2016-11-18 04:25:00
Citroen Berlingo XTR 1,6
Citroen Berlingo XTR 1,6 BlueHDi
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Citroën Berlingo XTR 120 BlueHDi – univerzálny pomocník

Priemerné vonkajšími rozmermi, enormné vo variabilite. Berlingo XTR obsahuje 3 autá v 1 balení.

Berlingo XTR 120 BlueHDi sme už testovali. Po roku ale prišiel čas na test menej vybavenej ešte „ľudovejšej“ verzie. Automobil v staršom teste bol vybavený systémom Modutop a príplatkovým navigačným systémom. Aktuálne testované vozidlo malo iba základné rádio, klasickú strechu a trojicu sedadiel vzadu. Už pri prvom teste Berlinga XTR som nešetril chválou. Viacúčelovosť a praktické riešenia má toto auto za jedna.

Samozrejme, nie je to dokonalé auto. Ani zďaleka. Za málo peňazí ale poskytuje veľa muziky. Ponúka dve autá v jednom, označenie XTR pridáva takmer celé jedno ďalšie auto. Berlingo XTR je využiteľné ako dodávka, tak aj rodinné vozidlo a ešte k tomu má zvýšený podvozok, ochranu motora a so systémom Grip Control zdolá aj nenáročné "terénne" prekážky.

Úplne ľudovú verziu XTR-ka si predstavujem so slabším naftovým agregátom, teoreticky i s benzínovým motorom. Pravdou je, že o tomto čase už ponuku benzínových štvorvalcov mali nahradiť benzínové prepĺňané trojvalce. Práve turbodúchadlo by zvýšilo potenciál na väčšie presadenie sa benzínových motorizácií.

Turbo ale naďalej zostáva v ponuke iba v prípade naftových motorov. Tie navyše bez problémov spĺňajú prísne emisné normy a to okrem iného vďaka aditívu BlueHDi. Ani pod veľkou záťažou sa tak Berlingo s naftovým motorom nestane chŕličom sadzí. Pravda, ak všetko funguje správne.

Univerzálnosť, variabilita a ďalšie cudzie slová

Ak by som si v súčasnosti vyberal auto na uspokojenie potrieb vlastného drobného podnikania (od zelovocára, cez inštalatéra až po stavebníka) a zároveň hľadal dostatočne priestorné vozidlo pre hladné krky čo ma čakajú doma a čo mi celý rok pília uši s dovolenkou pri mori, Berlingo by bolo TOP na zozname.

Zdroj: Ján Hargaš

Hlavným dôvodom je fakt, že i keď ide o civilnú dodávku, stále ide o dodávku. Stačí vybrať sedadlá a plató batožinového priestoru, urobiť pár opatrení na ochranu interiéru – napr. primontovať sieť za predné sedadlá a mám z toho auto s nákladným priestorom vo veľkosti 2,4 m3 a s nosnosťou 600 kilogramov. Ak potrebujem odviezť cez víkend rodinu k babke, či na dovolenku k moru, sedadlá vrátim späť, nainštalujem detské sedačky a všetko čo potrebujeme hodím do 800 litrového kufra. Ak nebodaj potrebujem odviezť aj tú babku, s dedkom, narýchlo nainštalujem doplnkový tretí rad sedadiel podľa hesla „dobrých ľudí sa všade veľa zmestí.“

K tomu všetkému Berlingo ponúka toľko rozmerných úložných miest, že USB kľúč budem hľadať dobrú polhodinu, kým všetko preleziem.

Berlingo, ktoré som testoval pred rokom, malo doplnkovú strechu Modutop. Výborná vecička až na tie strešné okienka. I keď interiér neprehrievali a ľahko ich niečím zakryjete, mať diery v streche nie je z dlhodobého hľadiska prínosom a to ako v oblasti tesnenia, tak tuhosti konštrukcie. Ale aj tak by ma to lákalo. Výduchy vzduchotechniky schopné preniesť chladný vzduch klimatizácie aj dozadu by som asi chcel mať. Nehovoriac o ďalších poličkách a zásuvkách. Na druhú stranu – obmedzí to prípadný nákladný priestor. 

Berlingo z tohto testu Modutop nemalo a nebolo to veľkou prekážkou. Vzadu sa dala udržiavať vhodná teplota vzduchu aj za horúcich letných dní. Ku komfortu vzadu dopomáhajú aj okenné roletky. Vďaka nim dieťa počas jazdy zaspí aj cez deň a slnko mu nesvieti do tváre.

Veľkým plusom sú aj tri samostatné sedadlá v druhom rade. Každé sa dá nastaviť individuálne a upevniť trojicu detských sedačiek je tiež ľahšie než v bežnom aute. Priestrannosť kabíny oceníte napríklad pri presunoch posádky za jazdy, či pri spomínanom hľadaní vecí v odkladacích priestoroch.

Ešteže si Berlingo odpustilo sklenenú lysinu na čelnom skle, ktorú má rodinné C4 Picasso. Pomáha to k teplotnej pohode a tiež vodičovi menej pečie na hlavu.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda so škatuľou

Automobil je jednoduchý. Pre niekoho to znamená negatíva, no pre cieľovú skupinu Berlinga sú to samé pozitíva. Vozidlo je postavené tak, aby náklady na opravy boli čo možno najnižšie. Vzadu má vlečné ramená, a síce je podvozok nastavený komfortne (na dodávku), auto vďaka svojej šírke dobre drží na ceste a zvláda i ostrejšie jazdenie. Prudké zákruty už znamenajú nakláňanie automobilu, Berlingo ide zo zákruty po nose. Veľa urobí náklad v zadnej časti. Podvozok nepotrebuje zaťaženie na to, aby sa upokojil, odskoky pri priečnych nerovnostiach sú, ale vďaka mechanickému spojeniu medzi kolesami a volantom o nich vodič vie, cíti ich (v chrbtici) a môže reagovať. Obvykle ale reagovať nemusí, auto odskočí,  rýchlo sa vráti späť a stopu aj v obsadení iba s vodičom pekne drží.

Auto vďaka zvýšenému podvozku nemá problém prejsť i cez rozbitú poľno-lesnú cestu. Na záhradu som s autom vyšiel bez akýchkoľvek problémov. Tam, kde sa bežné auto (so slušnou svetlou výškou – napr. Fabia II.) už šúcha po kameňoch, Berlingo prechádza.

Zdroj: Ján Hargaš

Mokrý nespevnený podklad pomôže prekonať systém Gripcontrol, ktorý prostredníctvom odlišných nastavení stabilizačného systému dokáže simulovať štvorkolku, či presnejšie diferenciál s obmedzenou svornosťou. I keď auto nemá pohon všetkých kolies, v mnohých prípadoch stačí, že má pohon dvoch kolies – nie jedného točiaceho sa naprázdno.

Väčšie nerovnosti auto rozkývu, ale nebude vám ho ľúto. Bez nákladu je ľahké, poskakuje si po kameňoch ako taká koza.

Jazda po okresných cestách a v meste autu vyhovuje najviac. Hravo zvláda pružné zrýchlenie a nad predbiehaním netreba veľmi rozmýšľať. Veľkou devízou je v tomto ohľade vysoký krútiaci moment – 300 Nm a samozrejme vyšší výkon ako pri slabších motorizáciách. Ak jazdíte dynamicky, inú možnosť ako 120 BlueHDi ani nemáte. Po naložení dynamika klesá, motor má ale dosť síl, aby ste sa nestali brzdou premávky. Opäť platí, že práci s prevodovou pákou sa netreba vyhýbať.

Na šiestom prevodovom stupni má motor pri rýchlosti 140 km/h cca 2600 ot/min. Spotreba vplyvom vysokej konštrukcie rýchlo stúpa, no i pri tejto rýchlosti sa udržiava pod 7,5 litra. Priemerná spotreba počas testu bola 6,1 l/100 km. Priemer zvyšovala dynamickejšia jazda mimo mesta a tiež diaľničné prejazdy. Vzhľadom na výšku auta a aerodynamický odpor je ale takáto spotreba veľmi dobrá. Spomalenie a zníženie tempa na diaľnici priemer ľahko potlačí pod 6 litrov v závislosti od zaťaženia auta.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri diaľničných rýchlostiach je v kabíne vyšší hluk ako v moderných osobných vozidlách v tejto cenovej kategórii. Nie je ale priveľmi rušivý, rádiu treba pridať na hlasitosti.

Hluk spôsobuje ako motor, tak najmä aerodynamický šum okolo veľkej kabíny a počuť tiež odvaľujúce sa kolesá. Jazda otvorenou krajinou môže vodiča prekvapiť v prípade silného bočného vetra. Nezaťažené auto je na bočný vietor citlivejšie.

Hodnotenie

Berlingo XTR 120 BlueHDi je korunným princom osobných dodáviek. Auto v sebe spája dodávku i rodinný automobil, zároveň dokáže čeliť i ľahšiemu terénu. Ak zvažujete verziu XTR, určite siahnite po príplatkovom Grip Control. Modutop by som zvážil, ak po ňom vyslovene netúžite, dá sa žiť aj bez neho. Najvýkonnejší motor k autu pasuje veľmi dobre a oplatí sa, ak s vozidlom budete jazdiť viac po diaľniciach, či s vyššou záťažou.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Berlingo XTR je ľudovou voľbou medzi vozidlami MPV. Neposkytne také meno, takú bezpečnosť a takú dávku komfortu/štýlu ako štandardné vozidlá tejto kategórie, poskytne ale vysokú variabilitu, priestor a dostatok z každej kategórie – navyše za nižšiu cenu. Ak teda hľadáte pracovný nástroj schopný premeniť sa na osobné rodinné vozidlo, Berlingo je zaujímavou voľbou. Z hľadiska variability má Berlingo XTR jednoznačných 9 z 10-tich bodov. Komfort, ergonómia si zaslúžia 7 z 10. Jazdné vlastnosti a odhlučnenie sú za 5 z 10. Dizajnovo sa vlastne ani nedá čo hodnotiť, auto však vyzerá robustne a bezpečne, i keď je ľahké a v crashtestoch získalo iba 3 hviezdy. Ak to teda zrátam, odrátam, spriemerujem, je z toho 6,5 z 10.   

Ak sa chcete dozvedieť o Berlingu viac, zájdite na náš predchádzajúci test. 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Citroën Berlingo Multispace XTR BlueHDi
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  88/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9/4,2/4,4
Dĺžka/výška/šírka (mm): 4380/1862/2112
Rázvor náprav (mm): 2728
Objem batožinového priestoru (l): 675/3000
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1630
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest/7miest: 455/600
Rozmer pneumatík: 215/55 R16
   
Základná akciová cena modelu: 12 490 €
Základná akciová cena verzie XTR s motorom 120 BlueHDi: 16 690 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku