2016-02-04 14:50:00
Honda Jazz 1,3i-VTEC
Honda Jazz 1,3i-VTEC
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Honda Jazz 1,3i-VTEC – malý priestorový zázrak

Honda Jazz, známa v niektorých krajinách tiež ako Fit, má svoju tretiu generáciu.

Jazz prišiel do segmentu malých MPV v situácii, keď sa motoristi viac rozhliadajú po crossoveroch. V Honde museli vynaložiť všetok um, aby zaujal. Novinka disponuje všetkými dostupnými zbraňami, ktorými vie presvedčiť. V tejto kategórii sa výrazne dbá na cenu. Honda ju síce má vyššiu, má zasa tromfy, ktorými predbehne konkurenciu.

Pár ľudí mi tvrdilo, že predchádzajúce dve generácie boli krajšie. Každý máme na vzhľad svoj názor. Výrazný facelift sa snažil dodať Jazzu trocha agresivity. V kategórii malých MPV sa ale toho nedá veľa vymyslieť. Výsledkom je napriek výrazným zmenám stále klasický tvar. Napriek tomu malý kompaktný mestský hatchback zaujme dizajnom, ale najmä praktickosťou.

V prípade Jazzu ide totiž predovšetkým o vnútorný priestor. Vďaka priestrannému interiéru a šikovnému riešenie pohybu zadných sedadiel sa môže smelo postaviť do boja aj s domácou najpredávanejšou hviezdou v triede kompaktov. Dokonca ju niektorými prvkami prekonáva. Zvonka nový Jazz jasne odkazuje na svoje predchodcu a je stále primerane vzhľadovo japonský. Technicky ide však o úplne nový automobil, vrátane platformy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vnútri menej zmien

Interiér je o čosi menej nápaditý ako exteriér, ale určite nie nudný. Objavujú sa v ňom hlavne mäkké plasty a látkové čalúnenie. Ale aj dosť tvrdých plastov. Kabína je vzhľadom na rozmery auta prekvapujúco rozmerná. Dostatok miesta v nej nájdu aj ľudia vyšších postáv. Nielen na predných sedadlách, ale aj vzadu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj ľudia s výškou nad 185 centimetrov si užijú na zadných sedadlách približne 15 cm miesta na nohy a asi 5 cm miesta nad hlavou. Týmto Jazz prekonáva aj mnohé väčšie SUV.  Priestorovo toto auto patrí k tým najlepším. Platí to aj o veľkosti batožinového priestoru. Jeho základný objem je slušných 354 litrov. Keď sklopíte druhý rad sedadiel, sedacie časti sa zasunú dole a poteší rovná ložná plocha za pomerne nízkou nakladacou hranou. Tým sa priestor zväčší na  884 litrov. No ak využijete priestor až po strechu, je to až 1314 litrov.

Zadné sedadlá disponujú v prípade Hondy šikovným a veľmi praktickým riešením v podobe systému Magic Seats. Má ich niekoľko modelov značky - hatchback Civic, nový crossover HR-V boli už aj v minulej generácii Jazzu. Sedadlá majú výklopné sedacie časti. Dajú sa zodvihnúť smerom k operadlu. Zväčší sa tak priestor za prednými sedadlami a pri takmer plochej podlahe vďaka palivovej nádrži umiestnenej pod prednými sedadlami vzniká miesto pre väčšie predmety. Napríklad na bicykel (aj dva), kvety, či menšie kusy nábytku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prehľadnosť namiesto čačiek

Palubná doska je vďaka dizajnérom čo najjednoduchšia a prehľadná. V Jazze som mal pocit, že Honda dbala viac na kvalitu spracovania ako na vizuálne efekty, čo je dobre. Občas na to dopláca ergonómia, najmä v prípade ovládanie multimediálneho systému Honda Connect. Nájdete ho od druhého stupňa výbavy. Funguje síce rýchlo, ale šťastie, že sa dá hlasitosť ovládať  tlačidlami na volante. Dotyková plocha na obrazovke nie je veľmi citlivá a interaktívna.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľa pozornosti venovali odkladacím priestorom. K dvom tradičným držiakom na poháre v stredovej konzole je na ľavej strane od volantu jeden vyklápací, „bonusový“. V lete je to jedno, v zime sa hodí na teplé nápoje, lebo na pohár fúka teplý vzduch z kúrenia.

Nadštandardné vybavenie

Nový Jazz poteší veľmi bohatou výbavou. Už v najnižšej výbave má Systém pre aktívne brzdenie v mestskej premávke do 30 km/h (City Break Active System), automatické stierače s dažďovým senzorom a svetlá, rádio s podporou MP3 a so vstupmi Aux a bluetooth, manuálnu klimatizáciu, tempomat a štyri elektricky ovládané okná. Od druhého stupňa výbavy (inak za príplatok 700 eúr) má bezpečnostný paket ADAS. Ten obsahuje súbor pokročilých asistentov na čele so systémami varovania pred čelnou zrážkou alebo neúmyselným opustením jazdného pruhu. Zapínajú sa tlačidlom vľavo dole vedľa volantu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kým o systéme na udržanie v pruhu som počas testu takmer nevedel, varovanie pred nárazom bolo neuveriteľne horlivé. Miestami až nepríjemne. Len čo som sa rýchlejšie priblížil k autu idúcemu predo mnou, už svojím pípaním hlásil, že mám dať pozor, aby sme sa nezrazili. Pritom som bol ešte dostatočne ďaleko. Systém rozpoznávania dopravných značiek – Traffic Sign Recognition System je spriahnutý s inteligentným obmedzovačom rýchlosti. Touto výbavou sa tak Jazz blíži k vozidlám z vyšších kategórií. V aute bola za príplatok iba navigácia za 600 eúr a metalíza (479 eúr). Chcelo by to iné osvetlenie, lebo Jazz má aj jedno mínus, ktoré v domácom Japonsku natoľko necítiť – v hlavných svetlách sú stále iba halogénové žiarovky H4. Diaľkové svietia v pohode, tlmené ale majú malý dosah. Potrebovali by väčšiu plochu svetiel, ale to zasa nepripustí dizajn. Škoda, že LED svetlá sú len na denné svietenie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Iba jeden motor

To je základným „kameňom úrazu“ pri výbere pohonu. Jazz má totiž jediný motor. Je to šestnásťventilový štvorvalec 1.3 i-VTEC s výkonom 75 kW (102 koní). Atmosférický motor patrí do radu moderných agregátov Earth Dreams, ktoré sú zamerané na nízku spotrebu. Je na výber s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorú sme mali my, alebo variátorom, za ktorý sa pripláca 1300 eur. Jazz by bol s ním v meste pohodlnejší, ale motor si veľmi dobre rozumie aj s klasickou prevodovkou. Radenie je hladké a prevody sú nastavené ideálne. Aby motor ožil, je potrebné ho posielať do vyšších otáčok, preto sú jednotlivé rýchlosti skôr kratšie. Auto tak disponuje slušnou dynamikou po meste. Problémom sú až dlhšie cesty po diaľnici.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Povolených 130 km/h totiž aj na šestku znamená 3700 otáčok za minútu a teda aj vyššiu hlučnosť. O mnoho rýchlejšie tak zrejme radi jazdiť nebudete. Obavy z diaľničných kopcov nie sú zbytočné, sem tam treba aj zaradiť nižší stupeň. Pružné zrýchlenie bude trocha chýbať aj pri predbiehaní na bežných cestách mimo obce. Vychádza mi z toho, že sa Honde Jazz najviac páči na mestských cestách a blízkom okolí. Podporuje to aj veľmi slušná spotreba. V meste som sa s týmto mini MPV dostal na prekvapujúcu hodnotu 5,4  litra benzínu na 100 km. Mimo mesta to bolo dokonca len trocha viac ako 4 litre! Presnejšie 4,2. Na diaľnici si auto usrklo z nádrže skoro 6,5 pri 130 km/h, ak som zvoľnil na 110 km/h, spadla spotreba na 5,1 l/100 km. To bola aj celková priemerná spotreba počas celého spoločného týždňa. Motor zo série Earth Dreams tak funguje ako má. Na to, aby dosiahol nízku spotrebu netreba ani otravný systém štart-stop.

Ako jazdí malé MPV

Prvej generácii sa vyčítala obmedzená smerová stabilita. Nástupca nebol na tom oveľa lepšie. Nový Jazz je v tomto prípade už bez pripomienok. Okrem nového podvozku mu k tomu pomohlo tiež riadenie so strmým prevodom. Má stále elektromechanický posilňovač, ale dôležitý snímač momentu na volante už teraz berie do výpočtu aj uhol natočenia volantu. V prvej generácii sa medzi dorazmi volant otočil 3,7 krát, teraz na to má len 2,5 otáčky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

 Ako teda zvláda Jazz jazdu s týmito atribútmi? Prekvapenie na našej strane – vôbec nie zle, ako by ste si možno mysleli. Hoci má podvozok naladený (vraj) komfortne, pripadal mi trocha tvrdší. Napriek tomu som vnímal (mierne) náklony auta pri rýchlom prejazde zákrut. No Jazz je na tom dobre so stabilitou v zákrutách. Hoci sa s ním nerátalo so športovejším jazdným štýlom, rozhodne sa kľukatých okresiek nebojí. K tomu všetkému ešte malá „píla“ pod kapotou (skôr prejavom, nie hlukom) a veľmi dobré, dokonca sa nebojím povedať, že výborné radenie rýchlostí pripravili nečakane príjemný zážitok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Od „empévéčka“, aj keď malého som toľko agility a nasadenia nečakal. Aj napriek väčšej istote aj pri svižnej jazde ponúka podvozok Jazzu stále solídny komfort odpruženia. Stačí trocha ubrať na dôraze, aj upustiť od rozsahu otáčok, ktoré sa blížia k maximu motora a zrazu pocítite celkom dobre odhlučnený podvozok. Iba výnimočne sa pri prejazde hlbokých nerovností ozvalo buchnutie. Jazda bola inak príjemná. Vďaka tuhej karosérii aj bez pazvukov a vŕzgania.

Pre koho je určený

Vzhľadom k dizajnu a cene Honda Jazz voľbou pre ľudí, ktorí sa chcú odlišovať od okolitého hlavného prúdu. Patrí na našom trhu k menej predávaným kompaktom. Čo je ale na škodu veci, lebo Jazz je vydarené auto. Dizajnom tretia generácia nadväzuje na predchádzajúcu. Auto je typicky japonské, vzhľadovo výrazné a svojich priaznivcov si určite nájde. Honda Jazz patrí vo svojej kategórii k dobrým voľbám. Vďaka praktickému interiéru môže poslúžiť aj ako menšie rodinné auto. Nie je tak len alternatívou ku klasickým zástupcov kompaktnej kategórie, ale aj malým MPV.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Honda Jazz je kvalitné, dobre premyslené, priestranné a flexibilné malé MPV. Veľký vnútorný priestor neobmedzuje posádku, ktorej ponúka príjemný zážitok z jazdy. Auto je aj príjemne úsporné. Ak chcete  vydolovať výkon, potrebuje neustálu interakciu s prevodovkou. Tá však radí ukážkovo hladko.

Otázkou je, či Jazz prežije nápor crossoverov. Aj preto sa Honda poistila a pripravila model HR-V. Zrejme bude onedlho jej nosným v tejto kategórii. Ľudia sa začali podrobovať súčasnému trendu a namiesto dobrých a praktických áut si vyberajú (neraz celkom zbytočne, ale móda je móda...) zbytočne veľké a menej praktické. Preto je možné, že tretia generácia modelu Jazz je aj posledná. Škoda, lebo nie je veľa áut, ktoré v tejto kategórii dokážu tak veľa vecí, ako práve Jazz. Ak mám byť celkom úprimný, tak vlastne nie je žiadne také. Ostáva dúfať, že Jazz prežije. Napriek obmedzeniam na to má dosť silné oprávnenie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Technické údaje

Model: Honda Jazz 1,3i-VTEC Comfort
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1318
Prevodovka: 6 stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  72/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 123/5000
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,2/4,5/5,1
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3995/1694/1525
Rázvor náprav (mm): 2530
Objem batožinového priestoru (l): 354/884/1314
Objem palivovej nádrže (l): 40
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1155
Užitočná hmotnosť (kg): 450
Rozmer pneumatík: 185/60 R15
   
Základná cenníková cena modelu: 12 990 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 13 990 €
Cena testovaného vozidla: 14 590 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku