07.10.2016

TEST: Isuzu D-MAX 2,5 TD Twin Turbo – štýlový pracant

Tento Pick-up od výrobcu nákladných áut je jedným z mála mohykánov, ktorý ešte stále má klasický, poctivý, pevný priehradový rám.

Makač vo fraku, alebo robotník so štýlom. Jedno aj druhé platí pre model, ktorý sa rovnako dobre cíti na ceste, ako aj v teréne. Alebo naopak, lebo pre Isuzu D-MAX nie je terén prekážkou a cesta utrpením. Udomácni sa spolu s vami na všetkých povrchoch.

Najstaršia japonská automobilová značka nie je v našich končinách veľmi známa. Pritom vo svete výroby ľahkých úžitkových vozidiel udáva tempo a patrí medzi najúspešnejších výrobcov a predajcov najmä malých nákladných áut (v kategórii 3,5 až 7,5 tony). Je zároveň štvrtým najväčším výrobcom dieselových motorov na svete. Dobré predpoklady pre úspešnú DNA modelu D-MAX. Patrí k tomu najlepšiemu, čo je na trhu veľkých dospelých off-roadov. Tento pick-up sa na drsniaka do terénu nehrá. On ním aj naozaj je.

Okrem pár svetlých výnimiek majú dnešné veľké pickupy a SUV oveľa bližšie k osobným autám, ako terénnym špeciálom. Isuzu je skôr to druhé. Veľmi dobre ho však adaptovali aj na jazdu po cestách. Ako po nich jazdí a čo dokáže aj v teréne pick-up s génmi off-roadu? Aby som nehodnotil auto ako z inej galaxie: D-MAX sa základnými rysmi podobá na väčšinu svojej konkurencie. Pevný priehradový rám, na ktorom sú upevnené motor, nápravy, kabína a ložná plocha, respektíve iné nadstavby, už má len málo ešte donedávna klasických vozidiel tejto kategórie. Pomaly by sa dali zrátať na jednej ruke.

Import spoza Veľkej mláky

Keďže značka Isuzu dlhé roky spolupracovala s americkým koncernom GM, je D-MAX logickým výsledkom. Budete mať pocit, že je to taká tá poctivá, typická „Amerika“. V mnohom to je pravda, lebo Isuzu D-MAX je do veľkej miery pokrvným súrodencom modelu Chevrolet Colorado (2012 až 2015). V bodoch, kde máme na mysli podvozok, karosériu a tiež interiér. Že je zmenená predná maska celkom samozrejme rozlišovacím znakom značky, netreba dodávať. Rozdiel sa však ukrýva pod kapotou. Tam tróni motor z vlastného vývoja japonskej značky. Dvaapollitrový dieselový motor TwinTurbo s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 400 Nm. Isuzu D-MAX má k dispozícii buď 6 stupňovú manuálnu prevodovku, alebo ako voliteľné príslušenstvo je na výber tiež automatická 5 stupňová prevodovka.

Okrem rovnakého základu, teda robustného podvozka, sa dá vybrať podľa účelu použitia niekoľko verzií karosérie. Dvojmiestna Single Cab, štvormiestna Space Cab alebo Double Cab s protichodne otváranými zadnými dverami pre pohodlné nastupovanie až piatich osôb.

Interiér – taký, aký sme čakali

Kabína D-Maxu je jednoduchá a robustná, kvalita spracovania je dostatočná. Príjemným plusom je množstvo odkladacích priestorov. Potešia dva držiaky na poháre v palubnej doske, ďalšie dva sú v stredovej konzole. Nechýba uzatvárateľná priehradka pod lakťovou opierkou a odkladacia priehradka na okuliare v strope. Spolujazdec má k dispozícii až dve priehradky. Na prvý pohľad sú tvary už trocha „odžité“, preto na nás interiér pôsobil trocha staršie. Vraj by už potreboval omladiť. Ak by to bolo osobné auto, súhlasím. Takto však funkčnosť prevyšuje nad estetikou a v tomto type auto to neprekáža. Omladeniu sa však nebránim – teda interiéru D-MAX-a.

Funkčne je ale všetko jednoduché, prehľadné a autu nič nechýba. Iba príliš lesklý displej znemožňoval občas prečítať údaje. Isuzu sa rozhodlo nevyvíjať vlastný infotainment systém a siahlo po hotovom – v aute bol komerčne dostupný systém Pioneer (AVIC-F860BT). Má všetko, čo väčšina systémov - Bluetooth, USB konektor (v priehradke pred spolujazdcom), navigáciu a tiež parkovaciu kameru. Na volante je ovládanie infotainment systému a tempomatu, palubný počítač sa ovláda klasicky na hornej časti páčky pod volantom.

V najvyššej verzii Premium dodávané kožené sedadlá sú pohodlné aj pri dlhých cestách. Poloha za volantom je dobrá ej pre tých, čo preferujú športovejší posed. Bočné vedenie však chýba – ale zasa nebudete s autom driftovať  a potrebovať sa do sedadiel ponoriť.

V D-Maxe nájdete jednu z najpriestrannejších kabín z doublecab pickupov. Na zadných sedadlách som síce hlavou už atakoval čalúnenie strechy (pri 190 cm výšky...), ale miesta na nohy bolo stále dosť. Zadné delené sedadlá sa dajú paradoxne sklopiť dopredu – ale načo je to dobré pri pevnej zadnej časti kabíny, netuším.

S batohom na chrbte

Skúšané auto malo vzadu na korbe nadstavbu Alpha s čalúneným stropom, strešným nosičom a centrálne uzamykateľnou korbou. Bočné okná nadstavby sa dajú odklopiť. Okno medzi kabínou a korbou sa dá sklopiť smerom dole. No so sklom na kabíne si neporadíte – je pevné. Takže ak chcete prevážať dlhšie predmety – musíte nechať vyklopené zadné dvere na nadstavbe. V prípade núdze sa na korbe vyspíte – v lete to nie je problém.

Bežným povrchom je buď plech, alebo príplatková platová ochranná vložka. Toto auto malo nástrek ochranným „gumoasfaltom“ , čo bola úprava predajcu. Ak nechcete nadstavbu, ani otvorenú korbu, dá sa dokúpiť zasúvacia roletu so zámkom. Alebo v prípade verzií Single Cab a Space Cab si namiesto klasickej ložnej plochy namontujete, valník, či inú nadstavbu. Pre verziu „Cab & Chassis“ je široká možnosť individuálnych nadstavieb – od valníka, trojstranného sklápača až po napríklad pracovnú vysokozdvižnú plošinu. Isuzu D-MAX tak môže byť variabilný presne podľa želania každého záujemcu.

Už viem pochopiť, prečo patrí Isuzu D-MAX k úspešným na trhoch 100 krajín piatich kontinentov. Jednoducho má čo ponúknuť v dnešnej záplave jemu podobných áut. Nebudem preháňať, ak si vypožičiam jeden z reklamných sloganov značky. Totiž že je to auto vyrobené profesionálmi pre profesionálov. Jeho výborné jazdné vlastnosti v teréne a mnohostrannosť využitia z neho robia skvelý pracovný automobil rovnako, ako spoľahlivý automobil pre cesty za športom a zábavou.

V teréne je celkom doma

Tu pôsobí japonský pick-up ako ryba vo vode. Podvozok prechádza hlboké výmole doslova s nevýslovnou gráciou. No a keď začne ísť skutočne do tuhého, stačí prepnúť ovládač na stredovej konzole a zapnúť pohon všetkých kolies. Automobil sa v tom okamihu úplne premení. Pri jazde v bahnitom teréne pôsobí istejším dojmom a je dokonale ovládateľný aj pri plnom vypnutí stabilizačného systému. Pohon 4x4 sa dá aktivovať za jazdy do rýchlosti 100 km/h. Ak túžiť po zdolávaní ostrých stúpaní, stačí zastaviť, vyradiť do neutrálu a zvoliť redukovaný pohon na všetky štyri.

D-MAX sa na piesčito-blatistom teréne správa ako ozajstný allroad. Na šmykľavom povrchu sa dostala k slovu aj elektronická trojica pomocníkov (ABS, ESP a TCS) a keď bolo najhoršie, zabezpečili, že sme sa z (doslova) blatisto-piesčitej kaše dostali na pevnú zem. D-MAX má veľké nájazdové uhly hlavne vpredu. Vďaka výraznej svetlej výške zvládne aj veľký prechodový uhol na vrchole stúpania.

Ako jazdí na cestách

Po životných skúsenostiach aj s testovanými autami nemávam prehnané očakávania. Predpokladal som len zamatovo hladký chod motora a kompromisné jazdné vlastnosti vďaka už spomínanému priehradovému rámu podvozka s listovými pružinami na zadnej náprave. No a bolo to skoro naopak. Dvojité trojuholníkové zavesenie prednej nápravy s vinutými pružinami, na ktorej spočívajú pri prázdnom aute dve tretiny hmotnosti, sa spolu s tuhým rámom postarali o prekvapujúco stabilnú a pohodovú jazdu. Nielen po dobrých, ale najmä horších povrchoch ciest. Nikde nič nevŕzgalo, auto držalo stopu a ani porcia zákrut mu nerobila žiadne problémy. Každá verzia je vybavená bezpečnostným balíkom, kde k štandardnému vybaveniu patrí spevnená kabína, denné svietenie, celkovo 6 airbagov pre vodiča a spolujazdca, teda predné, bočné a hlavové airbagy, no a k aktívnym prvkom tiež vylepšené ABS s ESP (elektronická kontrola stability) a TCS (kontrola trakcie).

Na bežných cestách sa práve títo pomocníci vôbec nedostali k slovu, hoci sme popoháňali D-MAXa k trocha nadštandardným výkonom, ako bežne zažíva. Nepoddal sa a veľmi elegantne dával najavo, že tuhý základ podvozkovej časti mu prospieva aj v bežných situáciách. Napriek tomu, že nás ešte len čakala terénna vložka, chápem, prečo po tomto aute siahajú nielen ľudia, ktorí potrebujú kvalitné a spoľahlivé auto s pohonom na všetky štyri kolesá, ale aj poľovníci, záhradkári (v oblasti Mikulova mi prišli na um skôr vinári) a rôzni remeselníci. Auto totiž odvezie až 1000 kilogramov, pritom utiahne až 3,5 tonový brzdený príves a celkovo môže mať jazdná súprava s prívesom až 6000 kilogramov. To mnohí z konkurentov nezvládajú...

Ak by som mal opisovať jazdné vlastnosti pickupu hlavne pri jazde na ceste, spomenul by som väčšie nakláňanie sa v zákrutách. Auto však vďaka pevnému priehradovému rámu dobre sedí na ceste a napríklad zdolávanie železničných prejazdov a podobných nerovností je doslova ukážkovo dobre utlmené. Spomínal som drift... No, pri prázdnej ložne plocha a plyne na podlahe sa dá úplne ľahko pretáčať kolesá – ale načo by ste to robili? Isuzu D-MAX nie je dragster, ale v prvom rade pomocník. Príjemný, akurátny. Za ktorého sa nebudete hanbiť na diaľnici, v meste a už vôbec nie v teréne, ktorý je jeho doménou a živlom.

Pod kapotou japonský motor

Dvojito preplňovaný naftový štvorvalec s objemom 2,5 litra (4JK-1E5-TC) má výkon 120 kW a krútiaci moment 400 Nm. Základ tohto motora pochádza ešte z roku 2005 a v súčasnosti plní emisnú normu Euro 5b. Nie žeby sa nejako výrazne ozýval, najmä v nižších otáčkach je jeho zvukový prejav veľmi nenápadný. Občas ho ale bolo počuť, najmä vo vyšších otáčkach okolo výkonového maxima (3600 ot/min) - aj pre vysoký kompresný pomer (18:1). No vďaka vysokému krútiacemu momentu v rozmedzí 1400 až 2000 otáčok bolo cítiť jeho záťah. Napriek hmotnosti vyše 2000 kilogramov tak motor vedel s autom veľmi slušne „zamávať“ a dynamický presun po cestách mu nerobil žiadny problém.

Celkovo je kabína veľmi dobre odhlučnená a izolovaná od podvozka. Zistili sme však, že riadenie sa vo vyšších rýchlostiach mierne chveje – a nebude to asi iba vyvážením pneumatík. Päťstupňová automatická prevodovka s meničom krútiaceho momentu radí plynule, hoci neraz by som ja radil trocha inak... Po pustení plynu využíva niekedy plachtenie (teda zaradí neutrál). Na to si treba chvíľu zvykať, najmä počas jazdy z kopca. Auto totiž vtedy bez zvolenia manuálneho sekvenčného režimu nebrzdí motorom. Pri jazde do kopca má prevodovka tendenciu držať relatívne nízke otáčky (1250 ot./min) - motoru to ale extra nevadí. Šiesty prevodový stupeň by pomohol znížiť spotrebu a zrejme aj hlučnosť počas akcelerácie.

Spotreba sa napriek absencii systému štart/stop podobá ostatným autám v triede. Paradoxne najmenej „spapal“ v meste - prázdny D-MAX si vystačil s 8,4 l/100 km. Na diaľnici pri 130 km/h sa spotreba vyšplhala na 9,5 l/100 km. Mimo mesto si pri pohodovej jazde po okreskách vypýtal iba 6,3 l/100 km pri priemernej rýchlosti 75 km/h. Riadenie má „pomalý“ prevod a podaktorí ho kritizujú, že je ovládanie auta mdlé, až tupé. No ak vám prekáža, že musíte viac „kormidlovať“ volantom, skúste si vyskúšať iné off-roady... Aha, vlastne už ani niet aké, však. Našťastie chýba preposilňovaný dojem z riadenia – ale každému sa páči niečo iné.

Záver

Hoci Isuzu D-MAX patrí u nás medzi menej známe autá, je oprávnene medzi najlepšími v triede. Je to pohodlný a dobre vybavený pickup. Má množstvo možností pre voľbu nadstavieb, motor so slušnou spotrebou a dokáže utiahnuť 3 a pol tony. „D-Max nesmiete porovnávať so žiadnymi SUV. To nie je auto na parádu, ale naozajstný pracovný nástroj“, boli slová, ktoré som počul pri prvej prezentácii tohto vozidla. Pracovný nástroj? Ten si viem predstaviť celkom inak. Toto auto nie je žiadne nepohodlné, hrkotavé približovadlo, vhodné iba na dovoz pracovného náradia, či materiálu. Je to štýlový, spoľahlivý a príjemný spoločník, v ktorom sa môžete odhodlať ísť v bagančiach do terénu rovnako, ako v lodičkách do divadla.

Technické údaje

Model: Isuzu D-MAX 2,5 TD Twin Turbo
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2499
Prevodovka: 5 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná, ale aj predná
Výkon (kW/ot.):  120/3600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1400 - 2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 180
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 10,1/7,3/8,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5295/1860/1795
Rázvor náprav (mm):  
Dĺžka a šírka nakladacej plochy (mm): 1552 x 1530
Objem palivovej nádrže (l): 69
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2067
Užitočná hmotnosť (kg): 585
Rozmer pneumatík: 255/65 R 17
   
Základná cenníková cena modelu: 22 650 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie:  
Cena testovaného vozidla: 37 400 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.