2016-06-21 07:22:26
Dacia Logan MCV 0,9
Dacia Logan MCV 0,9 TCe easy R
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Dacia Logan MCV 0,9 TCe + Easy-R = Ja, robot

Komfort vyšších tried si už dnes môžu dovoliť aj majitelia najlacnejších áut.

Platí to aj v prípade Dacie. Značky, kde pred časom nikto nepredpokladal, že sa pod jej kapotu nasťahuje moderný trojvalcový a iba litrový turbomotor. Práve táto benzínová pohonná jednotka dostala ako prvá aj automatickú prevodovku. Presnejšie robotizovanú.

Materský Renault vyvinul prevodovku s kódovým označením JS3 už dávnejšie. Úspešne ju donedávna predával. Na juhoamerickom trhu. Rozhodol sa však ponúknuť vyššiu mieru komfortu pri ovládaní modelov Sandero, Sandero Stepway, Logan MCV a nakoniec tiež Logan aj pre Európu. Takže vodiči týchto modelov si môžu užívať výhody automatického radenia rýchlosti odvtedy, ako sa „robot“ predstavil na jesennom autosalóne vo Frankfurte 2015.

Hlavný princíp takéhoto riešenia spočíva v tom, že je to vlastne manuálna (v tomto prípade päťstupňová) prevodovka, kde majú ovládanie spojky a zmenu prevodových stupňov na starosti servomotory. Už sme to v redakcii mali možnosť vyskúšať – najprv na „malom“ Sndere, kde sa riešenie robotizovaného pohonu osvedčilo. Ako sa však správa vo väčšom, presnejšie najväčšom Logane s „batohom“? Na naše prekvapenie, ani s modelom Logan MCV nemala robotizovaná prevodovka problémy. Nielen pri aute obsadenom iba šoférom, ale ani pri plne naloženom kombíku. Vtedy dostala zabrať, ale neprotestovala v žiadnom z jazdných režimov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jazda nie je až taká plynulá, ako to poznáme pri automatických prevodovkách s klasickým meničom krútiaceho momentu, či pri dvojspojkových prevodovkách. No vodič, či možno skôr vodička, pre ktoré bude toto riešenie lepšou a schodnejšou cestou, ako klasická manuálna prevodovka, majú o pár starostí pri šoférovaní menej. Auto „radí samo“, na bežné jazdenie vám stačí plyn a brzda. Spojkový pedál nehľadajte, je to zbytočné – nie je tam.

Manuálny automat, či automatický manuál..?

Easy R má stále aj možnosť manuálneho radenia rýchlostí. Síce  iba sekvenčne, teda bez možnosti preskakovania jednotlivých stupňov a nie páčkami pod volantom, ako mávajú niektoré iné modely. Ale pekne klasicky – pohybom radiacej páky vpred a vzad. Dá sa s tým žiť a musím konštatovať, že už po prvých kilometroch som konštatoval neuveriteľné: že táto kombinácia funguje lepšie, ako toľkokrát omieľaná podobná kombinácia v nemenovanej francúzskej značke!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aby som bol celkom presný – Dacia s robotizovanou prevodovou sústavou sa hodí lepšie na komótnejší, vláčnejší štýl jazdy. Napríklad aj v mestských zápchach, kde neustále radenie rýchlostí človeku na pohode za volantom nepridá. Ak nie je vyslovene technický typ a radenie si neužíva pri každej príležitosti. Rýchlejšie radenie, pri potrebe dynamického štýlu jazdy, jej prioritne veľmi nevonia. Je pri radení rozvážna, ale nie s tak nekonečne dlhým časom, ako už spomínané podobné riešenie „konkurencie“. No dá sa popohnať k lepším výsledkom. Stačí na to len trocha sa naučiť narábať s radiacou pákou „v predstihu“. Pri ručnom radení sa (nielen mne) zdali časy preradenia kratšie. Nebol to len placebo efekt vďaka tomu, že si vodič určuje moment, kedy prevodovka zmení rýchlostný stupeň. Auto ožije a vzhľadom na výkon zabudovaného trojvalca s výkonom 66 kW (90 k) predvádza slušnú dynamiku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zmeny, najmä oproti predchodcovi

Ak nebudeme brať Easy R do úvahy a pozrieme sa na auto komplexne, nič sa vlastne nezmenilo. Jednoduché, funkčné tvary zvonka, nakuknutie do interiéru potvrdí rovnakú filozofiu. Účel podriadený funkčnosti a žiadne výstrelky – to je základ, s ktorým prišiel pred rokmi prvý Logan. Nič sa na tomto myšlienkovom postupe nezmenilo ani s príchodom druhej generácie. Na rozdiel od predchodcu s rovnakým označením, ktorý sa proporciami aj vďaka zadným  krídlovým dverám radil skôr medzi osobné verzie dodávok, patrí nový Logan MCV k čistokrvným kombíkom. Dĺžkou karosérie patrí na spodný okraj nižšej strednej triedy. Z hľadiska šírky patrí skôr medzi malé autá, zato objemom batožinového priestoru 573 l vyniká aj v rámci kompaktov.

No vzhľadom na čas, ktorý strávili Logan i Sandero na trhu, by to už nejaké to oživenie, či zlepšenie chcelo. Automobilka vraj chystá rozsiahlejší facelift a maskované autá sa preháňajú po cestách. No čo sa zmení o tom ťažko hovoriť vopred. Pozrime sa na Logan MCV aspoň skratkou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Solídnejší partner

Oproti prvej generácii už tak z auta nesála „lacnosť“ riešení a materiálov, ako aj chudobná výbava. Tá sa posunula výrazne a dnes môžete mať aj v Dacii tempomat, navigáciu s dotykovým displejom, kožené poťahy volantu a radiacej páky, parkovacie snímače a všeličo iné. Kým prvá generácia MCV nemala so sedanom Logan veľa spoločného a okrem iného sa chválila aj výrazne predĺženým rázvorom, druhý Logan MCV sa až po predné sedadlá prakticky vôbec nelíši. Veď stojí na rovnakom podvozku. Takže je to taký Logan s batohom. Ten sa nemusí páčiť každému, hlavne pri pohľade zboku, lebo jeho „navrúbľovanie“ na zadnú časť sa môže zdať až príliš násilné. Ale funkčnosť zvíťazila nad formou a pravdu povediac, nie je to nič, čo sa nedá akceptovať. Pri pohľade zozadu alebo šikmo zozadu už tvarom nechýba nápad a vďaka pozdĺžnym strešným nosníkom, ktoré patria k štandardu najvyššej verzie Arctica získalo auto akýsi druh zemitej príťažlivosti, akým disponuje napríklad Dacia Duster.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri posun

Ani o vnútrajšku testovanej verzie by ste nepovedali, že sedíte v najlacnejším kombíku na trhu. Je ale fakt, že sme skúšali Logan MCV v najvyššej výbave Arctica skrášlený niekoľkými príplatkovými prvkami. Prístrojovú dosku tvoria síce tvrdé plasty, no rozhodne nevyzerajú zle. Palubovka vyrobená z jedného kusu nevydáva žiadne pazvuky ani pri jazde po výnimočne rozbitých cestách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zatváranie dverí je už celkom tlmené a neozýva sa žiadny „plechovkový“ zvuk. Ale dva prvky by mala Dacia zmeniť – zrejme až pri nasledujúcej generácii. Prvým je tvar dverí, presnejšie jeho zahnutý horný roh. Vzhľadom na svoje zakrivenie vytvára kolíznu plochu. Doslova ostrý roh už niekoľkokrát atakoval mňa, aj spolucestujúcich. Toto krituzujem od príchodu Logana, zatiaľ žiadna zmena. No a s tým súvisí aj druhá boliestka: Dacia síce zapracovala aj odhlučnení kabíny, no po daždi a po otvorení dverí ostáva v otvore dverí doslova „trčať“ gumové tesnenie, ktoré vyčnieva tak, že sa oň často obtriete – nie je to príjemné. Navyše keď prší, na gumenom tesnení zostáva dosť vody na to, aby vám netiekla na sedadlo skôr, ako si naň sadnete.

Niekomu stačí, iný potrebuje imidž

Oproti prvej generácii vidno pokrok na vzhľade a chode ovládačov a celkovo na mňa druhý Logan MCV pôsobil výrazne hodnotnejšie a modernejšie, ako prvá generácia. Svoju úlohu hrala aj najvyššia výbava Arctica, ktorá jediná má v ponuke robotizovanú prevodovku. No v konečnom výsledku – aj vzhľadom na príplatkovú výbavu nie je výsledná cena testovaného vozidla závratná. Práve naopak. Logan MCV patrí k najlacnejším kombi autám na našom trhu. Ale veľmi to na ňom nevidieť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok má rezervy

Je prioritne určený pre horší povrch ciest. To sa na tých našich celkom hodí. Nerovnosti zvláda hlavne v priamom smere a pri nízkych rýchlostiach. Filtruje ich veľmi ochotne, iba keď koleso padne diery na ceste, uštedrí vám ranu do chrbta a dosť to počuť. Na dobrých cestách sa prejavujú dva fakty: jeden súvisí nielen s výškou (svetlá výška auta je 142 mm, čo je pomaly toľko, ako majú niektoré malé SUV), ale najmä s riadením. Volant má okolo stredovej polohy dosť rozsiahlu málo citlivú zónu bez nejakej spätnej väzby. V krajných polohách však posilňovač funguje podľa predstáv, čo pomáha pri parkovaní. Necitlivý stred si vyžaduje časté korekcie hlavne pri rýchlej jazde po diaľnici, kde môže prekvapiť citlivosť auta nielen na bočný vietor, ale aj na prúd vzduchu pri predbiehaní kamiónov.

Druhá vec je obratnosť, respektíve ochota zatáčať. Na okresných cestách je to celkom fajn. Zabudnite však na športovejšiu jazdu. V oblúku vás nebude mať čo poriadne podržať, lebo sedadlá nemajú takmer žiadne bočné vedenie. No a Logan MCV sa v zákrutách nakláňa, je trocha ťažkopádny. No na jeho obhajobu musím povedať, že som sa napriek tomu nedostal do žiadnych kritických situácií. Pri každom trocha razantnejšom prejazde oblúka zasahuje anjel strážny - stabilizačný systém. Nedostanete sa ani k nedotáčavému šmyku, lebo motoru obmedzí otáčky. ESP sa nedá deaktivovať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prekročil Logan MCV svoj tieň?

Dacia, ktorá ešte pred časom neponúkala ani len tempomat, akoby sa začala orientovať, či skôr zaujímať aj o náročnejších zákazníkov. Novým automatom v ponuke ale rumunská automobilka neprekročila svoj lowcostový imidž. Prišla s najlacnejším možným riešením, lebo klasická automatická, aj dvojspojková prevodovka by boli príliš drahé. Nečudo teda, že Dacia zvolila 5-stupňovú robotizovanú prevodovku. Potrebuje až o štvrtinu menej dielcov ako automat s hydrodynamickým meničom. To zaručuje nielen nízku cenu, ale aj lacný servis a vysokú spoľahlivosť. Teda vlastnosti, ktoré sú pre zákazníkov Dacie vo východnej Európe a na Balkáne veľmi dôležité.

Ja, robot – koľko za mňa dáte?

Jednoduchosť riešenia sa pozitívne odzrkadlila na výške príplatku za „automat“. V Dacii si pri benzínovej verzii 0,9 TCe vypýtajú za robotizovanú prevodovku o 500 eur viac, ako za manuál. Celkom prijateľná cena za vyšší komfort. Pritom ani spotreba nie je strašiakom. Oproti manuálnej verzii udáva Dacia spotrebu iba nepatrene vyššiu. Papierovú hodnotu 4,9 litra na 100 km sa síce nepodarilo dosiahnuť, ale ani priemer 5,6 nie je zlá hodnota. Hlavne ak uvážime prevažné jazdy po meste a na diaľnici zasa auto naložené na maximum nosnosti. Pritom si Logan „logol“ pri 130-ke až okolo 8 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Verdikt

Takže ako bude znieť ortieľ? Je to skôr odporúčanie, ako nejaké rozhrešenie: Dacia Logan MCV má ďalšiu alternatívu (nielen) pre pohodlnejších vodičov. Robotizovanú prevodovku, ktorá radí namiesto vodiča využijú najmä obyvatelia väčších miest, kde niet núdze o pravidelné dopravné zápchy s neustálym posúvaním sa namiesto plynulej jazdy. A bude prínosom najmä pre ženy, ktoré automatické prevodovky uprednostňujú. To všetko v aute s velikánskym kufrom a s cenou, ktorá je tesne nad 10 000 eurami. Aj necelé dve tisícky za príplatky dostali MCV do top výbavy a cena je pritom na úrovni oveľa menších hatchbackov. Nuž, je na vás, čo uprednostníte. Imidž, alebo cenu a úžitkové parametre.

Technické údaje

Model: DACIA Logan MCV 0,9 TCe S&S Easy-R Arctica
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 898
Prevodovka: 5 - stupňová robotizovaná
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  66/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 140/2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,0
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,7/4,5/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4492/1733/1550
Rázvor náprav (mm): 2634
Objem batožinového priestoru (l): 573/1518
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1148
Užitočná hmotnosť (kg): 437
Rozmer pneumatík: 185/65 R 15
   
Základná cenníková cena modelu: 7 390 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 10 190 €
Cena testovaného vozidla: 11 809 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku