14.03.2016

TEST: Dacia Sandero Stepway 0,9 TCe Easy-R – Prvá Dacia s automatom

Do redakcie sme s veľkými fanfárami prijali Sandero ako prvú Daciu s automatickou prevodovkou.

Ide o vôbec prvú Daciu s automatickou prevodovkou. Dacia sa tak snaží ponúknuť lacnú alternatívu aj pre tých, ktorí zvažujú automobil s automatickou prevodovkou. Pravda je, že nejde o klasický automat a ani o dvojspojku. Je to robotizovaná prevodovka, ktorá získala označenie Easy-R. Ako teda slúži automat v Dacii? Zisťovali sme v redakčnom teste.

Na malý hatchback priestranný interiér

Viac o interiéri modelu Sandero Stepway zistíte z nášho prvého redakčného testu. Len zopakujem, že medzigeneračne je na tom Sandero omnoho lepšie, čo sa týka kvality spracovania interiéru. Síce v aute nenájdete ani jeden mäkčený plast a nová Dacia má stále svoju „omamnú“ vôňu, v aute nič nevŕzga a palubná doska i ďalšie komponenty vyzerajú dobre a úspešne maskujú svoju cenu. Testovaný model bol vybavený infotainmentom R-Link s navigáciou i tempomatom s obmedzovačom rýchlosti, či klimatizáciou. Ťažko teda nájdete niečo, čo by vyslovene chýbalo. Snáď viac možností nastavenia palubného počítača a údaj o teplote motora, ale na to sme si pri Dacii zvykli.

Sedenie je pohodlné, sedadlá priemerne tvarované, zišla by sa stredová lakťová opierka a tiež nastaviteľná bedrová opierka. Aj za vyššieho vodiča sa zmestí priemerne vysoký pasažier. Obaja sa ale budú musieť uskromniť, inak pasažier vzadu nebude mať kam dať nohy. Piati sa v aute budú tlačiť, no odvezú sa a to je hlavné.

Vzadu i vpredu je dosť miesta nad hlavou i v oblasti ramien. Pri nastupovaní si treba dávať pozor na ostré hrany dvier. Zabuchnutie dverí však nemá plechový zvuk, vďaka tesneniam je príjemný, dverami však treba viac tresnúť. Batožinový priestor s objemom 320 litrov úplne vyhovuje, auto môže mať aj plnohodnotnú rezervu. Po sklopení zadných sedadiel nenastane vzadu rovina, ale schod nie je príliš veľký.

Stepný sympaťák

Sandero druhej generácie je na trhu pomaly ale isto štyri roky. Automobil sa stále pekne predáva a vo verzii Stepway je v podstate crossoverom a malým Dusterom. Sandero Stepway v sebe snúbi priestranný hatchback segmentu B s malým terénnym automobilom s nízkou cenou. Plastíky a vyššia výška autu dodávajú potrebný šmrnc a významne znižujú pocit „lacnoty“ pri pohľade na vzhľad vozidla.

Dacia pri Sanderu neponúka pohon všetkých štyroch kolies, ten je určený iba pre Duster. Avšak aj bez neho je Sandero Stepway obľúbenou voľbou pre tých, ktorí z času na čas odbočia z asfaltovej cesty na poľno-lesnú a nechcú na prvej diere nechať olejovú vaňu. So svetlou výškou 207 mm môže Stepway konkurovať nejednému veľkému SUV. Vďaka relatívne krátkemu rázvoru a malým previsom je priechodnosť auta vysoká, limity pochopiteľne ovplyvňuje absencia pohonu všetkých kolies.

Aj napriek vyššiemu zdvihu tlmičov vozidlo nie je príliš tvrdé ale ani veľmi mäkké. Isté správanie sa na cestách hraničiace so suverenitou vás prekvapí. Auto je stabilné, podvozok nemá tendenciu zradiť vodiča v najnevhodnejšej chvíli, a síce vás Sandero Stepway podvedome núti jazdiť opatrnejšie, obavy o bezpečnosť sú v tomto ohľade neopodstatnené. Prejazd menších nerovností navyše dobre odfiltruje a ani na väčších dierach nenadobudnete pocit, že ide o tvrdé auto. Dobré jazdné vlastnosti súvisia i s vyššou hmotnosťou akú má základné Sandero. Stepway s robotizovanou prevodovkou je len o 30 kíl ľahší ako naftový Stepway. Auto pôsobí solídnejším dojmom. 

Na druhú stranu je podvozok pomerne hlučný a počuť ako diery v ceste tak i odvaľovanie kolies. Najmä na drsnejšom povrchu či pri väčších rýchlostiach.

Malé SUV s dobrým výhľadom

Sandero Stepway sa nielenže nebojí našich deravých asfaltových ciest, či poľno-lesných skratiek, nebojí sa ani premávky v meste. Vďaka dobrému výhľadu z kabíny podporenému práve vyššou svetlou výškou sa vodič necíti ako menejcenný účastník premávky, i keď sa viacerí vodiči s autami od tatinka, či z firmy, nebodaj z lízingu snažia dokázať opak svojim agresívnym správaním.

Výhľad je dobrý ako vpred, tak i šikmo vpred, užšie A stĺpiky s tým taktiež súvisia. Horšie je to pri cúvaní. Vzdialenosť od zeme k zadnému oknu je už dosť vysoká a vodič si musí najmä pri začatí cúvania dávať riadny pozor, aby netrafil menší objekt v tesnej blízkosti kufra vozidla. Pri tejto verzii sú tak zadné parkovacie senzory nutnosť.

Manévrovanie s autom v užších priestoroch je pomerne jednoduché, i keď by Sandero mohlo mať menší rajd a aj posilňovač by mohol byť účinnejší pri nízkych rýchlostiach. Svetlej výške napomáhajú aj väčšie disky kolies, pritom neznižujú komfort a ani výrazne nezvyšujú spotrebu. Pridávajú tak najmä vzhľadu.

Trojvalec vrchol ponuky? Prečo nie

Motor 0,9 TCe je v očiach mnohých motoristov „downsizingovaný paškvil bez akejkoľvek logiky.“ Nuž, i keď samotnú myšlienku znižovania objemu a zvyšovania výkonu turbodúchadlom nemáme radi ani my, treba podotknúť, že pre malé automobily sú prepĺňané trojvalce dobrou voľbou. Síce palivo v reálnych podmienkach neusporia, poskytujú dostatok dynamiky aj bez potreby priveľmi vytáčať motor. Práve to ocení väčšina zákazníkov. Počet valcov, či objem nie je až tak dôležitý.

Sandero Stepway má v ponuke iba dve motorizácie – 0,9 TCe s výkonom 66 kW (90 k), alebo 1,5 dCi s identickým výkonom 66 kW (90 k). Rozdiel medzi motormi je značný a dokumentuje ho najmä krutiaci moment 136 Nm vs. 220 Nm, avšak pre Sandero je benzínový motor určite vhodnejší. Naftovú verziu sme už testovali. Že sa benzín hodí viac aj do verzie Stepway platí aj v prípade tohto trojhrnčeka. Motor sa vyznačuje chuťou do otáčok, príjemným stupňujúcim sa záťahom a slušnou spotrebou. Pritom sa za tri roky montovania neprejavili žiadne závažnejšie chyby a pri dobrej údržbe vie svojim majiteľom dlho dobre slúžiť bez veľkých investicií.

Problémom tohto motora býva ako v modeloch Renaultu, tak i v Dacii prevodovka. Tá robí čo môže aby veselý trojhrniec upokojila, udržala na uzde.  Pomerne ťažké prevody znižujú pocit z výkonu motora, na druhú stranu pomáhajú ekonomike jazdy. Presvedčili sme sa o tom aj v teste modelu Logan MCV 0,9 TCe.

Motor si s ľahkým Sanderom výborne rozumie a zabezpečuje naozaj slušný ťah. Čím viac ho naložíte, tým je akcelerácia pomalšia ale aj plne naložený dokáže vzdorovať dennodenným problémom svojich majiteľov obstojne.

Motor je jediný, ktorý v ponuke Dacie môžete skombinovať s automatom Easy-R, či už ide o Sandero, Logan, či Logan MCV.  

Tak aký je Easy-R?

Easy-R je v prvom rade 5-stupňová robotizovaná prevodovka, teda zjednodušene prevodovka, pri ktorej o vhodnom čase na preradenie vyššieho/nižšieho prevodu rozhoduje namiesto vodiča počítač. Ak vychádzame z tohto, nemôžeme od auta očakávať zázraky. To najdôležitejšie je, že vodič nemusí radiť sám, nemusí stláčať spojku, ani si lámať hlavu nad otáčkami. Zároveň si za automat priplatí len 500 eur a v porovnaní s dvojspojkami a klasickými automatmi s hydrodynamickým meničom ušetrí aj na údržbe (Easy-R má o 40 % menej dielcov než automat s meničom). Tak v čom je problém? Vlastne v ničom, je to kauf. Aj keď rozhodne nie pre každého.

Pre koho je Easy-R určený?

Dalo by sa povedať, že pre nových zákazníkov značky Dacia. Skutočne táto možnosť môže prilákať ku značke nových zákazníkov, ktorí chcú lacné auto, ale nechcú sa trápiť radením. A že je takých zákazníkov čoraz viac, vôbec nemusíme písať. Pohodlie je dnes v móde a nečudujeme sa tomu. Ak teda hľadáte práve takúto kombináciu, aj Sandero (Stepway) môže byť vhodný kandidát.

Ako Easy-R funguje?

Na robota naozaj dobre, na automat... nuž ako robot, alebo menej chápavý manuál. Radenie cítite, z času na čas sa s prevodovkou nepochopíte, z času na čas prevodovka "netrafí" vhodný prevod. V prípade štandardného rozbehu z miesta s čiastočne stlačeným plynovým pedálom prevodovka nechá motor vytočiť podľa vašej požiadavky (podľa sily tlaku na pedál), následne radí kedy uzná za vhodné. Ak sa rozbiehate pozvoľne, vyšší prevod zaradí okolo 3000 ot/min, ak na to dupnete viac, jednotku môže nechať vytočiť nad 4000 ot/min. Následné preradenie pri stlačenom plyne cítiť ako dočasnú krátkodobú stratu výkonu a v rýchlom slede opätovný nárast sily motora. Preradenie trvá odhadom približne sekundu, v závislosti od jazdného štýlu.

Podraďovanie vyvolá buď pokles rýchlosti/otáčok, alebo zvýšenie tlaku na akcelerátor. Pritom je v prípade silnejšieho tlaku na pedál prevodovka schopná podradiť aj o dva stupne a samotné podradenie prebieha prekvapivo rýchlo. I keď zaradenie prevodu opäť trvá zhruba sekundu a je ho cítiť tak ako je uvedené vyššie.

Pri robotizovanej prevodovke sa však aj v tomto prípade môžete naučiť „pomáhať“ prevodovke k menej citeľnému radeniu tým, že v momente preradenia mierne uvoľníte tlak na plynový pedál. Následne môžete opäť pridávať plyn, pre posádku je tak jazda plynulejšia a radenie nezaznamená. Naučiť sa to dá jednoducho, v závislosti od jazdného štýlu pri akcelerácii postupom času zistíte kedy sa prevodovka chystá preradiť. Najľahšie je to pri vyšších stupňoch – 4,5.

Radič prevodovky má tri pozície – D, N, R. D pre jazdu vpred, N pre neutrál, R pre spiatočku. Motor možno vypnúť v ktorejkoľvek z týchto polôh, pre naštartovanie ale treba mať zaradenú strednú polohu N. Radič pritom disponuje aj možnosťou manuálnej voľby prevodového stupňa, ktorá sa volí z D-čka pohybom páky doľava. Následné radenie potom prebieha „obráteným“ športovým spôsobom – podraďovanie smerom od seba, radenie vyššieho stupňa k sebe. Práca s pákou je príjemná, pohyb medzi polohami je bezproblémový a netreba stláčať žiadne ďalšie tlačidlo, aby ste mohli zaradiť spiatočku. Ak ale zaradíte spiatočku bez stlačenia brzdy (pri pohybe), prevodovka nepreradí. Preradí až keď stlačíte brdzu a pohyb vpred je žiadny alebo minimálny (aby nepoškodila spojku).

Manuálne radenie je urobené dobre. V mnohých prípadoch, pri jazde nižšou rýchlosťou a pri neustálych zmenách rýchlosti (pohyb plným mestom) môže manuálne radenie výrazne urýchliť reakcie vozidla – veď vodič vie kedy bude potrebovať viac výkonu, počítač sa môže iba domnievať. V prípade, že zvolíte nevhodný prevod, alebo dlhšie ponecháte vyšší prevod, prevodovka aj v manuálnom režime sama preradí (napr. dojazd na križovatku bez radenia), do vašej voľby sa ale prehnane nestará a je na vašich ušiach a pocite, či motor necháte ďalej sa trápiť, alebo preradíte.

Osobne som práve v meste v rýchlostiach od 30 do 70 km/h najradšej radil ručne. Nechcelo sa mi čakať na robota a nechcelo sa mi zdržovať premávku.

Prevodovka je pomalá, to je pochopiteľné, iná ani byť nemôže. Ale nie je príliš pomalá, nekafre sa vám priveľmi do radenia a je dosť chápavá na to, aby v prípade potreby prudšej akcelerácie nechala nižší prevod čo najdlhšie. Bez problémov vytočí jednotku, či dvojku k 5000 ot/min, viac nemá zmysel, motor tam už neposkytne okrem hluku nič. Vodič sa tak nemusí obávať odbočenia na hlavnú cestu v premávke. Motor má sily dosť.

S robotom som vyskúšal všetky situácie, ktoré tomuto typu prevodovky robia problémy. Musím uznať, že Dacia na typických muchách robotizovaných prevodoviek popracovala a ku každej kolonke som mohol zapísať, že robot prešiel, niekedy tesne, ale prešiel. Bežne majú roboti problém pri zastavení do prudkého kopca. Easy-R ale problém nemal vďaka asistentovi rozjazdu do kopca. Výjazd z podzemných garáží tak ani s robotom nebude problém.

Tak ako väčšina automatických prevodoviek na trhu, ani táto nedokáže predvídať čo je pred vami (výnimku tvorí azda len Rolls Royce a pod.). Ak teda prichádzate na kopec a práve ste dosiahli rýchlosť potrebnú na zaradenie vyššieho stupňa prevodovka preradí a podtočí motor. Na podtočenie reaguje dosť pomaly a skôr podradíte vy, ako ona samotná. Opäť jej môžete pomôcť buď manuálnym podradením, alebo krátkym zvýšením tlaku na akcelerátor – rýchlo podradí.

Práve podraďovanie má robot zvládnuté veľmi dobre a reaguje naozaj rýchlo. To ocení každý vodič pri predbiehaní, či pripájaní sa do priebežného pruhu. Stačí doslova len kopnúť do pedálu a hneď máte o dva stupne menej.

Spotreba tejto kombinácie nie je o nič horšia ako v prípade manuálnej prevodovky, rozdiel tvorí len odlišné nastavenie prevodov a samozrejme odlišné reakcie. Tak ako v prípade manuálu aj v prípade robota platí, že najväčším faktorom spotreby vozidla je vodič.

Jazda po diaľnici rýchlosťou 130 km/h (3500 ot/min.) už atakuje bubienky, i keď skôr než o zvuk motora ide o aerodynamický odpor vyššej a menej odhlučnenej kabíny a tiež zvuk odvaľujúcich sa kolies. Pri vetre v chrbte je ale hluk v kabíne o dosť nižší (nečudo). Spomalenie na 120 km/h už možno považovať za komfortné z tohto hľadiska. Spotreba pri 130 km/h bola počas testu 7,4 litra, 120 km/h približne 6,9. S automobilom je aj na okreskách prekvapivo jednoduché predbiehanie, pružné zrýchlenie je slušné, automat sám podradí ak je to nutné. Vďaka veľkému využiteľnému spektru otáčok má motor stále dosť síl. Pod 1500 ot/min sa motoru nepáči asi tak ako nad 5000 ot/min. V meste si vozidlo pýta 6,8 litra benzínu (vypnutý štart-stop). Mimo mesta spotreba pri defenzívnom jazdnom štýle klesne na cca 5,7 litra (určité úseky ju môžu ešte znížiť).

Pohodové jazdenie s výhodami

Na záver treba jasne stanoviť, či sa Easy-R oplatí dokúpiť, respektíve komu sa to oplatí. Nuž 500 eur za to pohodlie stojí, to je jasné. Motor a prevodovka sú dobre zohraná dvojica, Sanderu Stepway pridávajú nový nepoznaný lesk. V danej cenovej kategórii je snaha nájsť auto s automatom o kompromisoch. Najbližšie k cenovke Dacie majú automobily ako Opel Corsa, či Citroen C3, ktoré taktiež možno vybaviť robotizovanou prevodovkou. Ale tam, kde Sandero Stepway končí s plnou výbavou, tam Corsa a C3 iba začínajú holé ako ich fabrika stvorila, nehovoriac o tom, že Stepway je  navyše crossover. Dvojspojkové automaty v hatchbackoch B začínajú na úrovni 15-tisíc. Rozdiel 4-tisícky, to už je na zváženie.

Verzia s automatom sa hodí pre vodičov vyznávajúcich pokojnejšie jazdenie, ale tiež pre začínajúcich vodičov, či pre tých, ktorým kvadlanie pákou skutočne lezie na nervy a pre automat sú ochotní obetovať trochu plynulosti a dynamiky pri jazde. Vďaka dobre spravenému manuálnemu režimu a schopnosti podradiť aj o dva stupne však automat znesú aj tí, ktorí majú radšej veci vo vlastných rukách. Takáto prevodovka uľahčí najmä situácie ako posúvanie sa v zápche, cúvanie a podobne. Avšak aj robot môže spôsobiť trhnutie autom pri pomalom posúvaní sa rýchlosťou niekde medzi 1-2. Treba si uvedomiť, že 5-stupňový robot nemá odpoveď na všetko tak ako 5-stupňový manuál, darmo má dlhé prevody. Vyvážiť nedostatky môže jedine vodič jemnejšou prácou s plynovým pedálom.

Sandero Stepway Easy-R je výborná alternatíva pre tých, ktorí zvažujú kúpu lacnejšieho viacúčelového auta pre seba i svoju polovičku, no vedia, že tá polovička si so spojkou príliš nerozumie a ani jeden z nich nepotrebuje jazdiť priveľmi svižne. Ani toto auto ale nemusí byť brzda premávky.

Už som to spomenul a spomeniem znova. Auto v tejto cenovej kategórii bude vždy o kompromisoch a automatická prevodovka v aute v plnej výbave za 11-tisíc bude taktiež kompromisom. Záleží tak na vás, či ste ochotní kompromis urobiť a naučíte sa s robotom žiť, alebo radšej vytiahnete z peňaženky o minimálne 3-4 tisícky viac a zamierite k malým hatchbackom, ktoré už ponúkajú dvojspojky (napr. Clio, či Fabia). Či už sa rozhodnete pre robota, alebo manuál, musím zopakovať, že Sandero vo verzii Stepway je viacúčelové auto so šarmom a nízkou cenou. Pre mňa je to 6 z 10-tich.

Technické údaje

Model: Dacia Sandero Stepway Arctica 0,9 TCe Easy-R
Počet valcov/ventilov: 3/12
Zdvihový objem motora (cm3): 0,898
Prevodovka: 5-stupňová robotizovaná
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 66/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 140/2250
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,7/4,5/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4081/1733/1559
Rázvor náprav (mm): 2590
Objem batožinového priestoru (l): 320/1200
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1055
Užitočná hmotnosť (kg): 465
Rozmer pneumatík: 185/55 R15
   
Základná cenníková cena modelu: od 6 490 €
Základná cena verzie Stepway 0,9 Tce Easy-R: od 10 290 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.