2016-06-03 12:25:00
BMW 730d xDrive
BMW 730d xDrive
Zdroj: Jozef Vydra

Test: BMW 730d xDrive – nekompromisný etalón takmer na vrchole

Na čo sú nám vlajkové lode automobiliek? Nuž, aby postupne prinášali technologické novinky do nižších tried.

Toto presne platí o najnovšom top prírastku BMW. „Sedmica“ vo svojej šiestej generácii je vrchol ponuky z Mníchova. Predávať sa začala v roku 2015. Dobehla a v pár veciach aj predbehla konkurenciu, lebo posunula hranice možného znova o kus dopredu. Luxusné autá patria k priekopníkom nových technológií. Iba ich majitelia totiž dokážu zaplatiť takú vysokú cenu – k tej sa ešte dostaneme. No vďaka tomu sa postupne dostanú technologické novinky postupne aj do ostatných kategórií a do lacnejších áut. Tak to má byť, nech je konkurencia čo najväčšia, pre úžitok všetkých motoristov.

Technológie budúcnosti sa sprítomňujú v tomto modeli už dnes, vďaka čomu ašpiruje na titul najlepšie auto vládnych a manažérskych limuzín. Či im aj bude kraľovať a či je aj celkom najlepšie, ťažko povedať. Konkurencia z neďalekého Stuttgartu nespí. Skôr naopak a neustále „provokuje“ stále lepším vybavením a technikou. Nebudem však teraz porovnávať, ktorá značka má čo lepšie a kde má náskok konkurencia. Rovno na začiatku však konštatujem, že nebyť podobných áut, jazdíme obrazne povedané, na kočoch...

Na prvý pohľad sa vlastne až tak veľa nezmenilo. No pretrite si oči, tých zmien je naozaj dosť, hoci by ste to pri pohľad zvonka vôbec nepovedali. Privítajú vás tradičné krivky so známou siluetou a typická predná maska. Všetko veci známe z BMW. Odlíšenie najnovšej generácie umožňuje vetrací otvor v prednom blatníku a čo je naozaj iné, to je lišta po celej dĺžke dverí, skoro až po zadné koleso.

 

Nemeň víťaznú zostavu

Keď pred časom prišiel sedmičkový rad z pera dizajnéra Chrisa Banglea, svet zdúpnel. Nebola to hrôza, len niečo iné, na čo si svet BMW a jeho fanúšikovia zvykli. Bavori sú odvážni v aplikovaní technológií a posúvaní luxusu. No v dizajne zostávajú trocha konzervatívni. Vidno to aj v tomto prípade. Namiesto revolúcie je to iba evolučný krok. Dokonca sa mi zdá, že v rámci zmien najnovšieho radu cítiť väčší príklon ku klasickým dávnym tvarom. Aj keď v modernom poňatí. Pre mňa dobrá správa. Jednoducho silná DNA značky dostala opäť priestor.

Vo vnútri: takto prebieha revolúcia

Nové sedmičkové BMW aj v základnej „krátkej“ verzii má viac ako 5 metrov. Predĺžená verzia s rázvorom dlhším o 140 mm dokonca až 5238 mm. Tým sa auto nedá prehliadnuť na ceste, ani na parkovisku. Svojimi rozmermi vzbudzuje rešpekt. Celkom určite si ju nepomýlite s ničím iným. Je to jednoducho BMW so všetkým, čo k vlajkovej lodi značky patrí. Hoci je elegancia auta s dynamickým „kabátom“ v podobe karosérie v základných rysoch podobná predchodcom, revolúcia sa nachádza skôr v interiéri. Ani nie tak tvarmi, lebo je to vlastne klasický interiér v top štýle BMW, kde sú koža, drevo, hliník. Zaujme výbavou. Je naozaj veľmi zaujímavá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dotykové displeje dnes vládnu aj v tých (naj)lacnejších modeloch áut. Nie som ich príliš nadšeným užívateľom, lebo odvádzajú pozornosť od toho podstatného. Od šoférovania. Potom sa vymýšľajú asistenčné systémy, ktoré to majú kompenzovať. Začarovaný kruh vedúci až k autonómnym autám. V BMW sa na to pozreli „z gruntu“. Prepracovali ovládanie, mierne sa zmenilo menu, ale zostalo ovládanie iDrive pomocou kolieska na stredovom tuneli. Sedadlá sa dajú ovládať klasicky, aj dotykom na displeji. Medzistupeň? No napríklad kúrenie sa dá ovládať už len pomocou dotykového displeja. To asi nebude dobrá správa pre každého.

Ovládanie gestami

Namiesto návratu ku klasickým ovládačom, ktoré viete nahmatať aj počas jazdy a v tme, zvolili v Mníchove pre ovládanie informačno-zábavného systému nové riešenie gestami. Keď to už vedia smartfóny, nie je problém ani za volantom. Považujem to za elegantné riešenie. Navyše bezpečné. Už sa len naučiť, ako zvýšiť hlasitosť, preladiť stanicu, či zapnúť kamery, ktoré monitorujú okolie auta. Auto vám prehrá návod, vyskúšate a zistíte, že to ide! Napríklad otočíte prstom v smere hodinových ručičiek pred palubou doskou – zvýši sa hlasitosť. Opačný smer zvuk stíši. Aj keď sú na volante tlačidlá hlasitosti, zostali v hanbe. Klasické víťazné véčko („Victory“) z ukazováka a prostredníka preladí „nájazdom“ k prístrojovke autorádio, alebo na ďalšiu skladbu. Všetko to rozoznáva kamera na strope – len priveľmi negestikulujte počas jazdy – aby ste sa nečudovali, kto vám čo prelaďuje, nastavuje. A pri parkovaní chytíte do prstov obraz z kamier a v podobe virtuálneho drona ho premiestňujete tak, aby ste presne videli, koľko miesta ešte máte. Wau! Strávil som tým dosť dlhý čas. Naschvál, lebo sa mi to páči.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Môže vám voňať a ohúri zvukom

Ak vám prekáža vôňa pravej kože z čalúnenia, vstavané parfumy – na výber sú základné tri – slúžia na spríjemnenie ovzdušia v interiéri. Flakón má svoje miesto v odkladacom priestore pred spolujazdcom a dá sa vymieňať.  Príjemné je aj nastavenie podsvietenia interiéru. Svietiť vedia aj reproduktory skvelého zvukového systému Bowers & Wilkins. Spolu so zvukovým procesorom si dokážete vychutnať hudbu v najvyššej kvalite – BMW 7 je naozaj koncertná sála na kolesách. No nič nie je zadarmo – kochať sa v dokonalom zvuku znamená prirátať navyše k cene auta viac ako 5 700 eur. Už základné rádio poteší má USB port v odkladacom priestore pod kúrením, druhý pod lakťovou opierkou. No nikde som nenašiel vstup Aux. BMW ho odignorovalo, alebo s ním v budúcnosti neráta?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Luxus, luxus a ešte si môžete priplatiť za ďalší

Optimálna poloha za volantom, ktorú som skúšal najčastejšie, sa dá nájsť pomerne rýchlo vďaka ergonomickým riešeniam. Vodič aj spolujazdec pritom majú vo vnútri k dispozícii nadštandardný luxus. Navyše existuje toľko možností individualizácie, že sa v nich stratíte. Samozrejme, nejde len o predné sedadlá. BMW radu 7 je prioritne určené skôr pre tých, ktorí sedia v zadnom rade. Medzi dvojicou bočných sedadiel stačí vyklopiť strednú opierku (v zatvorenej polohe sa tvári ako operadlo stredného sedadla, no pochybujem, že by sa tam niekedy niekto viezol...) a objaví sa ovládací panel vo forme zabudovaného tabletu. Dá sa ním ovládať nielen štvorzónová klimatizácia, ale napríklad aj osvetlenie, vetranie a vyhrievanie sedadiel s masážnou funkciou (v skúšanom aute iba vzadu), ochranné roletky proti slnku, no tiež autorádio. Veď predsa boss rozhoduje, čo sa bude počúvať, nie šofér. Dokonca môže skontrolovať, či ide tade, kade má a koľko pri tom spotrebúva paliva. Možno ho vybrať a používať ako tablet – teda pozrieť si maily, túlať sa po internete. Lebo je to klasický Android tablet Samsung. Navyše má pridaný softvér BMW.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak šéf neholduje tabletu, na výber je ešte aj tlačidlové ovládanie. Je zaujímavé, že hoci na nohy je miesta nadštandardne, subjektívne to oveľa viac ako v rade 5 nebolo. Teda približne 10 cm. Ak by ste si ich chceli ešte aj povystierať, k dispozícii je aj predĺžená verzia vozidla. Môže za to zrejme aj dosť veľký batožinový priestor – 515 litrov je iste viac ako dostatočná hodnota. Nad hlavou je rezerva asi 4-5 cm.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Parkovanie nie je problém

Auto je pomerne široké. Ak niekto zaparkuje tesne vedľa vás, nemusíte sa „pchať“ na sedadlo cez úzku štrbinu pootvorených dverí. Príplatkový špeciálny kľúč s displejom, na ktorom zistíte stav auta, či dojazd, vám totiž umožní naštartovať a pomôže vycúvať z radu zaparkovaných áut. Alebo sa naopak dostať do medzery, kde by ste neotvorili dvere. Auto sa takto vie hýbať iba dopredu a dozadu. Kolesá neovláda. Ovládač treba nabíjať, ideálne bezdrôtovo v lakťovej opierke.

Nerovnosti cesty – sú, ale kde?

K ich zdolávaniu prispel aj pohon všetkých kolies xDrive, poháňaný agentom v utajení. Nič iné sa o naftovom radom šesťvalci ani nedá povedať. len to, že má nezvyčajne utlmený zvuk. Miestami som mal pocit, akoby pod kapotou chýbal a nebyť aspoň hluku od pneumatík, pre vodiča môže byť problémom skoro absolútne ticho a z neho prameniaci mikrospánok. Výkonom však dokázal poriadne rozhýbať 1 900 kilogramov pohotovostnej hmotnosti. V BMW použili pri výrobe aj kompozity, čo umožnilo diétu o 190 kg. Cítiť to aj pri dynamike. Hoci auto vyzerá na prvý pohľad ako distingvovaná limuzína, športový balík čosi napovedá. Sedan som popreháňal aj inak, ako iba pokojnou jazdou po diaľnici. Vie zajazdiť nezvyčajne ostro, pritom však ovládateľnosť auta je výborná. Napriek pohonu všetkých kolies sa v hraničných situáciách viac blíži k pretáčavosti, ako správne BMW so zadným pohonom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako jazdí nový sedmičkový rad

Prevažne s noblesou. Asi som týmto prirovnaním vystihol to pravé správanie auta. Preč je toľko vyčítaná tuhosť pruženia minulých generácií. Veľmi dobrý vzduchový podvozok s adaptívnymi tlmičmi výborne zvláda nerovnosti, ale tiež ostré zákruty. V špeciálnom režime Adaptive, ktorý je novinkou, sa „učí“ podľa štýlu jazdy a riadi sa akciami vodiča. Neustále a priebežne využíva na nastavenie podvozka pohyby volantu, akcelerátora, dokonca si vypomáha aj údajmi z navigácie. Vie tak dopredu, čo bude nasledovať a auto nenachytáte ani v tých najprudších zákrutách. Keď potrebujete limuzínu, ktorá pláva ako parník a žehlí nerovnosti ciest, máte ju. Keď zatúžite po športovejšom štýle jazdy, prispôsobí sa. Nechcem preháňať, ale podvozok ak nie je úplne najlepší, tak do dokonalosti mu veľa nechýba. Takto si predstavujem luxus, takto to má byť. Jednoducho v BMW urobili niečo, čo spôsobuje, že nový rad 7 je subjektívne oveľa menší a ľahší ako udávajú technické údaje.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Základný motor je dobrý základ

Stačil nielen na pokojnú, ale aj dravú jazdu. Radový naftový šesťvalec má poriadny záťah vďaka krútiacemu momentu úctyhodných 620 Nm. K tomu výborná osemstupňová automatická prevodovka ZF a stály pohon všetkých kolies xDrive – výsledkom je zrýchlenie z nuly na stovku za necelých 6 sekúnd. No pri zrýchľovaní to ani necítite, nič dramatické sa nedeje. Skôr máte pocit nudy. Prevodovka radí rýchlo  a skoro nepozorovane aj v sekvenčnom móde. Ak skúsite spôsob „tehla na pedál“, reaguje bleskurýchle.

Nová sedmička nie je žiadny drobček. Napriek hmotnosti inžinieri čarovali so spotrebou. Jazda v meste ukrojila v priemer asi 7,5 litra na sto kilometrov. Prekvapenie prišlo pri ustálenej jazde na diaľnici – pri 110 km/h bol apetít auta len medzi 5,2 – 5,4 l/100 km. Pri diaľničnom maxime to stúplo na približne 7 litrov a ekonomická jazda mimo mesta si vypýtala 5,2 l/100 km. Dynamický presun ju zdvihol na 5,8 litra. Celkový mix sa držla medzi 6,5-7 litrami. To je hodnota, ktorú dosahujú aj menšie autá s polovičným počtom valcov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrú spotrebu na diaľnici má na svedomí aj veľmi dobrá aerodynamika, kde pri rýchlosti nad 120 km/h poklesne svetlá výška auta o 10 mm. Vzduch prúdiaci okolo predných kolies vtedy smeruje aj cez vetrací otvor na boku auta, čo zároveň chladí motorový priestor.

Namiesto záveru

Novému BMW radu 7 patrí označenie – absolutórium Žiaľ, aj jeho cena je z kategórie, ktorú si môže dovoliť len málokto. Pre 730d xDrive je základ skoro 91 a pol tisíca eur. Najvyššia základná cena platí pre predĺženú verziu 750Li xDrive  - 117 050 eur. Drahá je príplatková výbava, takže dostať sa cez hranicu 200 000 eur je hračka. Ponuka možností, čo všetko dokúpiť je totiž  poriadne široká a lákavá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Testované vozidlo sa dostalo s cenou na 130 292 eur a to ešte auto nemalo všetko, čo by mohlo mať. Napríklad laserové svetlomety „koštujú“ 3 005 eur. Nočné videnie s funkciou rozpoznávania zvierat alebo ľudí je za „ľudových“ 2 241 eur. To by som určite bral, na rozdiel od najdrahšieho prvku príplatkovej výbavy, ktorým je jemne štruktúrovaná koža Merino za 8 963 eur.

Nové BMW 730d xDrive je podľa mňa päťhviezdičkový hotel na kolesách. Vo vnútri je pohodlie, luxus, jazdné vlastnosti sú pritom naozaj špičkou. Možno je ten pokoj na palube a všetko okolo jazdenia podmienené tuhým skeletom. Využíva aj uhlíkové vlákna a to zrejme dáva ten pocit, že sedíte v menšom, ľahšom obratnejšom a výkonnejšom aute, ako je skutočnosť. Tá je však na dnešné pomery nadštandardná. A čo príde nabudúce? Netuším, ale viem si predstaviť kozmické plavidlo na kolesách. Alebo bude všetko inak?

Technické údaje

Model: BMW 730d xDrive 
Počet valcov/ventilov: 6/24
Zdvihový objem motora (cm3): 2993
Prevodovka: 8 - stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  195/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/2000 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/4,6/5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5098/1902/1476
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožinového priestoru (l): 515
Objem palivovej nádrže (l): 78
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1900
Užitočná hmotnosť (kg): 715
Rozmer pneumatík predné: 245/40 R 20
Rozmer pneumatík zadné: 275/35 R20
Základná cenníková cena modelu: 88 000 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 91 400 €
Cena testovaného vozidla: 130 292 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku