2016-08-02 15:30:00
BMW 330e iPerformance
BMW 330e iPerformance
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 330e - nech žije doba elektrická...?

Tak ako je to vlastne – sú hybridné autá také „zelené“, ako sa nám ich výrobcovia snažia nahovoriť?

Dosť dlho trvalo, kým sa v povedomí motoristov ujali. Tým menej informovaným sa zdá, že napríklad udávaná spotreba je tak „prekliato nízka“ práve vďaka kombinácii spaľovacieho motora a elektromotra. No, všetko je to trocha inak, ale k tomu sa dostaneme.

Získali sme na vyskúšanie hybridný model BMW, ktorý je mixom momentálne jedného z najlepších sedanov na trhu v danej kategórii a plug-in hybridného pohonu. Hlavný rozdiel medzi plug-in hybridom a „klasickým" hybridom je kapacita vstavaných akumulátorov a tiež to, že sa dajú nabíjať z externého zdroja. Umožňuje to aj skúšané BMW 330e.

Na prvý pohľad žiadny rozdiel od klasického trojkového sedanu na ňom nezbadáte. Na druhý pohľad odhalíte konektor v ľavom prednom blatníku a označenie verzie, okrem iného aj na zadnom stĺpiku. No a modré strmene kotúčových bŕzd. V interiéri tiež nie sú okrem špecifickej grafiky rozhrania iDrive a zmeneného prístrojového panelu zásadne odlišné veci. Každé BMW 330e má prídavné kúrenie s výkonom 5 kW. Novinka sa dodáva len vo verzii sedan a so zadným náhonom, bez možnosti pohonu xDrive.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ďalšia verzia „elektriky“

V prípade Bavorákov nie je riešenie s „električkou“ v trojkovom modeli úplne nové. Mali už v ponuke „klasický“ hybrid - model ActiveHybrid 3. Neumožňoval dodatočné nabíjanie zvonka, ale bol výkonnejší – pod kapotou totiž ukrýval trojlitrový radový šesťvalec preplňovaný dvojitým turbom, ktorý mal maximálny výkon 225 kW (306 k) a krútiaci moment 400 Nm. K tomu ešte elektromotor s 40 kW (55 k) pridával ďalších 210 Nm. Celkový výkon bol 250 kW (340 k). Športové gény tomuto modelu nebolo možné uprieť. Tentoraz však v Mníchove pred maximálnym výkonom uprednostnili efektivitu. Veď len uvážte: udávaná spotreba dvojlitrového štvorvalca na 100 kilometrov je 1,9 litra! Ale vážení, to vari myslíte vážne? Vysvetlíme vám aj toto zbožné želanie výrobcov.

Elektrické autá, hybridy aj plug-in hybridy si budujú dlhodobo povesť ekologických áut. V mieste spotreby, hlavne ak pomáha elektromotor, alebo je v tom momente jediným pohonným zdrojom to platí. Elektrinu však nevyrobíte z ničoho a zadarmo. Aj keď je (ešte stále) možné nabíjať autá, čo obsahujú (aj) elektrický pohon na mnohých miestach „zadarmo“, je aj tento trend ako úvodný bonus dlhodobo neudržateľný a za dobíjanie batérií sa čoraz častejšie platí. Hybrid je vlastne spája výhody a kompenzuje nevýhody elektromotorov aj spaľovacích motorov. Spoločne si tak pomáhajú  a tieto motory si dokážu navzájom pomáhať. Po technickej stránke je plug-in hybrid najkomplikovanejšou možnosťou ako spojiť elektromobil a klasické auto so spaľovacím motorom. No zároveň elegantný „bypass“, ako vyhovieť emisiám a pritom neobrať zákazníkov o dynamiku. Takže po dobíjateľnom SUV X5 sDrive40e a kompaktnom MPV 225Xe s pohonom všetkých štyroch kolies pridalo BMW plug-in hybridný systém do svojho kľúčového modelového radu 3. Možno sa vám zdá, že označenie 330 znamená 6 valcový motor pod kapotou. No všetko je zasa inak...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Duálny pohon je lepšie riešenie

Pod kapotou je totiž preplňovaný dvojlitrový štvorvalec TwinPower Turbo so 135 kW výkonu a 290 Nm krútiaceho momentu. Elektromotor s výkonom 65 kW je integrovaný namiesto meniča krútiaceho momentu priamo do 8-stupňovej prevodovky Steptronic. Pridáva až 250 Nm krútiaceho momentu. Celkový výkon pohonnej sústavy sa tak vyšplhal na 185 kW a 440 Nm. Oproti verzii 330i je to pri rovnakom výkone o 90 Nm viac. Plug-in hybridná trojka je ale o zhruba 165 kilogramov ťažšia vďaka elektromotoru, batérii, meniču napätia, kabeláži a prídavnému kúreniu. Spoločný výkon však stačí zrýchliť model 330e z pokoja na 100 km/h za 6,1 sekundy (330i za 5,9). Elektromotor dokáže napríklad pri predbiehaní a zrýchľovaní pridať spaľovaciemu agregátu okrem výkonu aj dodatočných 100 a krátkodobo až 250 Nm. BMW 330e tak reaguje neuveriteľne rýchlo na pedál akcelerátora a nemusí hanbiť ani za svoju maximálnu rýchlosť, lebo ručička rýchlomeru atakuje až 225 km/h. Na rozdiel od 330i však vie jazdiť aj čisto „po elektricky“.

S plne nabitými batériami (pomocou klasickej 230 V zásuvky sa batérie nabijú z 0 na plnú kapacitu zhruba za 3 hodiny. Na 80 % by mala stačiť hodina a pol. Rýchlonabíjanie ako v prípade čisto elektrických áut si však v tomto prípade neužijete. Nie je podporované rýchlonabíjanie pomocou konektora Type 2. Za príplatok si môžete v BMW objednať špeciálne zariadenie iWallbox, ktoré má po inštalácii u vás doma skrátiť nabíjanie asi o 50 minút.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Batérie – kam s nimi?

Batérie s celkovou udávanou kapacitou 7,6 kWh (z ktorej možno vyčerpať asi 5,7 kWh) sú umiestnené za a nad diferenciálom. Preto sa zmenšil objem batožinového priestoru na 370 litrov. Klesol aj objem palivovej nádrže zo 60 na 41 litrov. Akumulátor má mať dosť energie, aby zo 100 % kapacity (za nabitie z takmer nuly do plna vás to vyjde zhruba 1 €) to stačilo na 35 až 40 kilometrov bez zapnutia spaľovacieho agregátu. Auto sa mimochodom vždy rozbieha na elektromotor a v prípade spotreby sa spaľovací motor naštartuje od rýchlosti približne 2 km/h. Povedal som si, že skúsim na elektriku prejsť čo najviac – pokojnou jazdou s minimálnou dynamikou jazdy som sa dostal na 37 kilometrov. V meste! Motor sa pritom naštartoval iba raz na zhruba 2-3 sekundy. Ale asi by ste nechceli jazdiť za mnou. Nebolo to pomaly, no to zrýchlenie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Spotreba celkom pri zemi – naozaj?

No a v tom je aj tajomstvo super nízkej spotreby. Keď prvú tretinu čerpáte energiu len z batérií, je jasné, že priemerná bude dosť nízka. Výrobca z Mníchova udáva, že vďaka čisto elektrickému dojazdu do vzdialenosti 40 km (pritom vraj rýchlosťou až do 120 km/h) aj rekuperácii brzdnej energie bude 330e-ke stačiť na 100 km 1,9 až 2,1 litra benzínu. Na papieri možno. Po naštartovaní motora, ktoré nastane, keď sa úroveň vybitia bateriek priblíži k 6 % pri jazde v meste, som sa ani náhodou nedostal k deklarovaným hodnotám. Keď som skúsil normálnu jazdu s bežnou dynamikou, spotreba sa diametrálne líšila. Aj vďaka tomu, že je možnosť vybrať si z ponuky eDrive viacero módov a veľmi záležalo aj od úrovne nabitia batérií.

Priemer v meste mi po opakovaných meraniach vychádzal na 4,6-4,8 l/100 km a k tomu 11,2 až 18,3 kWh elektrickej energie. Žiadna jazda totiž nebola celkom identická, pochopiteľne. Plná kapacita batérií znížila spotrebu razantne až na 3,8 litra, no prázdne baterky znamenali jej vyskočenie na takmer 8 litrov! A keď som nechal akumulátory vybité a presunul radiacu páku do polohy S – ako Sport, skoro mi zabehlo! Na kombinovanej trase (mesto aj mimo mesta) som na zhruba 50 kilometroch síce nabil batérie na 73% kapacity – no daňou za to bola spotreba 13,9 litra na 100 km. Ako vidno variabilita spotreby je tu veľmi široká a to som nespomenul všetky možné kombinácie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Program, ktorý „premýšľa“ za vás

Ak sa s autom vyberiete mimo mesta, zistíte, že auto inak hospodári s elektrickou energiou. Slúži k tomu aj jeden z režimov - Auto eDrive. V ňom softvér rozhoduje o tom, kedy a ako sa využíva elektromotor a zážihový motor, Pričom spolupracujú podobne ako pri hybride (bez možnosti externého nabíjania). Dá sa jazdiť aj čisto len na elektrinu, maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Tento mód sa aktivuje automaticky pri každom naštartovaní. Narábať s energiou čo najefektívnejšie pomáha riadiaci modul BMW ConnectedDrive, ktorý narába aj s údajmi z navigácie. Takto sa režim jazdy prispôsobuje momentálnym podmienkam na trase, kde využíva aj údaje o jej profile a sklone. Zvyšuje tak podiel práce elektromotora v meste, alebo pri stúpaní, maximalizuje rekuperáciu akumulátorov pri jazde zo svahu. Do úvahy berie aj  hustotu premávky (ak sú údaje k dispozícii), alebo zápchy. Fajn vecička...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Babičky dobíjejte přesně

Tak sa volal starší český film, kde úlohu starých mám v rodine prevzali roboty. Fungovali výborne, len sa nesmeli vybiť... Azda aj preto si auto počas jazdy dobíja baterky pri každej možnej príležitosti rekuperáciou. Pri jazde po diaľnici dokáže do batérií dostať zhruba polovicu ich kapacity. Veľmi záleží od štýlu jazdy. V športovom režime je systém dobíjania výraznejší – ale na úkor spotreby paliva. Jazda medzi mestami znamenala pri zvolenom režime Auto eDrive, ktorý som využíval najčastejšie a na začiatku vybitých batériách, priemernú spotrebu 5,1 litra/100 km. Po diaľnici to bolo v rozmedzí 6,3-7,1 litra podľa rýchlosti a hlavne úrovne stúpania, či klesania vozovky.

Zvoliť sa však dajú, podobne ako v systéme Driving Experience Control, ďalšie dva z troch jazdných režimov: Max eDrive a Save Battery. V prvom prípade využíva auto iba elektrickú energiu. Režim Save Battery zasa udržuje batérie nabité, alebo ich dobíja okamžite, ako klesne stav ich kapacity pod 50 %. Elektrická energia sa tak dá využiť neskôr, napríklad v mestách, alebo pri jazde v bezemisnej zóne. Okrem toho sú k dispozícii aj štandardné jazdné profily Eco Pro, Sport a Comfort, no sú prispôsobené plug-in hybridnému pohonu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Komu, prečo a na čo?

Týždeň som si lámal hlavu, aké „rozhrešenie“ dostane toto auto. Je to najlepšie riešenie v podobe trojkového radu BMW? Alebo ide o najkomplikovanejší model z ponuky? Dáva vôbec zmysel? Záleží od toho, koľko jazdíte a na čo ho budete používať.

Máte to do práce nejakých 20-30 km, na garáži solárne panely a môžete si aj v práci dobiť batérie? Potom je toto celkom dobrý spôsob jazdenia. Ak je navyše dobíjanie „zadarmo“, denná potreba jazdenia sa tak blíži nákladovo takmer k nule. Ak sú vaše nároky vyššie, napríklad 50-60 kilometrov a bývate niekde v paneláku, s nabíjaním „doma“ je to horšie. Reálny ekologický vplyv hybridov je stále otázny – veď elektrická energia sa musí niekde vyrobiť, alebo získať. Aj tie solárne panely nie sú zadarmo. Pozitívom je záruka na batérie 6 rokov, alebo 100 000 kilometrov, podľa toho, čo nastane skôr. Treba ale priznať, že ak je plug-in nabitý, spotreba v meste je celkom dobrá a dokonca sa môže porovnať so spotrebou dieselových motorov. Ekológovia zrejme nebudú plesať, no pre bežného zákazníka majú tieto autá skôr viac výhod, ako nevýhod. Napríklad lexibilitu, ktorú inde (zatiaľ) nenájdete.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

BMW 330e, ktoré dostalo oficiálne označenie iPerformace, patrí k zaujímavým technickým skvostom súčasnej techniky. Má aj napriek vyššej hmotnosti výborné jazdné vlastnosti so športovejším tvrdším podvozkom. Porovnateľná základná cena, asi o 3000 eur vyššia, ako má výkonovo rovnaký ekvivalent 330i ho nediskvalifikuje ani v tomto smere. Dokonca dokážete s ním jazdiť aj dverami napred, ak to dokážete – výkonu má na to dosť. Takže ak hľadáte niečo, čo v sebe kombinuje výhody všetkých doteraz najrozšírenejších pohonov, je to „trefa“ do čierneho.

Aby bolo jasné: počas týždňa, pri pomerne krátkych cestách do práce sa budete tešiť z minimálnych nákladov a vďaka elektrickej podpore prekonáte možnosti auta s benzínovým pohonom. Počas víkendov sa pri jazdách na stredné vzdialenosti (200-300 kilometrov) dostanete s nákladmi na úroveň dieselového auta. A keď potrebujete niekde „poskakovanie“ na krátke vzdialenosti, máte v balení „tri v jednom“ celkom luxusný elektromobil.

Technické údaje

Model: BMW 330e iPerformance
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.):  135/5000 - 6500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 290/1350 - 4250
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
elektromotor:  
Výkon (kW):  65
Krútiaci moment (Nm): 250
Maximálna rýchlosť (km/h): 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 6,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): ´- / ´- /1,9(2,1)
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4633/2031/1439
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru (l): 370
Objrem palivovej nádrže (l): 41
Kapacita batérií (kWh): 7,6 (5,7)
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1735
Užitočná hmotnosť (kg): 535
Rozmer pneumatík: 225/45 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: 30 500 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 43 600 €
Cena testovaného vozidla: 59 634 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku