2015-12-04 04:50:00
Volvo XC 90
Volvo XC 90
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: Volvo XC 90 D5 – kladivo na (čarodejnice) konkurenciu

Na nové Volvo sa čakalo poriadne dlho, ale výsledok stojí za to. Trpezliví fanúšikovia Volva sa dočkali.

V auguste 2015 uplynulo trinásť rokov od začiatku výroby prvej generácie Volva XC90. Z prvého SUV švédskej automobilky sa stal predajný hit. Asi aj to bol dôvod, prečo trvalo tak dlho, kým tradičná značka predstavila nástupcu. Nové Volvo XC 90 však prekonalo očakávania. Je to príjemne očarujúce auto. Bude ale druhá generácia naozaj novým začiatkom  automobilky s novým majiteľom?

Nová generácia pre Volvo pritom neznamená iba pokus o zopakovanie úspechov pôvodnej XC90. Automobilka jej príchod totiž deklaruje ako počiatok novej éry. Nová XC90 totiž ukazuje, ako budú vyzerať ďalšie autá Volvo a čo máme v budúcnosti očakávať od áut zo Škandinávie. Novinka je totiž prvý model značky, ktorý dostal novú modulárnu platformu SPA. Práve tá je základom aj pre ďalšie Volvá.

Švédi na tejto báze predstavili veľký sedan S90 a od neho vraj bude aj odvodený kombík. Niečo sa pošepkáva aj o veľkom kupé a nie je vylúčený kabriolet... Všetky tieto modely využijú flexibilnú platformu SPA. Pod kapotou však už nebudú iné, ako iba preplňované štvorvalce. Volvo to s downsizingom myslí smrteľne vážne. Až tak, že viac ako štyri valce pod prednú kapotu svojej novinky vôbec nepustí. Na vine sú emisné normy. Volvo sa preto rozhodlo vynechať väčšie motory. Vsádza na nové vlastné pohonné jednotky radu Drive-E. Samozrejme ho čaká aj postupná „elektrifikácia“, teda hybridné pohonné systémy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Volvo XC90 D5 AWD Inscripition

To bol kúsok, ktorý sme získali na test. Dizajn auta je pomerne jednoduchý Na prvý pohľad pomerne hranatá karoséria bez zbytočných výstrelkov má príjemne mäkké a výrazné línie. Opticky ukrývajú mohutné proporcie auta, v ktorých je účelne navrhnutá kabína s praktickým batožinovým priestorom. A s možnosťou odviezť až sedem pasažierov. Dlhšia, širšia a pritom iba o osem milimetrov nižšia karoséria pôsobí podstatne štíhlejšie ako predchádzajúca. Auto ale nie je žiadny drobček: sa dá zaradiť medzi nevýrazné Audi Q7 a športovým šmrncom oplývajúce BMW X5. Karoséria je dielom nemeckého šéfdizajnéra Thomasa Ingenlatha. Áno, je to ten, čo bol pred Kabaňovou érou v službách automobilky Škoda. Ale späť k novinke. Pôsobí na prvý pohľad decentne, možno až seversky chladne. Nekričí z nej, že jej majiteľ nevie čo s peniazmi a má ich dosť na to, aby si mohol kúpiť veľké luxusné SUV. Hoci je nová VC 90 úplne inde, jasne odkazuje na pôvodnú XC90. Ani teraz si ju nepomýlite s iným autom. Podľa mňa nenájdete momentálne krajšie SUV. Dizajnéri zvládli umenie ostať iným a nepodľahnúť módnym trendom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Už prvý pohľad „do očí“ upozorní, že tu je niečo iné. Páči sa mi grafika LED diód v predných svetlometoch. Má pripomínať tvar Thorovho kladiva, tradičnej výbavy boha známeho zo severskej mytológie. Na opačnom konci sú síce iné, ale dnes možno povedať tradičné zadné svetlá s vertikálnou architektúrou. Medzi tým je veľké auto, hoci XC90 na prvý pohľad vôbec nevyzerá až tak mohutne. Skutočné rozmery šikovne maskuje. Až keď pristúpite bližšie, zistíte, s kým máte do činenia. Na dĺžku má 4950 milimetrov (o 143 mm viac ako predchodca), na šírku 2008 (+110 mm), vysoké je 1776 mm (-8 mm) a rázvoru pribudlo 127 mm na výsledných 2984 mm. Štedré vonkajšie rozmery sa preniesli aj do vnútra auta. Silnou stránkou prvej generácie bola praktickosť. Bol to jeden z hlavných úspechov švédskeho SUV. Dvojka by to mala posunúť ešte ďalej.

Zdroj: Jozef Vydra

Vo vnútri je miesta nadštandardne nielen na predných sedadlách, ale aj pre cestujúcich v druhom rade. Tri samostatné sedadlá sa v sedemmiestne verzii dajú posúvať nezávisle na sebe, každé v rozsahu 12 centimetrov. Prostredné sedadlo okrem už tradičnej integrovanej lakťovej opierky a držiaka pohárov ukrýva navyše integrovanú detskú sedačku pre deti s výškou do 150 centimetrov. Veľmi šikovné riešenie. V aute môže byť tretí rad sedadiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prístup k šiestemu a siedmemu sedadlu nie je úplne najjednoduchší. Treba trocha obratnosti. Potom však zistíte, že to nie sú žiadne „núdzovky“ iba pre deti. Síce ani žiadne luxusné kreslá, ale celkom pohodlne sa do nich zmestia ľudia s výškou tak až do 175 centimetrov. Navyše za chrbtom nemáte zadné dvere, ale ešte batožinový priestor s veľmi slušným objemom 314 litrov. V päťsedadlovej verzii je to 692 a po sklopení sedadiel druhého radu sa objaví „jaskyňa“ s objemom 1868 litrov. Kufor má pravidelný tvar a dá sa výborne využiť. Len rátajte, že prístup doň limituje pomerne vysoká nákladová hrana vo výške 780 milimetrov. Veľmi praktické je aj bezdotykové otváranie piatych dverí „kopnutím“ pod zadný nárazník.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Namiesto tlačidiel tablet

Volvo úplne zmenilo filozofiu ovládania. Výrobca sa snažil zredukovať počet tlačidiel na minimum a ovládanie sústredil do palubného systému (infotainment) s 9 palcovou dotykovou obrazovkou umiestnenou trocha netradične na výšku. Displej reaguje rýchlo a ovláda sa intuitívne ako iPad. Ovláda sa tu skoro všetko - aj nastavenie klimatizácie. Niektoré veci máte na jeden dotyk, iné netreba preklikávať, stačí „potiahnuť“ obrazovku. Všetko je rýchle. Najdôležitejšie funkcie spojené s riadením však na „tablete“ nenájdete. Vodič ich má pod kontrolou vďaka tlačidlám na volante, aby sa mohol čo najviac koncentrovať na jazdu. Cez dotykovú obrazovku nastavíte aj navigáciu alebo zapnete inteligentného asistenta. Dokáže (takmer) sám zaparkovať auto na vhodné miesto. Audio systém má tiež vyhradených sedem tlačidiel pod obrazovkou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Hoci vlastním smartfón, dotykovým obrazovkám v aute nie som naklonený. Odpútavajú pozornosť od šoférovania. Volvo však urobilo kus slušnej roboty a vhodne podelilo priority na nutné, potrebné a možné. Prostredie je celkom prehľadné, užívateľsky priateľské, svižné a aj ľahko prispôsobiteľné. Dobrým riešením je, že obrazovka reaguje aj keď máte napríklad rukavice. To preto, lebo to nie je klasická dotyková obrazovka, ale prstom pretínate infračervený lúč, ktorý pokrýva celú plochu. Displej teda neovládate priamo dotykom. Systém podporuje Apple Carplay pre zariadenia iPhone a Android Auto pre ostatné. Môžete si nahrať aj vlastné aplikácie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri sa stretnete aj s ozajstným dreveným obložením bez lakovania. Sedadlá čalúnené kvalitnou kožou sú na pohľad úzke, ale inak veľmi pohodlné a komfortné. Na prístrojovej doske už klasické ukazovatele nehľadajte. Sú síce analógové, ale na digitálnom displeji. Identifikátorom, že Volvo dnes patrí firme Geely je „ázijský“ spínač svetiel na stĺpiku riadenia. Originálny podpis – len aby sa nezabudlo...

Prekážali mi dva detaily. Po vypnutí motora si XC90 nepamätá nastavený jazdný režim a po každom naštartovaní treba aktivovať zas ten váš obľúbený. A párkrát sa mi spustila navigácia do miest, ktoré asi nastavil niekto predo mnou. Chýbala mi možnosť rýchlo zrušiť takéto navádzanie. Riešením bolo nastaviť nový cieľ a prísť do neho. Verím, že update firmvéru to vyrieši(l).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Naozaj len štyri valce pod kapotou

Volvo dalo zelenú menším motorom, výkon doháňa turbo preplňovaním V testovanom najvýkonnejšom dieselovom štvorvalci D5 sú dokonca dve turbodúchadlá, ktoré prispeli k celkom zaujímavému výkonu 165 kW (225 k), pričom krútiaci moment siaha na 470 Nm. Vyše dve tony vážiace auto ale ide celkom svižne a bez odvrávania hlavne pri nízkych a stredných otáčkach. Autu dynamiku nemožno uprieť, nepatrí k žiadnym „flákačom“. Ale subjektívne (aj objektívne) nepôsobí tak rýchlo, ako napovedajú papierové parametre. Keď sme pri nich – spotrebu na papieri uvádza Volvo iba ako jeden údaj: kombinovaných 5,8 litra. Ani sa neoplatí nad tým zamýšľať, ako vážne to výrobca myslel pri veľkom a ťažkom aute s pohonom na všetky štyri kolesá. Mimo obce sa dá jazdiť aj za zhruba 7 - 8 litrov, v meste za približne za 8 - 9 litrov. Po odjazdení vyše 500 kilometrovej porcie som sa dostal na priemer okolo 8,2 litra na 100 kilometrov. Podľa mňa je to vzhľadom na tak veľké a ťažké auto veľmi slušná hodnota. Motor však určite patrí svojim prejavom medzi najpríjemnejšie štvorvalcové diesely súčasnosti. V nízkych otáčkach je tichý a kultivovaný, keď ho poženiete vyššie, ozve sa zvuk, ktorý vzdialene pripomína staršie päťvalce. Alebo to poviem takto: zabudnite na staré Volvo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

To nové má prepracovaný podvozok, ktorému pribudlo aj príplatkové vzduchové pruženie. Komfort jazdy je výborný hlavne na rovných povrchoch. Nastavenie podvozka si môžete vybrať, ale ani v najmäkšom režime netrpí auto nedotáčavosťou. Kľukaté cestičky mu tiež vyhovujú, športový režim vás pritvrdí, no najčastejší asi bude Normal. Aj vďaka tomu, že si auto nepamätá posledné nastavenie... A tiež preto, že asi najviac XC90 s motorom D5 svedčí pokojná, uvoľnená jazda. Veď osemstupňová automatická prevodovke radí bez rušivých vplyvov veľmi jemne a hladko. Auto sa z pozície vodiča neveľmi odlišuje od modelov kombi a máte pocit, že riadite menšie a ľahšie auto.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pomáha v tom elektronika, napríklad pribrzďovanie kolies, či pohon všetkých kolies s medzinápravovou spojkou Haldex piatej generácie. Dokonca aj riadenie je dostatočne presné. Preto sa s autom dostatočne „vybláznite“ v zákrutách, kde sa k nemu môžete správať aj pomerne hrubo – koľko znesú žalúdky spolucestujúcich. Stačí prejsť na rozbitý povrch a auto stratí príslovečný pokoj. Mierne znervóznie. Zadná náprava začne odskakovať na priečnych nerovnostiach a do kabíny sa prenesú aj rázy od kolies. Auto sa trocha rozvlní a je z neho takmer „staré dobré Volvo“. Nie je to také dramatické, ako sa to číta, iba som čakal (vlastne privítal) možno ladnejšie prekonávanie takýchto protivenstiev na cestách. No okrem až príliš veľkej citlivosti na kvalitu povrchu sa XC90 nedá veľmi čo vyčítať. Okrem akéhosi „domáckeho útulna“ na palube vás k tomu vedie aj pocit bezpečnosti, ktoré má Volvo „povinne“ zakódovanú v génoch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Základom je pevná karoséria, ktorá je vyrobená z tepelne formovanej ocele legovanej bórom s mimoriadne vysokou pevnosťou. Predstavuje približne 40 percent celkovej hmotnosti karosérie. Odolnú konštrukciu dopĺňajú najrôznejšie bezpečnostné systémy. Kamery a radary kontrolujú priestor pred vozidlom. Chodci aj cyklisti by sa mali cítiť v bezpečí. Aktívny tempomat reaguje včas, na našich preplnených diaľniciach až neprimerane skoro. Ak nechcete, aby auto stále brzdilo za vás, asi ho vypnete. Ale na druhej strane upozornenie na prekážky vám môže ušetriť nejeden nepríjemný kontakt s autom pred vami. Okrem toho má vaše Volvo oči aj na boku auta. Nové SUV ochráni posádku v prípade neúmyselného zídenia z vozovky. Systém funguje tak, že v prípade opustenia cesty Volvo rozpozná, čo sa deje, a utiahne bezpečnostné pásy predných sedadiel, aby vodič i spolucestujúci zostali pevne zaistení na svojich miestach. Bezpečnostné pásy sú pevne utiahnuté tak dlho, pokiaľ je vozidlo v pohybe. Aby nedošlo k zraneniam chrbtice, sú sedadlá opatrené funkcií absorbovanie energie v priestore medzi sedadlom a jeho rámom, čím dochádza k absorpcii vertikálnych síl, ktoré pôsobia v dôsledku tvrdého pristátia v teréne. Toto riešenie je schopné znížiť vertikálne sily pôsobiace na cestujúcich vraj až o jednu tretinu.

No toto som našťastie vyskúšať nemusel. Viac ma lákalo ísť s autom do (aspoň ľahkého) terénu. Väčšina áut takýto pokus počas svojej aktívnej služby určite nezažije. Haldex fungoval perfektne a keď bolo treba, poslal časť (až do 50%) výkonu aj na zadné kolesá. Ale terén nie je hlavnou doménou tohto auta, Skôr je jeho teritóriom diaľnica a (džungľa) veľkých miest.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Záver

Spoľahlivá ochrana, elegantný dizajn, praktický, priestranný a pekný interiér. To budú zrejme najväčšie ťaháky, ktorými nadviaže nová XC90 na úspechy prvej. Predchodcu sa za vyše 12 rokov výroby predalo vyše 630 000 kusov. Novinka má na čo nadviazať a dokonca zlepšiť parametre. Ešte skôr, ako sa začala oficiálne predávať, bola prvá séria rozchytaná za pár hodín. A záujem o Volvo XC 90 nepoľavuje. Presvedčil som sa, že oprávnene. Aj vďaka takej „maličkosti“, akou je zážitok z koncertnej sály v Götteburgu, ktorú priniesla vynikajúca audiosústava Bower & Wilkins.  Jednoducho sa noví čínski majitelia snažia. Do svojej nóbl európskej značky, ktorá bojovala o prežitie po odchode z koncernu Ford, vložili takmer 11 miliárd dolárov. Aj vďaka nim vzniklo aktuálne SUV XC90. Dlho sme čakali, ale fakt to stálo za to. Volvo sa so svojim kvalitne urobeným SUV právom dostalo späť medzi luxusné značky.

Technické údaje

Model: Volvo XC 90 D5 AWD Inscripition
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1969
Prevodovka: 8 -stupňová automatická
Poháňaná náprava predná aj zadná
Výkon (kW/ot.):  165/4250
Krútiaci moment (Nm/ot.): 470/1750 - 2500
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,8
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): _/_/5,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4950/2008/1776
Rázvor náprav (mm): 2984
Objem batožinového priestoru (l): 692/1868
Objem palivovej nádrže (l): 71
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2130
Užitočná hmotnosť (kg): 620
Rozmer pneumatík: 275/45 R20
   
Základná cenníková cena modelu: 50 000 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 64 800 €
Cena testovaného vozidla: 83 620 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku