2016-05-06 06:17:44
Škoda Fabia ScoutLine
Škoda Fabia ScoutLine
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Fabia Combi ScoutLine Style 1.2 TSI – fešák v modrých džínsach

Škoda sa vrátila k špeciálnym výbavám modelov, má v ponuke aj niekoľko „Skautíkov“.

Úspešný recept na zvýšenie príťažlivosti s „trochou“ plastu na správnych miestach karosérie, mierne zdvihnutým podvozkom a pár ďalšími „čačkami“ zrejme na ľudí zaberá. Potvrdilo sa to aj počas spolužitia s ďalšími dvoma takto „opancierovanými“ modelmi materskej značky v rámci koncernu VW, ktorých testy sme vám priniesli v predchádzajúcich týždňoch.

Ani Škoda nezostáva bokom od súčasného diania. Pripravila dokonca okrem pravých „skautských“ modelov aj modely Rapid a Fabia s výbavou ScoutLine, ktorými je na vlne záujmu o drsnejšie vyzerajúce vozidlá.

Medzi prvými sme mali možnosť vyskúšať Fabiu s „brnením“ v podobe plastových dielcov na lemoch blatníkov, prahoch dverí a opticky zmeneným predným aj zadným nárazníkom. To všetko spolu s elegantnou modrou metalízou, ktorá autu náramne pristane. Hlavne v kombinácii poťahu, kde hrá prvé husle tiež modrý denim.

Džínsovina odľahčuje interiér a dodáva mu optickú vzdušnosť spolu s panoramatickou strechou. Spolu s oplastovaním karosérie to spolu opticky výborne dohromady sedí a autu dodáva nezameniteľný vzhľad.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Výzor drsniaka jej svedčí

Už na prvý pohľad sa „skautská“ Fabia výrazne odlišuje od bežnej ponuky. Vpredu je na strieborno lakované „lízatko“ prednej nábehovej hrany, ktoré vychádza z čiernej partie inak do farby karosérie lakovaného nárazníka. Vzadu sa o výraznú zmenu postarala strieborná imitácia difúzora – zasadená tiež do čiernej časti. Dodalo to autu imidž drsného zálesáka. Stačí tak málo a hneď to zmení názor na auto.

Viem o čom hovorím, lebo niektoré značky a modely to nemajú jednoduché, ako zisťujeme v redakcii pri testovaní áut. Teda presnejšie podľa komentárov  po zverejnení našich skúseností. Inak na tom nebola ani Fabia. Hoci patrí k najpredávanejším modelom na slovenskom trhu, väčšina komentujúcich ju v paľbe kritiky zatratí skôr, ako ju vyskúša. Lebo to sa dnes „nosí“. Jednoducho nič „domáce“ nie je dosť dobré. Modely Škoda mnohí ešte stále považujú za domáce.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nie je celkom iná, ale zmeny sa podarili

Nie sú výrazné, no pocit, že je aj Fabia naše "domáce" auto, stále pretrváva. Rovnako tak nepísané pravidlo, že autá so šípom v znaku treba ofrfľať, okydať. Lebo Škoda. Väčšina túto značku ešte stále považuje nielen za domácu, ale aj lacnú. No Škoda sa dnes už dostala niekam celkom inam a záujem o ňu tlačí hore aj ceny. To ľudia nechápu, alebo nevidia a preto omnoho častejšie kritizujú. Takmer rovnaký scenár sa opakuje pri každom teste modelu značky. Ale pozor, teraz nastala predsa len zmena. Podobne ako pri Superbe, kde sa menej kritizovalo a viac argumentovalo. Tentoraz zrejme padla Fabia Combi v úprave ScoutLine ľuďom do oka. Dve ukážky z množstva podobných situácií - najprv mužská reakcie: „Čo to máš na test? Fábiu? Tak nič... Počkaj! To je ona? Noóó, celkom jej to sekne...“ Výrazný obrat, vravím si, asi jediný. O deň neskôr ženský pohľad: „Kto parkuje s tou modrou Fabiou? Môžem si ju poriadne pozrieť? Aj ma odvezieš..?“  pýtala sa kolegyňa. Príjemné prekvapenie, kde nastal ten obrat? Pozitívne reakcie som zaznamenával aj počas jazdy, či parkovania od celkom neznámych, ktorí okukávali „skautskú úpravu“.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dokonca jeden komentár (asi) manželky na nesúhlasné mrmlanie (asi) manžela, po zhruba piatich minútach nadšeného obletovania auta a štebotania nadšenej nežnejšej polovičky sa niesol zhruba v zmysle: „Macko, celkom  si ju viem predstaviť, nemusí to byť ani (... iná značka...). No, čo povieš? Veď ešte aj zrkadlá má strieborné..." Hej, hoci iba vrchnú časť. A to nie sú jediné takto lakované doplnky. Rovnaký odtieň striebornej farby je aj na strešných lyžinách. Spolu s ostatnými striebornými doplnkami ladia aj 16-palcové kolesá z ľahkých zliatin.

Pod kapotou slušný výber

Príchod Fabie Scoutline automobilka avizovala už na jeseň minulého roka. Hlavný rozsah zmien je teda jasný. Scoutline sa rovnako ako akčný model (skôr tvrdím, že špeciálna edícia) Monte Carlo stal jedným z ponúkaných variantov Fabie. Ale v tomto prípade je set doplnkov dostupný výhradne pre verziu karosérie kombi. Patrí však k tomu najdrahšiemu, čo sa v ponuke značky objavilo v rámci modelu. Pod kapotou môžu byť dva naftové  a tri benzínové motory vrátane základného 1.0 MPI (55 kW).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

K dispozícii sme mali najsilnejší benzínový, 1.2 TSI s výkonom 81 kW. Vďaka šesťstupňovej manuálnej prevodovke sa s autom jazdilo príjemne dynamicky a pritom aj pomerne úsporne. Toto tvrdenie je tak trocha s úsmevom cez zuby, lebo sme prevzali auto, ktoré malo najazdené asi iba tri stovky kilometrov. Ani na začiatku to nebola žiadna hrôza, ale výrazne viac, ako optimisticky píše výrobca. No spotreba sa postupne „umravňovala“ a keď sa blížili kilometre k tisícke, bolo to výrazne lepšie. Verím, že priemerných vyše 6,5 litra zo začiatku, ktoré klesli na 5,5 litra ešte pôjde dole. Celkom rád by som sa o tom presvedčil, keď auto pôjde z testovacieho režimu od novinárov k svojmu stálemu majiteľovi...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

ScoutLine ako mestský „off road“

Ku komfortu jazdy nemám väčšie výhrady, 16 palcové kolesá nie sú pri Fabii v rámci doplnkovej výbavy nič výnimočné. Základ síce má 14 palcové kolesá, no Fabia môže mať až 17-ky, kde už 40 % profil pneumatík (215/40 R 17) trocha robí problémy na horších cestách. Obutie na skúšanom aute bolo pre mestskú džungľu asi maximum, najmä vzhľadom na stav niektorých našich ciest. Osobne by som išiel maximálne do 16 palcových kolies, ale potom auto nevyzerá tak dobre a aj jeho svetlá výška poklesne. Fabia ScoutLine však mala aj paket na zlé cesty, ktorý ju trocha „povytiahol“ do výšky a auto na väčších kolesách orámovaných čiernymi plastmi vyzerá fakt zaujímavo. Nielen menej skúsených vodičov určite poteší asistent rozjazdu do kopca.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A keď sme už pri tej výbave, auto malo aj balík Style Plus, ktorého súčasťou sú zatmavené zadné sklá, hudobný systém Škoda Surround so štyrmi reproduktormi vpredu a dvoma vzadu, vyhrievané predné sedadlá alebo multifunkčný volant s koženým vencom. Vo výbave ďalej nechýbala príprava pre ťažné zariadenie. Ešte spomeniem svetelný snímač, zadné kotúčové brzdy, síce neplnohodnotnú, ale dojazdovú rezervu, klimatizáciu Climatronic, zadné parkovacie senzory. Auto malo aj multimediálny systém Bolero so šesťapolpalcovou dotykovou obrazovkou.

Nájdu sa aj chyby

Možno nie každý, ale ja som našiel dve veci, ktoré ma iritovali od začiatku do konca testu. Nemusia prekážať každému, No ja som nebol spokojný s úzkym spätným zrkadlom. Toto Fabii vyčítam od začiatku, od jej prvej medzinárodnej prezentácie, ale asi som jediný, keď sa nič nezmenilo... Zrkadielko je malé na výšku a stačí drobná zmena na sedadle a už sa pozeráte na zadné sedadlá a nie dozadu. Neustále naprávanie polohy mi nie je po chuti.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Druhým (ale ťažšie odstrániteľným) nedostatkom je radiaca páka, ktorá je pomerne ďaleko vzadu. Mávam sedadlo takmer úplne v zadnej polohe a pri 2., 4, a 6. rýchlostnom stupni je ďaleko. Ako potom radia tí, ktorí sú nižší a sedia bližšie pri volante? S tým súvisí aj lakťová opierka v strede medzi sedadlami – ak je v spodnej polohe, nedočiahnete na parkovaciu brzdu. Ak je hory, ešte horšie sa radia rýchlosti. No ktovie, možno som iba ja taký nekonfekčný, komu to prekáža.

Kúpiť, či nekúpiť – to je otázka

Doslova hamletovská. Fabia má svojich fanúšikov, čo vidno na predajných číslach – nielen u nás. Cenovo je možno o kúštik vyššie, ako konkurencia – ale neraz iba o pár eur. Po zohľadnení výbavy je to neraz veľmi vyrovnané, ba niekedy aj naopak. Iná je situácia s akčnými modelmi, kde si nechá mladoboleslavská automobilka slušne zaplatiť za niečo, čo je extra. Ako aj v prípade línie výbavy ScoutLine. Pri Fabii (iba pre kombi verziu) sú dva stupne: Ambient ScoutLine a Style ScoutLine. Dá sa pri nich ešte „vyblázniť“ v rámci doplnkovej výbavy. No priznám sa, že hoci nie som veľmi fanúšikom rôznych extra doplnkov a vyberám skôr základnú ponuku, v tomto prípade by som váhal.

Nie, nejde o to, že v tomto balíku ScoutLine vyzerá Fabia úplne inak. Čo znamená fakt dobre. Má aj pár prvkov výbavy, ktoré, keby ste si „nazbierali“ pri neskautskej verzii auta, asi by ste zaplatili viac. Fabia asi nie je auto, ktorým treba prezentovat honor a noblesu. Je to bežný spoločník a pomocník. No v prípade hoci aj nie celkom pravého „Skauta“ (teda bez pohonu 4x4, ktorým Fabia nedisponuje) ide aj o ten imidž. Záleží od každého, či je ochotný si zaň priplatiť.

Technické údaje

Model: Škoda Fabia Combi ScoutLine 1.2 TSI 81 kW
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1197
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  81/4600 - 5600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 170/1400 - 4000
Maximálna rýchlosť (km/h): 199
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,1/4,1/4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4257/1732/1488
Rázvor náprav (mm): 2470
Objem batožinového priestoru (l): 530/1608
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1078
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Rozmer pneumatík predné: 215/45 R 16
Rozmer pneumatík zadné: 215/45 R 16
Základná cenníková cena modelu: 12 090 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 13 490 €
Cena testovaného vozidla: 15 527 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku