TEST: BMW C 650 Sport – skúter nielen do mesta, ale aj na turistiku
Po premiére v roku 2013 sa v BMW rozhodli pre inováciu populárneho maxiskútra C 600 Sport.
Motor narástol na objem 650 kubíkov a skúter vyfasoval ostrejší, športovejší dizajn, aby sa viac podobal na športové modely značky. Musím uznať, že sa jej to aj úspešne darí. Spredu je na nerozoznanie od veľkých dravcov. Nové svetlomety s LED denným svietením sa prepínajú automaticky.
Radový, vodou chladený dvojvalec disponuje štvorventilovou technikou a poskytuje výkon 44 kW (60 koní) pri 7500 ot. Krútiaci moment? Moment... na prvý pohľad neveľký, no na skúter je 63 Nm pri 6000 otáčakch pekná hodnota.
Motor je naklonený dopredu kvôli zníženiu ťažiska aj výšky a dva vyvažovacie hriadele minimalizujú vibrácie. Nový výfuk dáva Sportu agresívnejší vzhľad a čo je tiež dôležité, hlavne výborný zvuk. Prevodovka má nové nastavenie a je umiestnená hneď za motorom. Nie ako býva pri skútroch zvykom - v zadnej kyvnej vidlici. Z prevodovky sa sila motora dostáva na zadné koleso zapuzdrenou reťazou v olejovom kúpeli.
Motor je uložený v tuhom priehradovom ráme z oceľových rúrok a zadnej hliníkovej kyvnej vidlici s ležato uloženým tlmičom. Vpredu sa o odpruženie stará tradičná USD (upside down) vidlica s priemerom klzákov 40 mm.
Pribudlo viac kontroly
V sériovej výbave nájdeme systém BMW Motorrad ABS a po novom aj trakčnú kontrolu ASC (Automatic Stability Control). Ak hovoríme o brzdách, vpredu máme dvojicu kotúčov s priemerom 270 mm a dvoma piestikmi, vzadu jeden kotúč rovnakého priemeru. Super vychytávka je automatická parkovacia brzda v bočnom stojane. Aby skúter pri použití bočného stojana neutiekol dole kopcom, tak sa pri jeho otvorení automaticky aktivuje parkovacia brzda a skúter stojí ako priklincovaný.
Čarovanie s priestorom
Výborným nápadom je odkladací priestor pod zadným sedadlom, kam sa zmestí iba jedna (spolujazdcova) prilba. Jedna, lebo sa predpokladá, že tú svoju máte počas jazde na hlave. Pri vypnutom motore sa však dá otvoriť v batožinovom priestore akési vrecko, či priečinok, kam hravo schováte aj druhú prilbu. Ďalšie dva odkladacie „kastlíky“ sú pri kolenách v kapotáži. Jeden je uzamykateľný a v druhom nájdete štandardnú elektrickú auto zásuvku na dobíjanie smartfónu či navigácie.
Prístrojový panel ponúka všetky možné aj nemožné informácie, je prehľadný a čitateľný aj na ostrom slnku. Práca technikov v BMW je obdivuhodná. Perfektne sú skryté všetky hadičky, lanká či kábliky, celý skúter vyzerá uhladene a materiály pôsobia luxusne.
Ako vyzerá, tak aj jazdí
Čiže jazdí dobre, veľmi dobre... BMW-čko pri jazde pôsobí, akoby som mal menší skúter. Výborne vyladený podvozok a nízko posadené ťažisko zaručujú ľahkú ovládateľnosť celého skútra. Rázny odpich na zelenej je samozrejmosť, možno by som mal výhrady k trakčnej kontrole, ktorá zasahovala do výkonu na môj vkus až príliš často a dosť necitlivo. Dá sa, samozrejme, vypnúť v niekoľkých krokoch v menu na prístrojovej doske, ale nie natrvalo. Pri každom naštartovaní skútra sa znova automaticky aktivuje. Po pár štartoch som sa na to vykašľal a občas odchádzal cez križovatku, akoby mi dochádzal benzín.
Odpruženie je mäkké a pritom sa stroj nenakláňa ako krosska. Síce píšu, že maximálka je 180 km/hod., ale určite sa na nej dá „letieť“ (doslova) aj viac. Aspoň to majú vyskúšané tam, kde sa maximálka nekončí na 110 pre motocykle... To je už jazda na 15-tkach kolesách dosť hardcore, ale pri diaľničnej stotridsiatke si motor pradie v polovici otáčok, nenamáha sa a je pripravený bez problémov vyštartovať a obehnúť pomalšie vozidlo. Nehovoriac o tom, ako ma rozmaznávali vyhrievané sedadlo a rukoväte.
Záver jednou vetou
To sa nedá, budú aspoň dve, radšej tri. Pripúšťam, že som nemal prehnané očakávania, ale udialo sa príjemné prekvapenie. Totiž nečakal som, že sa na skútri povozím až takto dobre. Naozaj super nápad na vozenie nielen do mesta, ale aj na turistiku.
|
Komentáre k článku