

Zvuky, zvuky, zvuky. Niežeby vydával nepríjemné zvuky. Skôr je to napodobnenie mantry, ktorú si počas vývoja automobilu opakovali konštruktéri a nejde len o dobrý zvuk audia. Každý jeden zvuk v aute mali dobre premyslený. Od buchnutia dverí, cez prejazd nerovnosťami až po jazdu vysokými rýchlosťami. Všetko je sympaticky tlmené, vyvoláva to príjemné pocity. I jazda po našich rozbitých cestách. Iste, nejde o Citroen s hydropneumatickým pružením z dávnych čias, ale o komfort nie je núdza. Na diery podvozok reaguje, cesty žehlí a o prejazde nerovností dáva vedieť príkladne tlmenými zvukmi.

Jazda samotná je bezproblémová. Dokonca cítiť, že konštruktéri pracovali na podvozku aj počas existencie modelu. Kombi samotné pôsobí vyváženejším dojmom než hatchback, a reaktívnosť riadenia na priečne nerovnosti je menšia než na začiatku výroby. Nemáte pocit, že vám auto počas chvíľkovej nepozornosti vytrhne volant z rúk, či v zákrute dostanete šmyk. Jednoduché zavesenie zadných kolies má svoje limity a na tie pri snahe o športovú jazdu prídete rýchlo, kolesá si nerobia čo chcú a auto sa netrasie ako želatínový koláč. Podvozok je vzhľadom na použitú techniku dobrý.

Záver

Peugeot 308 SW je sympatický automobil, z estetickej takmer dokonalosti hatchbacku ale stráca. Zadné svetlá nenadväzujú na vizuálnu bohatosť prednej časti auta, neponúkajú „drahokamy“ ako predné Full LED svetlomety typické pre výbavu Allure. Vzadu je to len obyčajné kombi, nie francúzsky krásavec ako vpredu. To ale neznižuje vyššiu praktickosť kombi modelu.

Automobil patrí medzi to lepšie v segmente C. Kombinácia silného naftového motora a automatickej prevodovky mu svedčí. Auto v tejto kombinácii je ideálny služobný dostavník na dlhé trasy. Za vysoké počty kilometrov sa odvďačí peknou spotrebou a dostatkom dynamiky na bezproblémové jazdenie krížom krážom po krajine. V prípade tohto modelu a výbavy Allure je pohodlnosť automobilu na maxime. Komfort, ba priam pocitová prémiovosť srší z mnohých oblastí auta. Že ale nejde o auto prémiovej triedy  prezrádzajú priemerné jazdné vlastnosti i pochybnosti v oblasti palubnej dosky, ovládania infotainmentu, malého volantu a obrátených budíkov. Snaha byť seriózny a zároveň sa odlíšiť niekomu vyhovovať môže, inému nie. 308 SW 2,0 HDI A/T je dobré služobné, či rodinné auto. 7 z 10. 

 

Technické údaje

Model: Peugeot 308 SW Allure 2,0 BlueHDI
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1997
Prevodovka: 6 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 370/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 215
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,8
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 4,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1863/1472
Rázvor náprav (mm): 2730
Objem batožinového priestoru (l): 610/1660
Objem palivovej nádrže (l): 53
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1590
Užitočná hmotnosť (kg): 420
Základná cenníková cena modelu: od 14 990 €
   
Cena testovaného vozidla: 25 490 €
 
Ján Hargaš

Komentáre k článku