2016-08-08 13:35:00
Octavia RS 4x4 2,0
Octavia RS 4x4 2,0 TDI
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia RS 2,0 TDI 4x4 – Nový rozmer pre naftovú RS

Škoda Octavia RS môže byť vôbec prvýkrát vybavená pohonom všetkých štyroch kolies. Ale iba s naftou.

Po vrcholnej verzii Octavia RS 230, ktorá ponúka zvýšený výkon a diferenciál VAQ prichádza i motorizácia pre tých, ktorí síce radi jazdia rýchlo, no myslia tiež ekonomicky.

Alebo počkať... Taká verzia tu už predsa bola, no nie? Klasická Octavia RS s naftovým motorom je presne taká – jazdí rýchlo a ekonomicky. Načo je teda pohon všetkých kolies, keď ho Škoda ponúka pri Octavii už dlho? Mohlo by sa zdať, že naftová RS vybavená pohonom všetkých kolies je odpoveďou na otázku, ktorú nikto nepoložil, ale je to naozaj tak?

Ak ste totiž dúfali v Octaviu RS s benzínovým dvojlitrom 2,0 TSI a pohonom všetkých kolies, z tejto motorizácie vám muselo zostať horko v ústach. Možno sa raz dočkáte, avšak naftová RS 4x4 otvára dvere novým zákazníkom, ktorí by inak zamierili ku konkurencii.

Treba napísať, že nijaký krok, ktorý Škoda doteraz urobila nie je zbytočný. Možno len vytvorenie auta ako Fabia RS, ale to je hriech minulosti. Škoda sa svojimi obdivuhodne dobre premyslenými krokmi vyšplhala v ostatných rokoch tak vysoko, že i samotná materská značka VW jej už viac nechce a nemôže hádzať polená pod nohy a naopak, snaží sa ju využiť (svojim Wagenovským spôsobom). Rastový potenciál Škody je obrovský a na rozdiel od VW jej „Dieselgate“ takmer vôbec neuškodil. Naftová RS štvorkolka tak nie je len o kompromise vrámci koncernu. Je to presne mierený model. Model, ktorý na medové fúzy láka záujemcov o športový vzhľad, o logo V-RS, o dobre jazdiace auto a o naftovú Octaviu. Naftová RS nebude trhať rekordy (ani asfalt) ale cenový rozdiel medzi RS 2,0 TDI DSG6 a RS 2,0TDI DSG6 4x4 v hodnote 2200 eur nie je tak veľký, aby nestál za úvahu.

Zdroj: Ján Hargaš

Naftová RS s pohonom 4x4. Nič viac, nič menej

Skrytú benzínovú nálož nemôžete očakávať. I keď by sme sa i my jedného dňa radi povozili v benzínovej RS s pohonom všetkých kolies (lebo to môže byť zábava), zatiaľ tu taká hračka nie je. Preto ak od auta nebudete očakávať to, čo vám nemôže poskytnúť a odhodíte zbytočné predsudky, môžete sa na tento model pozrieť i celkom objektívne. Presne objektivitu si totiž zaslúži.

Vzhľadom na skutočnosť, že o Octavii tretej generácie a tiež verzii RS ako takej sme už písali habadej, nebudem vás tu zaťažovať zbytočnosťami o veciach,  ktoré sú stále rovnaké. Áno, interiér sa celkom úspešne snaží tváriť ako z vyššieho segmentu a áno, volant dobre sadne do rúk, posed za volantom je výborný, všetci pasažieri majú kopu miesta a vzadu sa dokonca odvezú aj traja – ak im nevadí, že sú si bližšie než bežne. Batožinový priestor ma dokáže prekvapiť zakaždým keď ho otvorím a ani počas tohto testovacieho týždňa som ho nedokázal naplniť. Tie litre v technickom opise tam ozaj sú, praktickosť i liftbacku (nielen combi) je skutočne nevídaná a ťažko sa na ňu chytajú i autá o segment vyššie (i keď vieme, že Octavia stojí na pomedzí segmentov C a D). Navigačný systém Columbus nie je zlý, ale v dnešných časoch by si už zaslúžil lepšie grafické spracovanie. Ak ale ide o spoľahlivosť a množstvo údajov, vedie si dobre. Sedadlá RS stoja za zmienku vždy. Sedí sa v nich výborne, sú anatomicky tvarované, slušne držia v zákrutách a sú jednou z vecí, ktorými sa môžete popýšiť ak auto niekomu ukazujete. Auto má v základe pádla automatickej prevodovky pod volantom, ovládanie na volante je intuitívne a v kabíne je slušný počet a objem odkladacích priestorov. Všetko ostatné nájdete v našich ďalších testoch Octavií. Späť k tomu, čo robí RS 4x4 odlišnou – k jazde a pohonu.

Zdroj: Ján Hargaš

Podkapotou nenájdete nikoho iného než starého známeho – naftový štvorvalec s jedným turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Motor 2,0 TDI má maximálny výkon 135 kW (185 k) a maximálny krútiaci moment 380 Nm pri 1750 až 3250 ot/min. Ide o motor s vyšším zdvihom, čo znamená, že má veľký záťah v nízkych otáčkach, no vedne rýchlejšie vo vysokých – čo možno vzhľadom na chuť športovať považovať za negatívum už na papieri.

Automobil dosahuje maximálnu rýchlosť 228 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za pekných 7,6 sekundy. Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 4,9 litra nafty na 100 km. Áno, aj to sa dá dosiahnuť, ale s RS je to ťažšie než so štandardnou naftovou Octaviou. Ja som jazdil za 6,8 litra nafty v priemere. Samozrejme, v istých chvíľach hlásil palubný počítač priemer i na úrovni presahujúcej 25 litrov – ale v tom čase sa teplota oleja blížila k úrovni 130° Celzia, takže je jasné, že nejde o bežný údaj.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Motor je rovnako potentný ako v prípade klasickej naftovej RS. Kilá navyše vďaka medzinápravovej spojke Haldex Borg Warner sú v podstate neciteľné (+85 kg), vidieť by sme ich mohli jedine na okruhových časoch, ale i v takom prípade by bol rozdiel minimálny. Pripájateľný pohon zadnej nápravy ale spôsobuje o tri desatiny sekundy rýchlejší čas zrýchlenia na 100 km/h ako v prípade RS 2,0 TDI DSG6/6MT (7,9 s).

Agregát má sympatický záťah z nižších otáčok, výrazná akcelerácia prichádza po presiahnutí 2500 ot/min a trvá do cca 4000 ot/min. Točiť vyššie už nemá zmysel jednak pre rýchlo vädnúci motor, no tiež pre pomalšie radenie prevodovky nad 4000 ot/min – doslova cítite ako strácate čas, kým automat preradí – dôvod je jednoduchý – ochrana mechaniky pred vysokým nárastom krútiaceho momentu (tak ako v prípade kickdownu o dva stupne).

Zdroj: Ján Hargaš

Práve menšie spektrum využiteľných otáčok je najväčšou slabinou automobilu. I to by sa však dalo vyriešiť viacstupňovou prevodovkou – medzi jednotlivými prevodmi by boli menšie rozostupy, a tak by bolo ľahšie udržiavať motor v ideálnych otáčkach a vytlačiť z neho viac. Stačilo by však, aby boli prevodové stupne 2-3-4 kratšie a bližšie k sebe. Takto budete defacto nútení aj tak točiť až k 4000 ot/min, aby ste motor dostali po preradení k 3000 ot/min kde ťahá najlepšie. Ľahko však túto hranicu prekročíte – otáčky stúpajú rýchlo, čo spôsobí že sa opäť dostanete do pola, kde prevodovka radí pomaly. Treba zvyk, no mať k dispozícii pásmo cca 1500 ot/min medzi 2500 až 4000 nie je veru veľký priestor na manévrovanie.

I to je ale dosť na to, aby ste spoza kamiónu vystrelili ako z praku. Vďaka kompromisne nastavenému podvozku a pohonu všetkých kolies dokážete vo vyššej rýchlosti predbiehať i kolónu áut na horšom povrchu.

Automobil je vzhľadom na triedu, do ktorej patrí, stabilný a istý na nerovnostiach. Práve na hrboľoch, ale pocítite, že konštruktéri podvozok v porovnaní s obyčajnými Octaviami (s multilinkom) pritvrdili. Kým vám ako vodičovi to nebude pripadať problematické, rodina (najmä manželka) sa pokojne posťažujú, hlavne ak sedia vzadu. Dôležité preto je zvoliť si správne obutie. Základné 17-palcové disky sú tým najlepším riešením, vďaka ktorému vám vašu voľbu nebude rodina otĺkať o hlavu. Príplatkové osemnástky z komfortu až tak veľa neuberú a ani brutálne nezdvihnú spotrebu (ide predsa len o naftu), ale vo všeobecnosti jazde nepomôže. Dobrým fígľom môže byť zvoliť menšie disky a pneu s vyšším podielom gumy na zimné obutie.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Motor nesľubuje maximálny zážitok z jazdy a patrí skôr do kategórie nadpriemerne silných naftových štvorvalcov ako športových motorov (čo už vieme niekoľko rokov), vďaka pohonu všetkých kolies dokážete jazdiť na kľukatých úsekoch výrazne rýchlejšie než len s pribrzďovaním kolies. Pohon má ešte jednu výhodu – svojou trochou prispieva k lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Ťažký nos s naftovým motorom je o niečo menší problém a kontrola trakcie nemusí až toľko zasahovať. V prípade jej vypnutia v podstate nezasahuje vôbec (nejde o úplné vypnutie).

Automobil príkladne drží stopu. Dovolí v tiahlych zákrutách plynule zvyšovať rýchlosť, dobre nastavený podvozok odfiltruje veľkú časť malých nerovností, a tak auto nie je priveľmi nervózne, čo vodičovi umožňuje jazdiť s väčšou istotou. Pri výjazde z ostrej zákruty môžete šliapnuť na plyn skôr ako s pohonom iba prednej nápravy. Automobil vtedy zaberá všetkými kolesami, pneumatiky krásne pištia, no držia sa asfaltu čo im sily stačia. Za limitom je auto aj tak nedotáčavé a ide zo zákruty po nose, no šmýka sa všetkými kolesami, a síce stratí pár okamihov v šmyku, kolesá sa rýchlo chytia a auto pokračuje ďalej v ceste. Auto tak na okamih môže opustiť ideálnu stopu, zákrutou i tak prejde rýchlejšie než štandardná naftová RS, navyše bez blikajúcej žltej kontrolky.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Vo výsledku je tak naftová RS s pohonom 4x4 výrazne rýchlejšia než štandardná naftová RS. I keď má viac kilogramov, pohon všetkých kolies jej veľmi pomáha a stáva sa vďaka nemu vyrovnanejším vozidlom. Zručný jazdec tak bude auto udržiavať v pomerne úzkom pásme so silným záťahom motora. So 4x4 musí menej brzdiť, v zákrutách a vo výjazdoch zo zákrut je rýchlejší a v priamom porovnaní môže významne šliapať na päty štandardnej benzínovej RS. Na 230-tku mať na suchu nebude, no na mokrom povrchu k nej bude bližšie než by sa mohlo zdať a samozrejme na snehu si s RS 4x4 užijete omnoho viac zábavy ako s ktoroukoľvek inou. V podstate sa naftová RS 4x4 stáva lepšou voľbou než klasická naftová RS. Je to univerzálne a zábavné auto, ktoré nemá síce potenciál benzínového motora, no zábavu a istotu na ceste poskytne i v horšom počasí. Aký je teda rebríček modelov Octavia RS? 1. Neohrozene RS 230 2. RS 2,0 TSI 3. RS 4x4 4. RS 2,0 TDI. RS s pohonom všetkých kolies tak dopĺňa výpočet športových Octavii a vypĺňa veľkú medzeru medzi naftovou a benzínovou RS-kou vďaka o niečo rýchlejšej akcelerácii a lepším jazdným vlastnostiam.

Záver

Ak teda uvažujete o kúpe priestranného a zároveň športovo ladeného liftbacku, či kombi a nafta vám nie je cudzia, RS 4x4 je stvorená pre vás. Auto je dostatočne pohodlné na dlhé služobné jazdy, dostatočne reprezentatívne pre fanúšika RS a dostatočne rýchle a stabilné na športové jazdenie aj za horšieho počasia. Racionálna voľba racionálneho modelu Octavia. I keď slabšia, predsa len trefa do čierneho. Model si zákazníkov nájde a nebude ich málo. Jazdiť za 6-7 litrov je skrátka lepšie ako za 8 až 12... Pri výbere naftovej RS 4x4 síce získate pohon všetkých kolies a rozumnú spotrebu, stratíte potentnosť benzínového motora a jeho pekný zvuk. Poteší, že imitovaný zvuk motora z reproduktora je omnoho prirodzenejší a ľahšie uveriteľný ako bol pri uvedení modelu. Škoda, že testovaný model nemal adaptívny podvozok, ktorý si už v súčasnosti do Octavie môžete kúpiť. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Škoda Octavia RS 2,0 TDI DSG Škoda Octavia RS 2,0 TDI 4x4 DSG
Počet valcov/ventilov: 4/16 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1968 1968
Prevodovka: 6-stupňová automatická DSG 6-stupňová automatická DSG
Poháňaná náprava predná predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 135/3500-4000 135/3500-4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-3000 380/1750-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 230 228
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,9 7,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,9/4,3/5,0 5,7/4,5/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4685/1814/1449 4685/1814/1459
Rázvor náprav (mm): 2676 2680
Objem batožinového priestoru (l): 590/1580 590/1580
Objem palivovej nádrže (l): 50 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1490 1550
Užitočná hmotnosť (kg): 542 585
Rozmer pneumatík: 225/40 R18 225/40 R18
     
Základná cenníková cena modelu: od 14 480 € 14 480 €
Základná cena modelu RS: 24 960 € 26 740 €
Cena testovanej verzie modelu: 29 700 € 31 900 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku