2016-08-23 04:55:00
Škoda Rapid Spaceback Scoutline
Škoda Rapid Spaceback Scoutline 1,2 TSI 6MT
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Rapid Spaceback Scoutline 1,2 TSI – plastíky pridávajú šmrnc

Škoda si pre modely Fabia a Rapid Spaceback pripravila úpravu v štýle modelov Scout. Volá sa Scoutline.

Ako už z názvu vyplýva, Scoutline nerobí z áut plnokrvného Scouta – touto výbavou sa môže popýšiť jedine Octavia kombi. Scoutline však aj do menších modelov prináša úpravy zovňajšku, ktoré menia a podľa nás aj zlepšujú imidž automobilov, zároveň mierne pomáhajú zlepšiť ochranu karosérie i interiéru pred špinou. O terénnych vlastnostiach to ale veľmi nie je. Teda... tak trochu.

Záleží totiž kde si Rapid Spaceback Scoutline kúpite. Ak v Česku, dostanete možnosť prikúpiť si aj paket pre zlé cesty, ktorý zvýši výšku vpredu o 15 mm, vzadu o 12 mm. Na Slovensku dostanete paket pre zlé cesty už v základnej výbave. Ten okrem zvýšenia svetlej výšky obsahuje aj doplnkový ochranný kryt motora, prevodovky a vedenia ručnej brzdy.

Hneď na úvod potvrdzujeme, že vďaka výbave Scoutline vyzerá Rapid výrazne hodnotnejšie ako štandardná verzia. Môže za to upravený predný a zadný nárazník s výraznými lakovanými doplnkami a samozrejme väčšie 16-palcové disky.

Napriek väčším diskom sa ale auto nespráva menej komfortne než pôvodný model.

Testovali sme model Rapid s motorom 1,2 TSI (81 kW – 110 k) s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Zdroj: Ján Hargaš

Terén? Nie. Poľná cesta bez problémov

I keď je verzia ScoutLine najmä o imidži, auto na svojho vodiča a posádku pôsobí tak, že dokáže zvládnuť aj nejaký ten ľahší terén. To môže byť pre majiteľa auta kontraproduktívne. Rapid Spaceback Scoutline poskytuje svetlú výšku len cca 146 mm. To skutočne nie je veľa, no na druhú stranu model nemá veľký rázvor a zadný nárazník je položený vyššie. Navyše, ani mnohé SUV nemajú výrazne viac priestoru medzi podvozkom a zemou.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto skutočne pôsobí drsnejšie a tak som sa nebál zobrať ho aj na rozbité poľno-lesné cesty. Auto prvú trasu zvládlo bez dotyku a pomerne suverénne. Ani zastavenie v prudšom svahu na skalách nebolo problémom. Auto sa s trochou zaváhania rozbehlo.

Nejde o žiadneho majstra komfortu, takže väčšie diery vami zatrasú, na druhú stranu to ani zďaleka nie je tak tvrdé ako mnohé crossovery a s autom som sa odvážil aj pridať. Druhú trasu, náročnejšiu už sprevádzalo bolestivé buchnutie podvozkom o vyvýšeninu, no auto pokračovalo ďalej. Krátka kontrola odhalila, že sa nič neodlomilo, nič netieklo. Napriek varovnému signálu na začiatku trasy, som pokračoval ďalej, začal som ale terénu venovať viac pozornosti, no a zmiernil som tempo. Tieto opatrenia stačili na to, aby „Rapidečka“ bez ďalších modrín prešla do cieľa a zvládla tiež jazdu naspäť. Aj cez kritické miesto. Stačilo upraviť vjazd a znížiť rýchlosť. Na tretiu testovaciu terénnu trasu som už auto nezobral. Tá by pri troche opatrnosti nemusela znamenať poškodenie auta, dvojkolka by sa po prudkom svahu s veľkými nerovnosťami  jednoducho nevydriapala. Opatrnosť by musela nahradiť rýchlosť a to by vzhľadom na proporcie auta neskončilo dobre.

Ale klobúk dolu, záhradkár, či chatár v nie príliš náročnom teréne (ktorý doteraz na miesto určenia s obavami opatrne a pomaly jazdil s obyčajným autom) bude spokojný. Môže pridať a stále pôjde komfortnejšie ako doteraz.

Imidž nie je na nič

Auto čo-to zvládne aj na horšom povrchu. Nemá pohon všetkých kolies, na to netreba zabúdať. Zato ale z priestranného hatchbacku robí auto, ktoré znesie prísnejšie posudzovanie. Pomáhajú tomu ako plastové doplnky, tak aj zaujímavá Fleet farba. Iste, zákazník si môže Rapidečku vyfarbiť aj inak, táto zelenkavá mu svedčí najviac.

Zdroj: Ján Hargaš

Bohatá výbava za pár korún

Rapid má jednu veľkú devízu – ňou je možnosť dovybaviť ho komfortnými prvkami, ktoré by inde stáli o pár tisíc eur viac. Treba si totiž uvedomiť, že Rapid je auto, ktoré sa s nenápadnosťou vlastnou českej automobilke predral do segmentu C. Málokto si to trúfne povedať, ale je to tak. Ako vždy, aj teraz stojí na pomedzí tried, no priestorová ponuka je lepšia ako priemer segmentu C. A to ako vážne. Rapid teda robí presne to, čo Octavia v segmente D – víchor.

Rapid dokáže očariť najmä cenovkami doplnkovej výbavy. Veď také xenónové reflektory (pevné) ponúka za 384 eur, hmlovky s Corner funkciou za 100 až 200 eur. Ďalej si môžete dokúpiť napríklad bezkľúčové štartovanie Kessy, či navigačný systém Amundsen, športové sedadlá, asistent rozjazdu do kopca, front assistant, tempomat a ďalšie. 

Cenovka ale pri započítaní týchto lacných doplnkov hravo prekročí 18-tisíc eur. Čo sa už niekomu môže zdať priveľa. Ak sa ale uskromníte, môže to byť cca 16-tisíc. 

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Jazda – kľúčový je motor

Spaceback Scoutline útočí na domáceho záujemcu slušným komfortom. Najviac mu svedčia spevnené cesty, pre mňa bol ideálnym diaľničným spoločníkom. Za to vďačí dostatočne silnému motoru, ktorý s 1,2 tony vážiacim vozidlom nemá problém ani v kopcoch. 1,2 TSI s maximálnym výkonom 81 kW (110 k) a maximálnym krútiacim momentom 170 Nm pri 1400 až 4000 ot/min je ideál.

Auto s týmto motorom nie je žiaden pretekár, ale na cestách poskytne presne to, čo bežný vodič očakáva. Slušné zrýchlenie, dostatočnú výkonnostnú rezervu na predbiehanie a schopnosť bez problémov čeliť aj rýchlostiam nad 130 km/h.

Bez problémov znamená, že auto netrpí výraznejším hlukom v kabíne a ani spotreba drasticky nestúpa. Nová generácia 1,2 TSI vďaka prepracovanej architektúre jednoducho nežerie toľko čo predchádzajúca generácia, a to ani pri vysokej záťaži na diaľnici. Počas najazdených 1200 km bola priemerná spotreba 5,8 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici – ani na tej českej D1 pri tachometrovej 140-tke neprekročil priemer 7 litrov – pri zapnutej klimatizácii.

Motor má pri rýchlosti 120 km/h na 6 prevodovom stupni rovných 2000 ot/min. Pri 140-tke cca 2500 ot/min. To sú hodnoty naftových motorov, nie benzínových turbo-krpcov. A predsa i na šestke prebieha zrýchľovanie plynulo. Pri stúpaní pomôže podradenie o stupeň. To isté treba aj pri potrebe prudšieho zrýchlenia na diaľnici. Medzimesto je pri predbiehaní vhodné tiež podradiť, pokojne aj o dva stupne. 

Zdroj: Ján Hargaš

Samozrejme, stúpajúcim zaťažením vozidla posádkou a batožinou suverenita klesá, no vďaka štvorici valcov má auto stále dosť sily. A v prípade potreby je možné opäť podradiť. Vozidlo sa môže popýšiť energickosťou až takmer k 6000 ot/min.

Osobne motor 1,2 TSI neobľubujem. Najmä jeho slabšiu 66 kW verziu. Tá už viac ráz pokazila dojem z automobilu. Výkonnejšia verzia je rozhodne lepšia. Menej skúsený vodič bude veľmi spokojný.

Pocitu, že motor čerpá energiu odniekadiaľ z vesmíru namiesto zo spaľovacieho priestoru sa pri týchto agregátoch neviem zbaviť. Rovnako mi nevyhovuje tupá radiaca páka, mäkký plyn a ani spojka. Radiaca páka je síce presná, no tento súčasný škodovácky štýl znižuje môj jazdný zážitok. Je to ale vec subjektívna, i keď prameniaca z dlhodobého porovnávania áut. Každopádne som 1200 kilometrov za volantom počas týždňa prežil a bol som spokojný. Na tieto veci sa dá zvyknúť, dokonca ich ani nemusíte vnímať. Všetko záleží na jednotlivcovi.

Rapid Spaceback je tak ako klasický Rapid dobré služobné auto. Vďaka ponuke zaujímavého financovania má naďalej všetky atribúty na to, aby bol obľúbeným služobákom. Poteší dobrá ergonómia, anatomicky tvarované sedadlá, ktoré síce nepatria na Olymp, ale ani niekoľko hodín za volantom nespôsobilo bolesti mojej citlivej chrbtice. Človek si má kam oprieť ruky, kríže, trup, kolená, volant sadne do rúk, z auta je dobrý výhľad. Nič okrem veľkého preskleného okna nemôžem kritizovať. To okno by som si na vašom mieste dobre premyslel. Nielenže nepomáha vôbec ničomu (od tuhosti konštrukcie až po tepelnú pohodu), aj tak strechu neotvoríte, takže načo? Klimatizácia má čo robiť, aby skleník aj s uzavretou clonou vychladila.

Zdroj: Ján Hargaš

Viac o štandardnej verzii Rapida nájdete v tomto teste.

Hodnotenie

Verzia Rapid Spaceback je tu už nejaký rok, oslovuje spomínaným priestorom a nadpriemerným kufrom i prijateľnou základnou cenou, ktorú pri troche skromnosti nemusí výrazne zvýšiť ani doplnková výbava – ale môže a poriadne. Kým priestrannosť a doplnková výbava konkurujú väčším autám, dizajn a imidž auto vťahuje do nižšej triedy. Práve verzia ScoutLine toto potláča a privádza auto bližšie k tomu, čomu bude v budúcnosti reálne konkurovať - autám ako Golf.

Zdroj: Ján Hargaš

Scoutline je nepochybne najlepšia verzia modelu Rapid. Je vrchnákom na fľaši, dopĺňa a dokončuje vozidlo. Je omnoho ľahšie obľúbiť si ho a a aj napriek subjektívnym výhradám musím uznať, že to je dobré auto. Nechytilo ma za srdce, no úspešne útočilo na rácio. Jednoducho Clever. 7 z 10.

 

Technické údaje

Model: Škoda Rapid Spaceback  Scoutline 1,2 TSI
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 63/4800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 175/1400 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/4,2/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4304/1706/1459
Rázvor náprav (mm): 2602
Objem batožinového priestoru (l): 384 (415)/1349
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1180
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 215/45 R16
   
Základná cenníková cena modelu Spaceback: od 12 450 €
Základná cena verzie Scoutline: 13 990 €
Základná cena testovaného vozidla (výbava Style + motor 81 kW): 16 340 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku