2016-06-13 04:25:00
Volkswagen T6 Multivan 2,0
Volkswagen T6 Multivan 2,0 TDI Generation 6
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Volkswagen Multivan 2,0 TDI 110 kW Generation 6 – 8x komfortne?

Testovali sme luxusnejšiu verziu modelu T6 s označením Mutlivan so štandardným rázvorom a množstvom výbavy.

Model T6 sme otestovali ako vo verzii Caravelle, tak i Multivan. V oboch prípadoch sme siahli po rovnakej motorizácii, rovnakej prevodovke, rovnakom pohone iba predných kolies. Obe verzie mali na svoje miesto v rebríčku modelov T6 slušnú výbavu. Rozdiel medzi nimi tkvel pochopiteľne vo výbavách i v dĺžke rázvoru. Pri takomto teste sme sa mohli sústrediť viac na skutočné rozdiely, ktoré medzi verziami možno nájsť bez ohľadu na ponuku motorizácií, i keď aj tie sú odlišné.

Po vyčerpávajúcom vysvetľovaní, ktorá T6-tka na čo slúži a komu je určená v teste modelu T6 Caravella sa k tejto problematike nebudem vracať. Rovnako tak nebudem opakovať do široka to, čo majú verzie spoločné. Zameriam sa na odlišnosti. Spoločné prvky oboch – Mutlivanu i Caravelly nájdete v tomto teste.

Model T6, ako som už spomínal, je v kľúčových parametroch totožný s predchádzajúcou generáciou T5. Odlišuje sa v detailoch, ponúkaných motoroch, emisnej norme a asistenčných prvkoch, či možnostiach doplnkovej výbavy. Konštrukčne sú vozidlá takmer identické, rozdiely patria do kolonky modifikácií počas výrobného procesu. T6 má stále hydraulický posilňovač a podvozok sa vyznačuje veľkou robustnosťou potrebnou pre automobil očakávajúci ťažké zachádzanie a vysoké zaťaženie. Medzi najvýraznejšie rozdiely medzi testovanými modelmi treba rozhodne zaradiť adaptívne tlmiče DCC, ktoré umožňujú nastavovanie tlmenia nerovností v režimoch Sport, Normal a Comfort.

Zdroj: Ján Hargaš

Jazda je najväčším dôkazom odlišnosti medzi Caravellou a Multivanom

Verzia Generation 6 má v prípade Multivanu adaptívne tlmiče už v základnom vybavení. Tlmiče neslúžia na to isté ako v prípade modelov ako Golf GTI. Ich cieľom nie sú odlišné jazdné vlastnosti v smere k vyššej športovosti. Skôr umožňujú upraviť charakter podvozku v prípade vyššieho zaťaženia, či naopak jazdy s prázdnym vozidlom. Predstava rezania zákrut s Multivanom je mierne absurdná, i keď automobil vďaka stabilnému podvozku dokáže vzdorovať aj kľukatým cestám.

Vo všeobecnosti ale možno povedať, že podvozok je s adaptívnymi tlmičmi pohodlnejší ako so štandardnými. Automobil menej výrazne reaguje na veľké diery, v režime Comfort je ešte húpavejší ako obvykle – to cítite pri pozdĺžnych vlnách na ceste, či pri parkovaní tohto obra. Vďaka dostatočnej svetlej výške sa netreba báť ani väčších dier, dokonca auto zvládne aj nespevnené povrchy ciest. Pomáha v tom posed vodiča, ktorý má výborný prehľad o tom, čo automobil čaká. Športový režim mierne obmedzí nakláňanie a môže pomôcť pri zdolávaní serpentín. Comfort je zas dobrý na rozbité cesty. Normal zvládne všetko ostatné.

I keď sme mali v oboch testovaných vozidlách tú istú verziu štvorvalcového naftového motora, jazda bola odlišná. Najmä pre lepšie utlmenie motorového priestoru, lepšie utlmenie aerodynamického hluku i zvukov od kolies. Výsledkom je tak citeľne väčší pokoj na palube pri zdolávaní diaľničných kilometrov v Multivane ako v Caravelle. V prípade záujmu o lacnejšiu Caravellu by som odporučil dokúpenie balíčka na lepšie odhlučnenie. Práve hluk môže byť okrem iného veľkou devízou Multivanu. Ten je aj pri rýchlosti 140 km/h tichý. Náhle máte pocit, že ani taká vysoká rýchlosť motoru nevadí, pretože jeho zvuk jednoducho nepočujete. Nepočuť ani vzduch svištiaci okolo veľkej kabíny. I automobil prechádzajúci okolo vás počuť menej čo vzhľadom na veľké presklenie interiéru naznačuje využitie izolačných skiel. To potvrdzuje pohľad do cenníka. V danej výbave G6 je izolačné čelné sklo v základe.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor a prevodovka

Táto kategória je v podstate identická s Caravellou. Odlišnosti sú iba vo zvukovom prejave. Šesťstupňový manuál vyžaduje jemnú prácu so spojkovým pedálom, najmä pri radení jednotky, ktorá je skutočne krátka a ráta s veľkým zaťažením vozidla. Dvojka je taktiež pomerne krátka, opäť na nej badať snahu bez väčších problémov rozpohybovať i plne naložené vozidlo bez trhnutí a prešmykovania kolies. Vozidlo tak pri snahe vodiča šetriť spojkové obloženie a studený motor (za studený ho možno považovať min. prvých 20-25 km i za teplejšieho počasia) môže byť prirodzene pomalšie na svetlách. Až po zaradení tretieho prevodového stupňa sa dá využiť sila motora na dosiahnutie vyššej rýchlosti bez zbytočného vytáčania a nadmerného tlaku na studené turbodúchadlo. Samozrejme, ak považujete pomalší rozjazd za hanbu, pokojne môžete dupať na plyn a vytáčať studený motor, no potom sa aspoň nesťažujte na nespoľahlivosť v internetových diskusiách.

Zdroj: Ján Hargaš

Motor má sily dosť, no pretekára z neho mať nebudete. Pri väčšom prevýšení určite nezvládnete udržiavať rýchlosť na najvyššom prevodovom stupni. Na druhú stranu motor poskytuje silu ako na jazdu po diaľnici nad našim rýchlostným limitom a tiež umožní bezproblémové predbiehanie. Ochotu vyraziť vpred osobného automobilu ale od osobnej dodávky s týmto motorom čakať nemožno.

Priemerná spotreba počas testu bola so zväčša prázdnym až poloprázdnym vozidlom na úrovni 6,8 litra. Pri vyššom zaťažení ale výrazne nestúpa, za to môže krútiaci moment 340 Nm dostupný od 1500 do 3000 ot/min, čo je de facto celé rozpätie, ktoré obvykle využijete. Výkon vrcholí pri 3250 až 3750 ot/min, vyššie ako k 4000 ot/min na rozdiel od BiTDI nemá zmysel zachádzať. Na diaľnici pri udržiavaní 140 km/h je priemer v rozmedzí od 8 do 9,2 litra v závislosti od podmienok, štýlu jazdy a profilu cesty. Mestský priemer ani nemožno udávať. Na Slovensku nemáme dostatočne veľké mesto, ktoré by umožnilo merať reálnu spotrebu. Bratislavu by som musel prejsť aspoň raz od Rače po Devínsku Novú Ves a späť, aby som mohol aspoň odhadnúť priemer pri zohriatom motore a pri štandardných jazdných podmienkach. Jednoducho toto auto nepatrí do mesta. Mesto môže byť východzím bodom, alebo cieľom, či prestupnou stanicou. Výnimku tvorí benzínové dvojlitrové TSI s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 340 Nm (podobnosť s naftovým TDI je zámerná), ktoré má Multivan v ponuke. Benzínový motor mimochodom v konkurenčnom V-čku nenájdete.

Zdroj: Ján Hargaš

Interiér – mäkšie, luxusnejšie

Keďže medzi testami jednotlivých verzií neprešlo veľa času, okamžite po nasadnutí bol jediným viditeľným rozdielom odlišný poťah sedadiel, ktorý je v prípade tohto multivanu v kombinácii kože a alcantary. Luxusne vyzerajúce sedadlá poskytujú výbornú oporu chrbtu a adekvátnu oporu stehnám. Vo všeobecnosti je sedenie v Multivane veľmi komfortné a to aj vďaka lakťovým opierkam. Vynikajúci výhľad akoby z prvého poschodia paneláku pomáha k bezpečnej jazde. Výška z ktorej pozorujete okolie vám umožní vidieť ďalej a predvídať lepšie než v klasickom MPV.

Prvý dotyk s použitými plastami dokumentuje zmenu. Okrem lepšej izolácie interiéru od vonkajšieho prostredia Multivan využíva kvalitnejšie mäkčené plasty. Vďaka nim, vďaka komfortným sedadlám a prepracovanej ergonómii i logike ovládania sa dokáže vyšvihnúť i nad luxusného konkurenta od Mercedesu. V kabíne dokáže mať v tejto a vo vyšších verziách na vrch. No V-čko mu dýcha na päty a vďaka odlišne nastaveným cenníkom (ktoré takmer vylučujú priame porovnanie i vzhľadom na ponúkané motorizácie a odlišný základný pohon) je porovnávanie náročné.

Navigačný systém by si zaslúžil väčšie „zobrazovadlo“ ale ponuka nastavení a funkcii infotainmentu je veľmi dobrá. Poteší tiež palubný počítač sledujúci ako teplotu chladiacej kvapaliny, tak i oleja.

Vozidlo bolo vybavené adaptívnym tempomatom do 210 km/h i Front Assist. Adaptívny tempomat je pre takéto auto ozaj luxusom. Front assist a City Emergency braking môže pomôcť v meste, i keď vzhľadom na pozíciu vodiča nie je vyslovene nutný. Radšej by som investoval do parkovacích senzorov a parkovacej kamery. Viditeľnosť na samotné vozidlo nie je zlá, ale menšie predmety s výškou do 1 metra môžete pri cúvaní ľahko prehliadnuť – najmä pri zhoršenej viditeľnosti. A v takom prípade nepomôžu ani veľmi účinné LED svetlomety.

Sedenie v druhom rade je taktiež na úrovni a i tu možno badať odlišnosti medzi verziami. Mutlivan navyše disponuje možnosťou využitia otočných sedadiel. Výsledkom tak je možnosť vytvorenia „okrúhleho stola“ a vhodného miesta na diskusiu. Sedadlá sú polohovateľné, čo zvyšuje ich odolnosť voči veľmi dlhým cestám a nočným presunom. Pasažieri v treťom rade sa budú mať o niečo horšie, ale tiež si môžu urobiť pohodlie a keďže ako Caravella, tak i Multivan sú už viac mikrobusy než MPV, pohyb v kabíne je veľmi jednoduchý. Výsledkom je, že na to, aby ste sa premiestnili napríklad zo sedadla vodiča do druhého radu nemusíte ani vystupovať. Isté zlepšenie ponúka aj servo dovieranie dverí, ktoré mala aj testovaná Caravella. Tak či tak, dverami musíte buchnúť, i keď menej než v prípade absencie tohto systému. Automatické uzatváranie dverí by tak mohlo byť ešte lepšie. Narážam aj na fakt, že akékoľvek otvorenie a zatvorenie ktorýchkoľvek dverí vám takmer zaručene pobudí deti na palube. To platí i pri veľkých piatych dverách batožinového priestoru. O to väčší význam má jednoduchší presun po palube bez nutnosti trieskať s dverami. Ak sedadlá v druhom a treťom rade zložíte, nastane rovina. Stačí už len nafukovací matrac a spánok vám môže vydržať celú noc. Samozrejme na prespávanie by ste mali zvážiť možnosť prikúriť si, ale konštruktéri mysleli i na toto.Multivan ešte o kúsok lepšie izoluje kabínu pred počasím za sklom, čo prispieva k tepelnej pohode aj po dlhšom státí. Obe autá som testoval pri teplotách okolo nuly. Keď už začalo auto konečne prikurovať a obrovská kabína sa stala príjemným miestom, dobrá teplota sa tam udržala aj po niekoľkých hodinách. O to rýchlejšie chladol motor, takže nezávislé kúrenie by som určite zvážil.

Zdroj: Ján Hargaš

Batožinový priestor je aj v osemmiestnom usporiadaní skutočne veľký, v prípade Multivanu platí, že auto sa ešte viac chce podobať na MPV, takže vzadu nájdete aj funkčnú roletu nad batožinovým priestorom a viac možností veľký kufor rozložiť. Navyše má roleta veľkú nosnosť, takže menší nákup môžete vysypať rovno do nej. Rozdiel medzi dlhým a štandardným rázvorom vidieť najmä na fotografiách oboch modelov pri priamom porovnaní. I keď je dlhšia verzia jednoznačne priestrannejšia, kratšia je kompaktnejšia a odvezie rovnaký počet pasažierov. Navyše má stále poriadny batožinový priestor.

Záver

Porovnávanie Caravelly a Multivanu vyznieva jednoznačne v prospech komfortnejšieho Multivanu. Avšak všetko záleží od toho, koho budete vo vozidle prevážať. I keď to môže z vyššie uvedeného vyzerať ako priepastný rozdiel najmä v hluku a kvalite použitých materiálov, nie je to tak. Rozdiel je cítiť a počuť, ale aj Caravella je na dodávku nadmieru komfortná. Multivan je ale lepším základom na vytvorenie VIP taxi ako Caravella, ktorá je skôr stvorená na prevoz „obyčajných ľudí“, kým T6 Kombi je pre robotníkov. Ako Caravella, tak aj Multivan môžu poslúžiť ako výborné a nesmierne priestranné rodinné vozidlá, vzhľadom na prípadný slovenský (aj vysoko nadpriemerný) rodinný rozpočet je určite prijateľnejšia Caravella, no aj tá by musela byť ohlodaná až na kosť. Multivan je osobné vozidlo pre takmer dvojnásobný počet pasažierov ako obyčajné osobné vozidlo a ponuka priestoru je jednoducho luxus. Ešte väčší sú prémiové prvky a bezpečnostní asistenti. Pomer cena/protihodnota je aj napriek dosť vysokej cenníkovej cene veľmi dobrý, no objektíve treba povedať, že konkurenti dokážu byť v istých parametroch lepší. Záleží tak od priorít zákazníka. Platí ale, že Caravella i Multivan si držia veľmi vysoké ceny aj na trhu jazdených vozidiel, takže cenovú hľadinu vozidiel možno považovať za adekvátnu. Medzi pozitíva rozhodne patrí priestrannosť a komfort na palube spolu s modernými technológiami, ktoré prináša generácia T6. Pre Multivan sa len ťažko hľadajú negatíva, sťažovať sa ako správni Slováci môžeme jedine na cenu, ale to je klišé. 8 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Volkswagen Multivan 2.0 TDI 
Počet valcov/ventilov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1968
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/3250-3750
Krútiaci moment (Nm/ot.): 340/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 182
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 12,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,3/5,4/6,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5006/1970/1904
Rázvor náprav (mm): 3000
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2023
Užitočná hmotnosť (kg): 977
Povolená hmotnosť súpravy 5200
Dĺžka batožinového priestoru (2 miestne usporiadanie) (mm) 2932
Šírka batožinového priestoru/Výška batožinového priestoru (mm) 1220/1320
Svetlá výška 202 mm
Rozmer pneumatík: 215/60 R17
   
Základná cenníková cena modelu (s DPH): od 38 051 €
Základná cena testovanej verzie (s DPH): 36 726 €
Cena testovaného vozidla (s DPH): 59 721 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku