2015-12-30 10:35:13
Kia Soul EV 2015
Kia Soul EV 2015
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Kia Soul EV – lepší elektromobil do 30-tisíc nenájdete

I keď Soul nie je vytvorený jedine pre elektrinu, jeho riešenia sú zaujímavé a veľmi účinné.

Hneď na začiatok sa musím priznať, že model Soul mi nikdy nedával veľký zmysel. Síce je v druhej generácii lepši a krajší, stále je pre mňa ťažko pochopiteľné vozidlo. Ale pravdepodobne neexistuje auto, ktorému elektrická verzia pristane viac ako Soulu a zmysel modelu Soul začína chápať dokonca aj taký spiatočnícky zadubenec ako som ja.

Test štandardného modelu Kia Soul druhej generácie vo výbornej benzínovej verzii si môžete prečítať tu. Soul vznikol v roku 2008 a o rok na to sa dostal do predaja. Jeho cieľovka sú mladý ľudia žijúci mestským životom hľadajúci štýlové a „špecifické“ vozidlo.

Auto však vie zaujať aj iných a to ponukou priestoru pre pasažierov i originálnym dizajnom. Druhá generácia auto ešte viac ozvláštnila a dizajn patrí k najsilnejším stránkam vozidla. I keď by jeho vzhľad mohol naznačovať terénne úmysly, je to predovšetkým auto do mesta, respektíve na spevnené cesty.

Charakter štandardného vozidla Soul má už sám o sebe enormne blízko k cieľovej skupine záujemcov o elektromobil. Je celkom možné, že neexistuje auto, ktorému by elektrifikácia pasovala viac ako Soulu. Elektrina totiž takmer nemení ani jeho cieľovú skupinu, ani prostredie, do ktorého je auto určené. Elektrický Soul je prioritne zameraný na mladých ekologicky zameraných obyvateľov miest a priľahlých predmestí. K tomu navyše prirátava pomerne silnú skupinu firiem, ktoré si nielenže chcú budovať eko imidž, ale tiež potrebujú vplyvom emisných noriem znižovať emisie vozového parku.

Problém na Slovensku je, že tu nemáme ani veľa mladých ekologicky zameraných obyvateľov veľkomiest, ktorý by mali po ruke 30-tisíc na eko auto a taktiež tu nie je veľa rozumných firiem, ktoré by dbali o svoj eko imidž a zaujímali sa o pokrok v elektromobilite. Zopár lastovičiek existuje a preto je už dnes možné elektromobily stretnúť na cestách. Ak by si firma mala vybrať auto, ktoré lepšie vyjadrí jej vzťah k prírode a zároveň to ukáže čo možno najväčšiemu publiku, Soul je ideálny. A to nielen pre veľké bočné plochy vhodné na reklamné nápisy...

Zdroj: Ján Hargaš

Elektrický Soul má elektrickú dušu

I keď model Soul nebol od začiatku prioritne určený pre elektrifikáciu, nielenže sa na ňu hodí, technici značky urobili všetko preto, aby mu pri používaní elektriny čo najviac pomohli. Soul totiž obsahuje viacero inovatívnych riešení schopných nielenže šetriť energiu no tiež zvýšiť komfort pasažierov bez väčšieho míňania energie.

Prvým z nich je jednoznačne svetlý interiér

Väčšina mojich kolegov testovala elektrický Soul v studenom počasí. Zima štandardne nie je naklonená elektromobilom a preto viac než praktickosť interiéru mohli nadobudnúť dojem z klamlivého dojazdu auta. Klamlivý nie je, je veľmi presný, ale o tom až neskôr.

Ja som Soul EV dostal do rúk v horúčavách, keď sa teplota vzduchu šplhala až k 40-tim stupňom. Práve v takýchto horúčavách som mal jazdiť bez klímy?

Iste, elektrický Soul má klímu, dokonca automatickú a účinnú, avšak klimatizácia podstatne znižuje dojazd elektromobilov, takže...

Takže som obvykle jazdil bez nej. A neuveríte, ale vadilo mi to menej než som čakal. Teplota v Soule ponechanom na horúcom slnku totiž ani zďaleka nestúpa tak rýchlo ako v bežnom aute. Môže za to viacero opatrení na zamedzenie prehrievaniu interiéru. Prvým z nich je samozrejme štandardná biela farba vonkajšieho laku, ktorá dokázateľne lepšie čelí prehrievaniu vozidla ako tmavé odtiene. Ďalším dôležitým prvkom je kvalitná izolácia interiéru, ktorá pomáha posádke aj pri prežívaní nižších vonkajších teplôt bez kúrenia. Potom sú tu termálne sklá zabraňujúce prenikaniu tepla zo slnka do interiéru a nakoniec samotný bledý interiér.

Zdroj: Ján Hargaš

Síce môže niekto protestovať, že bledý interiér sa ľahšie zašpiní, no osobne si radšej dám pozor na nečistoty a budem ho pravidelne čistiť, akoby som mal existovať v škatuli rozpálenej na 60° Celzia.

Pritom sa konštruktérom podarilo spraviť i bledý interiér pekný, vzhľadný a na oko luxusný. Palubná doska je príjemná na pohľad i na dotyk, rovnako i výplň dverí, držadlá a ďalšie súčasti. Sedadlá vozidla sú potiahnuté príjemným materiálom pripomínajúcim teplákovinu. Sú mäkké, ľahko sa zohrejú, no zároveň sa neprehrejú a nevyvolávajú nadmerné potenie ako rozpálená koža, či čierne sedadlá.

Ďalším bonusom je možnosť pustiť vzduchotechniku iba na vodiča.

Vďaka všetkým týmto opatreniam som klimatizáciu púšťal iba v prípade ak sme na palube boli viacerí s ohľadom na deti vzadu. I účinok klímy bol však veľmi vysoký a úspešne potláčal vonkajšiu horúčavu.

K pohodliu interiéru samozrejme patrí aj dobrá poloha za volantom, ergonomické sedadlá a dobré lakťové opierky. To všetko Soul má, poloha za volantom sa hľadá ľahko, volant je nastaviteľný a dobre sa drží.

Infotainment elektrického Soulu, ktorý je mimochodom preplnený príplatkovou výbavou, patrí k tomu lepšiemu. Nielenže ponúka množstvo informácií o elektrickom pohone o dojazde, ale tiež informuje o najbližších nabíjacích staniciach prehľadne.

Samotné informovanie o dojazde považujem pri elektromobiloch za veľmi dôležité. Soul to robí najlepším možným spôsobom. Nissan Leaf, ktorý sme testovali pred rokom sa snažil dojazdom doslova strašiť. Stačilo pridať trochu plyn, či zapnúť ďalší elektrospotrebič a už dojazd letel smerom nadol. Iste, Leaf informuje presne a je lepšie jazdiť s rezervou, avšak na psychiku to pôsobí negatívne a vodiča to vystavuje stresu. Soul namiesto toho ráta dojazd rozumnejšie na základe vzorca zahŕňajúceho viacero jázd. To zapríčiňuje že pri správnom používaní dojazd klesá dokonca pomalšie než ubúdajú kilometre, čo sa mi pri Leafe nikdy nestalo. Vďaka tomu je počítaný dojazd veľmi presný, odbúda postupne a dá sa podľa neho zariadiť lepšie ako pri Leafe.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Ak ide o priestor, na palube poľahky odveziete štyroch dospelých, ktorý budú mať adekvátnu priestorovú rezervu vo všetkých smeroch. I komfort vzadu je vďaka dobre skloneným a mäkším sedadlám dobrý. Horšie je to v prípade batožinového priestoru, no pre mestské vozidlo je viac ako postačujúci. Viac ohľadom priestoru v aute nebudem písať. Všetko podstatné nájdete tu.

Jazda

Jazdiť s elektromobilom má svoje významné špecifiká. Prvým je samozrejme jedinečnosť. Jazdiť s autom, ktoré po štarte neznie inak ako pred štartom je zvláštne. Jedinečnosti pridáva samotný vzhľad Soulu, ktorý oproti štandardnému zmenil najmä dizajn prednej masky a eko kolesá s nízkym valivým odporom. Vďaka dizajnu auto skutočne vyzerá tak ako by elektromobil vyzerať mal – ako elektromobil. Nemusí vám to vyhovovať a viac sa vám môže páčiť auto, ktoré vyzerá takmer ako bežné, napr. eGolf, no pre väčšinu zo záujemcov o kúpu elektromobilu ide aj o imidž, či si to priznajú alebo nie a ten má skrátka Soul lepší než Leaf, eGolf, či iné elektromobily z kategórie „nie až tak drahé“.

Automobil vpred i vzad poháňa synchrónny elektromotor s maximálnym výkonom 81,4 kW (110 k) pri 2730 až 8000 ot/min a krútiacim momentom 285 Nm od 0 do 2730 ot/min. O presun jeho sily na predné kolesá sa stará bezstupňová prevodovka, ktorá má okrem štandardných režimov P, R, N, D aj režim B, kde Soul intenzívnejšie brzdí rekuperáciou.

V režime B tak v podstate nepotrebujete pri bežnom jazdení používať brzdy až do momentu jazdy rýchlosťou cca 15 km/h a nižšie, keď sa rekuperácia vypína. Problém však je v tom, že ani pri intenzívnej rekuperácii nesvietia brzdové svetlá, čo môže ohroziť iných účastníkov premávky. Vy totiž brzdíte, ale brzdové svetlá nesvietia. Lepšie je tak jazdiť v štandardnom režime D, v ktorom prebieha rekuperácia pozvolnejšie a viac sa podobá brzdeniu motorom v bežných autách (starších s vyšším trením). Výhodou je, že rekuperáciu a jej množstvo môžete ovplyvniť tlakom na plynový pedál. Rekuperovanie totiž prebieha aj pri mierne stlačenom plynovom pedáli. Prácou s ním tak môžete buď pridávať, udržiavať rýchlosť, alebo jemne či intenzívnejšie spomaľovať. Skrátka sa dá s autom hrať a jazdiť bez zbytočných výkyvov v rýchlosti. To je pre dojazd veľmi dôležité.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Veľkým plusom je prehľadný displej informujúci o okamžitom odbere energie. Ten vám ukáže ako veľmi aktuálne využívate energiu, prípadne ako veľmi ju rekuperujete. Ozajstná eko jazda je obmedzená na štyri stupne.

Pohon auta je skutočne prispôsobený mestu, takže ani intenzívnejší tlak na akcelerátor pri rozbehu zo stoja nespôsobí, že by ste odoberali priveľa energie. Technici urobili všetko preto, aby auto vedelo svižne zrýchliť do cca 50 km/h bez trápenia batérií. Ako náhle sa však dostanete nad cca 70 km/h, podľa Soulu už nejde o eko jazdenie. Soul má pravdu, veď pridávaním rýchlosti sa výrazne zvyšuje odpor vzduchu a motor musí zaberať viac, aby ho prekonal. Ideálne je tak so Soulom jazdiť do rýchlosti 90 km/h. V prípade potreby výjazdu na diaľnicu nemá zmysel ísť viac než cca 110 km/h a aj to už je dosť veľká záťaž na motor.

Nuž, kým nebudú k dispozícii viacstupňové prevodovky pre elektromobily, jazdenie s nimi po diaľnici nebude mať veľký zmysel. Na plnohodnotné diaľničné využitie elektromobilov však ani viacstupňové prevodovky nebudú stačiť. Na to treba efektívnejšie batérie a tiež výkonnejšie motory. To je ale iná debata.

Najzaujímavejším bodom z oblasti jazdných vlastností Soulu je jeho pocitová ľahkosť. Na rozdiel od iných elektromobilov to auto skutočne pôsobí ľahko a na svoju veľkosť ľahké aj je (na elektromobil) - 1565 kg. V porovnaní s benzínovým Soulom je nárast hmotnosti významný - o viac ako 300 kg. Vďaka prijateľnej hmotnosti a silnému záťahu motora je auto svižné, veselé a dokonca zábavné s typickou chuťou k poskakovaniu akú z mestských crossoverov dobre poznáme. Vzhľadom na jednoduchú nápravu vzadu a určenie predovšetkým na eko jazdenie však vyššia prejazdová rýchlosť v zákrutách vyžaduje kvalitné cesty, ktoré u nás nemáme.

Pri jazde v noci ma potešili veľmi účinné predné svetlá, ktoré sú lepšie než tie v Leafe.

Dojazd vyše 200 km je reálny

Iste, 200 kilometrový dojazd nie je veľa a tento údaj nemožno brať vážne v prípade jazdy po diaľnici, či mimo mesta. Vtedy môže byť cca polovičný. Avšak v prípade jazdy mestom hranicu 200 km budete pri troche snahy atakovať zakaždým. Horšie to môže byť takto v zime.  

Môj dojazd bol celkovo 172 km na nabitie. Do úplného vycucania energie zostávalo ešte približne 15 km. Nižší dojazd bol spôsobený testovaním a najmä testovaním na diaľnici. Bez približne 10-tich kilometrov rýchlosťou do 120 km/h by bol dojazd vyšší.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Pri bežnom jazdení dosahoval úroveň vyše 200 km. Vzhľadom na maximálnu kapacitu batérii 27 kWh to znamená udržiavať spotrebu pod 13,5 kWh. Môj priemer bol v meste pod 12 kWh. Jazda po obchvate znamená 14,5 kWh a celkový priemer bol 11,5 kWh na 100 km.

Nabitie auta v rýchlonabíjačke znamená doplnenie energie do 85 % za maximálne 40 minút. Doma to bude trvať podstatne viac, zhruba 8 až 10 hodín. Výhodou je, že nabíjanie si môžete naplánovať v systéme a dobíjať tak auto v čase, keď je prúd lacnejší. Celkovo však cena za 100 kilometrov nepresahuje 2 eurá.

Záverom...

Kia Soul EV je v súčasnosti podľa nás najlepší elektromobil v cene do 30-tisíc eur, respektíve v okolí 30-tisíc. Jeho najsilnejší konkurenti Leaf a eGolf síce nie sú ďaleko, je to doslova o prsia, no Soul je predsa len viac elektromobilom ako bežným autom. Počas týždňa som ho využíval ako jediné auto v meste a nabitie som nepotreboval vôbec. Pri bežnom jazdení by mi batéria vydržala približne týždeň. Rátam do toho dochádzanie autom do práce, nákupy a tatataxi. V chladnom počasí však treba automobil chrániť garážovaním, nehovoriac o bezproblémovom nabíjaní.

Zdroj: Ján Hargaš

Počas testovania som si uvedomil, že k väčšiemu rozšíreniu (aj) tohto elektromobilu by stačilo odpovedať iba na dve keby: keby bol dojazd aspoň o 100 km vyšší a keby bolo auto o 5000 eur lacnejšie. K tomu samozrejme treba dodať, že by sa zišla aspoň dvojstupňová prevodovka, ale aj tak. Nižšia cena a vyšší dojazd sú stále kameňom úrazu. Avšak už nie tak veľkým ako pred pár rokmi a je dobré vedieť, že už nie sme ďaleko od významnejšieho zlepšenia týchto parametrov.

To ale nič nemení na fakte, že vzhľadom na súčasne dostupnú techniku možno Soul považovať za veľmi dobre spravené auto, avšak tak ako môže dizajn niekoho prilákať, môže naopak aj odlákať. Zákazník, ktorý chce svetu ukázať, že on jazdí v meste bez lokálnych emisií by mal na Soul upriamiť pozornosť. Je to veľmi príjemné vozidlo aj v porovnaní s inými „mestuvzdornými“ autami so spaľovacím pohonom.

Soul si môžete kúpiť v dvoch výbavových stupňoch. Gold je za 29-tisíc eur, Platinum za 31 630 eur. Už Gold má prakticky všetko čo treba vrátane klimatizácie a navigácie. Platinum pridáva napríklad autonómne ohrievanie batérií na ideálnu teplotu, tepelné čerpadlo, biokožu na palubnej doske za príplatok a zopár drobností.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Kia Soul EV
Prevodovka: bezstupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 81,4/2730-8000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 285/0-2730
Maximálna rýchlosť (km/h): 145
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,8
Spotreba počas testu (kWh/100 km): 11,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4140/1800/1593
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem batožinového priestoru (l): 354/1367
Kapacita batérii kWh: 27
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1565
Užitočná hmotnosť (kg): 608
Rozmer pneumatík: 205/60 R 16
   
Základná cenníková cena modelu Kia Soul: od 15 590 €
Základná cenníková cena verzie EV: 29 000 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku