2015-12-28 04:20:00
Rolls Royce Phantom
Rolls Royce Phantom
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Rolls Royce Phantom – Sviatok každý deň

Rolls Royce Phantom je vlajková loď najexkluzívnejšej automobilky na svete. Mali sme tú česť.

Dlho som uvažoval nad nadpisom, ktorý by vyjadril podstatu daného vozidla. Čím dlhšie som nad prívlastkami rozmýšľal, tým väčšmi sa mi zdali ako klišé. Nakoniec zvíťazila jednoduchosť. Pritom nenarážam len na luxus a pohodu, ktorú Phantom poskytuje, ale tiež na maličkosť – hviezdnu oblohu zloženú zo stoviek malých LED svetielok. To vyvoláva sviatočnú, ba priam vianočnú atmosféru. Nuž, jazda v takomto aute je pre bežného smrteľníka skutočným sviatkom.

Obrom sa v motoristickom svete dá označiť všeličo. Od monster trucku, po veľké Mini Clubman, ktoré je v porovnaní s prvým Mini skutočný obor. Práve na porovnávaní záleží. A vlastne nie. V prípade auta Rolls Royce Phantom nie je s čím porovnávať, a preto je porovnávanie zbytočné. Akýkoľvek meter si na toto auto zoberiete, vždy vám vyjde to isté – je to úctyhodný obor.

Avšak o rozmery ide až v druhom rade. Omnoho dôležitejší je status, komfort a dizajn. Nakoniec, načo by ste mali super luxusné auto, s fantastickým motorom s komfortným podvozkom a výbornou technikou, keď sa nevolá tak vznešene?

Prvý Rolls Royce Phantom jednoducho vznikol preto, aby sa stal najlepším autom na svete a v jeho čase sa mu to azda aj podarilo. Dnes je označenie najlepšie auto na svete relatívne. Väčšina z nás si pod týmto prívlastkom predstaví to najrýchlejšie a nebude ďaleko od pravdy. Lenže Rolls Royce je iná káva.

Zdroj: Ján Hargaš

Konkurenti? No skúste

Viaceré svetové automobilky si uvedomili, že stavať luxusné autá nestačí. Na to, aby dokázali zaujať šejkov a rýchlokvasených miliardárov Východu, nestačí mať len rad 7, triedu S, či rad A8. Nutné je urobiť viac, oprášiť staré finty a pobiť sa o status nielen najluxusnejšieho, ale tiež najdrahšieho auta.

Práve preto si BMW v roku 1998 kúpilo firmu zvanú Rolls Royce. Narozdiel od MB, však nenasadilo svojmu autu novú košeľu, nezväčšilo ho, nevylepšilo a potom nepremenovalo. Išlo o stavbu prakticky od začiatku s využitím vlastných technológií a trvalo 5 rokov, kým sa nový Rolls Royce Phantom predstavil svetu. Lenže ten dlhý vývoj stál zato. Od uvedenia tohto modelu prešlo 11 rokov. Pre väčšinu automobilov by 11 rokov vo výrobe znamenalo, že výrobca zaspal dobu a bez aspoň trojice výrazných faceliftov by sa nezaobišli. Nuž aj Rolls Phantom prešiel faceliftom. Jedným, pred troma rokmi a na ďalší sa ešte nechystá... Akoby sa auto snažilo povedať, že keď máte peniaze na Rolls, čas nie je dôležitý. Jeho vek cítiť, ale v tomto prípade to nevadí. Nádych akejsi staromódnosti a len naozaj postupné zavádzanie technologických noviniek do tohto auta pasuje k jeho životnému postoju tak ako k anglickému Sirovi tristo rokov staré sídlo.

BMW skrátka pochopilo štýl značky a ďalej ho posilňuje. Namiesto hi-tech vpustí za brány Goodwoodu iba overené funkčné novinky a aj to so štýlom a noblesou – ideálny príklad sú zabudované monitory pre zadných pasažierov skryté za lakovaným drevom. No ak to niekomu nestačí, možnosti individualizácie priamo špecialistami Rollsu sú také ohromné, až "facelift" a zmeny s ním spojené vlastne ani netreba.

Facelift v roku 2012 však priniesol práve nové technológie, dizajn ani interiér sa nemenili, možno akurát pribudli nové možnosti úprav. Pribudli nové full LED svetlá, nová navigácia a infotainment.

Dizajn

I keď v tejto kategórii obvykle popisujeme exteriér vozidla, v prípade Phantoma sú interiér a exteriér spojené nádoby. Lebo tak ako auto pôsobí zvonka, také je i zvnútra. Spojenie moderných technológií s typickou vizážou, ohromnými rozmermi a najmä nespochybniteľnou siluetou.

Zdroj: Ján Hargaš

Automobil už na prvý pohľad pôsobí staršie ako Ghost, či Wraith. Je hranatejší a vo vnútri jednoducho viac pripomína autá značky Rolls pred érou BMW.

Palubná doska je majestátna a ohromujúca, tak ako Phantom stojaci v inak prázdnej podzemnej garáži, ktorá iba vďaka nemu vyzerá akási malá. Drevo, koža, kov a minimalizácia viditeľných plastových plôch. I volant pripomínajúci kormidlo modernej plachetnice nezaprie svojho výrobcu.

I keď je Phantom prvotriedne spracovaný a ručne robený, na viacerých súčastiach auta cítiť zub času. Konkrétne na sedadlách. Už i BMW radu 5 dokáže poskytnúť komfortnejšie sedenie za volantom. Poviete si, že Phantom je najmä o vození sa s vodičom, no v Európe sa zákazníci značky radi vozia sami. Aj posed na základných sedadlách vzadu s potenciálom odviezť troch dospelých by zniesol možnosti nastavenia. Nastavovanie zadných sedadiel je však možné dokúpiť spolu s ich rozdielnym usporiadaním.

Nastavovanie predných sedadiel sa nachádza v stredovej opierke, pochopiť ho chvíľu trvá, ale vodič sa rýchlo učí. Na palubnej doske je množstvo rôznych  nevšedne rozmiestnených tlačidiel a páčok, pričom na prvý pokus väčšina z nich nerobí nič. Náhle si pripadáte ako päťročné dieťa v otcovom aute – všetko je iné, nové, nepoznané.

Zdroj: Ján Hargaš

Prevodovú páku by ste márne hľadali v strede auta. Nie, je pod volantom tak ako bola v minulosti. Uvedomujem si, že radenie pákou pod volantom je intuitívnejšie ako to štandardné (Mercedes ho má a urobil dobre). Cítim to sám na sebe po presadnutí do iného auta – neustále siaham na stierače pri parkovaní...

Aj nastavenie zrkadiel zaberie chvíľu, rovnako i nájdenie štartovacieho tlačidla a miesta na kľúč. Je naľavo pri dverách. Prichádza radostný okamih štartu. Iste, auto má Podkapotou fantastický priamovstrekový atmosférický dvanásťvalec, no po skúsenosti s Wraithom viem, že od neho nemám čakať zúrivý rev a to ani pri štarte. Napriek tomu sa ozve príjemné zahučanie.

Jazda

Ako som už naznačil, Rolls Phantom nie je o hi-tech vymoženostiach, je o jazdení a práve jazda s ním je najväčší zážitok. Môžete ho ohmatať, môžete si vyskúšať všetky tlačidlá, infotainment, pozrieť si obľúbený program v zabudovanej televízií s príjmom digitálneho signálu, k podstate Rollsu nebudete mať o nič bližšie než keby ste sa k autu ani nepriblížili a pozerali naň spoza pliec osobných strážcov akéhosi významného štátnika.

Veď už len sadnúť si za jeho volant s kľúčmi v ruke je neopísateľne zvláštny pocit. Odrazu je pred vami neskutočne dlhá kapota a na jej kraji sa do „neznáma“ pozerá soška Power of Ecstasy. A skutočne ide o pohľad do neznáma, pretože z kabíny toho veľa nevidieť. O rozmeroch takmer šesť metrov dlhého auta veľa neviete, neviete ani kde presne sa auto končí, kde začína a už vôbec neviete, či náhodou neštrajchnete 21-palcové leštené disky o nejaký obrubník. Chce to veľkú dávku umu, no ešte väčšiu dávku odvahy, vyjsť s týmto autom z podzemnej garáže. Nakoniec, štyristotisíc eur bez dane stačí na to, aby človek už nemusel pracovať, ale aj na to, aby zruinoval nielen seba, no i svojich potomkov...

Zážitok z výjazdu z podzemnej garáže je väčší aj pre „nedostatočnú“ vzdialenosť medzi závorou a stĺpikom s interkomom. Na to, aby som mohol zazvoniť vrátnikovi a požiadať ho nech ma láskavo vypustí som musel alebo vystúpiť, alebo vyliezť z okna. Dôvod bol jednoduchý – kapota auta je taká dlhá a je tak vysoko, že bližšie sa s autom ísť nedalo.

Zdroj: Ján Hargaš

Pocit po vyjdení na ulice je tiež ťažko opísateľný. Vedomie v akom drahom a neobvyklom aute sedíte vás núti myslieť si, že sa pred vami i more rozostúpi. Prekvapivo to nie je tak a Rolls na ulici až toľkú pozornosť nebudí, i keď viac ako ktorékoľvek BMW, MB, či Audi. Ani vodiči iných áut nie sú až takí blahosklonní ako by podľa správnosti mali byť. Stačí spomenúť nesympatického vodiča Golfa 4-tej generácie, ktorý v úzkej uličke odmietol ustúpiť Rollsu. Veru, jeho plešaté tučné ego bolo väčšie než predný gril čňejúci sa nad jeho Golfíkom. Nuž, múdrejší ustúpi a tak som Rollsu prikázal ustúpiť a cúvať za tmy v úzkej uličke. O zverený majetok sa treba starať a načo riskovať, že bláznovi rupnú nervy a za prípadné škody bude musieť zaplatiť vlastnou dušou?

Nuž, bez policajného doprovodu je asi viacerým jasné, že o auto Kráľovnej Alžbety II. predsa len nejde, a tak si z neho veľkú hlavu nerobia. Omnoho radšej auto predbehnú a nakúkajú kto sedí v priestrannej kabíne.

Jazda na lietajúcom koberci by bola určite skvelá, no keďže ide o fantáziu, môžem sa iba domnievať, že Phantom má k takejto jazde veľmi blízko. Pneumatický podvozok je výborne odladený a ani obrovské kolesá priveľmi neuberajú z dojmu, že ide o jazdiacu kolísku. Vďaka suverénnemu postoju, dlhému rázvoru a najmä hmotnosti sa auto nielenže nepohupuje, ale ani nenakláňa a posádka ani na sekundu nepochybuje o stabilite vozidla. Navyše je auto vďaka hliníkovému rámu pocitovo ľahšie než ako vyzerá. No fakt, že jeho hmotnosť presahuje 2,5 tony bez nákladu dokazuje bočný vietor, ktorý v ten istý deň poriadne mykal s bežným autom, no s Rollsom ani nepohol.

Zdroj: Ján Hargaš

Plavná jazda s poháňanými zadnými kolesami má pomerne ďaleko od športovej jazdy. Zákruty v aute nielenže neodrežete tak ostro ako v menších, resp. ani tak ako vo Wraithe, vôbec sa vám do toho nechce. Neprehovorí vás ani dvanásťvalec.

V prípade Phantoma je však prinajmenšom rovnako podstatný pocit z jazdy vzadu. Nuž a ten je skutočne výnimočný. Chladnička na šampanské, skrinka na poháriky na dlhej stopke, televízia a všadeprítomný luxus. Jazda za tmy je takisto čarovná. Necháte svietiť hviezdnu oblohu, motor nepočuteľne odvádza svoju prácu, automobil fičí po diaľnici rýchlejšie než ostatní a vy si pokojne sedíte vzadu, pozeráte správy a popíjate šampanské. Kým objavíte všetky funkcie, ktoré máte k dispozícii, chvíľu to zaberie. Samozrejme, testované auto bolo v štandardnej výbave, takže špecialitky ako polohovateľné sedadlá vzadu si treba dokúpiť. I tie základné však poskytujú dostatok pohodlia na veľmi dlhé cesty bez nutnosti báť sa o pokrčenie šiat...

Motor a prevodovka

Modifikovaná V12-tka s objemom 6,5 litra má maximálny výkon 338 kW (460 k) prí 5350 ot/min a max. krútiaci moment 720 Nm pri 3500 ot/min. Výkon a krútiaci moment 48-ventilového priamovstrekového motora prenáša na zadnú nápravu 8-stupňová automatická prevodovka od ZF. V Rollse vďaka prevodovke neviete o radení a to ani po studenom štarte, ani pri vysokom výkone. Ak sa na to sústredíte, v istých momentoch radenie odhalíte, ale vo všeobecnosti je toto spojenie fantastické.

Samotný motor je neuveriteľne dobre odhlučnený. V kabíne nepočuť žiaden rev, iba pri maximálnom tlaku na akcelerátor začujete jemné zvýšenie hlasitosti, ktoré je iba toľké, aby ste uverili, že auto skutočne nejde na elektrickú energiu.

Záťah motora je skvelý, veď maximálne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy spolu s maximálnou rýchlosťou obmedzenou na 240 km/h hovorí za všetko. Pri hodnotení týchto údajov nezabudnite, že auto má 2,5 tony a pri uvoľnení tejto sily posádke hlavičky neodtrhnete, ani ich revom valcov nevystrašíte. Silu motora si najlepšie neužijete pri štarte zo stoja, ale pri pružnom zrýchlení. I keď dokáže Rolls z daného motora vydolovať o dosť viac a v Phantome je nastavený skôr na hladkú jazdu, zrýchlením dokážete posádke mierne a noblesne rozprúdiť krv.

Phantom zostáva nepokorený  

Ako som už viackrát spomenul, je ťažké písať o aute značky Rolls Royce. Skôr než o fakty by v takejto recenzii malo ísť o sprostredkovanie zážitkov. Fakty si vie nájsť každý, no jazdiť v tomto aute už každý nemôže. Keď vám zveria do rúk kľúče od takéhoto automobilu, musia vám dôverovať, no možno len veriť, že s autom neurobíte nijakú hlúposť. Vedomie, že budete čoskoro jazdiť v aute v hodnote niekoľkých domov nie je príjemné. Je o zodpovednosti, o strachu, že nech budete robiť čokoľvek vždy sa môže nájsť niekto kto vám skríži cestu a spôsobí nehodu. S tým pocitom som do auta nasadal, no po nasadnutí som akosi pochopil, čo to opisujú spevácke hviezdy, keď tvrdia, že po výstupe na pódium z nich všetka tréma opadne. Zo mňa hneď po nasadnutí opadol strach, i keď rešpekt zostal, musel veď ma obklopovalo auto, v ktorom vozia Kráľovnú. Sedel som už v množstve áut, ale máloktoré dokáže to čo Phantom. Jeho sila pritom nespočíva iba v jeho cene, veď sú aj drahšie. Spočíva v jeho veľkosti, majestátnosti, odlišnosti, ručnej výrobe a všetkom tom, čo ho hrubou čiarou oddeľuje od bežných áut. Tak ako som napísal na začiatku, nemožno ho porovnávať s inými. Zatiaľ čo sa iní snažia vytvoriť si kategóriu sami pre seba, respektíve sa snažia byť v tej svojej kategórii najlepší, Rolls Royce Phantom sa nesnaží a napriek tomu je kategóriou samou o sebe. Preteky o to byť lepší a ešte lepší idú akosi mimo túto značku. Áno, udržiava krok s modernou, ale v každom jednom modeli drieme kusisko histórie. Už len fakt, že auto skladajú ľudia a nie stroje, že sa pod auto podpisujú najlepší z najlepších, že nepozná kompromisy, už len to mu zabezpečuje, že merať ho podľa štandardných pravidiel nie je možné. I keď ide o sériový model, vďaka gigantickým možnostiam úprav je prakticky každý Rolls originál.

Zdroj: Rolls Royce

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku