2016-09-23 04:50:00
Kia Niro 2016 Slovensko
Kia Niro 2016 Slovensko
Zdroj: Ján Hargaš

PRVÁ JAZDA: Kia Niro – prvý hybrid s reálnou šancou na úspech aj u nás

Ak chcel niekto doteraz hybrid, kúpil si hybrid. Kia Niro však môže byť auto, ktoré si kúpite preto, že je to Kia Niro.

Kia Niro je podľa našich prvých dojmov auto, ktoré má potenciál zabodovať aj u nás na Slovensku. Na Slovensku, v dízlovo-konzervatívnej krajine, kde bodujú crossovery. Niro disponuje zbraňami, ktoré možno po prvý raz vôbec dokážu reálne predávať aj na Slovensku pojem hybrid. A pritom ho predajú nie preto, lebo je to hybrid, ale preto lebo je to auto, crossover, úsporný kočiar a až potom niekde pri konci hybrid (a to je pre Slováka fajn, pretože slovko hybrid je takmer urážka). 

Ak ste pred desiatimi rokmi chceli hybrid, kúpili ste si Prius. Ak ste chceli hybrid pred piatimi rokmi, kúpili ste si Toyotu hybrid. Ak chcete hybrid dnes, máte na výber množstvo áut od viacerých výrobcov.

Kia Niro má potenciál celú problematiku otočiť. Vďaka svojim vlastnostiam a zaujímavej cene si môžete kúpiť kompaktný crossover Kia Niro, ktorý je mimochodom hybrid. Niro môže byť prvý model, ktorý je viac než len hybrid – je to auto so všetkým čo k tomu patrí a so všetkým čo Slováci milujú – je moderné, je priestranné, je praktické, nie je príliš veľké, je to crossover a je úsporné ako „DÍZEL“ ( nič nežere a pritom nedymí!). Pravdou ale je, že ani príliš nešportuje. Ale to už by aj tak bolo priveľa, nie?

Zdroj: Ján Hargaš

Už pohľad na technické údaje a na cenovú politiku modelu Niro vo mne vyvolal taký malý súkromný úžas. Nie preto, lebo by som nič lepšie nevidel, ale preto, lebo Niro je auto tak stredoeurópske ba až slovenské, až je neuveriteľné, že vzniklo na opačnom konci sveta. Ale poďme po poriadku. 

Pohon - výnimočné spojenie sa tvári na obohranú pesničku

Hybridný pohon modelu Niro tvorí 1.6-litrový zážihový motor s priamym vstrekovaním paliva (GDI) a lítiovo-iónová polymérová akumulátorová batéria. Ďalej 32 kW elektromotor a šesťstupňová dvojspojková prevodovka. Hladina emisií CO2 sa podľa NEDC pohybuje na úrovni 88 g/km a spotreba je v európskom cykle 3,8 litra benzínu na 100 km. V preklade to znamená priemernú spotrebu okolo piatich litrov (počas krátkeho zoznámenia sme dosiahli 5,2 a to sme autu šliapali po krku).

Za nízku spotrebu vozidlo okrem novej ľahkej a tuhej konštrukcii vďačí, celkom pochopiteľne, najmä pohonnému ústrojenstvu. Svoju nezanedbateľnú úlohu hrá aj aerodynamická karoséria. Pri jej tvorbe bolo všetko podriadené práve aerodynamike, preto sa môže zdať Niro menej sympatický než je bežné. Na druhú stranu, s koeficientom 0,29 ušetrí palivo a to je hlavné. Na jeho výraz ala žaba po plastike si však časom zvykne aj ten najkonzervatívnejší Európan. 

Zdroj: Ján Hargaš

Ioniq menom Kia Niro?

Technologický brat modelu Kia Niro je Hyundai Ioniq. Kým Hyundai priviezol automobil schopný ponúknuť viacero pohonov v štýle modelu Toyota Prius, Kia sa vybrala vlastnou popularizačnou cestou. Ako Kia opakovane opakuje v tlačových materiáloch, Niro je vyvíjaný samostatne bez prepojenia na súčasné modely značky. Môže za to úplne nová platforma určená pre hybridné automobily. Veľkosťou i charakterom patrí medzi modely Cee´d a Sportage. Ponúkne o niečo viac vnútorného priestoru ako Cee´d, no Sportage sa vonkajšími rozmermi týči nad ním. Priestrannosťou kabíny Niro pripomína predchádzajúcu generáciu modelu Sportage, avšak s viac miestom na zadných sedadlách. Ako vidíte na obrázku nižšie, dozadu sa s malou rezervou „sám za seba“ (nastavenie sedadla) zmestí aj takmer dvojmetrový muž. Poloha chrbtice a nôh nie je ideálna, ale v segmente patrí k priemeru a menšie osoby budú mať viac pohodlia.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Za priestrannosť a slušný kufor (401 litrov aj s rezervným kolesom) vďačí dlhému rázvoru (2700 mm) a kolesám umiestneným v rohoch širokého podvozka. Vonkajšie rozmery auta sú 4 335 mm (dĺžka), 1800 mm (šírka) a 1535 mm (výška). V ponuke je automobil so 16 alebo 18-palcovými zliatinovými diskami. Počas jázd sme koštovali výhradne 18-palcové disky. Automobil nebol výrazne tvrdý, ale ani mäkký. Kým vpredu sa vodič i spolujazdec cítia dobre aj na našich okreskách, pasažieri vzadu sediaci takmer na kolesách už toľko pohodlia necítia.

Zdroj: Ján Hargaš

Agregát 1.6  „Kappa“ GDI z dielne Kia Motors bol optimalizovaný na použitie v hybridných vozidlách. Výsledkom je parametrovo mierne priškrtená „jednašestka“ s výkonom 105 koní a krútiacim momentom 147 Nm. Motor je spriahnutý s elektromotorom s maximálnym výkonom 32 kW a maximálnym krútiacim momentom 170 Nm, napájaným z lítiovo-iónovej batérie s kapacitou 1,56 kWh umiestnenej nad zadnou nápravou. Celkový výkon pohonnej sústavy 141 koní a maximálny krútiaci moment 265 Nm sa na predné kolesá prenáša prostredníctvom šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky (6DCT).

V novom motore sa v záujme maximálnej účinnosti využíva kombinácia Atkinsonovho spaľovacieho cyklu, chladeného systému recirkulácie výfukových plynov (EGR), priameho vstrekovania benzínu a konštrukcie s dlhým zdvihom piestov a malým vnútorným priemerom valcov (zdvih 97 mm - 72 mm vŕtanie). K hospodárnosti ďalej prispieva systém využívania tepla výfukových plynov, ktorý skracuje fázu zahrievania motora tým, že privádza chladiacu kvapalinu do tepelného výmenníka vo výfukovom systéme. Motor má vysoký kompresný pomer 13:1.

Kvôli použitiu v modeli Kia Niro má prevodovka 6DCT upravené usporiadanie a prevodové súkolesie, aby mala menšiu hmotnosť a kompaktné rozmery. Nové ložiská s malým trením a prevodový olej s nízkou viskozitou minimalizujú mechanické trenie, vďaka čomu má prevodovka rýchlejšie reakcie a je tichšia. Dvojspojka radí dobre, vzhľadom na hybridné využitie je ale minimalizovaná možnosť zásahu "zvonka" preto sa z ručného radenia spamätá veľmi rýchlo a zasa si robí, čo chce. 

Zdroj: Ján Hargaš

Kia vyvinula nové zariadenie TMED (Transmission-Mounted Electric Device), ktoré prevodovke DCT umožňuje optimálne pracovať v hybridnom pohonnom systéme. Vďaka zariadeniu TMED môže prevodovka súčasne prenášať plný výkon spaľovacieho aj elektrického motora s minimálnymi energetickými stratami. Tým sa toto riešenie líši od systému s deličom výkonu, typického pre hybridné pohony s prevodovkou e-CVT. V ňom sa totiž časť výkonu spaľovacieho motora mení na elektrickú energiu, ktorú potom využíva elektromotor, pričom pri tejto premene energie dochádza k stratám. Vďaka použitiu nového zariadenia TMED môže hybridný systém podľa výrobcu priamo využívať energiu z akumulátorovej batérie pri vyšších rýchlostiach, čo vozidlu umožňuje pohotovejšie akcelerovať. 

Lítiovo-iónová batéria s kapacitou 1,56 kWh je najľahšia a najvýkonnejšia batéria, aká bola doteraz použitá vo vozidlách Kia. Podľa Kie má až o 50 % vyššiu energetickú hustotu a o 13 % vyššiu energetickú účinnosť než akumulátorové batérie používané hlavnými konkurentmi. Batéria má hmotnosť 33 kg, dobíja sa počas spomaľovania.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Počas prvej jazdy sa automobil prejavoval ako typický hybrid s jemnými odlišnosťami, ktoré preberieme detailne v plnohodnotnom teste. Automobil v prvých momentoch zrýchľovania využíva obe pohonné jednotky tak, aby čo najviac znížil nárast spotreby benzínového agregátu. Tým, že celá hybridná sústava je pomerne ľahká benzínový motor netrpí nadmerným nárastom spotreby v prípade jazdy bez spolupráce elektromotora. Pri športovej jazde a vo vyšších rýchlostiach je už takmer všetko v rukách benzínového motora. Jeho energickosť vrcholí niekde pod úrovňou 5000 ot/min, vyššie už dodáva iba hluk. Automobil je príjemne svižný, elektromotor úspešne maže hmotnosť celej sústavy. Treba ale otvorene priznať, že Niro by bolo zaujímavé auto aj bez elektromotora a batérii so štandardnou benzínovou jednotkou 1,6 GDi. S elektromotorom pri jazde mestom a v jeho blízkom okolí dokážete ušetriť aj dva litre paliva na 100 km. Uvidíme aká bude spotreba v teste pri jazde po diaľnici, všetko nasvedčuje tomu, že auto nebude také pažravé ako napr. RAV4 hybrid v tejto disciplíne (Ravka je o dosť ťažšia a vyššia).

Jazdné vlastnosti som skúšal na kvalitných cestách v okolí Čunova a na menej kvalitných cestách v okolí Čunova. Auto príjemne drží stopu, v zákrutách je badateľné, že má dobre rozloženú hmotnosť na nápravách, a síce je nedotáčavé na limite, limit je ďalej ako som čakal. Veľkou pomocou je nepochybne viacprvkové zadné zavesenie s dvoma spodnými ramenami, najmä široké pneumatiky Michelin Pilot Sport.

Kia Niro na Slovensku

Na Slovensko prichádza Kia Niro do predajní autorizovaných dílerov v polovici septembra. Cena štartuje na 22 990 eur. V základnej výbave možno nájsť celú hybridnú sústavu vrátane automatickej prevodovky, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, tempomat, predné hmlové svetlomety, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, za príplatok je k dispozícii aj kožené čalúnenie s ventilovanými prednými sedadlami, systém autonómneho zastavenia v prípade prekážky, adaptívny tempomat. V základe sú 16-palcové zliatinové disky.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Hodnotenie

Niro v malom ukazuje tú najjagavejšiu stránku hybridného pohonu – úspornosť v dennodennej prevádzke bez negatív v podobe extrémnych servisných nákladov /atmosférický motor a elektromotor zo svojej podstaty takmer bez údržby, s modernými vytrvalejšími batériami/. Kia Niro je ako naftový crossover s automatom, s nízkou spotrebou, ale bez DPF, bez vstrekovačov, bez dvojhmoty za cenu bežného slušne vybaveného crossoveru v danej triede. Áno rozmerovo je menší ako Sportage, ano je možno ešte zložitejší ako naftový ekvivalent, ale ponúka dostatok vnútorného miesta, hrá to na modernu, na eko, má množstvo displejov a nízku spotrebu. Jediné, čo môžem autu zatiaľ vytknúť je neeurópsky dizajn, práve dizajn môže byť v prípade tohto modelu rozhodujúci. Ale kto už Kórejca, či Japonca mal, bude benevolentnejší. Po prvej jazde 9 z 10. Toto ti vyšlo Kia.

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku