2016-04-15 04:15:00
Opel Astra 1,6 CDTI
Opel Astra 1,6 CDTI
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Opel Astra 1,6 CDTI – Auto roka so šepkajúcim dieselom

Najnovšia generácia Astry má nielen titul európskeho auta, ale aj tichý naftový motor pod kapotou.

Jeden zo súčasných najlepších hatchbackov nedostal titul Auto roka náhodou. Stelesňuje predchádzajúce generácie a posunul ich o poriadny kus dopredu. Zmena bola nutná. Nedá sa povedať, že by bola predchádzajúca Astra zlé auto. No konkurencia prišla s množstvom noviniek a Opel v mnohých smeroch už viac či menej strácal dych.

No vyzerá to tak, že nová generácia mení zaužívaný pohľad na značku v segmente nižšej strednej triedy. Nová Astra je však lákadlom nielen pre zmenu vonkajších tvarov. Dostala do vienka výbavu a vlastnosti, ktoré výrazne poškuľujú po autách o triedu vyššie. Keby len to. Objektívne z nich prevzala pár vecí, ktoré znamenajú výrazný krok dopredu.

V prvom rade: už pár rokov sa traduje, že Opel poučený minulosťou poriadne zatlačil na kvalitu. Nerobí zlé autá, naopak sú lepšie ako ich povesť. Donedávna boli ťažšie, ako ostatné. Ospravedlnením mala byť poctivá konštrukcia, pravdou bolo, že Opel nepoužíval najnovšie materiály. To sa zmenilo už pri najnovšej Corse a výrazne to cítiť aj pri Astre. Oproti predchodkyni schudla o zhruba 100 až 200 kíl (podľa výbavy a motora). Výrazne to cítiť pri jazde.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zvonka vidno tiež posun, hoci aj si dáte poriadne záležať, našli by ste v dizajne auta asi podobnosť vari so všetkými modelmi v triede. Nuž, teplú vodu nevymyslíš. Ale autu to nie je na škodu. Netradičný zadný C stĺpik ho odlišuje výrazne od všetkého ostatného a autu „odetému“ do príplatkovej modro-striebornej metalízy to naozaj pristalo aj vďaka chrómovej lište v hornej časti línie dverí. Opticky s tým ladili aj viaclúčové 17 palcové disky kolies, ktoré sú pri testovanej výbave Innovation základom.

Interiér na ktorý ste čakali

Viem, že to pôsobí trocha lacno a reklamne, ale Astra napriek tomu, že nenarástla oproti predchádzajúcej generácii do vonkajších rozmerov. má nielen opticky viac miesta vo vnútri. Konečne, lebo ešte nedávno to bolo v porovnaní s konkurenciou naopak. V interiéri sa oproti minulej Astre udialo niekoľko zmien. Polokožené sedadlá (s minimom kože, čo kvitujem) v prevažne béžovej farbe poskytujú perfektné oporu v oblasti ramien. Potešilo ma výrazné zjednodušenie ovládania infotainment systému. Ten nový ovládate pomocou dotykového displeja, ale hlavné veci zostali na gombíky a ovládače, čo je plus. Zleží na vás, čomu dáte prednosť. Ja a Opel (ó, to znie tak hrdo...!) jednoznačne bezpečnosti. Lebo to, čo nahmatáte aj poslepiačky a v tme, nemusíte ovládať s „čumením“ na displej. Predsa má výčitku - držiak telefónu je dimenzovaný tak akurát pre nemenovaný smartfón od „jabĺčka“, ale väčší (5 a viac palcový) tam už nezasuniete. Rozumnejšia by bola priehradka.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Cestujúci vzadu majú tiež trocha viac miesta a ak nemáte viac ako 185 cm, sadnete si ešte s asi 5 cm rezervou aj na kolená. Nad hlavou zostáva tiež 5-10 centimetrov. Tretiemu pasažierovi na strednom „sedadle“ nedávam dlhú životnosť pri dlhších trasách. Tvarovanie je totiž výrazne v prospech iba dvoch cestujúcich. Batožinový priestor s nezmeneným objemom 370 litrov pôsobí vďaka pravidelnému tvaru väčší ako iba strohý technický údaj na papieri.

Mohol som si poriadne vyskúšať všetkých  jazdných asistentov, ktoré Astra ponúka. Za zmienku isto stojí Lane Keeping Assist, ktorý je súčasťou balíčka Opel Eye a dokáže vozidlo účinne riadiť štýlom „od čiary po čiaru“. Pokročilý parkovací asistent funguje naozaj dobre veľmi ma potešilo monitorovanie bezpečného odstupu od vpredu idúceho vozidla, či systém protikolízneho brzdenia. Priznám sa, že ma fakt dostali príplatkové svetlomety LED Matrix. Vďaka nim som sa (ako malý chlapec) tešil na nočné jazdenie – a vyberal som si práve také.  Ktorýsi z kolegov povedal, že chcieť Astru bez technológie LED Matrix je ako jesť suchý rožok a pritom sa iba pozerať na kvalitnú šunku s maslom v chladničke. Nie je to originál moja myšlienka, ale bezvýhradne s ňou súhlasím!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou ukrytý...

... je celohliníkový 1,6 litrový naftový štvorvalec s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 320 Nm. Poháňa predné kolesá prostredníctvom šesťstupňového manuálu. Cvičí s Astrou naozaj úctyhodne a nesklamal dynamikou, ani spotrebou. Trocha cítiť rozdiel medzi obsadením sólo a plne naloženým autom. Ale stále je to auto s dobrým záťahom motora. Pritom nemá okrem variabilnej geometrie turba nič špeciálne na elimináciu oneskorenia plynu, na šliapnutie akcelerátora motor reaguje výborne. Záťah je už od 1500 otáčok a ide hore celkom lineárne, akoby auto poháňal elektromotor, navyše nepočuť žiadne dunenie. K poriadnemu nárezu sa prebúdza v okolí 2000 otáčok , kde vrcholí krútiaci moment motora a otáčky sa nezastavia ani po prekročení 4 tisíc. Astra vďaka tomu vyráža vpred (hlavne ak ste za volantom sami) tak, že by ste predpokladali pod kapotou aspoň dvojliter. Stovku dosiahne za menej ako 10 sekúnd, pritom to nie je žiadny „rozožratý“ papkáč, skôr na diéte fičiaci askét. Astra je s druhým najsilnejším naftovým motorom prekvapujúco svižná, nečakane úsporná ale aj trocha hlučná. Od šepkajúceho motora, ako ho Opel označuje, som čakal trocha viac. Teda menej, hluku samozrejme. Prekvapujúco je totiž hlavne v studených ránach o čosi hlučnejší, ako povedzme v Mokke, kde sa mi zdal byť o poznanie lepšie utlmený. Razantnejším „hlasom“ sa prejavuje aj pri vyšších rýchlostiach – asi by to chcelo viac tlmiacich materiálov.

Výborná odozva na plyn „drží“ približne po 4500 otáčok. To v meste nevyužijete a tam sa bude „plantať“ kdesi na úrovni 1500, pri konštantnej rýchlosti motor znesie aj menšiu porciu. Dobrou správou je tiež fakt, že motorári Opla nezabili motor zbytočne dlhými prevodmi a dlhší šiesty stupeň, ktorý sa dá zaradiť až od 87 km/h, umožňuje pri 3000 otáčkach motora jazdiť 160 km/h. Na nemeckých diaľniciach, samozrejme...  Sprevodovanie je síce dlhšie, ale celkom akceptovateľné. Napríklad štvrtý stupeň sa dá radiť od zruba 60 km/h pri 1500 otáčkach. Samotné radenie je presné a dráhy dostatočne krátke. Rýchle radenie odhalí drobnú slabinu – chcelo by to silnejšie synchrónny, ale ak radíte plavne, všetko je ako má byť, dokonca príjemné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak ešte dodám, že údaje o spotrebe udávané výrobcom nie sú iba utópia, asi mi veľmi nebudete veriť. Veď sa pozrite sa do tabuľky, čo píše Opel. Takmer nereálne? Lenže v ľahkej a aerodynamicky dobre navrhnutej Astre (má koeficient odporu vzduchu Cd = 0,285) to (takmer) naozaj platí. Teda nie celkom do bodky, ale skoro... Reálne sa dá jazdiť so spotrebou pod 4l/100km. Ak nie ste diaľničný „strelec“, musíte sa snažiť, aby sa spotreba dostala nad 4,5 litra. No dobre, nie je to naozaj celkom tak ako v tabuľkách, ale aj tak, klobúk dole. Aj keby ste Astre poriadne šliapali na krk, dosiahnete pri 48 litrovej nádrži dojazd viac ako 600 kilometrov a pri normálnom jazdení na jedno natankovanie zhruba 1000. Veď ešte aj v meste (aj vďaka neveľmi obľúbenému štart-stop systému) spadol apetít auta pod 4,5 litra. Takže s motorom 1,6 CDTI úsporná Astra je.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok tvrdší, ale už viem prečo

Aj vďaka 17 palcovým kolesám bolo testované auto subjektívne tvrdšie. Na našich cestách občas čosi zadrnčalo... Ale pohodlie mu napriek tomu nechýba. Astra s týmto motorom má tuhší podvozok (vzadu s Wattovým priamovodom), vďaka ktorému je pomerne nepokojná na slovenských nie práve najrovnejších cestách. Občas na nich poskakuje viac, ako by bolo zdravé. V tom pripomína odstupujúcu generáciu Astry J. Lenže... to platí viac pri priamej jazde, kde sa objavuje napriek 17 palcovým kolesám náznak plavnosti a v zaťahujúcich a zákrutách má miernu tendenciu k nedotáčavosti.  No potom sa opriete do prvej poriadnej zákruty pod plynom a pochopíte, prečo je všetko tak, ako je. Pneumatiky sa „zahryznú“ do asfaltu a ten tvrdý podvozok zrazu dáva dobrý zmysel. Zistíte, že auto dokáže byť zábavnejšie, ako by ste od neho čakali do poslednej chvíle. Volant sa zdá byť dosť komunikatívny a presné riadenie stačí na to, aby ste sa vybláznili. Potom spomalíte – a je to práve to rodinné auto, ktoré ste si vybrali. Toto ani zďaleka nie je predchádzajúca Astra. Chvalabohu je táto nová celkom iná. Lepšia.

Záver

Opel Astra je hodená rukavica modelom vyššej triedy. Nemá síce všetko úplne ideálne, najlepšie  a úžasné, akoby sa dalo očakávať podľa zisku európskeho titulu Auto roka. No mix vlastností, výbavy a ľahkosti jazdného prejavu je skutočne veľmi dobrý. Povedané jadrnejším jazykom – Opel Astrou „zaťal“ dobre vysoko. Konkurencia má čo doháňať. To je iba dobre. Aj nová Astra má svoje „muchy“, ale ponuka ostatného ich necháva v rovine málo dôležitých. Navyše s motorom 1,6 CDTI je to kombinácia praktického auta a úsporného naftového motora. Hoci osobne preferujem radšej benzínové motory, musím uznať, že práve toto auto je asi jeden z najlepších naftových hatchbackov v danom segmente, teda v triede C.

Technické údaje

Model: Opel Astra 1,6 CDTI Innovation
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: 6 -stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  100/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/2000
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,6
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,4/3,4/3,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4370/2042/1485
Rázvor náprav (mm): 2662
Objem batožinového priestoru (l): 370/1210
Objem palivovej nádrže (l): 48
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1285
Užitočná hmotnosť (kg): 515
Rozmer pneumatík predné: 225/45 R17
Rozmer pneumatík zadné: 225/45 R17
Základná cenníková cena modelu: 14 090 €
Základná akciová cena modelu: 12 290 €
Základná cena verzie: 17 490 €
Základná cena testovaného vozidla: 19 190 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku