2016-02-15 04:30:00
Ford Galaxy 2016 a
Ford Galaxy 2016 a uvedenie Galaxy v novom showroome v Košiciach

PRVÁ JAZDA: S novou Galaxy z Bratislavy do Košíc a späť – pohodlne a suverénne

Na uvedenie modelu Galaxy v Košiciach sme zamierili originálne – v Galaxy.

Pri príležitosti otvorenia inovovaného showroomu v Košiciach a uvedenia modelu Galaxy na slovenský trh sme nasadli do dvoch modelov Galaxy a podrobili ich prvej jazde.

Aj keď od predstavenia modelu vo svete už uplynul nejaký ten piatok, na Slovensko sa Galaxy dostáva oficiálne až v týchto dňoch. Model má veľa spoločného s menším a športovejším S-MAXom. V podstate sú to úplne totožné autá, s iným naladením podvozka a karosériou odlišnou v zadnej časti vozidla, kde má Galaxy o cca 5 cm viac priestoru.

Práve odlišnosť karosérií, a teda viac priestoru v kabíne vzadu umožňuje nasadenie tretieho radu sedadiel už v štandarde. Že tých 5 centimetrov cítiť a že sa vďaka nim vzadu môže i na dlhšie jazdy usadiť dvojica pasažierov priemernej výšky je jedna vec, druhá je, že aj batožinový priestor dostal 15 litrov navyše v porovnaní s S-MAXom. Nie je to veľa, ale mať 300 litrov (po strechu) pri sedemmiestnom usporiadaní je fajn. Pozitívom je i dvojitá podlaha, ktorá umožňuje vložiť menšie predmety i pod úroveň kufra. Priehradka je vzhľadom na tretí rad sedadiel malá, ale na maličkosti veľkú netreba.

Do tretieho radu sa skutočne zmestia i väčší pasažieri, najmä ak sa uskromnia pasažieri v druhom rade prostredníctvom pritiahnutia sedadiel viac dopredu, dlháňov by som ale úplne vzadu neprevážal cestou k moru. Bolo by to priveľa. I Galaxy, tak ako S-MAX môže tretí rad sklopiť do podlahy, čím vzadu vznikne rovina. To isté sa opakuje po sklopení druhého radu. Vtedy sa ale z Galaxy stáva nadpriemerne vybavená dodávka.

Posed za volantom je identický s tým v S-MAXe. Sedíte vyššie, polohu si nájde široké spektrum vodičov a vodičiek. Za volantom možno stráviť dlhé hodiny bez obáv o chrbticu.

Pre mňa najzaujímavejší bol rozdiel v jazdnom prejave oboch áut. Sotva tri dni pred jazdou do Košíc a späť s Galaxy som mal na test S-MAX v tej istej motorizácii – 2,0 TDCi 180k PowerShift iAWD. Zatiaľ čo S-MAX je s motorom solídny športovec a je s ním radosť rezať zákruty, Galaxy pôsobí omnoho viac ako MPV. Komótnejší dojem zo zrýchľovania by som mohol prisúdiť faktu, že na palube Galaxy bol ťažší náklad (novinári) ako v S-MAXe, kde som vozil rodinu. Nuž aj to možno zarátať, rozdiel je však aj v hmotnostiach samotných vozidiel. Galaxy je v priemere o 30 až 40 kíl ťažšia ako S-MAX. Hmotnosť je teda dôvod prečo S-MAX pôsobí pružnejšie ako Galaxy pri akcelerácii.

Chlieb sa však láme v zákrutách. Galaxy iAWD drží naozaj dobre, dá sa s ňou jazdiť na poriadneho hulváta bez obáv o prevrátenie vysokého vozidla, avšak ostrosť a jazdný zážitok z S-MAXu absentuje. Vo všeobecnosti tak oba nové modely kráčajú v šľapajách svojich predchodcov s tým, že pridávajú množstvo technológií a vyššiu bezpečnosť. Koniec koncov, že Ford nestavia plechovky, ale poriadne kusy ocele je cítiť a aj vidieť na parametroch. Najľahšia Galaxy má vyše 1700 kg, najťažšia takmer 1850... Auto pôsobí skutočne tuho a bezpečne. Už len tie dvere majú poriadnu hmotnosť i šírku. Možno to všakovaké rypáky nepoteší, ale ukryť rodinu za fyziku je vždy lepšie ako za majstrovstvo v tenkosti plechu a šetrení kíl tam, kde to netreba...

Cestou do Košíc, v Košiciach i cestou späť na Západ som okoštoval sedenie na všetkých sedadlách a musím priznať, že najlepšie sa v Galaxy sedí v druhom rade pri okne. Jediné čo možno posedu vzadu vytknúť je v našom prípade absencia slnečných roletiek. Tie si určite zaobstarajte. Galaxy má panoramatické bočné okná. To je skvelé ak chcete obzerať okolitú panorámu, ale na nič ak vám svieti do očí nízke slnko.

Sedadlá sú výborne tvarované, dajú sa nastaviť a ak si chcete zdriemnuť, jednoducho sklopíte operadlo. Nepôjde to až na kolená pasažierov v treťom rade, ale dosť na to, aby ste mohli nerušene prespať desiatky a možno aj stovky kilometrov. Po zobudení sa dá opäť pozorovať okolie za oknom, dobrý je aj výhľad vpred. Galaxy je širšia a dve predné sedadlá nezakrývajú priveľmi výhľad. Dlhú chvíľu možno stráviť s notebookom položeným na „obedárik“. Nabiť ho možno v zástrčke, prípadne cez usb port.

Spánok počas jazdy nenarúša ani nekvalitná cestná sieť slovenského vidieka. Pruženie je oproti S-MAXu výrazne mäkšie. Zaujme ticho na palube aj pri diaľničných rýchlostiach siahajúcich až k 160 km/h. Kabína je výborne odhlučnená ako od zvuku motora, tak i aerodynamického šumu a zvukov odvaľujúcich sa kolies. Okrem kvalitného odhlučnenia podvozku a motorového priestoru za to môžu i viacvrstvové sklá.

Naopak za volantom sa spí o niečo ťažšie vďaka asistenčným systémom. Nekorunovaným kráľom je asistent jazdných pruhov, ktorý reaguje pomerne skoro, no na diaľnici to neprekáža. Škoda, že autá neboli vybavené adaptívnym tempomatom.

A prečo sa Galaxy uvádzalo na slovenský trh v Košiciach? A prečo nie?!

Metropola východu nemala doteraz veľa príležitostí hostiť takéto udalosti. Môže za to fakt, že väčšina redakcií slovenských médií sídli na západnom Slovensku, do Košíc je to tak skrátka ďaleko.

Ford však pre tentokrát zvolil Košice a urobil dobre. Nešlo pritom o „východňársku loby“, ale o poctu jednému z najpopulárnejších dílerov značky, ktorý prestaval svoj košický showroom podľa najmodernejších štandardov automobilky Ford a urobil tak ako prvý na Slovensku - Szilcar.

Či showroom vyzerá k svetu môžete posúdiť sami. Pre Galaxy to podľa mňa bola výborná príležitosť získať si srdcia na východe.

Prijemným prekvapením a čerešničkou na torte bol fakt, že akciu moderovala Karolína Majerníkova známa skôr pod umeleckým menom Lina Mayer. Pre tých starších možno neznáma, no väčšina z nás už istotne počula jej hit Personal Sky, ktorý len málokto bez poznania interpretky (a aj autorky) zaradil do slovenskej tvorby.  

Galaxy u nás začína s cenou 26 690,- v dlhodobej akcii TrendX a s motorom 1,5 Ecoboost. I keď benzínový prepĺňaný štvorvalec nepodceňujeme a ku Galaxy sa hodí tak ako S-MAXu, väčšina zákazníkov zvolí naftový dvojliter. Ten začína na úrovni 27 690,- s výbavou TrendX a výkonom max 120 koní. Jazdným ideálom je však dvojliter s výkonom 180 koní, ktorý štartuje až na 36 390,-. Kompromisné riešenie tak mnohých zákazníkov zavedie k alternatíve dvojlitra s výkonom 110 kW, ktorý možno rovnako ako výkonnejšiu verziu kombinovať s pohonom iAWD, avšak nie s automatickou prevodovkou. Dvojliter s predným náhonom a výkonom 110 kW začína na 29 990,- no vo vyššej výbave EditionX, kde je prakticky všetko čo zákazník potrebuje. Za pohon oboch náprav a najvyššiu výbavu TitaniumX sa potom pripláca 7-tisíc.

Viac sa Galaxy budem venovať v redakčnom teste. 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku