13.01.2016

TEST: Mercedes GLE SUV 350d 4Matic – ML-ko je náhle GLE-čko. Nezmenil sa len názov

eMeLko už viac nie je ML-ko. Je to GLE-čko. Zmena mena priniesla aj poctivý facelift. Zmenilo sa dosť.

Neviem ako sa vysporiadame so stratou modelu ML. Slávne ML-ko už tak zľudovelo, až je vlastne dobre, že Mercedes mení názov. Nehovoriac o tom, že nový názov má viac logiky. Skrýva v sebe odkaz na gény modelu G a tiež poukazuje na triedu, ku ktorej rozmerovo a ponúkaným komfortom patrí. G-L-E. Teda Mercedes s génmi G, ktorý je SUV alternatíva limuzíny triedy E. Podobne je to aj s GLC a najväčším GL-kom – GLS. K tomu treba ešte prirátať verzie kupé, v tomto prípade GLE coupé. I keď pochádzajú z toho istého cesta, GLE SUV je faceliftovaný štvorročný model, GLE coupé je model úplne nový.

Po zopakovaní si nového názvoslovia môžeme pokračovať ďalej. Model ML uviedol Mercedes-Benz na trh v roku 1997. Druhá generácia prišla v roku 2005 a tretia v roku 2011. Po štyroch rokoch teda prišiel čas na facelift a Mercedes si dal záležať. Nešlo pritom o jemný facelifting s pár novými farbičkami, kolieskami a nejakou tou novou lištičkou. Dizajn sa menil ako vonku, tak i vo vnútri. Tvár nového ML GLE SUV má bližšie k novému GLE coupe, a tiež vyjadruje evolúciu dizajnu modelov osobných áut značky s trojcípou hviezdou. I keď sa menil vzhľad aj ostatných partií, z boku a zozadu asi každému motoristovi vletí do úst tá istá skratka – ML-ko.

Nový dizajn však z obra, ktorý hral na city a tváril sa esteticky urobil sympatického mladého obra v slim obleku. Síce si gombíky zapol iba so zatiahnutým bruchom, ale podarilo sa. Náhle pôsobí GLE menšie než v skutočnosti je. A to sa hodí, verte, či nie.

Okrem zmeny masky, dizajnu svetiel a línií pozdĺž karosérie má GLE nové LED svetlomety, nový dizajn interiéru, nový infotainment, novšie motorizácie a novú 9-stupňovú automatickú prevodovku. Tá vďaka deviatim prevodom nielenže dokáže držať spotrebu veľkého SUV na uzde, pomáha motoru menej sa namáhať a tiež umožňuje využiť obrovský potenciál silného šesťvalca do V.

Interiér

Vďaka úctyhodným vonkajším rozmerom, ktoré zostali rovnaké i po facelifte je v kabíne hojnosť priestoru. Je to päťmiestne vozidlo s veľkým kufrom s objemom 690 litrov. Dostatok priestoru do značnej miery limitujú rozmerné sedadlá, čalúnenie dverí i masívna konštrukcia auta. Darmo, bezpečnosť predovšetkým. I napriek tomu sa na predné sedadlá hravo umiestnia cestujúci s výškou nad 190 cm. Vodič s touto výškou by ocenil ešte o trošku lepšie možnosti nastavovania sedadla i volantu. Tu je vidieť štvorročný rozdiel medzi SUV a Coupé. Ergonómia Coupé je bezchybná a vyhovie i tým najnáročnejším, SUV obstojí bez problémov, no k dokonalosti mu pár percent chýba. Napríklad sedadlo vodiča by mohlo ísť väčšmi znížiť, lakťové opierky by mohli mať viac plochy a to je aj všetko. Dozadu sa pohodlne usadia dvaja dlháni s výškou nad 190 cm. Traja by si boli bližšie než by chceli, ale pasažieri štandardnejších rozmerov budú spokojní. Sklon operadiel je nastaviteľný, v najpohodlnejšej polohe je spolu s rozmerným sedákom ideálny na dlhé cesty. Výhodou je, že pasažieri vzadu sedia o kúsok vyššie než tí vpredu a majú tak zabezpečený dobrý výhľad.

Zmeny oproti predchádzajúcej verzii vidieť už na prvý pohľad. Dotkli sa palubnej dosky, ktorá je prepracovaná, i keď sa na predchádzajúcu verziu dosť ponáša. GLE dostalo nový displej infotainmentu ala tablet. Nové sú prieduchy ventilácie, zmeny sa dotkli aj niekoľkých tlačidiel. a to najmä na stredovom tuneli, kde už tróni nový ovládač infotainmentu. Rovnaká zostala ako konzola s číselnými tlačidlami, tak i ovládanie ventilácie.

Interiér okorenil nový volant známy z najnovších modelov značky i nové rozhranie palubného počítača.

Motor, prevodovka, spotreba

Naftový prepĺňaný šesťvalec V6 s objemom 2,987 s maximálnym výkonom 190 kW (258 k) pri 3400 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 620 Nm pri 1600 ot/min je najsilnejším naftovým motorom v striedmej ponuke. Slabší a zároveň základný agregát je známy štvorvalec s objemom 2,143 litra. V GLE má však až 150 kW (204) a 500 Nm. Už z týchto parametrov vidieť, že základný motor má dostatok sily, aby rozhýbal veľké GLE a nepatrí tak medzi základné motory, ktoré sú v ponuke len na okrasu, resp. na možnosť využitia reklamného oznámenia cena už od... Veľká časť záujemcov však siahne po šesťvalci. Ten sa ku GLE SUV nielenže hodí viac, no jeho ohromujúci krútiaci moment je presne to, čo takto veľké auto potrebuje.

Opäť ale platí, že pri viac než dvojtonovom vozidle ani suverénny šesťvalec nerobí z auta plnokrvného športovca. Robí z neho dynamického cestno-diaľničného suveréna, ktorý má dostatok výkonnostnej rezervy i na prudké predbiehanie na krátkych rovných úsekoch. A tiež dokáže hravo strašiť srnky pri ceste a aj vodičov v malých mestských autách.

Pritom ale nemá charakter burana, skôr vyzýva k rozumnej pohodlnej jazde bez zbytočných excesov a stretov s policajnými radarmi. Vysoký posed s výborným výhľadom i jemné reakcie na plynový pedál upokoja nejedno veľké ego. Pravda, označenie ML nezľudovelo pre pokojných a ohľaduplných junákov za volantom...

Motor má veľmi dobrý, pritom výborne utlmený zvukový prejav. Bezproblémov si poradí s otáčkami od 1000 ot/min a deväťstupňový automat to veľmi dobre vie. V prípade jazdy do mierneho kopčeka, či zvýšenia tlaku na akcelerátor podradí na úroveň cca 1500 ot/min, kde sa cíti najlepšie a jeho ťah je už citeľný. Ak ale vodič požaduje maximalizáciu výkonu, otáčky vyskočia niekam na úroveň 2500 ot/min, kde už motor riadne buráca a kope do chrbtíc. Ak by v takto nasadenom tempe pokračoval aj nad 4000 ot/min išlo by o naftové zviera podobné triturbo trojlitru od BMW. V6-tka od MB si ale ctí jedno veľké turbodúchadlo s nastaviteľnou geometriou lopatiek a športovcom jednoducho nechce byť. Na to má benzínové osemvalcové alternatívy...

GLE SUV zrýchli z pokoja na 100 km/h za 7,1 sekundy. Viac mu ale pasuje práve dynamické zrýchlenie mimo mesta. Nárast rýchlosti nad 100 km/h už obmedzuje enormný nárast odporu vzduchu, avšak vozidlo v priebehu pár sekúnd hravo zrýchli na 140 km/h a to i na okresnej ceste. Pravda, udržať rozbesnené SUV na betónke, to už je iná káva, pomáhajú široké pneumatiky a istý podvozok. Maximálnu rýchlosť 225 km/h sme neskúšali, no ani pri rýchlosti okolo 160 km/h nie je hluk v kabíne príliš rušivý.

Pri rýchlosti 140 km/h motor nemá ani 2000 ot/min. Spotrebu tak zvyšuje najmä odpor vzduchu i hmotnosť vozidla. Rozumné otáčky, ale zabezpečujú, že ani v tomto prípade si motor necucne z 93-litrovej nádrže viac než 11 litrov nafty na 100 km v závislosti od poveternostných podmienok a profilu cesty. Môj priemer počas testu sa pohyboval medzi 9,3 až 10,2 litra nafty na 100 km. Priemer zvyšovali najmä jazdy po diaľnici a tiež mestské presuny, ktoré takémuto obrovi zrovna nesvedčia. Pri pokojnej jazde mimo mesta auto bez väčších ťažkostí dokáže znížiť priemer na cca 8 litrov. Avšak ku GLE sa hodí dynamickejšie jazdenie, pravda v rámci zákonných limitov. Tam spotreba osciluje okolo 9-tich litrov.

Jazda, asistenčné systémy

Mercedes je známy svojimi pružne reagujúcimi asistentmi, avšak GLE SUV v teste nemalo všetky. Kontrola mŕtveho uhla, či kontrola jazdných pruhov spolu s adaptívnym tempomatom fungovali výborne, nestresovali ani posádku, ani vodiča. Iba nežne, no zreteľne informovali o nevhodnom konaní vodiča. Výborným doplnkom bezpečnosti sú hodnotné LED svetlomety. Tie podčiarkujú efekt vysokého posedu a pomáhajú unaveným očiam spozorovať nebezpečenstvo včas.

V aute sedíte vysoko, vyššie než väčšina účastníkov cestnej premávky. Znamená to, že máte celkom slušný rozhľad a auto od vás prioritne nechce príliš ostrú jazdu. No potenciálu motora človek ľahko podľahne a predbiehanie s týmto obrom ide skutočne ako po masle. Prevodovka podradí rýchlo, netreba jej ani športový režim. Auto vyletí spoza predbiehaného a vráti sa späť do pruhu v priebehu pár rýchlych sekúnd a to aj v prípade predbiehania v rýchlostiach okolo 100 km/h. Mohutný krútiaci moment i vysoký výkon umožňujú bezpečné predchádzanie.

Vďaka systému 4Matic a širokým pneumatikám možno pokúšať šťastie aj ozaj športovou jazdou. I keď je vodič celkom dobre informovaný o dianí pod kolesami a pneumatický podvozok robí čo môže, nebudete mať pocit jazdy v športovou aute. Už len tá výška, z ktorej pozeráte na okolitý svet, spolu s náklonmi kabíny neumožňujú pravé športové precítenie zákrut. Zatiaľ čo sa kabína nakláňa, podvozok i kolesá držia stopu a tak sa nemusíte báť prevrátenia sa. Systém pohonu všetkých kolies dodáva potrebnú stabilitu.

I jazda v miernom teréne, respektíve na nespevnených poľno-lesných cestách  je možná, no GLE je obor prioritne určený na cestu. To dosvedčujú aj obrovské 20-palcové kolesá s peknými strieborno-čiernymi diskami, ktoré v prípade tohto auta vytvárajú ideálny kompromis medzi komfortom poskytnutým pneumatickým podvozkom, vzhľadom a tiež spotrebou. Väčšie kolesá sa už preklápajú iba k imidžu a každý palec vám navýši spotrebu. Spomínaná veľká nádrž i nízke ceny nafty neposielajú auto ani pri 10-litrovej spotrebe medzi extrémistov, ale aj tak bude účet za tankovanie veľký, nehovoriac o tom, že si pri stojane postojíte (jedine, že by ste zavítali k tomu pre kamionistov).

Záver

Model GLE SUV je nadpriemerný predstaviteľ segmentu veľkých SUV. Po facelifte ovplýva výrazne modernejšou technikou a drží krok s novým GLE kupé. Rozdiel medzi GLE SUV a GLE Coupé je okrem dizajnu a veku, najmä v praktickosti. Možno trošku prekvapivo je GLE SUV ľahšie a tiež rýchlejšie a o trošku úspornejšie pri tej istej motorizácii. Automobil síce nie je až tak zameraný na imidž ako GLE kupé, výzor auta je opäť taký, aký by pri ML-ku mal byť. Darmo sa Mercedes rozhodol tento model nazývať inak. Pre nás je to stále TO „emelko“ ako kedysi. Silný naftový šesťvalec je ku GLE-čku ideálna voľba tak ako je naftový šesťvalec ideálna voľba k najväčšiemu konkurentovi BMW X5.

GLE SUV a X5 dnes opäť hrajú vyrovnanú partiu a výber medzi nimi záleží nielen od rozpočtu kupcu a obľuby tej ktorej značky, ale tiež od malých rozdielov v použitej technike a technológií. Lebo zatiaľ čo X5 dokáže poskytnúť ešte výkonnejší naftový šesťvalec (nehovoriac o tri-turbo verzii 50d), Mercedes má o kúštik a presne jeden stupeň lepšiu automatickú prevodovku. Zatiaľ čo GLE má o kúštik lepších asistentov, X5 má prehľadnejšiu navigáciu. Obe autá však majú rovnako funkčné LED svetlomety, nezameniteľnú siluetu, plné priehrštie priestoru, možnosti individualizácie a skrátka všetko to, v čom na týchto obrov strácajú aj ďalší obri ako Tuareg, Q7, či Grand Cherokee, veľa však nie.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz GLE 350 d 4Matic SUV 
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2987
Prevodovka: 9-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  190/3400
Krútiaci moment (Nm/ot.): 620/1600
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,3/6,2/6,6
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4819/1935/1796
Rázvor náprav (mm): 2915
Objem batožinového priestoru (l): 690/2010
Objem palivovej nádrže (l): 93
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2175
Užitočná hmotnosť (kg): 775
Rozmer pneumatík: 315/40 R21
   
Základná cenníková cena modelu: 54 660 €
Základná cena verzie: 61 560 €
Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.